Saturday 15 February 2014 photo 9/11
|
Foto: http://www.thenaturalhoof.co.uk/4.html#!hoof-deformity/cr3g
http://www.thenaturalhoof.co.uk/4.html#!hoof-deformity/cr3g
Här har vi en länk till en guldgruva, som visar exemplariska och tydliga bilder på olika hovar och hur olika förhållningssätt påverkar hästens hov inifrån och ut.
Det visas fullt av bilder, framför allt barfota hov mot en skodd hov. Ibland förstår jag inte hur vi kan välja att sko våra hästar, liksom jag inte alltid förstår hur vi kan tämja dem. Om vi någonstans har rätt att vara egoistiska nog för att placera och föda upp hästar i vårat ansvar kan jag tycka att vi bör börja tänka oss för i alla val vi gör som rör deras livskvalité. En anledning och förklaring leder ofta till att alla fördelar pekar mot dig, men att det är hästen som kommer i kläm. Vi måste kunna använda våra hästar - varför har vi dem annars?
Samtliga hästägare har häst för att vi älskar dem och det står skrivet som i sten. Alla vill ha en frisk häst och vi tar vägen dit på fullständigt olika sätt, men trots det verkar vi bortse vikten av att låta hästen få vara respekterad som häst. Det här är punkten och likaså ansvaret som vi traditionellt överlämnar till speciella personer som fyller olika yrkesroller. För att förtydliga; punkter inom hästhållningen som inte är lika viktiga att besitta kunskap kring ser vi inte som lika viktiga och det är alltså dessa viktiga kunskaper som vi låter andra, som inte är ansvarar för våra hästar, att ha.
För att driva den här debatten till ämnet jag vill diskutera; en häst behöver inte vara barfota för att kunna gå - det är en sak som är säker. Däremot behöver en hästs hov vara barfota för att hästen i sin helhet ska kunna använda sina funktioner i kroppen som öppnar vägen för att vara rakt igenom frisk och hälsosam. Där finns det inga genvägar eller ursäkter. Lägg fram ett argument och naturen i sig kommer ge dig ett logiskt motargument.
Varje liten klimatförändring anpassar sig hästen till. Både psykiskt och fysiskt. Hovarna är inget undantag. Hoven anpassar sig efter dess förutsättningar som kan ge hästen möjlighet att inte bli illa sjuk att de dör eller skadas av det. Det är därför det är fantastiskt att ha skor på våra hästar. Det är traditionellt och funktionellt.
Att överlåta hela ansvaret till våra hovslagare/hovvårdare är mycket enklare än att sätta sig in i ämnet. Att låta hoven bära beslag är enklare då vi slipper bära ansvar för den punkten, som då anses inte vara lika viktigt. Varför gör vi så här annars? Vi är väldigt noga med att inte rida på ett bett vi inte kan hantera eller rida i en sadel som inte sitter rätt om bogbladet. Det är mycket viktigare punkter när det kommer till hästhållning och jag upplever sällan en hästmänniska ta sig an det lika väl som deras hästars hovar.
Skulle hästen en dag inte gå friskt är det hovslagarens/hovvårdarens fel. Blir hästen istoppad fel medicin är det veterinärens fel. Kan hästen inte äta är det hästtandläkarens fel. Sådana kunskaper tar vi oss inte an, eftersom det ansvaret överlåtes till olika yrkesroller. Det är inte på fråga att hålla koll på själv, ifrågasätta eller bli skeptisk mot eftersom vi egentligen inte vet vad dessa legitimerade yrkesspecialister snackar om.
Det här är mina tankar och något jag upplever dagligen jag när bland annat kikar in i den här gruppen, på andra ställen eller i verkligheten. Alla hästar kan vara barfota - men det är inte alla hästägare som kan låta våra hästar vara barfota. Med det här vill jag inte påpeka att någon gör eller tänker fel för det ända som kan bli fel är att gräva ned sig och inte låta sig utvecklas.
Traditionellt är inte alltid den ända rätta vägen liksom en fristrävare inte heller alltid är det ända rätta - målet i allt är trots allt att ha en frisk häst oavsett metod. Jag anser heller inte att en hästägare ska försöka ha en häst barfota eller skodd, bett eller bettlöst, skydd eller utan skydd, utan att göra det med det ansvar vi är skyldiga våra fyrbenta vänner.
Bara en tankeställare så att säga.
Annons
moachilli
Mon 17 Feb 2014 21:48
Hade inte skor på min häst förens hon hade slitit upp bakhovarna så hon trampade på strålen. Sen blev min mamma sjuk så kunde bara rida en gång i veckan, så tog av skorna igen då skorna inte alls var slitna så lite som jag red :)
Anonymous
Tue 18 Feb 2014 15:58
Nej. Det är helt sant, men är det inte mer än rätt att läka en smärta i så fall eller vad är anledningen till varför du inte tänkte på det?
moachilli
Tue 18 Feb 2014 17:19
Vet faktiskt inte, det var ju något år sedan, tänkte nog mest på att jag inte ville att hon skulle ha ont
Anonymous
Tue 18 Feb 2014 20:29
Det är så komiskt. Jag menar inte att klandra dig, nej nej. Men de flesta tänker verkligen så här utan en blekase aning. Hade hästen haft kolik hade du förmodligen gått med den, hejat på den när den aläppte ut avföringen igen. Hade hästen haft inflamation i ögat smörjer du, störs den av flygor spayar/smörjer och täckar man. Verkar kosten och motionen fel skulle du förändrat den så hästen ska bli frisk och kry. Men när det gäller ämnet hoven kan ingen något eller väldigt lite för att våga göra en bedömning och ingen tar sog tid att göra sig insatt och sätta en rehabiliteringsprocess. Nej, det slås på skor och hoppas på att få slippa tappskor och deformerade hovar. Förstår du hur jag menar?
Alwarion
Sun 16 Feb 2014 00:20
Du är ju så klok! Om fler skaffade sig kunskap om hovar skulle fler hästar må bättre, det är jag övertygad om.
Arklys
Sat 15 Feb 2014 21:41
läste hela texten, även fast jag har skor på min häst. Min häst slipade ner sina hovar så mycket så till slut gick hon enbart på sina strålar som orsakade smärta. så därför blev det till att sätta skor fram först och nästa gång hovslagaren kom fick även de bak sättas på då de var helt nerslitna. även fast man kanske hade kunnat på nått sätt vänja henne vid hårda underlag så hade hon endå haft väldigt ont under tiden och hennes hov hade slipats ner igen och det hade i slutändan ändå inte löst sig. då tycker jag det är bättre att låta hästen ha skor. Ser man till så hästen blir skodd regelbundet osv så ser jag inge nackdelar med det. dessutom är hästen från långa vägar samma häst som dom som levde fritt för de gick mestadels på stäpp och inte asfallt eller nått grusunderlag som gör att hoven slipas annorlunda + att fritt levande hästar stod och betade 16h om dygnet ungefär och slipade därför ner hoven så mycket som det behövdes. Om hästen nu dels rör sej mer och går på andra underlag så kan det hända att den slipas ner för mycket eller så blir den för lång. Så att "alla hästar kan vara barfota" tycker jag stämmer halvt, för är det verkligen snällt mot hästen att låta den ha ont flera månader för att det eventuellt kommer bli bättre. är du sedan i tävlingsform med din häst och ska tävla på halt underlag är det bara en säkerhetsfråga innan hästen går om kull utan skor då den inte kan broddas.
Arklys
Sat 15 Feb 2014 22:18
kan ju till lägga att det är super om hästen verkligen kan gå barfota men i fall som min häst tycker JAG det är onödigt och inte rätt mot hästen att låta den gå utan skor om den har ont...
Arklys
Sun 16 Feb 2014 19:30
jo men då hade jag behövt ha både vid ridning och i hagen osv så hade behöv minst 2 par med 4 i varje och det blir så dyrt =) (även fast skor osså är dyrt)
Phille-utan-z
Sat 15 Feb 2014 21:18
Avskyr ytterligheter i alla former! Kan inte en häst hållas barfota så ska den inte hållas barfota! Halvbloden och många andra raser har idag mycket sämre hovkvalitet än förr och håller inte för barfota. Ska man dessutom tävla på sommaren så är det nödvändigt med skor för att brodda och det är en säkerhetsfråga
Anonymous
Sun 16 Feb 2014 10:02
Och du frågar dig aldrig varför den är sämre för att åtgärda problemet för hästarnas skull. Det låter som att du skulle föredra att ha din häst barfota om dess hovkvalité hade varit bättre, inte sant? En till fråga; hur kommer det sig att somliga hästar som experter, veterinärer och rehabiliterings experter har fått ordning på flera hundratals hästar från att vara "beroende av skor" till att friskt kunna leva ett liv som barfota? - är det inte rätt kunskap och metod då som fått hästens hovar återställda då? Eller kallar du det endast ett mirakel? Nu ska det bli spännande med dina argument!
Anonymous
Sun 16 Feb 2014 12:00
+1 !!
Måste också tillägga vi har en häst i vårat stall som är barfota men sliter så mycket på sina hovar så det kommer tyvärr inte att funka i längden utan kommer behöva skor.
Måste också tillägga vi har en häst i vårat stall som är barfota men sliter så mycket på sina hovar så det kommer tyvärr inte att funka i längden utan kommer behöva skor.
Anonymous
Sun 16 Feb 2014 14:03
Nu talar jag endast för mig själv.
Men vi har en häst förutom vår unghäst som är barfota.
Den ena "testar" vi att ha barfota nu eftersom vi testat det en gång innan men det gick inte, och att det inte gick var för att hon blev så öm fram att hon blev halt, vem vill se sin häst ha ont och dessutom bli halt när det finns andra alternativ för hästen.
Nu verkar det gå bättre men blir hon alltför öm får hon skor fram igen, bak är hon barfota utan problem.
Hästen har alltid haft dåliga framhovar tyvärr.
Sedan har vi då min egen som bara är barfota på vintern sedan får hon skor fram när träningarna drar igång och när utesäsongen drar igång har hon skor runtom, detta för hon sliter extremt mycket vilket skapar ömhet i hovarna och även som ovanstående skrivit innan för att kunna brodda!
Jag har sett alltför många som varit på pay and jumps med oskodda hästar när det regnar som gått omkull, satt sig på rumpan osv och det tänker jag inte riskera för mig själv eller för min häst.
Och jag tror på att hästar kan gå barfota men det kräver tid men som sagt hur kul är det att låta sin häst ha ont länge om de nu blir extremt ömma efter att ha fått av sig skorna.
I mitt fall där jag har mina hästar är barfota boots inget alternativ då vår hage blir lerig när det regnar.
I mitt fall är våra hästar varjefall oskodda en period varje år så dem har inte skor året runt hela tiden..
Men vi har en häst förutom vår unghäst som är barfota.
Den ena "testar" vi att ha barfota nu eftersom vi testat det en gång innan men det gick inte, och att det inte gick var för att hon blev så öm fram att hon blev halt, vem vill se sin häst ha ont och dessutom bli halt när det finns andra alternativ för hästen.
Nu verkar det gå bättre men blir hon alltför öm får hon skor fram igen, bak är hon barfota utan problem.
Hästen har alltid haft dåliga framhovar tyvärr.
Sedan har vi då min egen som bara är barfota på vintern sedan får hon skor fram när träningarna drar igång och när utesäsongen drar igång har hon skor runtom, detta för hon sliter extremt mycket vilket skapar ömhet i hovarna och även som ovanstående skrivit innan för att kunna brodda!
Jag har sett alltför många som varit på pay and jumps med oskodda hästar när det regnar som gått omkull, satt sig på rumpan osv och det tänker jag inte riskera för mig själv eller för min häst.
Och jag tror på att hästar kan gå barfota men det kräver tid men som sagt hur kul är det att låta sin häst ha ont länge om de nu blir extremt ömma efter att ha fått av sig skorna.
I mitt fall där jag har mina hästar är barfota boots inget alternativ då vår hage blir lerig när det regnar.
I mitt fall är våra hästar varjefall oskodda en period varje år så dem har inte skor året runt hela tiden..
Phille-utan-z
Sun 16 Feb 2014 14:50
Min fyraåring har gått utan skor fram tills han sattes i träning! Han fötter klarade inte av grusvägar eller större påfrestning. att gå i hagen osv klarade dem så absolut hästar som inte tränas och bara går och skrotar kan mycket väl vara barfota, bara en onödig kostnad att sko dem men västar i träning och som tävlas tycker jag ska ha sko för att slippa onödigt slitage och lidande
Isabelle
Sat 15 Feb 2014 20:33
Tyckte sidan va väldigt orättvis då det är få skodda hovar som ser så ut :-)
Anonymous
Sun 16 Feb 2014 10:04
Det är inget som säger att "det här är en bra skodd häst och det jämför vi", utan bilderna vill påpeka vikten av att låga trakter gör att ballarna kommer ned och i sin tur ger det strålkontakt, osv.
Jonna Lövros
Sat 15 Feb 2014 19:51
WORD!
Kärlek till dig och ditt "ifrågasättande", hands up, speak out people! Fler som dig i hästvärlden som vågar uttrycka sig skulle inte vara helt fel!
Kärlek till dig och ditt "ifrågasättande", hands up, speak out people! Fler som dig i hästvärlden som vågar uttrycka sig skulle inte vara helt fel!
Anonymous
Sat 15 Feb 2014 19:16
Så himla bra skrivet!
Comedy
Sat 15 Feb 2014 19:08
Nej, alla kan inte vara barfota!! Min häst blir JÄTTEÖM i sulan och kan inte gå barfota på många underlag. Precis att han kan gå på bete utan att bli sulöm. Aveln har fokuserat på annat än bra hovkvalitet, vilket har lett till en försämring av hästarnas hovar. Självklart trivs en del/många hästar gå utan skor, lika som att många hästar kan trivs på bettlöst. Samma gäller även frågan om lösdrift. Sen är det en helt annan fråga om vad man som hästägare ska ha kunskap i, där håller jag däremot med dig! Många litar alldeles för mycket på enstaka individers kunskaper utan att själv skaffa sig baskunskaper...
Isabelle
Sat 15 Feb 2014 23:24
Har haft kontakt med hovslagare av olika slag som har med barfota verkning att göra då min förra ponny gick barfota. Och alla övergångar från skor till barfota gör ont i längden då hästen inte är van. Min ponny hade aldrig haft skor och hans hovar höll så då blev det givet att fortsätta barfota. Hade han dock börjat ömma hade skor åkt på. Har inget med okunskap att göra från min sida utan jag väger inget lidande mot onödigt lidande. Min häst har inte ont av skor men ont barfota och då är skor en självklarhet :-)
Comedy
Sun 16 Feb 2014 11:47
Isabelle, klokt sagt! Min häst blir stapplig om han går barfota, så ont får han, och det är både på mjukt och hårt underlag. Det är inget som jag tänket utsätta honom för. Han fungerar helt enkelt inte utan skor och enligt mig vore det djurplågeri att utsätta honom för sådant stort lidande.
Comedy
Sun 16 Feb 2014 11:49
Avorage: då det inte har varit min häst utan bara min sköthäst fram till i höstas har jag inte kunnat styra någonting. Självklart har jag funderat på varför han ömmar i sulan och därför kontaktade jag uppfödaren som sa att han alltid varit ganska känslig i hovarna.
Isabelle
Sun 16 Feb 2014 16:52
De flesta är helt enkelt inte uppfödda för att klara sig barfota speciellt inte stor hästar
37 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/517399241/