Friday 28 February 2014 photo 3/3
|
(Bilden har inget med texten att göra)
All utrustning som finns på marknaden som tex paddar, bett och hjälptyglar, tror ni dom finns för eran skull eller för hästens skull?
Jag skulle nog säga att mycket utrustning finns för försäljarens skull, det handlar bara om pengar!
Drar ponnyn ner huvudet och äter gräs under ridturen... jo men köp en grästygel och sätt på så den inte kan göra så. Hästägaren som är för lat för att uppfostra hästen blir av med problemet och den som kommit på och säljer grästygeln tjänar pengar. Men hästens välbefinnande då?
Sadelpaddar. Vad mår hästens rygg bäst av, en sadel som verkligen passar eller en halvdan sadel med en padd under? Att det finns paddar på marknaden innebär inte att det är en bra metod att slänga in en padd under en sadel som inte ligger bra. Någon insåg att folk är snåla och hellre köper en billig padd än en annan sadel så det tillverkas en uppsjö av olika paddar. Inte för att det är bra utan för att försäljarna ska tjäna pengar. En produkt som till början var till som en nödlösning eller ett alternativ att ha när tex en unghäst växer och musklar sig har blivit något var och varannan använder bara för att det är billigare och lättare än att hitta en passande sadel. Den lata, snåla hästägaren gynnas, försäljarna tjänar pengar och gynnas men hästen då?
ATT vissa produkter finns på marknader innebär INTE att dom är bra för hästen!! Det innebär bara att någon någonstans kommit på att man kan utnyttja att folk är lata och snåla och ser det som ett tillfälle att tjäna pengar på det.
Folk verkar tro att bara för att det säljs olika bett, hjälptyglar, paddar osv är det bra saker och ska användas. Men så är det verkligen inte... Bakom många produkter sitter det en girig människa som bara är ute efter att tjäna pengar och som skiter fullständigt i hur produkten påverkar hästarna.
Håller ni med?
(Idén till inlägget kommer från min stallägare som är en väldigt klok hästmänniska och en stor förebild för mig. Jag vet också att det finns paddar, hjälptyglar och bett som ÄR bra för hästen och som hjälper hästen men har valt att inte gå in på det närmare i den här texten för den är redan lång som den är.)
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 550D
Focal length 149 mm
Aperture f/4.5
Shutter 1/200 s
ISO 125
Emla
Sat 1 Mar 2014 14:34
Vi har gelepadd på en av hästarna där jag rider för han är så rund eftersom han inte blivit riden på hela vintern pga skada, men nu sätts han igång och då måste vi ha det då han är så fet ;)
Emma
Fri 28 Feb 2014 20:32
Vissa saker kan jag hålla med om, men när det gäller pad, så har jag en built-up-pad eftersom att hästen ändras i kroppen rätt mycket med muskler och så, då är det bra att ha den så att sadeln ligger rätt!! Annars blir det väldigt dyrt att köpa en bra sadel varje gång! Hahaha, men många saker kan vara lite onödiga ibland, men vissa saker är bra!!
Anonymous
Fri 28 Feb 2014 19:33
En del vet jag har provat ut sadel med padd pga känsliga ryggar då sadeln inte går att få så mjuk som den skulle behövas.
Sen en del grejjer när det kommer till hjälptyglar kan faktiskt vara för hästen skull. Men många hjälptyglar är egentligen för att ryttaren inte klarar av hästen x)
Sen en del grejjer när det kommer till hjälptyglar kan faktiskt vara för hästen skull. Men många hjälptyglar är egentligen för att ryttaren inte klarar av hästen x)
Ja jag vet några med hästar med omusklade ryggar som provar ut en sadel med padd för att sen kunna ta bort padden när hästen musklat sig så dom inte behöver köpa en ny sadel varannan månad. Inget fel med det! Det jag reagerar lite på är dom som har en sadel som inte passar och köper en padd som dom sen har år efter år efter år...
Och ja igen det finns hjälptyglar som när man använder dom på rätt sätt är ett stöd för hästen och är till för att underlätta för hästen! Men ja i väldigt många fall är det ägaren som vill ta en genväg
Och ja igen det finns hjälptyglar som när man använder dom på rätt sätt är ett stöd för hästen och är till för att underlätta för hästen! Men ja i väldigt många fall är det ägaren som vill ta en genväg
Elin Swahn Fhyr
Fri 28 Feb 2014 19:25
Fast jag använder padd på min 26 åriga fjording för att avlasta lite tryck på hans för tillfället omusklade rygg, jag känner att jag inte vill lägga ut 10.000 på en utpassad sadel på en sådan gamal häst, är jag är en dålig ägare då?
Nja det tycker jag nog inte. Man kan ta hand om dom på bästa sätt ända till slutet. Och ta bort dom på ett snabbt och smärtfritt sätt. Då är det bara tragiskt för de som känner hästen. Men alla som hör att hästen inte är så viktig sista tiden i livet får nog en klump i magen
Elin Swahn Fhyr
Sat 1 Mar 2014 14:39
Kan säga att jag gjort mig av med mina andra hästar och kommer bara ha Viktor (min 26 åring) fram tills den dagen han ska få somna in just för att jag bara ska kunna lägga all min tid på just honom, alla pengar och allt på honom denna tiden vi har kvar. Hans tänder börjar bli dåliga och jag vill inte ha 3 täcken på honom nästa vinter och låta honom äta gröt för att jag vill ha kvar honom, det är inte normalt och humant för en häst.
Av denna anledningen kommer inte jag lägga pengar på en utprovad sadel på honom, då jag vet redan nu vad vi står inför :/ Han är det viktigaste för mig, han som räddade mig ifrån botten och betyder allt för mig och därför kommer jag välja att låta han somna på toppen och inte dra ut på det tills han blir riktigt dålig.
Dock om inte tänderna hade varit så pass dåliga som dom är nu, så hade jag tagit bort padden och prövat ut en sadel :)
Av denna anledningen kommer inte jag lägga pengar på en utprovad sadel på honom, då jag vet redan nu vad vi står inför :/ Han är det viktigaste för mig, han som räddade mig ifrån botten och betyder allt för mig och därför kommer jag välja att låta han somna på toppen och inte dra ut på det tills han blir riktigt dålig.
Dock om inte tänderna hade varit så pass dåliga som dom är nu, så hade jag tagit bort padden och prövat ut en sadel :)
Ja som sagt jag förstår dig och jag tror inte du är en dålig hästägare på något sätt. Men du uttrycker sig lite "klumpigt" och det kan lätt tolkas som att du inte bryr dig om hans välbefinnande då han ändå snart ska dö
Devinshed
Fri 28 Feb 2014 18:35
Håller helt med. Stör mig så mycket på folk som använder paddar för att dom tycker att det är snyggt och för att det blir skönare i sadeln (av nån anledning...?), inte för att hästen behöver det. Så många som jag frågat, som säger att dom har en sadel som passar, men dom måste ha padd.
Känns som att ALLA rider med padd (=det känns som att det är en fluga, modegrej).
Sen finns det självklart dom som behöver, som du säger. Men alla dom där andra.
Jag är iaf stolt över mig själv som har kämpat ihop pengar till en ordentlig sadel som ska prövas ut till min häst.
Känns som att ALLA rider med padd (=det känns som att det är en fluga, modegrej).
Sen finns det självklart dom som behöver, som du säger. Men alla dom där andra.
Jag är iaf stolt över mig själv som har kämpat ihop pengar till en ordentlig sadel som ska prövas ut till min häst.
Anonymous
Fri 28 Feb 2014 18:00
Håller med, vissa saker är verkligen bara skapta för att försäljaren ska tjäna pengar.
Angående paddar så finns de faktiskt de som har utprovade sadlar med padd, använder själv en airflex padd och min sadel är utprovad med denna på, så mycket är även upp till ägaren, var behöver hästen och vad behöver inte hästen, sedan köper flertal saker även bara för att alla andra har det och struntar i om hästen verkligen behöver det eller inte.
Angående paddar så finns de faktiskt de som har utprovade sadlar med padd, använder själv en airflex padd och min sadel är utprovad med denna på, så mycket är även upp till ägaren, var behöver hästen och vad behöver inte hästen, sedan köper flertal saker även bara för att alla andra har det och struntar i om hästen verkligen behöver det eller inte.
Anonymous
Fri 28 Feb 2014 17:46
Håller helt med dig! Nästan som en nedåtgående spiral..
elverpigen
Fri 28 Feb 2014 17:38
Det är klart att företagen skapar en marknad för sina uppfinningar, "uppfinner behovet". Så fungerar det i alla branscher i varierande grad :)
Ja precis men är hästägare medvetna om det tror du? Du och jag är ju uppenbarligen det men eftersom dom säljer sina produkter och går med vinst måste ju folk köpa saker och bli "lurade" att tro att dessa fuskprodukter gör underverk för hästen
elverpigen
Sat 1 Mar 2014 06:01
Det är väl inte företagens fel att människor är naiva och inte tänker igenom grejer ;)
36 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/517492590/