Sunday 2 March 2014 photo 4/6
|
Hej! Jag håller på med ett skolarbete om ridskolor och enligt min åsikt den låga kvalitén på dem.. Jag anser att det är alldeles för få som utbildar sig som ridlärare pga låga löner för så mycket ansvar och jobb de måste ta till sig.
Håller ni med mig, eller tycker ni att jag har helt fel?
Jag skulle behöva er hjälp med argument för och emot detta. Tack på förhand! :)
Måste tillägga att detta absolut inte behöver gälla alla ridskolor.
Annons
SagaNenes
Tue 4 Mar 2014 18:52
Många ridskolor har ju svårt att få ekonomin att gå runt, och ridlärarna är ofta volontärer, dvs jobbar gratis där när de kan. Det gör ju att kvalitén på ridlektionerna blir som de blir.
Dessutom tycker jag inte att det ridskolor rent allmänt lär ut är särskilt hästrelaterat. efter ca 8 år på ridskola var det enda jag fick lära mig att gasa, stanna, svänga. Jag fick inte höra ett knyst om ändamålsenlig form, att hästen måste bära på sina bakben för att minska skaderisken, ramen mellan hand och skänkel osv. Det är först på senare tid jag fått lära mig att anpassa min ridning för att få hästen i en ändamålsenlig form, balansera bak vikten på hästen och rent allmänt bara allt tänk som man måste ha med sig.
Sedan fick vi knappt lära oss något om hästars beteende och gruppdynamik, så det har man fått plugga sig till helt själv vilket är tråkigt.
Sen är ju hästarna ofta väldigt avtrubbade på ridskolor då det är en olycksrisk att ha hästar som är väldigt närvarande i huvudet och det är små barn inblandade, men det kanske inte riktigt hör till ämnet :)
Dessutom tycker jag inte att det ridskolor rent allmänt lär ut är särskilt hästrelaterat. efter ca 8 år på ridskola var det enda jag fick lära mig att gasa, stanna, svänga. Jag fick inte höra ett knyst om ändamålsenlig form, att hästen måste bära på sina bakben för att minska skaderisken, ramen mellan hand och skänkel osv. Det är först på senare tid jag fått lära mig att anpassa min ridning för att få hästen i en ändamålsenlig form, balansera bak vikten på hästen och rent allmänt bara allt tänk som man måste ha med sig.
Sedan fick vi knappt lära oss något om hästars beteende och gruppdynamik, så det har man fått plugga sig till helt själv vilket är tråkigt.
Sen är ju hästarna ofta väldigt avtrubbade på ridskolor då det är en olycksrisk att ha hästar som är väldigt närvarande i huvudet och det är små barn inblandade, men det kanske inte riktigt hör till ämnet :)
Hanna
Tue 4 Mar 2014 21:33
Håller med dig till fullo, och vi har verkligen haft samma problem! :(
Tack för argumenten :)
Tack för argumenten :)
Mischan
Mon 3 Mar 2014 08:10
På sydsläten var där utbildade ridlärare från Strömsholm. Och vi hade bra hästar och vi äldre fick ta mer ansvar om vi ville. Jag och min kompis jobba mycket där med hästarna och fixk lära oss massor och tävla och så. Va med och provred nya hästar och så :))
mizhelle
Sun 2 Mar 2014 20:43
Efter att ha läst många av kommentarerna så inser jag hur bra min ridskola verkligen är! :D Vi har engagerade ridlärare som VILL lära ut och vill att man ska utvecklas, vi har grundliga teorilektioner där vi inte bara går igenom dagens övning på ridlektionen utan även går igenom hästens delar, sadeln & tränsets delar + tillpassning, lite "tävlingsvett" m.m! Har själv teori med två barngrupper och tycker att det är superkul att lära dem massa nytt, ridskolechefen har efter knappt 2 månader redan sagt att hon märker stor skillnad på hur väl förberedda de är inför ridlektionen och hur mycket bättre det går eftersom dom har de teoretiska kunskaperna att luta sig mot :3
Hanna
Sun 2 Mar 2014 22:22
Åh, vad bra det låter! Önskar verkligen att det skulle vara såhär i hela Sverige... Vilken dröm det hade varit! :)
erikamorlind
Sun 2 Mar 2014 18:30
Innan jag började på hästinriktningen kunde jag INGET om hästar alltså om kroppsdelar mm. Så mer teori till ridskoeelever!! (iaf när de har blivit äldre)
irmeli niskasaari
Sun 2 Mar 2014 13:51
Jag har tänkt utbilda mig till ridlärare efter gymnasiet, Det enda jag kan anse om många ridlärare är att dem troligtvis tappat lusten för många jag tidigare ridit för har inte lärt ut på ett sätt som gjort att jag inte lärt mig så mycket, sen började jag på gymnasium och efter tre år där så har jag tagit ett enormt kliv i min egen ridning !:D
Hanna
Sun 2 Mar 2014 14:04
Låter ju jättebra att du ska utbilda dig till ridlärare! Det behövs fler ambitiösa tränare som har känslan för att lära ut :)
elverpigen
Sun 2 Mar 2014 13:44
Skulle nog inte säga att det är för få, det finns lika många platser på utbildningarna som "underskottet" i landet är.
Hanna
Sun 2 Mar 2014 14:52
Det jag menar är ridlärare med ambitionen och som verkligen vill lära ut rätt! :)
elverpigen
Sun 2 Mar 2014 21:05
Jag tror att alla som utbildar sig till ridlärare vill lära ut rätt... Det är ju inget man utbildar sig till om man saknar drivet och passion ;)
n-sson
Sun 2 Mar 2014 13:41
Jag håller med. Många ridskolor har svårt för det där med pengar och detta går ju ut över deras hästar/ponnyer...
Själv anser jag att man borde sträva efter mindre verksamheter där målet är att utbilda människor från grunden, dvs - sadling, betsling och teori INNAN man går över till själva djuren!
Man ser så mycket stress bland föräldrarna (inte alla, men många) som går ut över barnen och hästarna. Okunskap och brist på tålamod kan lätt leda till skador, vilket många inte är medvetna om eftersom de bara kommer dit för att rida!
Det är klart att det är svårt för dem att förstå om de inte blivit informerade, men det är ju ÄNNU svårare att förstå om de inte ens kan ta sig tiden att ta till sig informationen som ges för att kunna driva en stabil och trygg ridskoleverksamhet!
Själv anser jag att man borde sträva efter mindre verksamheter där målet är att utbilda människor från grunden, dvs - sadling, betsling och teori INNAN man går över till själva djuren!
Man ser så mycket stress bland föräldrarna (inte alla, men många) som går ut över barnen och hästarna. Okunskap och brist på tålamod kan lätt leda till skador, vilket många inte är medvetna om eftersom de bara kommer dit för att rida!
Det är klart att det är svårt för dem att förstå om de inte blivit informerade, men det är ju ÄNNU svårare att förstå om de inte ens kan ta sig tiden att ta till sig informationen som ges för att kunna driva en stabil och trygg ridskoleverksamhet!
Sofie v.Baillou
Sun 2 Mar 2014 12:43
Jag håller oxå med, oftast är kvalitén på hästarna jäkligt dålig, de är knappt utbildade och köpta in billigt. Jag tycker det ofta på ridskolor saknas ordentligt utbildade hästar för de mer rutinerade ryttarna och om det finns så "slits" dom ofta ut fort och blir slöa o tråkiga som resten av hästarna, många ggr för att dom går med på nybörjargrupper mm.
Ridskolorna borde satsa på fler mer utbildade hästar både som häst och ponny, hästar i alla storlekar och med olika personligheter. Jag ser inget fel med att köpa in lite svårare hästar som de erfarna ryttarna får rida som inte går med på nybörjarlektioner.
Ridskolorna borde satsa på fler mer utbildade hästar både som häst och ponny, hästar i alla storlekar och med olika personligheter. Jag ser inget fel med att köpa in lite svårare hästar som de erfarna ryttarna får rida som inte går med på nybörjarlektioner.
Hanna
Sun 2 Mar 2014 13:00
MEN det som jag tycker blir så fel är när de mindre ryttarna lär sig fel ändå från start... Det kan vara att de sitter snett, eller har handen i fel position.. Men det som är värst som man ofta ser hos både små och lite större ryttare är när de sparkar och sliter i hästen! Det gör ONT i mig när jag ser något sånt! Förstår verkligen inte hur de ens kan?!
Jag tycker du har rätt och allt handlar såklart om pengar. Ridsporten är delat med hockey den dyraste sporten. Föräldrar betalar redan dyrt för utrustning och skjuts till stall och många har inte råd med dyra lektioner. För att hålla ner priserna på lektionerna krävs såklart låga löner och ett fåtal billiga hästar som kan gå många lektioner. Även stora grupper så en ridlärare kan ha 10-12 elever för att dra in så mycket som möjligt. Stora grupper och dåligt utbildade ridlärare sänker intresset och har man svårt att locka elever till aktiviteter drar ridskolorna in ännu mindre och tvingas skära ner ytterligare vilket leder till en snöbollseffekt åt fel håll.
Ja det är hemskt. Tycker man ska satsa på ordentligt utbildade ridlärare, välutbildade hästar och ta betalt vad det faktiskt kostar men då blir ju ridsporten en överklassport bara de rika har råd med och ridskolor vill ju rikta sig till de som inte har råd med egen häst och dyra privattränare och då måste man ju sänka kvalitén för att kunna sänka priserna
Hanna
Sun 2 Mar 2014 12:43
Håller verkligen med dig! Det som skulle behövas är egentligen att se igenom alla brister, börja utbilda riktiga ridlärare och höja lönerna(!!) så att konkurrensen blir hårdare då det är en självklarhet att de gör ett bättre jobb. Flera ambitiösa ridlärare som kan dela på ansvaret och bättre utbildade hästar. Visst kommer det att bli dyrare men enligt mig är detta det enda sättet att få slut på den kvalité som nu är på i princip alla ridskolor i Sverige.
Anonymous
Sun 2 Mar 2014 12:27
Tycker att de är alldeles för lite hästkunskap på ridskolorna, de är bara att ta hästen, rida och sen lämna över den till nästa. Ridskoleelever kan inget om skötsel, anatomi osv. Kan vara en ridskoleryttare som tävlar på hyffsat hög nivå och så säger man att den hästen har en gaffelbandsskada och de vet inte ens vad gaffelbandet sitter
Anonymous
Sun 2 Mar 2014 21:51
Precis, många struntar i den egna träningen och den är viktig inte bara för ridningen men överhuvudtaget.
Man kan träna mycket hemma med sin kropp för att stärka och få en bra stabilitet kroppen=)
Tränar själv inte på gym men tränar hemma eftersom jag har flera mil till närmsta gym + studerar och det fungerar det också =)
Man kan träna mycket hemma med sin kropp för att stärka och få en bra stabilitet kroppen=)
Tränar själv inte på gym men tränar hemma eftersom jag har flera mil till närmsta gym + studerar och det fungerar det också =)
Anonymous
Sun 2 Mar 2014 22:14
Ja de är bra, själv lägger jag flera timmar varje dag på rehabträning pga mitt knä. Och innan dess åkte jag längdskidor vid sidan av travet. Och ska ta upp både skidorna och körningen så fort knät är fit fot fight
Hanna
Sun 2 Mar 2014 22:27
håller med er båda! har länge haft problem med ojämn styrka i kroppen, tex högerarmen har varit starkare än vänster. Styrketräning har hjälpt mig otroligt mycket och nu är det borta! samma sak gäller mina ryggmuskler, de behövde stärkas och det är nu mycket bättre :)
Anonymous
Sun 2 Mar 2014 23:14
precis :-), just bålstabiliteten är viktig för oss ryttare men även för hållningen i övrigt :-)
51 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/517503590/