Sunday 20 April 2014 photo 1/9
|
En bettfårga här!
Min ponny (på bilden) går just nu på ett rakt appelmouth bett. Det satte jag på henne för ca 9-10 månader sedan då folk rekomenderade det som ett bra bett att få stöd ifrån. Det har hjälpt mycket men nu har hon börjat knäppa av i nacken lite vilket var problemet tidigare också. Har länge funderat på att testa ett nytt bet men jag har lite svårt att bestämma mig.
Har funderat på Baucher bett, anatomiskt D-rings bett. Vill inte bettsla upp eller inte mycket i alla fall. Hade något bett med hävstång fungerat? Är jacktbett mildast då?
Hon är lätt att styra (dock lyssnar hon inte för skänkeln med det har väl inte så stor bett påverkan), hon är inte stark för fem öre och hon blir inte heller okontrolerbar vid race och sådant (alltså om man släpper lite på henne), så vad hade ni rekomenderat?
Annons
almawesterstrom
Fri 25 Apr 2014 13:57
Kanske tredelat sweet iron bett? :) Det är ju likt som applemouth, med smak. Men hur menar du med att hon "knäpper av i nacken" förstår inte riktigt, förklara så kanske jag vet nått annat bettips! ;)
Arklys
Fri 25 Apr 2014 18:47
alltså hon vill inte riktigt gå i en stadig form utan "helt plötsligt" så bara tar hon ner nacken/huvet och sen upp igen... =)
almawesterstrom
Mon 28 Apr 2014 21:37
jaha, då kanske du kan testa waterford, eller pluppbett? :) annars kan ju bettejp vara ett alternativ :D
Anonymous
Thu 24 Apr 2014 13:31
Ett bett är oftast bara ett bett, då hon är snäll tror jag inte du behöver byta bett. Då det är nog din hand och sits som är problemet. Hon blir nog trött i ryggen och drar då upp huvudet för att komma ifrån formen eller för att hon inte vill göra det du vill. Om du håller en stadig yttre kontakt med handen och kramar inre tygel så hon kommer ner och bär sig så håller hon sig där, när hon rycker upp huvudet så ska du bara tillrättavisa henne att hon ska komma ner igen. Skänkeln är en grund till att hon ska gå i form och hålla sig där med. Lyssnar hon inte på skänkeln kommer inte hon fram, kommer hon inte fram orkar hon inte bära sig och kommer uppenbarligen kasta upp huvudet för att det är lättare. Börja med att göra ökningar och be henne gå i form så hon bär upp med ryggen, och så hon går på, inte slöar utan att du får med henne och att du rider inte längs spår bara. Utan rid öppna, sluta, serpentiner, snett igenom, volter. Så hon stretchar ut sig och kommer fram. Du måste få fram hennes bakben så dom börjar komma igång så att hon kommer igång, då kommer hon orka sen.
Arklys
Thu 24 Apr 2014 16:09
jo det är ju bakbenen jag försöker få med och det går ju till visso men hon är inte så glad för arbete min lilla ponny. hon kan tyvärr inte öppna och sluta osv då hon bara var grundutbildad när jag fick henne men vi håller på att träna på det =)
ClaraLNilsson
Tue 22 Apr 2014 21:56
bettlöst ;))) haha nej men ingen aning träna träna för stt få henne att ta skänkeln och så!^^
MalinBalin93
Sun 20 Apr 2014 22:53
Du kanske ska prova bettlöst?
Det låter ju som en väldigt snäll men lat ponny :o
Samt så låter det som du behöver öva mer på framåtbjudningen, jag förstår inte riktigt var bettfrågan kommer ifrån :o
Vad du har i hästens mun eller på dess huvud påverkar inte om den arbetar rätt eller inte :o
Det låter ju som en väldigt snäll men lat ponny :o
Samt så låter det som du behöver öva mer på framåtbjudningen, jag förstår inte riktigt var bettfrågan kommer ifrån :o
Vad du har i hästens mun eller på dess huvud påverkar inte om den arbetar rätt eller inte :o
Arklys
Mon 21 Apr 2014 09:27
Jajag vet men om du läser längre ner sp har jag ingen möjlighet till det.. :/
MalinBalin93
Mon 21 Apr 2014 13:58
Du kan inte tjata lite på föräldrarna? Eller kanske be någon i stallet ha en lektion med dig? :O
Arklys
Mon 21 Apr 2014 15:27
Jo kan både och men mamma gav mej nyss pengar till ett nytt träns hehe men hade kunnat rida för stallägaren tror jag :)
Arklys
Mon 21 Apr 2014 15:28
Vi har INTE råd med tränare, hur svårt är det att förstå? Det finns 1 vuxen i stallet och hon är tyvärr heltids mamma och jobbar nattskift så nej, inte 1 gång i veckan, dessutom hinner inte hon när jag kommer efter som jag slutar så dåligt i skolan och det är lite komplicerat men nej det finns det inte.
EMELIEWTF
Sun 20 Apr 2014 20:13
vanligt tredelat är ju oftast de man stävar efter att kunna rida på, om du inte har några problem med att hästen blir stark så skulle jag rekommendera det. Eller D-ringsbett, min häst går bra på det. Nova bett är ju väldigt milda och snälla :)
Anonymous
Sun 20 Apr 2014 16:37
jag varierar bett på min häst för att han inte ska bli hemma van på ett, många anser det vara fel, men de är mycket till häst till häst. min häst kan tycka ett och samma bett är tråkigt och då beter han sig illa. men jag betslar aldrig upp eller ner utan håller mig till likvärdiga bett och för det mesta rakbett då han inte tycker om rörligheten. ibland smörjer jag in mina bett i sirap för att de ska få lite smak det fungerar bra för mig :)
Arklys
Sun 20 Apr 2014 21:35
ja, har faktist ridit med samma ganska läge nu så tror också jag måste hitta några hon trivs på så jag kan variera =)
Phille-utan-z
Sun 20 Apr 2014 15:55
Att hon inte tar skänkeln har stor påverkan! Om hon inte tar skänkeln så kan du inte rida henne fram till bettet ordentligt och då blir det inte jätte bra mjuka händer och mer ben! Få henne uppmärksam på skänkeln! Räcker det inte att du ger en fin liten hjälp så sparka till ordentligt så hon reagerar :-) att byta bett kommer inte lös något :-) sen skulle jag rekommendera att du har två-tre bett som du kan ha och variera med så du inte rider på samma bett hela tiden
Arklys
Sun 20 Apr 2014 16:01
Okej, har ett vanligt två delat och ett egg bett jag kan variera med :)
Phille-utan-z
Sun 20 Apr 2014 16:33
Låter väldigt bra! Prova Linda betten med latextejp så det blir lite mjukare och trevligare för hästen :-)
elverpigen
Sun 20 Apr 2014 15:44
Knäpper de av i nacken är det bra med mild betsling och backa ett par steg från det man gör. Gå tillbaka till "grundjobb" och rid med mjuk hand. Har förändringen kommit plötsligt?
Arklys
Sun 20 Apr 2014 16:02
Nää hon har hållt på så ett tag, när jag bytte till detta bettet lev det bättre men sedan så har det blivit som om hon "behöver ett ny bett" eller så..
elverpigen
Sun 20 Apr 2014 17:33
Som någon annan skrev, skänkeln är det viktigaste och tar hästen inte skänkeln ärligt "går" det inte att jobba dem rätt. Synd att tränare är omöjligt, du kan inte sälja lite utrustning för att få råd med tränare?
Arklys
Sun 20 Apr 2014 18:09
Inte så att jag kan ha träning varje månad, och vad är då det löna egentligen? 1-2 träningar kan möjligen ge mig tips och få mig att komma vidare men då kan jag lika bra ta åt mig det alla här skriver vilket är "få fram henne"
ILoveAlextin
Sun 20 Apr 2014 13:55
Bettsla upp elr ner kommer inte hjälpa! Det är bara ridning som kan hjälpa dig. Din häst orkar troligen inte en stadig form... Du kanske inte ger det rätta stödet och hon lägger lite extra mycket stöd till dig motsvarande vad hon skall göra och blir lite framåt tung? Här är det bara RIDNING som gäller. RID RID RID ... träna på dina brister istället för att byta bett .. Variation på bett är bra! men betsla inte upp! går hon på appel bett så variera mellan två, tre och egg bett på appel ... MEN att betsla upp hjälper inte... Rekommenderar tränare.
Anonymous
Tue 22 Apr 2014 10:17
"Du kanske inte ger det rätta stödet och hon lägger lite extra mycket stöd till dig"
Vill bara påpeka att det är hästen som ska erbjuda stödet och inte ryttaren! Ryttaren ska aldrig "ta stödet" i hästens mun.
Vill bara påpeka att det är hästen som ska erbjuda stödet och inte ryttaren! Ryttaren ska aldrig "ta stödet" i hästens mun.
ILoveAlextin
Tue 22 Apr 2014 12:10
om inte ryttarens hand är där och fångar upp så tippar hästen framåt. Handen är är då ett stöd till hästen! Det är väldigt skillnad på att ta stödet och vara ett stöd. Du kan i praktiken göra båda. Tar du stödet i munnen håller du som ryttare balansen i munnen och det var inte det som var tanken i detta fallet. Håller du som ryttare balansen i munnen tror jag som tusan att hästen slänger mer med huvudet. Men ger du ett stöd i handen ( som du skall göra ) Fångar du upp hästens huvudet ( SOM SJÄLVKLART INTE ÄR GRUNDEN I FORM RIDNINGEN UTAN SOM ÄR RYGG OCH RUMPA ) som var problemet till visso. En häst som inte riktigt får sitt stöd i munnen i någon form av ridning blir självklart väldigt slängig. Ett stöd kan bestå av mycket så som skänkeln ger ett stöd.
Ett icke korrekt stöd kan vara en glappande tygel men ett rätt stöd kan vara rätt hjälper i munnen och kanske lyftande tygel tag eller förande. Du ger hästen en hjälpande hand.. Det är ett stöd. Det är skillnad på att ta ett stöd och ge ett :)
Ett icke korrekt stöd kan vara en glappande tygel men ett rätt stöd kan vara rätt hjälper i munnen och kanske lyftande tygel tag eller förande. Du ger hästen en hjälpande hand.. Det är ett stöd. Det är skillnad på att ta ett stöd och ge ett :)
Anonymous
Tue 22 Apr 2014 12:16
Ptja, beror ju helt på hur man rider. Hästen ska ju vara självbärig och ryttarens hand ska ju egentligen inte "behövas", utan endast vara vägledande. Men rider man engelskt så resonerar man nog som du gör.
ILoveAlextin
Tue 22 Apr 2014 12:54
Jo jag rider ju engelskt kankse beror på det?
Vägledig ser jag även som ett stöd. Jag ser nog stöd som en hjälp på vägen. Men själva formridningen kommer ju inte ifrån munnen als utan från rumpa, rygg och framåtbjudning :)
Vägledig ser jag även som ett stöd. Jag ser nog stöd som en hjälp på vägen. Men själva formridningen kommer ju inte ifrån munnen als utan från rumpa, rygg och framåtbjudning :)
Arklys
Sun 20 Apr 2014 12:29
Att hon böjer nacken snabbt och sedan tar upp huvudet, att hon vara slänger iväg liksom och inte alls är ärlig i sin form någon längre tid :)
ObzidiaN
Sun 20 Apr 2014 11:23
Förstår dock inte varför du och de flesta andra under börjar kommentera på bettet. Alla hästar kan i princip ridas på alla bett. Men så länge du inte har hästen fram för skänkeln så kommer hon vika in näsan. Hästen måste gå framåt av sig själv och ha naturlig bjudning. Om hästen blir skänkeldöv hade jag sett över min ridstil och kollat igenom hästen så den inte har ont. Där efter gäller det att få skänkel och hand att jobba i hop i samspel. Annars kan man tyvärr betsla upp och betsla ner allt man vill. Tror INTE det beror på bettet :)
ObzidiaN
Sun 20 Apr 2014 11:59
Synd att inte fler folk i den här gruppen har lite sunt hästförnuft :c
Arklys
Sun 20 Apr 2014 12:30
Hon är lat men absolut inte skänkeldöv. Hon bryr sig snarare inte om dem och tar jag sporrar blev hon bara sur och började hålla på när jag hade det..
Hursomheelst
Sun 20 Apr 2014 12:50
Är ju oftast om hästen inte söker sig fram mot bettet/tar stöd så har man för lite framåtbjudning. Springer hästen iväg och upp ned huvudet har man för lite stöd i handen. Då borde man kolla över sin egen ridning och ta hjälp av tränare. Been there, done that!
Unghästen jag hade var springig, pigg och slog upp huvudet. Jag tog hjälp av en tränare och fick hjälp med dels fram för skänkeln (måste inte alltid betyda att den springer snabbare/fattar galopp när man använder den) och hur jag skulle ta stöd i handen. Nu går hästen i lugn takt, stadig, bra, rätt låg form och håller den hela passet på 30-40 min.
Unghästen jag hade var springig, pigg och slog upp huvudet. Jag tog hjälp av en tränare och fick hjälp med dels fram för skänkeln (måste inte alltid betyda att den springer snabbare/fattar galopp när man använder den) och hur jag skulle ta stöd i handen. Nu går hästen i lugn takt, stadig, bra, rätt låg form och håller den hela passet på 30-40 min.
Arklys
Sun 20 Apr 2014 12:56
Jag har INGEN som helst möjlighet att ta ut tränare till var jag står och min plånbok tillåter mig inte riktigt till det heller. Har ingen som kan köra mig regelbundet och har inga ridhus/ paddock i närheten. Börjar (förhoppningsvis om jag kommer in) på ridgymnasie till hösten och där kommer jag få hjälp med allt sånt skit men för tillfället är inte det något jag kan lösa, därför behöver jag så mycket hjälp jag kan utan tränare, och något borde det finnas t.ex som alla har sagt, att hon måste gå mer frammåt (vilket hon behöver) men det kanske blir bättre och trevligare för henne med något annat bett i munnen det var mer därför jag frågade om det kan hjälpa och kan det inte det så får man låta det vara :)
Comedy
Sun 20 Apr 2014 11:12
Om hon knäpper av i nacken borde du absolut inte välja ett hävstångsbett då det är lättare att dom knäpper av med sånna. Hackamore har hjälpt mycket på min häst (fast det är visserligen hävstång, men eftersom det är bettlöst trivs han bättre med det) och Nova. Sen är det bara att driva, driva, driva, driva. Hon måste fram för skänkeln, annars kommer ni inte förbi problemet. Det är precis det här som jag och min häst har tränat på det senaste halvåret och nu äntligen kan han gå på vanligt tre- och tvådelat utan att knäppa av :)
Comedy
Sun 20 Apr 2014 20:25
Då är det bara att driva, driva, driva. Tar hon inte stöd så driv på fram till hon gör det. Tar hon inte skänkeln så får du bli arg! Ridning är det enda som kommer hjälpa dig i det här :))
Julia :)
Sun 20 Apr 2014 20:45
Fast om du tränar på bettlöst så får du ju tillslut till formen och arbetet, tror du inte formen blir mycket ärligare då och att hon slutar knäppa av? :)
Arklys
Sun 20 Apr 2014 21:38
det enda bettlösa jag vill rida på är isf repgrimma eller sidepull och eftersom det har en tendens att lägga sig i handen på det vill jag bara använda det som variation =) tränar nu med repgrimma så vi kan rida i det nån gång i veckan =)
Ester
Sun 20 Apr 2014 10:18
Jadu, hade jag varit er hade jag nog testat typ ett D-rings bett, eller kanske något lite mjukare som ett trevligt novabett. Annars finns det ju mullen mouth bett (som jag har förstått det är det bara namnet på den böjda mundelen som tack vare formen ska vara mer "anatomiskt" och skönare än ett vanligt rakt bett enligt vissa, så det kan i princip ha vilka skänklar/ringar som helst, bara själva bettet är böjt så att säga). Hahah ni om några vet att jag inte är proffs på sånthär men det är väl dem jag kan föreslå efter att ha googlat lite xD Annars har vi ju ett kimblewick i stallet som ni kanske hade kunnat prova?
Isabelle
Sun 20 Apr 2014 10:02
De knäpper av i nacken när de inte jobbar ordentligt med baken och ryggen. Så vad du än bytar till för bett så är det inte lösningen alls på problemet. Rider man med för lite ben så kan man glömma att hästen jobbar med baken och ryggen.
Isabelle
Sun 20 Apr 2014 19:43
Tyvärr så har hon inte det då. Ingen häst som knäpper av jobbar med baken och ryggen som den ska då hästar knäpper av för att smita undan att jobba med bak och rygg.
EmmaSannie
Sun 20 Apr 2014 09:50
Hävstång gör antagligen bara att hon knäpper av ännu mer, det är lite grejen med hävstångsbett. När du tar i tygeln roterar bettet framåt i munnen då "bettringen" vrids bakåt, mot dig så att exempelsvis pelhamets skänkel blir horisontell istället för lodrät. Detta ger tryck i nacken vilket oftast leder till att en något känslig häst knäpper av i nacken och kröker på den utan ärligt stöd och bakbensaktivitet. Att den gör lite så på vanligt bett, alltså utan hävstångseffekt, betyder oftast just att den inte är framme för skänkeln. Får man bukt med just det problemet spelar bettet sällan någon roll. Är den ordentligt framme för skänkeln får du automatiskt en ärlig bjudning och mer korrekt bakbensaktivitet. Det jag skulle gjort i ditt fall är att byta ut det raka bettet mot ett mer bekvämt, typ ett peewee eller något anatomiskt så att hästen trivs med bettet, det underlättar för att den ska ta ett ärligt stöd i från dig, och sedan rida den så att du får den helthelthelt framme för skänkeln, för det är nästan alltid där problemet sitter :)
EmmaSannie
Sun 20 Apr 2014 13:57
Exakt! På min ponny hade jag valt ett rakt anatomiskt, men på de flesta andra hade valet fallit på tredelat anatomiskt, det beror på vad hästen normalt trivs bäst med. Tvådelat hade jag undvikit helt eftersom det sällan ligger bra i munnen. Som sagt, se till att hon verkligen är framme för skänkeln och att du har ett lagom, stadigt men mjukt och stilla stöd i munnen så borde det gå mycket bättre!
Alexana
Sun 20 Apr 2014 09:11
Du ska nog inte ha ett hävstångsbett eller Hissbett om hästen knäpper av i nacken på vanligt bett. Ett Baucherbett kan funka :) Sen kan man hålla om lite extra med skänkeln så att hon trycker ifrån lite mer bakifrån :)
76 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/517858477/