Tuesday 1 July 2014 photo 9/11
|
Nu när jag och Malte varit ute på både hopp och dressyrtävlingar så har vi stött på alla möjliga reaktioner. Många på grund av att han är en Frieser, men mest angående att han är hingst. Vissa tycker att det är coolt (vad som nu kan vara coolt med en påse bollar som slänger mellan benen?!) men många är också väldigt undrande och till och med väldigt anti mot det. Och jag kan inte se vad problemet är, faktiskt. Han är inte ett dugg hingstig och påverkas INGET av att han är hingst. Han står liksom på lastbilen bredvid brunstiga ston till och från utan att vrida ett öra ens en gång, skriker aldrig eller visar sig det minsta intresserad. Det bekommer inte oss och det bekommer inte honom att han har bollpåsen kvar, men varför bekommer det så många andra?
Sist på dressyrtävlingen var det mer än en som sa "gå inte nära den stora svarta, det är en hingst" och "vänta tills den där hingsten gått av banan innan du går in" och jag blir bara så irriterad haha!! Vi har många hingstar i stallet, men kastrerar utan att tveka om det visar sig att de inte passar som hingstar. Varför inte ge dem en chans först? Malte är dessutom godkänd så känns väldigt dumt att kastrera honom på grund av andras fördomar. Men i alla fall, spytt ur mig lite galla och kan nu komma till saken, - ser du en hingst annorlunda mot till exempel ett sto eller en valack? Varför är just ordet "hingst" så laddat? Och till sist, av dina egna erfarenheter, hur har du upplevt hingstar/vad har du för syn på hingstar? Ordbajsa på, är väldigt nyfiken på att höra hur andra tycker och tänker om denna grej som är väldigt viktig för mig! :)
Annons
Camera info
Camera NIKON D5000
Focal length 78 mm
Aperture f/4.0
Shutter 1/200 s
ISO 200
TrolletShade
Sat 19 Jul 2014 14:35
Tror det kan bero på att svenskar har vanan att knipsa hingstarna vid så ung ålder att de aldrig kan lära sig hur en vuxen hingst är...
Min första häst var hingst, 19år när vi köpte han å ALLA tjötade på mig att kastrera, inte för att jag förstår vad det skulle göra för skillnad eftersom inget i hans beteende skulle ha ändrats, å han vart den snällaste å mest väluppfostrade häst på byggden...
Hingstar behöver mer possitiv pr :D vet av erfarenhet att de flesta hingstar när de väl vuxit till sig (en unghäst är alltid en unghäst ovasett om den är knipsad lr inte) är de mest personliga å stabila hästar som finns :) Just nu har jag en 3årig klapphingst av egen uppfödning å tankarna (pga påtryckningar utifrån) går runtom knipsning "bara för att klapphingst=ond" (typ) men har kommit fram till att dom inte har en susning om nåt. Folk som bara ägt ston å valacker försöker övertala mig att kastrera min lille-bulldozer bara för att dom tror han ska spränga staketet å våldföra sig på deras hästar (borde lägga till att han är under metern, livrädd för allt vad trådar heter oavsett om det är ström lr inte å vägrar gå/hoppa över grunda diken då det kan finnas krokodiler)
folk är så vana att "det ska va så" att dom inte ser något bra med det som skiljer sig från deras norm....
så... blev ordentlig ordbajs iaf :D
Min första häst var hingst, 19år när vi köpte han å ALLA tjötade på mig att kastrera, inte för att jag förstår vad det skulle göra för skillnad eftersom inget i hans beteende skulle ha ändrats, å han vart den snällaste å mest väluppfostrade häst på byggden...
Hingstar behöver mer possitiv pr :D vet av erfarenhet att de flesta hingstar när de väl vuxit till sig (en unghäst är alltid en unghäst ovasett om den är knipsad lr inte) är de mest personliga å stabila hästar som finns :) Just nu har jag en 3årig klapphingst av egen uppfödning å tankarna (pga påtryckningar utifrån) går runtom knipsning "bara för att klapphingst=ond" (typ) men har kommit fram till att dom inte har en susning om nåt. Folk som bara ägt ston å valacker försöker övertala mig att kastrera min lille-bulldozer bara för att dom tror han ska spränga staketet å våldföra sig på deras hästar (borde lägga till att han är under metern, livrädd för allt vad trådar heter oavsett om det är ström lr inte å vägrar gå/hoppa över grunda diken då det kan finnas krokodiler)
folk är så vana att "det ska va så" att dom inte ser något bra med det som skiljer sig från deras norm....
så... blev ordentlig ordbajs iaf :D
hiawata
Wed 9 Jul 2014 01:48
Hingstar är farliga det vet alla. Speciellt Malte han ser ju ut som ett stort svart monster!
haha ne fyfan :( tycker man ska passa sig mer för tjuriga ston som kan slänga sig åt alla håll o hugga i luften. har ridit o sett många hingstar som vart dom lugnaste på tävlingsplatser osv..
haha ne fyfan :( tycker man ska passa sig mer för tjuriga ston som kan slänga sig åt alla håll o hugga i luften. har ridit o sett många hingstar som vart dom lugnaste på tävlingsplatser osv..
Cruella-de-vil
Mon 7 Jul 2014 21:05
Kommer från travet och inom travet är hingstar vanliga och som vilken annan häst som helst. Hanterar hästarna efter individ, inte efter kön
Anonymous
Mon 7 Jul 2014 19:43
Jag är van vid hingstar för jag håller på med trav så för mig är en hingst vilken häst som helst :) jag tror inte att en ryttare eller ägare tar med sin häst på tävling om som inte kan hantera den eller klarar av den vare sig det är hingst, valack eller sto :)
SagaNenes
Sat 5 Jul 2014 20:01
Jag har stött på långt värre ston än jag hingstar, och då jobbade jag ändå med 50 stycken i spanien som alla stod på samma stall ^^'
SagaNenes
Sat 5 Jul 2014 20:06
Sen i och för sig kan jag förstå folk som är på sin vakt mot hingstar då det lika gärna kan vara en hingstig hingst som det kan vara en filbunke till hingst. Det kan trots allt vara mycket testosteron som flödar, speciellt när det är mycket liv och rörelse runt dem, så det kan ju vara värt att ha i åtanke. Men det är ju individuellt också, hur hästarna reagerar, så har man en lite mer hetlevrad kuse kanske man ska hålla sig undan. Jag tror inte ett dugg på att en hingst är medvetet svårhanterlig dock, men för mycket hormoner kan väl göra vem som helst lite stirrig :)
Shoelgaard
Sat 5 Jul 2014 20:17
Ja absolut, men jag anser att man ska vara på sin vakt och reserverad mot alla hästar, ett brunstigt sto eller en grinig valack kan också balla ur :) och vistas man på en tävlingsplats med en hingst man inte är 100% säker på så anser jag att man bör sköta sitt jobb som hästägare och då ge hästen en röd eller en vit rosett i svansen :)
ZhyunTaoJi
Wed 2 Jul 2014 20:14
Så länge hingsten är snäll har jag absolut inget problem med dom :) Min kompis och hennes mamma köpte en hingst som 2åring som fick gå tillsammans med ston. Dock fick båda stona föl senare år med den hingsten. Han va hingstig och så när stona brunstade men annars va han rätt lugn enligt mig. Visst visade han upp sig för stona och av lite halvt hingstig (i mina ögon) men han va en av världens underbaraste hingstar! :) Sen så fick jag leda hans son ett par gånger men han va bara föl så inte så jätte hingstig.
Men tycker man ska behålla sin häst som hingst om hästen klarar av att va hingst annars så föredrar jag valack om hingsten inte klarar av att va hingst :3
Men tycker man ska behålla sin häst som hingst om hästen klarar av att va hingst annars så föredrar jag valack om hingsten inte klarar av att va hingst :3
Millady
Wed 2 Jul 2014 12:43
Är hingsten snäll och välhanterad och inte så hingstig, så har jag absolut inget emot att man sparar dom som hingst! Har hanterat, ridit och kört många hingstar som haft bättre temperament och varit lättare att hållas med än både ston och valacker. Däremot om de visar starkt hingstbeteende och blir "farliga" att hantera tycker jag att kulorna ska klippas :)
Millady
Wed 2 Jul 2014 12:50
Just, glömde skriva med: Tror att folks syn på hingstar på detta vis är pga att på tex tävling och utställning är ju hingstarna oftast (iaf brukar det vistas minst 1 sådan på varje utställning jah besöker) lite mer hingst så att säga. Det är ny plats, nya hästar, nytt folk etc. Och det är hingstarna där många ser, även om det bara är 1 av 10 som faktiskt bråkar, och även om det finns ston där som bråkar lika mycket dom. Och tyvärr har jag upplevt och sett många ggr att de som leder inte har någon direkt koll etc, vilket förstås inte gör saken bättre.. :)
Shoelgaard
Wed 2 Jul 2014 16:27
Det har du nog helt rätt i faktiskt. Många ston är väldigt pestiga på tävlingsplatser osv men har inte alls samma rykte :)
Millady
Wed 2 Jul 2014 19:14
Precis! Har sett ston som beter sig bra mkt värre än många hingstar på utställningsplatser, men det är ju tyvärr hingstarna alla verkar se. :P
Emmie Martinsson
Wed 2 Jul 2014 08:50
Ser inga problem alls med att behålla de som hingstar, så länge de beter sig & inte blir "jobbiga". Att just "ordet" hingst gör många upprörda och "rädda" är väl för de hört en massa om hingstar. Dock så tycker JAG att man absolut inte ska dra alla hingstar över samma kant, självklart finns det hingstar som inte kan behärska sig. Men det finns fortfarande hingstar som Malte. Det handlar ju om individen inte om de har "bollpåsen" kvar eller inte. Blir nästan förbannad att alla tror att alla hingstar är helt galna & okontrollerbara, helt fel.
Jag har varit runt & tagit hand om några hingstar, den ena va fruktansvärt jobbig och är 3 år, den andra va väldigt snäll, dock ganska rejält hingtig av sig, fast han va bara 1 år & den sista va 28 år, och betedde sig som en valack hela sitt liv. Så har fått väldigt olika erfaraneter av hingstar & varit med om de mesta "sorterna". Men tycker som sagt att det absolut inte är fel att behålla de som hingstar, speciellt inte om de är godkända! :)
Jag har varit runt & tagit hand om några hingstar, den ena va fruktansvärt jobbig och är 3 år, den andra va väldigt snäll, dock ganska rejält hingtig av sig, fast han va bara 1 år & den sista va 28 år, och betedde sig som en valack hela sitt liv. Så har fått väldigt olika erfaraneter av hingstar & varit med om de mesta "sorterna". Men tycker som sagt att det absolut inte är fel att behålla de som hingstar, speciellt inte om de är godkända! :)
MalinBalin93
Wed 2 Jul 2014 02:49
Jag tror det är så laddat pga sagor (den eldiga hingsten) och hur en del faktiskt envisas med att behålla en del hästar som hingstar som uppenbarligen skulle må bättre som valackar som kan verka lite skrämmande på allmäna platser.
men jag tror mycket bottnar i folk som inte har en ordentlig hästhantering i samband med en hingst som har mycket energi och hingstighet att visa upp.
Kan inte direkt säga att jag själv handskats särskilt mycket emd hingstar men utifrån mina praktikplatser så tror jag mycket utav hinsgtens uppväxt och dagliga liv påverkar hur de upplevs på andra platser.
Det ena stället var ett tävlingsstall (hopphästar) som hade några 2st hingstar (3 och 4 år gamla). Traditionell hantering utav hästar och hinsgtar som fick gå ensamma i hagar och stå i boxar som stod avskillt från andra hästar.
De skulle jag kalla otrevliga, de försökte bitas i uppmärksamhetsförsök men ibland verkade de naffsa efter en bara för att de kände för det.
Ryttaren och ägaren var dock erfaren så de upplevdes inte så hingstiga ute på tävlingsplatser, visst de skria lite men det var inte så mycket emr än så (utifrån vad jag har sett iaf)
Det andra stället hade en klapphingst på 4år (har träffat honom senare med, både som 5 och 6åring). Det här stället hade dock NH-tänk och en väldigt naturlig hästhållning,
Denna hingsten gick med sällskap bestående utav vallacker i olika åldrar och alltid gått på lösdrift tillsammans med andra hästar sedan han var ett föl.
Klapphingstar brukar det ju dessutom vara lite extra tabu om men denna hingsten har inte haft något skarpare än en repgrimma på huvudet men har aldrig sett honom dra i repet eller göra "konster". Visst att han hälsade lite extra på ston med hingsthummanden men aldrig mer än så och då har denna hingst även betäckt (naturlig betäckning ute i hagarna och en tjuvbetäckning), det sägs ju att hingstar kan bli lite mer hingstiga utav att få betäcka men det syns då inte på denna hingsten. Han går då dessutom med sina föl och får verkligen leva ett så naturligt hästliv som möjligt.
Sen ja, jag ser en hingst annorlunda när jag är ute på tävlingsplatser. De syns mer och de drar ju åt sig blickar, oftast kolalr jag ju för att de brukar se väldigt snygga ut dock haha xD
Vad gäller andra så är det väl bara fördomar om att en hingst är mer benägen att hitta på något :P
men jag tror mycket bottnar i folk som inte har en ordentlig hästhantering i samband med en hingst som har mycket energi och hingstighet att visa upp.
Kan inte direkt säga att jag själv handskats särskilt mycket emd hingstar men utifrån mina praktikplatser så tror jag mycket utav hinsgtens uppväxt och dagliga liv påverkar hur de upplevs på andra platser.
Det ena stället var ett tävlingsstall (hopphästar) som hade några 2st hingstar (3 och 4 år gamla). Traditionell hantering utav hästar och hinsgtar som fick gå ensamma i hagar och stå i boxar som stod avskillt från andra hästar.
De skulle jag kalla otrevliga, de försökte bitas i uppmärksamhetsförsök men ibland verkade de naffsa efter en bara för att de kände för det.
Ryttaren och ägaren var dock erfaren så de upplevdes inte så hingstiga ute på tävlingsplatser, visst de skria lite men det var inte så mycket emr än så (utifrån vad jag har sett iaf)
Det andra stället hade en klapphingst på 4år (har träffat honom senare med, både som 5 och 6åring). Det här stället hade dock NH-tänk och en väldigt naturlig hästhållning,
Denna hingsten gick med sällskap bestående utav vallacker i olika åldrar och alltid gått på lösdrift tillsammans med andra hästar sedan han var ett föl.
Klapphingstar brukar det ju dessutom vara lite extra tabu om men denna hingsten har inte haft något skarpare än en repgrimma på huvudet men har aldrig sett honom dra i repet eller göra "konster". Visst att han hälsade lite extra på ston med hingsthummanden men aldrig mer än så och då har denna hingst även betäckt (naturlig betäckning ute i hagarna och en tjuvbetäckning), det sägs ju att hingstar kan bli lite mer hingstiga utav att få betäcka men det syns då inte på denna hingsten. Han går då dessutom med sina föl och får verkligen leva ett så naturligt hästliv som möjligt.
Sen ja, jag ser en hingst annorlunda när jag är ute på tävlingsplatser. De syns mer och de drar ju åt sig blickar, oftast kolalr jag ju för att de brukar se väldigt snygga ut dock haha xD
Vad gäller andra så är det väl bara fördomar om att en hingst är mer benägen att hitta på något :P
Shoelgaard
Wed 2 Jul 2014 07:36
Håller med dig till fullo! Som jag sa till någon där nere, är jättekul att se att alla har så olika syn och upplevelser om hingstar, spännande!
൬єєη ßℓääh
Wed 2 Jul 2014 00:35
Jag hade inte brytt mig, tkr det är töntigt med såna fördomar :) men beror väl på om man vet hur hästen är också Ex på tävling så hade man väl vart mer försiktig då man kanske inte vet hur hästen är och reagerar på typ ett brunstigt sto :)
൬єєη ßℓääh
Wed 2 Jul 2014 13:50
Jo iofs det har du rätt i :) tänkte inte så långt ;) men är nog många andra som i det här fallet inte heller gör det och tyvärr antar att man ska akta sig :/
Shoelgaard
Wed 2 Jul 2014 16:28
Inte så många som verkar veta att hingstar har en speciell färg på rosetten i svansen heller :)
YamiMalik
Wed 2 Jul 2014 00:16
Så länge det är en lugn hingst så ser jag inga problem alls med det!
Och ser inga problem med en vild hingst heller, så länge ryttaren håller koll och sitter kvar :P
Och ser inga problem med en vild hingst heller, så länge ryttaren håller koll och sitter kvar :P
YamiMalik
Wed 2 Jul 2014 00:18
Fast då är jag väldigt van vid hingstar :P
Tror dock det är jäkligt många som aldrig har hållt på med en hingst.
Tror dock det är jäkligt många som aldrig har hållt på med en hingst.
Julleduveet
Tue 1 Jul 2014 23:51
Alltid tänkt att alla hingstar är helt galna i närheten av ston, väldigt heta, uppspelta, stressade osv.
Men kom på för några år sen att det beror (nästan) helt och hållet på ägaren/ryttaren/uppfostraren :)
Men kom på för några år sen att det beror (nästan) helt och hållet på ägaren/ryttaren/uppfostraren :)
Shoelgaard
Wed 2 Jul 2014 07:33
Mycket ligger nog i uppfostran och hanteringen, det är jag övertygad om! :)
Emla
Tue 1 Jul 2014 23:13
Har aldrig stött på en hingst men hört att dom är väldigt stressiga, jobbiga, dominanta osv. Men jag bryr mig inte ett dugg om en häst är hingst eller inte :)
Shoelgaard
Wed 2 Jul 2014 07:33
Ja det är enligt min uppfattning det de flesta har fått höra. Det stämmer säkert in på många hingstar, men kan komma på precis lika många ston det också passar in på! :)
Dreamer ✝
Tue 1 Jul 2014 22:56
Har inget alls emot hingstar men har upplevt dom som väldigt dominanta (nu är det ju väldigt mycket från häst till häst) och man har fått "lära" sig att hingstar ska man se upp för, för att dom kan vara farliga till exempel. Hingsten som står i grannens stall är otroligt dominant och lite halv taskig mot andra hästar för att han vill bestämma/visa vem som är bossen. Har kan uppföra sig väldigt löjligt ibland också, ska man ta in valacken som står i samma hage så blir han as pissed off och tycker att han ska jäklas lite och jaga bort valacken så långt bort i hagen som det bara går, bara för att liksom, rätt störande haha :)
elverpigen
Tue 1 Jul 2014 22:48
Jag är emot att gemene man behåller sina hingstar bara för att, men har hästen avelsvärde och bor hos kunniga människor är det väl inget fel. Ouppfostrade korsningshingstar med dålig exteriör tycker jag bara är en onödig risk för alla :/
Shoelgaard
Wed 2 Jul 2014 07:38
Då tänker du typ som mig, haha! Jag har inga problem med att folk har kvar sina hästar som hingstar oavsett ras eller exteriör, OM hästen klarar av att vara hingst och de som hanterar honom klarar av att hantera honom som hingst. Men känner man att man inte har kunskapen så att hästen kan bli en risk är det bättre att omplacera om man nu absolut vill ha kvar hästen som hingst eller kastrera den :)
Stormtrooper
Tue 1 Jul 2014 22:16
Jag tycker då att ston, majoriteten utav tiden, är fan så mycket värre än hingstar xD
☼ßµmßiëJump
Tue 1 Jul 2014 22:05
Bajsar på med sånt som har tryckts in i huvvet utan någon vetskap egentligen..
jo en viss skillnad på hingst och valack tycker jag allt att det är. Valackarna känns lite mer "rediga" jämfört med en hingst. För å jämföra lite fult så är en valack den trogne mannen medan hingsten är playern.
Mina erfarenheter av hingstar är inte mycket men alla har varit lugna och super snygga! Inte den där "player" känslan precis ;)
jo en viss skillnad på hingst och valack tycker jag allt att det är. Valackarna känns lite mer "rediga" jämfört med en hingst. För å jämföra lite fult så är en valack den trogne mannen medan hingsten är playern.
Mina erfarenheter av hingstar är inte mycket men alla har varit lugna och super snygga! Inte den där "player" känslan precis ;)
☼ßµmßiëJump
Tue 1 Jul 2014 22:15
haha men det är typ så jag ser det ;)
ska jag själv köpa min en killhäst i framtiden så blir det en hingst. Just för att de är lite mer livligare (som players ofta är), och sen att man lite enklare kan få en avkomma av honom.
Har redan varit med om att dponnyn jag red blev valack tidigt, domarna sa att det var väldigt synd att han var valack för han var extremt fin och bra exteriör! :/
ska jag själv köpa min en killhäst i framtiden så blir det en hingst. Just för att de är lite mer livligare (som players ofta är), och sen att man lite enklare kan få en avkomma av honom.
Har redan varit med om att dponnyn jag red blev valack tidigt, domarna sa att det var väldigt synd att han var valack för han var extremt fin och bra exteriör! :/
Farisi
Tue 1 Jul 2014 21:46
Jag tycker att hingstar är helt vanliga hästar.
Dock tycker jag att man ska se upp med stissiga/stressade hingstar. Av egen erfarenhet så hade vi en hingstkille i hagen för några år sedan. Han skulle klättra på en och nafsade i håret, sparkade med frambenen efter en och skulle gå fram och visa sig för alla andra hästar. Han är kastrerad nu för det funkade inte att ha en unghingst bland ston i samma hage.
Jag tycker det är FEL att man ska säga "hingstar är farliga", " köp inte en hingst", "vänta tills hingsten gått förbi". Hingstar kan ju även vara lugna som i ditt fall, och inte sådana nervvrak som i många andra fall. Så det är fel att använda uttrycket att hingstar ska man se upp med. Men självklart ska man det, det är samma som okastrerade han hundar som kan bli uppjagade och stressade. Men är det en snäll hingst så varför inte behålla den som den är.
haha gud vad rörigt jag skriver. ;) men hoppas du förstår mina tankar!
Dock tycker jag att man ska se upp med stissiga/stressade hingstar. Av egen erfarenhet så hade vi en hingstkille i hagen för några år sedan. Han skulle klättra på en och nafsade i håret, sparkade med frambenen efter en och skulle gå fram och visa sig för alla andra hästar. Han är kastrerad nu för det funkade inte att ha en unghingst bland ston i samma hage.
Jag tycker det är FEL att man ska säga "hingstar är farliga", " köp inte en hingst", "vänta tills hingsten gått förbi". Hingstar kan ju även vara lugna som i ditt fall, och inte sådana nervvrak som i många andra fall. Så det är fel att använda uttrycket att hingstar ska man se upp med. Men självklart ska man det, det är samma som okastrerade han hundar som kan bli uppjagade och stressade. Men är det en snäll hingst så varför inte behålla den som den är.
haha gud vad rörigt jag skriver. ;) men hoppas du förstår mina tankar!
Shoelgaard
Tue 1 Jul 2014 21:51
Låter som du tänker precis som jag så jag är helt med på hur du menar!
Wingates
Tue 1 Jul 2014 23:16
Fast vanliga hästar är de inte heller. Det slår faktiskt lättare slint i huvudet hos en hingst än hos en valack.
Jag älskar hingstar och har haft en själv MEN man ska ha respekt för dem.
Jag älskar hingstar och har haft en själv MEN man ska ha respekt för dem.
Farisi
Tue 1 Jul 2014 23:39
Okej!
Jag håller med dig också Sara men samtidigt tycker jag man KAN vara mer vaksam med hingstar, precis som med han hundar ;)
Jag håller med dig också Sara men samtidigt tycker jag man KAN vara mer vaksam med hingstar, precis som med han hundar ;)
Alexana
Tue 1 Jul 2014 21:45
Tycker att folk i Sverige är rädda för hingstar allmänt haha.. detr det första man får lära sig liksom, hingstar e farliga! Har inget emot hingstar faktiskt. Det gäller att uppfostra dem rätt bara, precis som med alla andra djur!
Alexana
Tue 1 Jul 2014 21:47
jag själv har aldrig ägt en hingst. Men jag har varit i kontakt med dem o jag tycker att de är så personliga haha :) Min fd häst va relativt nykastrerad o han betedde sig som en hingst, väldigt hingstig o samtidigt väldigt busig :D Har inget emot hingstar! Alla hästar kan vara farliga utan rätt uppfostran :)
Alexana
Tue 1 Jul 2014 21:48
Vet en hingst som ag tår på en 4H gård, 20 år gammal. Han går ponnyridning o e jättesnäll. Ser ifs inte ut som en hingst utseendemässigt heller haha :) Nu bombar jag känner jag hähä
Shoelgaard
Tue 1 Jul 2014 21:53
Haha du är så välkommen att bomba (y) ja och du har ju "lärt känna" Malte iom vi följt varandra ett bra tag nu, och han är långt ifrån en farlig hingst haha.. Så kul att höra att alla har så olika utgångspunkter :)
Alexana
Tue 1 Jul 2014 22:28
Haha så bra!
precis. Han verkar vara en underbar häst!! Tråkigt att folk har förutfattade meningar om hingstar..
precis. Han verkar vara en underbar häst!! Tråkigt att folk har förutfattade meningar om hingstar..
MoggeGolvmopp
Wed 2 Jul 2014 19:14
Nu så! :D
Jag har bara varit nära en hingst, sen har jag sett många på håll. Oftast har jag varken sett eller märkt att det är hingstar, men ibland är det de där "helgalna, hemska" hingstarna som borde vara valacker.
Vi har en hingst i stallet, ja visst han skriker och visar upp sig i hagen, men han har aldrig varit jobbig att leda, gå ut med eller gå förbi ston med. Han hade tillochmed kommit lös i stallet en natt och på morgonen stod han och kliade en av ponnysarna, han brydde sig inte ens om det brunstiga stoet i boxen bredvid! ;)
Så jag tycker att fördomarna mot hingstar är rätt dryga. Så länge ägaren kan "hantera det" och hingsten inte mår dåligt av att vara hingst så ser jag absolut inga problem i det! :)
Oj så flummigt det blev, hoppas du förstår, haha!
Jag har bara varit nära en hingst, sen har jag sett många på håll. Oftast har jag varken sett eller märkt att det är hingstar, men ibland är det de där "helgalna, hemska" hingstarna som borde vara valacker.
Vi har en hingst i stallet, ja visst han skriker och visar upp sig i hagen, men han har aldrig varit jobbig att leda, gå ut med eller gå förbi ston med. Han hade tillochmed kommit lös i stallet en natt och på morgonen stod han och kliade en av ponnysarna, han brydde sig inte ens om det brunstiga stoet i boxen bredvid! ;)
Så jag tycker att fördomarna mot hingstar är rätt dryga. Så länge ägaren kan "hantera det" och hingsten inte mår dåligt av att vara hingst så ser jag absolut inga problem i det! :)
Oj så flummigt det blev, hoppas du förstår, haha!
Anonymous
Tue 1 Jul 2014 21:04
Jobbade i Spanien på ett försäljningsstall med runt kanske 40 hingstar. Vissa var supersnälla (som en som vi trodde var en valack i två månader), andra var snälla men lite testande och ville naffsa på det mesta och andra var jättedryga. Främst de yngre som inte lärt sig att uppföra sig medan de äldre var hur coola som helst (med några undantag). Hingstar är individer som alla andra sen är ju såklart risken större att de kan bete sig illa iom hormoner och okunskap men i Sverige är det tyvärr vanligt med både ovana och okunskap kring hingstar. Sen har jag en kompis som har tre hingstar som är supersnälla och då är helt övertygad att ALLA hingstar är så vilket jag försökt intala henne att nej, man kan inte ställa ALLA hingstar i hagar bredvid ston och tro att det ska gå bra :)
Shoelgaard
Tue 1 Jul 2014 21:07
Haha nej det är så jag måste tänka också då alla våra hingstar är otroligt lugna och coola. Det är den bilden av hingstar jag har, och därför tänkte jag att det skulle vara så kul att höra vilken bild andra har :)
mizhelle
Tue 1 Jul 2014 20:54
Så länge hingsten är skötsam och ägaren har koll på den så ser jag inga problem med det. Har dock varit med om en hingst (iofs en relativt ung hingst, men ändå) som verkligen INTE var lugn och skötsam. En hingst som enligt mig hade mått bäst av att kastreras. Ägaren kunde knappt kontrollera den, var tvungen att ledas med kedjegrimskaft över nosen + ett spö i näven på ägaren som ofta viftades framför huvudet på honom för att "bryta beteendet" eller vad det var hon sa.. Såg han ett sto flippade han ur totalt och försökte kasta sig bort mot henne, hästen vi hade i samma stall var ett väldigt "flirtigt" sto så det var ganska jobbigt när de kom in med honom i stallet när hon också var där inne..
mizhelle
Tue 1 Jul 2014 21:08
Ja han mådde inte bra av att vara hingst, det såg man tydligt.. Synd att vissa hästägare inte alltid tänker på hästens bästa :/
Anonymous
Tue 1 Jul 2014 21:18
Det finns en hingst på stuteriet där mitt sto är stallad och han är megatrevlig vilket grundar sig i att han hålls av trevliga människor och hästar i en trevlig miljö. Det är det jag tror många ägare är lite rädda för när det kommer till hingstar. De tror att de är "monster" eller kräver extrem uppvaktning för att vara "kontrollbara", ev går själva i hagarna och hanteras med avancerad utrustning. Det är för mig självklart det tär på de stackars liven.
mizhelle
Tue 1 Jul 2014 21:45
Ja det är klart att hur ägaren hanterar den spelar stor roll, men det finns vissa hingstar som tyvärr inte mår bra av att vara hingst ändå.. Dock var denna ägaren ingen "bra hingstägare" i mina ögon då hon verkade lite rädd för honom. Men samtidigt har jag även varit med om en superduktig person som har ett stuteri med verksamma hingstar som var tvungen att kastrera en hingst för att han helt enkelt inte mådde bra av det själv (dock var detta ingen avelshingst utan en ridhäst). Så det kan delvis bero på ägaren, men inte i varje fall.
Anonymous
Tue 1 Jul 2014 21:48
Ja, det ligger i det med. Det jag menade var hingstar som kan vara det fortfarande - om de får chansen att må bra i lämpade händer hehe :)
71 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/518360107/