Monday 7 July 2014 photo 4/8
|
Detta är ifrån en reklamsida ur Hästmagasinets senaste nummer för en Helite väst.
Låg verkligen fokusen på hur västen såg ut så att hästens utseende helt glömdes bort? Så pass att man till och med missar hästens misära ögon och blodiga mun? Eller tror du att personen/personerna som satte ihop alla bilder inte är hästmänniskor utan bara vanligt marknadsföringsfolk?
Visst, de har precis vurpat på den bilden. Hästen kanske bet sig själv i fallet om den nu ens kan öppna munnen med den nosgrimman...
Fanns en annan bild på just detta ekipaget på samma sida där de bara rider i galopp i nästan identisk utrustning (minus Pessoan men plus martingal) där syftet är att visa hur västen ser ut när den inte blåst upp sig. På den bilden försöker hästen gapa och höja huvudet och kan ju enkelt säga att det inte var en särskilt charmig bild heller men det kan iaf missas utav även hästmänniskor eller förklaras som en "ögonblicksbild".
Jag är iaf glad över att Djurens Rätt ska lägga fokus på hästsporten även om det är en organisation jag helst inte beblandas med.
Vad tycker ni?
Annons
Camera info
Camera iPhone 4S
Focal length 4 mm
Aperture f/2.4
Shutter 1/15 s
ISO 800
SagaNenes
Tue 8 Jul 2014 12:19
Jag tror faktiskt inte att det är kvistar eller dylikt som råkat färga munnen röd, som vissa under mig påstått, för i så fall hade ju hela saliven (även "läppstiftet" rund hästens yttersta del av mulen) varit samma blodröda färg. Nu kan man tydligt se hur det är en mycket mer koncentrerad färg just i mungipan vilket får mig att tro att det faktiskt är blod och inget som hästen har tuggat i sig. Med tanke på att de gått omkull och ryttaren säkert kan ha råkat dra till med tygeln (man tänker ju inte alltid på vad man gör när man håller på att dratta omkull) och eftersom pessoabettet är som det är tror jag inte det är helt omöjligt att det blivit sår i mungipan eller på lanerna.
Skitdum kombination av bett och nosgrimma och jag tycker det är rätt jobbigt att se att det marknadsförs så att fler personer tror det är okej. :(
Skitdum kombination av bett och nosgrimma och jag tycker det är rätt jobbigt att se att det marknadsförs så att fler personer tror det är okej. :(
Phille-utan-z
Tue 8 Jul 2014 08:06
Korkat val utav bild men vafan har hästen gått omkull kan ju vad som helst ha hänt! Hästar kan lätt bita sig i tungan eller om den har fastnat i en tygel. Inte okej att kasta skit på folk utan att veta riktigt vad som har hänt!
Phille-utan-z
Tue 8 Jul 2014 08:07
+ att nosgrimman ser inte ut att sitta det minsta hårt! Då den böjer sig för snokremmen, en hårt åtspänd nosgrimma sitter där den sitter utan att röra sig
Phille-utan-z
Tue 8 Jul 2014 08:08
Kan iofs tillägga att jag hellre sett ett pelham istället för pessoa
MalinBalin93
Tue 8 Jul 2014 20:14
Om du såg den andra bilden på detta ekipaget så får hästen knappt isär tänderna när den försökte gapa. Den må inte sitta hårt på denna bilden men den är ändå till för att hålla hästens mun stängd.
Om du läste texten under bilden så smutskastar jag ingen, jag vet inte ens vem personen är på bilden och centrerar mer uppmärksamheten på Djurens Rätts nya projekt att ge sig in i och granska ridsporten samt hur marknadsföringsfolket tänkte.
Som jag skrev i texten så har det ju vurpat precis innan den bilden blev tagen så förhoppningsvis kom blodet i samband med olyckan MEN en häst har ju nästan alltid munnen stängd om den inte gapar för obehag (eller för att beta) vilket den tydligt försökte göra på den andra bilden.
Så får jag spekulera så blev det nog en kraftig hissning med tanke på att det är ett pessoabett den sekunden som ryttaren inte gav efter på tygeln vilket kanske gav en bit utav tungan utrymme att nypas mellan kindtänderna.
Om du läste texten under bilden så smutskastar jag ingen, jag vet inte ens vem personen är på bilden och centrerar mer uppmärksamheten på Djurens Rätts nya projekt att ge sig in i och granska ridsporten samt hur marknadsföringsfolket tänkte.
Som jag skrev i texten så har det ju vurpat precis innan den bilden blev tagen så förhoppningsvis kom blodet i samband med olyckan MEN en häst har ju nästan alltid munnen stängd om den inte gapar för obehag (eller för att beta) vilket den tydligt försökte göra på den andra bilden.
Så får jag spekulera så blev det nog en kraftig hissning med tanke på att det är ett pessoabett den sekunden som ryttaren inte gav efter på tygeln vilket kanske gav en bit utav tungan utrymme att nypas mellan kindtänderna.
Anonymous
Mon 7 Jul 2014 23:03
Varesig det är blod eller inte blir jag nästan rädd av folks kommentarer, att dom tror att ridsporten är jätteren ochfin och aldrig problem. Folk är för naiva.
almawesterstrom
Mon 7 Jul 2014 19:51
Tror det handlar om ögonblicksbilder. Tror faktiskt att de flesta tävlingsryttarna är väldigt mån om sina hästar. Hästen skulle väl inte få tävla om den blödde ur munnen? Tror mer på nån slags vitamin, fodertillskott eller kvistar som tidigare sagt, isåfall :)
MalinBalin93
Mon 7 Jul 2014 20:06
Jag har läst om incidenter där ekipage blivit diskade för att deras häst blödit ur munnen, så det är klart de säger ifrån som tur är :)
Om det inte nu är blod så låter det väl ändå korkat att ge dem eller låta dem äta något som ger en röd färg i hästens mun om de riskerar att bli diskade för det och även om de inte skulle bli det så är det ju alla runt omkring som inte säger något utan bara ser det o uppfattar det som blod.
Om det inte nu är blod så låter det väl ändå korkat att ge dem eller låta dem äta något som ger en röd färg i hästens mun om de riskerar att bli diskade för det och även om de inte skulle bli det så är det ju alla runt omkring som inte säger något utan bara ser det o uppfattar det som blod.
Anonymous
Mon 7 Jul 2014 20:49
Hästar kontrolleras för sår i munnen och man kan bli diskad om hästen blöder ur munnen eller efter sporrarna, No blood som det hela heter.
Kollade OS när det var och då kollade dem alla dressyrhästarna när de kom ut från banan från sår i mun och efter sporrar.
Kollade OS när det var och då kollade dem alla dressyrhästarna när de kom ut från banan från sår i mun och efter sporrar.
Linda Andersson
Mon 7 Jul 2014 19:34
Angående "blodiga mun".. Det där är till 90% chans inte blod :P min häst såg ut precis lika vid en hopptävling förut och jag kände WTF ... Tills jag insåg att det kom av kvistarna han hade tuggat i sig.. Det var dem som färgade saliven... För när man tittade närmare så var det INTE blod.. (blev as rädd)... Hänt lika när ja fotat en hopptävling på samma plats där jag tävlade.. En av hästarna såg ut att vara blodig i munnen, men när jag zoomade in närmare på bilderna så såg jag då också att det var precis lika som för mig. Hästen hade tuggat i sig buskar/träd som gjorde att det blev så :P
MalinBalin93
Mon 7 Jul 2014 19:41
hur är du säker på att det är hela 90% chans att hästen tuggat kvistar?
Den där nosgrimman sitter ju dessutom stenhårt, hur skulle den få i sig de grenarna? Ute i tävlingsstallarna?
Jag har aldrig sett en häst få rödfärgat saliv utav att tugga grenar, vilka buskar/grenar avger röd färg?
Den där nosgrimman sitter ju dessutom stenhårt, hur skulle den få i sig de grenarna? Ute i tävlingsstallarna?
Jag har aldrig sett en häst få rödfärgat saliv utav att tugga grenar, vilka buskar/grenar avger röd färg?
Linda Andersson
Mon 7 Jul 2014 19:49
Jag vet faktiskt inte vad dom heter . Färgen blir inte röd utan mer terracotta/terracottaröd:P Jag tycker verkligen inte att det där ser ut som blod och det liknar så som hästarna på jäderfors anläggning ser ut runt munnen när dom tuggat i sig av buskarna. Tycker det är så hemskt hysteriskt nu att det inte är klokt. Det är dessutom ingenting som säger att den nosremmen är så hårt spänd heller. Kan ju säga att jag ibland brukar spänna nosremmen hårt endast vid urlastning för att han inte ska få i sig så jättemycket hö när jag går bak och hämtar luckan på hästtransporten - vilket visat sig vara lönlöst för han har liksjutton hela munnen full i hö så att hästar inte kan nalla åt sig ätbart trots en hårt spänd nosrem är bullshit.. Nu förespråkar jag ju inte hårt spända nosgrimmor. När jag rider så sitter nosgrimman i princip bara där. Och jag är 90% säker på att hästen tuggat kvistar för att det är väldigt identiskt med hur hästarna ser ut runt munnen när dom ätit dom där buskarna/träden som jag inte vet vad dom heter... Inte fan tror jag (eller ni) på fullaste allvar att man lägger upp en bild där hästen är blodig i munnen som produktbild med all denna hysteri idag där hästarna knappt ens ska bli ridna längre eftersom folk skriker ut om djurplågeri till höger och vänster.. Helst ska vi ju tydligen släppa ut dom fria i naturen igen för att göra så lite inverkan på dom som möjligt. Nej, tro vad ni vill. Jag tror med högsta sannolikhet inte att det där är något blod. För den ser lika ut med hur min såg ut och då var det barken på kvistarna/buskarna som gett saliven dess rödbruna färg.. Och det var absolut inte blodfärg.. Tänker inte diskutera längre när folk redan verkar ha bestämt sig. Tro vad ni vill :) och tack för mig
Anonymous
Mon 7 Jul 2014 20:46
Även morötter kan ge en rödaktig färg.
Gav min häst morötter en gång på tävling och hon tuggade s det skummade rejält och genast såg det ut som hon precis börjat blöda, alltså när det är lite ljusare färg.
Men enda hon gjort var att äta morötter och blödde inte någonstans, jag började ju kolla igenom hennes mun tills jag insåg att det var morötterna.
Gav min häst morötter en gång på tävling och hon tuggade s det skummade rejält och genast såg det ut som hon precis börjat blöda, alltså när det är lite ljusare färg.
Men enda hon gjort var att äta morötter och blödde inte någonstans, jag började ju kolla igenom hennes mun tills jag insåg att det var morötterna.
Julia :)
Mon 7 Jul 2014 21:01
Har också varit med om att min häst nallade åt sig kvistar när jag red i skogen. Hoppade av för att vi skulle över en bro och såg att han var alldeles röd vid mungiporna. Var livrädd att han blödde och kollade noga tills jag insåg att det var kvistarna han ätit. Den andra hästen såg precis likadan ut i mungiporna.
Loreai
Mon 7 Jul 2014 19:20
Gör ont i hela mig att kolla på... :( Hade någon gjort så mot min häst hade jag nog blivit galen, oavsett om det var en olycka eller inte...
MalinBalin93
Mon 7 Jul 2014 19:33
Det gör det :/
Jag tycker den combon är att bli galen över bara i sig :/
Jag tycker den combon är att bli galen över bara i sig :/
Loreai
Mon 7 Jul 2014 19:41
Ja.. Förstår inte meningen med att snörpa ihop käften på hästen med en nosgrimma sådär heller. >.< snacka om att blunda för problemen som hästen gapar för!
Loreai
Mon 7 Jul 2014 19:46
För det kan ju verkligen inte ligga något bakom att han är stark och tar bettet... Alla dessa undanflykter folk har. =/
Wirrie-Bell
Mon 7 Jul 2014 18:48
Jag tror att det är lite meningen med att välja just bilder där man ser att de kunde gått riktigt illa för ryttare och häst, dock kunde dom ha valt bättre bilder i de syftet(ex en bild på när ryttaren faktiskt ligger på backen).. Men vist är det bra att den dystra baksidan av hästsporten, man måste ju föra problem till ljuset för att kunna lösa dem.. Sedan tror jag att problemen skulle kunna lösas(iaf 50% av dem) om ridskolorna faktiskt lärde ut hur man använder hjälpmedel för det gör de inte riktigt, dom lär en bara hur man får dit (ex) hjälptygeln och sedan får man klura ut resten själv...
Wirrie-Bell
Mon 7 Jul 2014 19:43
Oki :) Jag tycker dock att skänklar på bett är okej om man använder de rätt(som med alla grejer) men de e tråkigt att de ofta överanvänds och på hästar som egentligen inte behöver de "bara för säkerheten skull" som jag har hört några gånger på träningar och dylikt.. Sedan kan jag tycka att Gramanen är okej om man har en häst som sticker när man rider ut(och verkligen inte går att få stopp på), men då ENDAST i nödsyfte om hästen är på väg ut på en stor väg eller liknande där hästen kan skada sig själv mer än vad tygeln skadar...
MalinBalin93
Mon 7 Jul 2014 19:56
Jag tycker alla hästar med skänkelbett har dte för "säkerhets skull" :o
Jag kan se att man använder tex ett pelham med deltatygel i situationer då man vet att ens häst kanske taggar till extra, tex hoppning eller uteritter och vill köra sitt egna race men att rida med skänkelbett hela tiden tycker jag är överdrivet, skulle hästen vara så stark så är det troligen något annat det behövs jobbas med.
Var en tjej som hade ponny i samma stall som mig, hon red alltid med Pelham plus en kedja på sin ponny. Ponnyn var dock inte het eller stark så, man kunde låta nybörjare rida på den hästen i skritt o trav utan ledhjälp.
Enda anledningen till att jag såg henne använda det var för att hon ville få den "på tygeln". Ponnyn såg lite ut som en quarter i kroppen plus överbygd bak så den hade ju naturligt svårt för samling. Väldigt trist att se.
Jag kan se att man använder tex ett pelham med deltatygel i situationer då man vet att ens häst kanske taggar till extra, tex hoppning eller uteritter och vill köra sitt egna race men att rida med skänkelbett hela tiden tycker jag är överdrivet, skulle hästen vara så stark så är det troligen något annat det behövs jobbas med.
Var en tjej som hade ponny i samma stall som mig, hon red alltid med Pelham plus en kedja på sin ponny. Ponnyn var dock inte het eller stark så, man kunde låta nybörjare rida på den hästen i skritt o trav utan ledhjälp.
Enda anledningen till att jag såg henne använda det var för att hon ville få den "på tygeln". Ponnyn såg lite ut som en quarter i kroppen plus överbygd bak så den hade ju naturligt svårt för samling. Väldigt trist att se.
Wirrie-Bell
Mon 7 Jul 2014 20:03
Ja de e tråkigt men det känns tyvärr VÄÄLDIGT vanligt inom ponnyvärlden att man ska ha så mycket utrustning på hästen "ifall att"..
MalinBalin93
Mon 7 Jul 2014 20:11
ja verkligen, på tal om graman så är det faktiskt en liten tjej som har det på sin welsh mountain. Har aldrig sett henne rida utan dem oavsett vad det är för pass och jag har aldrig sett ponnyn det minsta pigg på ett sätt som skulle kunna skrämma ett barn.
Nä men det är nog mycket i just ponnyvärlden som du säger :/
Såg däremot någon på en storhästtävling som hade ett huvudlag jag aldrig sett innan. Det såg ut som ett skarpt bett som typ satt ihop med nosgrimman eller någon, kan inte riktigt förklara hur dte såg ut men det såg skarpt ut. Den hästen slängde av ryttaren de första 15min på framridningsbanan >_>
Nä men det är nog mycket i just ponnyvärlden som du säger :/
Såg däremot någon på en storhästtävling som hade ett huvudlag jag aldrig sett innan. Det såg ut som ett skarpt bett som typ satt ihop med nosgrimman eller någon, kan inte riktigt förklara hur dte såg ut men det såg skarpt ut. Den hästen slängde av ryttaren de första 15min på framridningsbanan >_>
Anonymous
Mon 7 Jul 2014 17:54
Tycker det är tråkigt att hästsportens baksidor vissas och pratas om så mycket, liksom vad får andra för uppfattning av sporten då??
Anonymous
Mon 7 Jul 2014 18:49
Alltså det är ju självklart bra att man at upp det, eftersom vissa hästar inte blir så bra behandlade men å andra sidan är det olika hästhantering överallt.
Men tycker det kan hålla sig i skuggorna när det kommer till reklam för ja som här en väst, vad får folk för bild då av hästsporten liksom :)
Men tycker det kan hålla sig i skuggorna när det kommer till reklam för ja som här en väst, vad får folk för bild då av hästsporten liksom :)
MalinBalin93
Mon 7 Jul 2014 18:56
Så du menar att jag inte borde ha uppmärksammat reklambilden? eller menar du att marknadsföringsfolket kunde varit klokare?
Angående olika hästhantering, ja det finns en himla massa olika och en massa olika uppfattningar om vad som är rätt eller fel.
Men att hästar blöder i munnarna förstår ju till och med en icke hästkunnig är fel.
Angående olika hästhantering, ja det finns en himla massa olika och en massa olika uppfattningar om vad som är rätt eller fel.
Men att hästar blöder i munnarna förstår ju till och med en icke hästkunnig är fel.
MalinBalin93
Mon 7 Jul 2014 18:24
Jag blev minst sagt chockad och trodde jag såg fel först men nepp, blod var det allt minsann ^^'
Tyvärr inte första gången heller som jag sett blodiga hästmunnar i tävlingssammanhang.
Tyvärr inte första gången heller som jag sett blodiga hästmunnar i tävlingssammanhang.
Cronoline Carosell
Mon 7 Jul 2014 17:23
Väldigt hemskt, men även bra att ridsportens "verkliga" sida kommer fram så tydligt och kan skapa en debatt.
MalinBalin93
Mon 7 Jul 2014 18:22
Ja, dess "sämre sidor" hade också fungerat bättre xD
Jag tycker också det är bra att det lyfts fram, tycker själv allt lyfts fram lite väl "sockerbetuttat" angående ridsporten förut men nu kommer det äntligen tas upp mer om vad vi egentligen utsätter våra hästar för (Y)
Jag tycker också det är bra att det lyfts fram, tycker själv allt lyfts fram lite väl "sockerbetuttat" angående ridsporten förut men nu kommer det äntligen tas upp mer om vad vi egentligen utsätter våra hästar för (Y)
Cronoline Carosell
Mon 7 Jul 2014 18:39
Ja, precis. Det måste skapas debatter för att det ska ske förändringar, även om det kan ta ganska lång tid.
Alex
Mon 7 Jul 2014 16:47
hemskt, bara hemskt tycker jag. ska dock inte skriva en novell så att jag inte sätter igång en diskussion haha
Alex
Mon 7 Jul 2014 18:32
Okej då *Puts glasses on and prepares for hate*
Skämt o sido. JAG förstår verkligen inte hur folk kan vara så blinda och anse att sånt här (som bilden du la upp) är NORMALT, jag har varit på tävlingar och fotat (kommer aldrig att tävla själv, usch nej) och visserligen har jag sett fin ridning. Men den här baksidan då? Där folk betslar upp hästarna, bankar deras sidor med en metallbit och slår till med spö (Observera att ta det med en nypa salt, jag VET att det finns folk som använder utrustningen, tack och lov, på rätt sätt)? Vi glömmer lätt bort att hästar känner när en fluga landar på dem, jag personligen använder inte sporrar på min medryttarhäst som kan anses som trög och o-samarbetsvillig. Vill hästen inte jobba så varför tvinga den? Det är fortfarande en levande varelse som tycker och tänker (inte på samma sätt som oss då) och vet vad den gillar och inte gillar.
Ska dock inte komma in på ett annat spår och rabbla upp massa annat. Missförstå mig inte, jag är inte emot folk som rider med annan utrustning men som på bilden ovan så kan det missbrukas extremt mycket. Så är det med ALL utrustning. Kommer aldrig förstå mig på rötäggen som utsätter en livs levande varelse för sån påfrestning. Jag själv har fått skit för att när jag har fotograferat och fångat en ''ögonblicksbild'' där man ser klart och tydligt där hästen inte alls trivs. Dock förstår jag om man råkar ta i hästen då och då, alla rider inte perfekt. Men fortfarande; den här lilla baksidan då man kan se samma sak i princip flera bilder?
Skämt o sido. JAG förstår verkligen inte hur folk kan vara så blinda och anse att sånt här (som bilden du la upp) är NORMALT, jag har varit på tävlingar och fotat (kommer aldrig att tävla själv, usch nej) och visserligen har jag sett fin ridning. Men den här baksidan då? Där folk betslar upp hästarna, bankar deras sidor med en metallbit och slår till med spö (Observera att ta det med en nypa salt, jag VET att det finns folk som använder utrustningen, tack och lov, på rätt sätt)? Vi glömmer lätt bort att hästar känner när en fluga landar på dem, jag personligen använder inte sporrar på min medryttarhäst som kan anses som trög och o-samarbetsvillig. Vill hästen inte jobba så varför tvinga den? Det är fortfarande en levande varelse som tycker och tänker (inte på samma sätt som oss då) och vet vad den gillar och inte gillar.
Ska dock inte komma in på ett annat spår och rabbla upp massa annat. Missförstå mig inte, jag är inte emot folk som rider med annan utrustning men som på bilden ovan så kan det missbrukas extremt mycket. Så är det med ALL utrustning. Kommer aldrig förstå mig på rötäggen som utsätter en livs levande varelse för sån påfrestning. Jag själv har fått skit för att när jag har fotograferat och fångat en ''ögonblicksbild'' där man ser klart och tydligt där hästen inte alls trivs. Dock förstår jag om man råkar ta i hästen då och då, alla rider inte perfekt. Men fortfarande; den här lilla baksidan då man kan se samma sak i princip flera bilder?
54 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/518397572/