Thursday 18 September 2014 photo 5/5
|
"Egentligen delar vi samma grundtanke. Det enda som skiljer oss åt är vad vi kallar metoden och vilken utrustning vi använder. Pat Parellis metod heter Natural Horsemanship, Monty Roberts metod heter Join Up, och vi på Flyinge använder oss av en metod som kallas för Flyingemodellen. Men i grunden så handlar allt om att läsa av hästens beteende och att kunna använda sina kunskaper om hästens instinkter och beteende för att få en bra grund hos hästen. Sen om vi använder en engelsk sadel eller westernsadel, träns eller repgrimma, spö eller carrot stick - det spelar egentligen ingen roll. För vi har samma mål och samma grundtanke."
Ungefärligt citat från vår gruppdiskussion i skolan innan idag efter unghästlektionen. Vi diskuterade inlärning och kom in på olika metoder, mer "naturliga metoder". Vi drog även paralleller till metoden vi använder och kom fram till att det faktiskt var väldigt många likheter! Trots att många som håller på med engelsk ridning kollar snett på "NH-folk" och vice versa! För målet vi har med våra unghästar är att forma en lugn och trygg individ som ska lita på människan och vilja jobba. Vi tvingar inte våra unghästar till något de inte vill eller inte är redo för, för då går de kanske att rida på fram tills de ska få vila nu efter inridningen, men sen när de ska börja ridas igen så kommer det inte att fungera. Men en häst som fått lära sig i sin takt och aldrig fått uppleva några hemskheter under sin inridning kommer inte bry sig nämnvärt mycket när man efter några veckor/månaders vila kommer börja sätta igång hästen igen. Det är en lugn och trygg individ som har förtroende för människan. Oavsett om man använt sig av natural horsemanship för att ta sig dit, eller om man använt sig av någon annan mer "klassisk" metod.
Tycker det här var väldigt bra att reflektera över, just för att det finns så många som kollar snett på den ena eller andra metoden. Som fryser ut människor för att de använder en särskilt metod med sin häst. Personer som inte ens får tillåtelse att utföra sin metod på ridanläggningar, t.ex ridskolor, för att det är annorlunda mot deras hästhantering. Helt galet i mina ögon! För grundtanken är, eller bör i alla fall vara, precis densamma! Delar man inte denna grundtanken bör man tänka över sitt karriärsval (hobbyryttare bör såklart även ha samma grundtanke om en trygg individ som har förtroende för människan, men det är ännu viktigare hos folk som faktiskt livnär sig på hästar)..
Diskutera gärna vad ni tycker! Anser ni att grundtanken är densamma? Ser ni på det på något annat sätt? I så fall, varför?
(Hoppas ni förstod någorlunda vart jag ville komma, kändes som jag mest svamlade runt en massa i texten haha xD Är själv "engelsk" ryttare, men har ett väldigt öppet sinne för olika tankesätt kring hästar. Så länge hästen mår bra av det!)
Annons
Camera info
Camera NIKON D3100
Focal length 220 mm
Aperture f/5.0
Shutter 1/800 s
ISO 800
Anonymous
Fri 19 Sep 2014 08:36
Jag tror att grundtankarna är dem samma - trygg och harmonisk häst. Däremot finns olika tolkningar av vad som är en trygg och harmonisk häst. För mig är det en sak och för en annan är det en annan sak.
Jag upplever att nästan varje häst på en tävlingsplats är laddad med stress vilket för mig är negativt, men ryttarna som tävlar ser en taggad häst istället. Och så vidare, det är vid den tankegången mycket spårar. Däremot trycker jag inte ned personer eller ber de lägga av med vad de håller på med och det är väl där den största skillnaden faktiskt ligger. Många vill gärna övertyga och övertala medmänniskor om att byta metoder.
De gånger jag kan känna mig motarbetad är när någon säger att det jag gör är fel utan att motivera eller tvunget ska övertala mig utan att lyssna på vad jag säger - när det inte blir någon form av dialog. Oftast är det hästmänniskor som gör raka motsatsen till vad vi gör med våra hästar. Eftersom våra tankar och filosofier går så långt ifrån varandra att vi på många plan inte ens förstår hur vi tänker. Då spelar det inte så stor roll om vi har ett stort och tydligt gemensamt mål. Vägen dit ser helt enkelt olika ut och det ska den väl få göra också, utan att man vill förändra den andra.
Jag upplever att nästan varje häst på en tävlingsplats är laddad med stress vilket för mig är negativt, men ryttarna som tävlar ser en taggad häst istället. Och så vidare, det är vid den tankegången mycket spårar. Däremot trycker jag inte ned personer eller ber de lägga av med vad de håller på med och det är väl där den största skillnaden faktiskt ligger. Många vill gärna övertyga och övertala medmänniskor om att byta metoder.
De gånger jag kan känna mig motarbetad är när någon säger att det jag gör är fel utan att motivera eller tvunget ska övertala mig utan att lyssna på vad jag säger - när det inte blir någon form av dialog. Oftast är det hästmänniskor som gör raka motsatsen till vad vi gör med våra hästar. Eftersom våra tankar och filosofier går så långt ifrån varandra att vi på många plan inte ens förstår hur vi tänker. Då spelar det inte så stor roll om vi har ett stort och tydligt gemensamt mål. Vägen dit ser helt enkelt olika ut och det ska den väl få göra också, utan att man vill förändra den andra.
mizhelle
Sun 21 Sep 2014 19:41
Ja det är klart att det kan finnas olika tolkningar :) Många som tävlar blir dock väldigt lätt för fokuserade på framgång och glömmer ofta bort hästens välmående, tyvärr.. Har absolut inget emot att man använder hästen till tävlande, men det är tyvärr allt för ofta man ser stressade och obekväma hästar på tävlingar.. Särskilt i de lägre klasserna faktiskt!
Loreai
Sun 21 Sep 2014 23:12
"Häst säljes då han inte tycker det är kul att tävla längre", en mening som jag sett följa stressledet många gånger, när hästen helt enkelt inte pallar trycket mer och börjar må dåligt. Helt sjukt, man säljer inte sin vän i min värld. Men alla tänker och prioriterar olika. Jag rättar mig hellre efter hästen än mina egna behov. :)
☼ßµmßiëJump
Thu 18 Sep 2014 23:03
Min allra första häst som jag köpte var/är (köpte henne nyligen) en unghäst på 2 år. Har väl generellt sätt bara blivit borstad på i hagen och på gången, stått korta stunder i box och verkad av hovslagare.
Vet flera som sa att jag inte alls kunde ta mig an en unghäst som min första häst. BIG NO!
Men jag själv anser att så länge man KAN hästen så spelar inte första hästen någon roll vad det är för någon (läromästare, unghäst, åring osv)
Så jag håller med helt! Varje grund av hantering av hästar bygger på trygghet och tillit mellan häst och människa. Sen vilken väg man väljer och gå är upp till var och en vad teamet passar som.
Lite samma sak som att vi människor jobbar med olika saker. En är ekonom, en annan är lärare och den tredje är lastbilschaufför. Men så länge man trivs med sitt jobb så tycker man inte att det är slitsamt för kroppen (man bygger upp muskler och tekniker för arbetet) eller trist å tråkigt. Då flyter dagarna på och blir till månader och år.
Detsamma gäller för hästarna, trivs de med de gör så rullar allt bara på!
Vet flera som sa att jag inte alls kunde ta mig an en unghäst som min första häst. BIG NO!
Men jag själv anser att så länge man KAN hästen så spelar inte första hästen någon roll vad det är för någon (läromästare, unghäst, åring osv)
Så jag håller med helt! Varje grund av hantering av hästar bygger på trygghet och tillit mellan häst och människa. Sen vilken väg man väljer och gå är upp till var och en vad teamet passar som.
Lite samma sak som att vi människor jobbar med olika saker. En är ekonom, en annan är lärare och den tredje är lastbilschaufför. Men så länge man trivs med sitt jobb så tycker man inte att det är slitsamt för kroppen (man bygger upp muskler och tekniker för arbetet) eller trist å tråkigt. Då flyter dagarna på och blir till månader och år.
Detsamma gäller för hästarna, trivs de med de gör så rullar allt bara på!
mizhelle
Sun 21 Sep 2014 19:38
Huvudsaken när man håller på med hästar, särskilt yngre/ohanterade hästar, är att man kan läsa av och förstå hästens ibland osynliga kroppsspråk. Har man denna förmåga kan det kvitta om man hållit på med oerfarna hästar förr eller inte, klart kan det vara en fördel om man har lite erfarenhet av yngre hästar men någon häst måste ju vara den första :) Jag hade själv aldrig haft mycket kontakt med ohanterade unghästar, men det tog mig ca en halv dag att komma in i det, och nu är det verkligen inga problem. Mitt största problem är att jag är kort & hästen jag fått är vääldigt stor haha, men hon är supersnäll ändå. Så trots min bristande unghästvana så har det än så länge gått super tack vare att vi byggt upp ett förtroende hos hästen och gått väldigt sakta framåt :)
Anonymous
Thu 18 Sep 2014 22:59
Jag tror det mesta som krockar mellan ilka slags hästmänniskor är utrustningen, om jag ska vara ärlig. Jag har aldrig uppfattat det som att tankarna på det sättet är det folk tycker är 'fel', utan vad folk använder på hästen.
mizhelle
Sun 21 Sep 2014 19:33
Ja många är väldigt snabba att döma när det gäller utrustningen, tyvärr! Jag red min fd medryttarhäst i grimma emellanåt och det gjorde jag även på ridskolan några gånger där vi hade ridhuskort. Fick väldigt ofta kommentarer på att jag red i just grimma då, bland annat frågade de om hästen hade ont i munnen (eftersom de normalt brukade se mig rida i träns). De förstod lixom inte att hästen gick minst lika bra, ibland till och med bättre, i bara grimma :p
Anonymous
Thu 18 Sep 2014 22:48
@linis91 får läsa imorgon
Anonymous
Fri 19 Sep 2014 13:44
Tycker det är väldigt bra skrivit och bra reflektioner för jag håller faktiskt med =)
16 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/518833290/