Thursday 2 October 2014 photo 3/7
|
är det bara jag eller inbillar jag mig att PS tränsen trycker på känsliga ställen på på hästen?? dom inringade ställen är känsliga och den översta delen jag ringat in trycker på tänderna.. wtf???
Jag skulle inte vilja ha ett PS träns, dels för att jag inte tycker att dom sitter bra på hästarna, och sen för dom faktiskt trycker på känsliga ställen. Och för att hästarn inte får något spelrum för öronen med ett sådant bredd nackstycke.. och trycket blir ju bara på en större yta med breddare nackstycke. Jag själv är westernryttare och rider med ett träns med enöra det är för mig det bästa alternativet för en häst, då det inte trycker någonstanns, självklart lite i nacken det gör ju alla träns, men det finns inga nosgrimma att spänna för hårt osv osv. Men helt seriöst tror jaga ttett vanligt pullarträns sitter bättre en det på bilden.
Det är självklart min åsikter och jag är inte förtjust i PS tränsen.
Annons
Jonna Lövros
Mon 6 Oct 2014 00:53
Dock kanske ryttaren till hästen på bilden har spänt nosgrimman onödigt hårt också så det sitter alldeles för thight :)
Anonymous
Tue 7 Oct 2014 13:36
ja självklart är det så, det sitter på tok för hårt. men tycker allt jag ser väldigt många ps träns som trycker
Linda Andersson
Sat 4 Oct 2014 00:10
Jag älskar detta träns. Är en av mina favoriter. Det breda anatomiska nackstycket är en klar favorit. Grejen med bågen vid ring nr 1 är att den ska gå runt (under) käkbenet på hästen och "snokremmen" har ståltråd som gör den böjbar för att ställa in så att den passar hästen perfekt. Jag fick hem detta träns för fotografering för 3 dagar sedan. Jag har varit väldigt nyfiken på detta och har nu ridit med det i tre dagar varav två på ridbanan. Brian har aldrig gått så bra. Jag blev rent ut sagt riktigt paff. Är stormförtjust i detta träns och funktionen att kunna ställa det precis som man vill just för att det inte ska trycka :) Kan säga, mitt trycker absolut inte. Som natt och dag mellan de gamla höökstränsen varesig de är vanlig engelsk eller pullarträns :)
Anonymous
Sat 4 Oct 2014 15:29
Tycker bara nacksyckena är klumpiga bakom öronen på hästen och jag personligen tycker inte att hästarna har bra med spelrum för öronen
Anonymous
Sat 4 Oct 2014 19:42
tror inte så mycket att ett ett träns kan ändra hela ens ridning. jag rider western och har inget pannband eller liknade på tränsen, bara ren rem från ena sidan av bettet till den andra och dom sitter och trycker inte alls någonstans, nackstycket är format lite och hästen har spelrum och dessutom är dom tränsen snyggare och billigare att köpa en PS tränsen. tror inte på att hästen jag rider skulle bli annorlunda med ett träns på huvudet, det känns mer som en sak som hör till tränset att köper du ett ps träns så skriver man över allt att hästen blivit bättre, känns som en inbilnings sak som hänger med tränset, men ja det är min åsikt de :)
Linda Andersson
Sat 4 Oct 2014 23:56
har inte sagt någonting om att tränset ändrar min ridning :) Jag anser mig själv känna min känsliga häst så pass bra att jag känner att när han går dåligt och när han går som vanligt och när han är mer avslappnad och mer tillfreds än vanligt :) Jag känner iaf min häst så pass bra och det utan att inbilla mig :)
ClaraLNilsson
Thu 2 Oct 2014 21:10
Håller med fattar noll av detta tränset.. Trycker ju precis på en massa nerver... Håller med kommentarer redan som sa det om kameror osv. Det är mestadels ridningen det handlar om inte utrustning. Självklart till en vis del det ska sitta bra vara så skönt som möjligt osv. Men tror folk tror för mycket på dessa tränset och andra.. Tyvärr!
Anonymous
Sat 4 Oct 2014 19:43
jaa känns som att en inbildnings fraktor följer med tränsen, folk inbillar sig att det blir bättre med tränset på men i självaverket blir det egentlige inte det
Anonymous
Thu 2 Oct 2014 20:33
Måste bara säga att om man tvunget vill ha ett bra nackstycke finns det liknande nackstycke löst och sätta på sitt vanliga (A)
Ester
Sun 5 Oct 2014 00:09
Köpte mitt på Charlies^^ men vet att det finns på flera ställen! Tror det är märket mountain horse men jag kanske är helt ute och cyklar där xd
Anonymous
Sun 5 Oct 2014 15:09
http://www.horsemeup.se säljer och det är mountain horse som är tillverkare =)
Tamani
Thu 2 Oct 2014 19:26
Kan själv inget om hästar och utrustning, enda jag vet är hur en sadel ser ut, haha!
Men som folk skriver och vad du skrivit så ser det ut som att tränset först är ganska fult, obekvämt och förmodligen smärtsamt... Och har kanske en tanke med hjälp av detta så kanske hästar som inte lyssnar kommer att lyssna med hjälp av detta för att det gör ont.. :/
Men som folk skriver och vad du skrivit så ser det ut som att tränset först är ganska fult, obekvämt och förmodligen smärtsamt... Och har kanske en tanke med hjälp av detta så kanske hästar som inte lyssnar kommer att lyssna med hjälp av detta för att det gör ont.. :/
Linda Andersson
Mon 20 Oct 2014 00:30
inte det minsta smärtsamt. Bästa tränset i sadelkammaren just nu :) Har i princip samma funktion som micklem
Alicia Carlsson
Thu 2 Oct 2014 19:15
liknande nackstycken som detta är ju det man saknar på alla andra träns. Ett smalt blir ju att det trycker på ett annat sätt, trycker mot öronen...ser ju inte speciellt skönt ut, och är inte snyggt heller.
TheSevenGames
Thu 2 Oct 2014 17:31
Ett rakt, smalt nackstycke trycker på öronen. Det gör inte PS nackstycken om man har rätt storlek.
Anonymous
Thu 2 Oct 2014 19:53
PS tränsen trycker väl de med, bara det att trycket är fördelat på större yta och jämnar ut sig. Det kanske var det du menade också? :)
EMELIEWTF
Thu 2 Oct 2014 14:03
Har exakt det tränset, dock sitter det inte lika "hårt"/tight på min häst. Snokremmen sitter så löst så den ligger knappt emot, (den är lite lång). Jag är supernöjd med mitt träns och min häst fungerar super med det. Men hästar är väl som människor, olika individer och vissa passar det, andra inte ^^
wordsofpaint
Thu 2 Oct 2014 12:30
Grejen är ju den att de skrivit att man måste böja till nosgrimman på just det där tränset för att anpassa det till just sin häst. Nackstycket sitter ju även längre bak vilket ger öronen spelrum.
Anonymous
Thu 2 Oct 2014 13:38
har inte sätt att nackstycken sitter långt bak alls faktiskt
wordsofpaint
Thu 2 Oct 2014 15:07
Då ligger det fel :) anpassar man det rätt ska det inte ligga långt fram och trycka.
Beckhha
Thu 2 Oct 2014 12:30
Själv rider jag alltid bettlöst så detta är inte riktigt mitt ämne men.
Jag tycker det ser ut som om att den trycker in kinderna lite?
Jag tycker det ser ut som om att den trycker in kinderna lite?
Beckhha
Thu 2 Oct 2014 12:31
Blir överhuvudtaget (förlåt ingen få ta detta på fel sätt) lite äcklad av bilden.
Tycker det ser väldigt obekvämt ut.
Tycker det ser väldigt obekvämt ut.
Anonymous
Thu 2 Oct 2014 13:38
ja allt sitter för hårt och ja det trycker, speciellt på dom ställena jag ringat in...
Devinshed
Thu 2 Oct 2014 11:16
Gillar inte heller dom där tränsen. Lädret känns rätt dåligt, och själva nosgrimmorna är dåligt anpassade efter hästarna. De är hårda och stela, hur mycket man än spänner dom så står de ut på sidorna, iaf dom jag har varit i kontakt med. Då främst såna som har en typ av engelsk nosgrimma. Har träffat några som spänt nosgrimman till max för att den står rakt ut på sidorna. Tror att det inte gör nåt för hästen. Men man får inte in en millimeter av fingret vid nosryggen -.-
Hästarna har fått fula märken, pälsen skavt av på sina ställen, trots att dessa träns spänts som de ska.
Visst, tanken är god, men det känns som om folk tror att ett Ps-träns ska "lösa alla problem". Missförstå mig inte, säger inte att alla tror det, men det är som folk som frågar mig vad jag har för program och redigerar/tecknar i eller vilken kamera jag har. Det spelar ingen större roll. Man får samma resultat med en miljon andra kameror/program. Bara man har vetskapen hur man ska arbeta.
Är väldigt anti då jag har varit i för mycket kontakt med folk som verkligen höjer tränset över skyarna och beter sig som att om man bara har ett sådant kan hästen göra allt, alla avancerade övningar man ser på tv.
Hästarna har fått fula märken, pälsen skavt av på sina ställen, trots att dessa träns spänts som de ska.
Visst, tanken är god, men det känns som om folk tror att ett Ps-träns ska "lösa alla problem". Missförstå mig inte, säger inte att alla tror det, men det är som folk som frågar mig vad jag har för program och redigerar/tecknar i eller vilken kamera jag har. Det spelar ingen större roll. Man får samma resultat med en miljon andra kameror/program. Bara man har vetskapen hur man ska arbeta.
Är väldigt anti då jag har varit i för mycket kontakt med folk som verkligen höjer tränset över skyarna och beter sig som att om man bara har ett sådant kan hästen göra allt, alla avancerade övningar man ser på tv.
Anonymous
Thu 2 Oct 2014 20:30
Håller med om passformen och lädret.
Köpte hem men skickade tillbaka båda tränsen.
Nosgrimman stod ut på sidorna fast jag spände fullt in men då var det ju för hårt för hästen.
Lädret var verkligen stenhårt =/
Köpte hem men skickade tillbaka båda tränsen.
Nosgrimman stod ut på sidorna fast jag spände fullt in men då var det ju för hårt för hästen.
Lädret var verkligen stenhårt =/
Anonymous
Thu 2 Oct 2014 09:45
Tycker nog lite samma som du. :s sen tycker jag dessutom dom e fula haha
Comedy
Thu 2 Oct 2014 09:37
Jag tänker inte uttala mig om något annat än nackstycket då det är ren fysik. Om du trycker med samma kraft på en cylinder med en diameter på 1 dm och en med 1 mm (vi säger att båda står på ett bord) kommer tryckkraften att bli MYCKET högre på bordet från 1 mm-cylindern än 1 dm-cylindern. Detsamma gäller nackstycken. Om nackstycket är brett så ger det färre N/m^2 än om nackstycket är mycket smalt (tex därför som repgrimmor är rätt skarpa).
SysterOwhiskas
Thu 2 Oct 2014 17:55
fastfastfast det är ju ändå format RUNT örat inte som ett vanligt rakt nackstycke som ligger direkt rätt mot örat :)
Comedy
Thu 2 Oct 2014 23:04
Min häst har absolut fritt spelrum när han har sina PS-träns. Tränsen är formade runt öronbasen och skär inte alls in i den som vanliga traditionella nackstycken gör.
Comedy
Thu 2 Oct 2014 23:05
Tro mig, jag har två av deras modeller till min kille med två olika nackstycken så jag vet hur dom ligger på hästarna :)
Anonymous
Thu 2 Oct 2014 09:31
Äntligen någon som delar min åsikt!! :D
52 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/518898023/