Tuesday 17 February 2015 photo 4/7
|
Jag och min skatt<3
Jag satt och funderade innan... Och var tvungen att fråga;
VARFÖR använder du bett?
För att du känner dig säkrare?
För att det är vad du lärde dig som liten?
VARFÖR?
Jag förstår helt ärligt inte varför... Och svaret "jag vill tävla dressyr där man måste ha bett" , tycker inte jag är ett svar som håller, för då tänker man mer på sig själv än på sin fyrbenta vän. För de flesta som rider på bett VET vilken otrolig smärta det gör, och ändå använder det.. USCH.
Så ni som rider på bett, VARFÖR gör du det!!??
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 1000D
Focal length 50 mm
Aperture f/5.6
Shutter 1/60 s
ISO 400
Moopsiecorn
Fri 20 Feb 2015 18:13
Alltså vänta nu.. var har du trovärdiga källor till att bett gör ont? Jag förstår om man använder det på fel sätt men annars är det ett bra hjälpmedel och det stör inte hästen om man är mjuk och följsam samt har en stadig hand. Bara för att du inte vill rida på bett finns de dem som faktiskt gör det och behöver det. Jag känner flera hästar som inte har gillat bettlöst för det trycker på andra ställen som för den hästen känns obekvämt.
Annehast
Sat 21 Feb 2015 12:46
Håller helt med dig Moopsiecorn, har alltid ridit på bett men även testat utan. Förstår inte alls hur hästen kan få smärta av ett bra bett? Sure på små shettisar där ryttaren är runt 7 år och inte förstår bättre än att slita. Men hur en häst kan få smärta genom ett bett kan jag verkligen inte förstå... Det är nog ett påhitt av dig som la upp bilden.
MalinBalin93
Thu 19 Feb 2015 16:19
Bett gör inte ont ifall man använder de på ett riktigt sätt däremot så tror jag det är nyttigt ifall fler ifrågasatte det lite mer och var villiga att hitta andra sätt o rida sin häst på också för får hästen välja så vill de ju inte ha en ryttare till att börja med.
Aionee
Thu 19 Feb 2015 05:44
Min häst har aldrig haft bett i munnen men är inte heller inriden (vargtänder kvar). Men jag kommer dock rätt så säkerligen börja rida han med bett. Just nu har vi bara använt grimma men jag har börjat blivit tvungen att ha kedja vid longering (som han precis börjar lärt sig) och jag börjar tvivla om det kommer gå bra att rida honom bettlöst från början. Han kan liksom få för sig saker och så drar han bara dit. Han är väldigt stark och verkar inte förstå det själv. Ett bett skulle vara skarpare men samtidigt mildare än att rycka i honom för att få honom ur "transen" han hamnar i när han kommer på att något är roligt och måste undersökas.
textilpenna
Wed 18 Feb 2015 22:16
Jag rider med bett för att jag tror och tycker att det är ett mer exakt kommunikationsmedel än bettlöst. Och jag är övertygad om att bett inte gör ont eller skadar om man kan hantera det vettigt, och det är utpassat till hästen såklart.
Anonymous
Wed 18 Feb 2015 20:12
Säger lite som Linis91, vad vill du ha ut med din fråga? Alla har ju olika syn på allting och tycker olika och framför allt använder olika saker på sin hästar. Jag rider inte med bett för att jag är lärd det från början, jag har inget vettigt svar på varför jag rider med bett.
Jag rider western och där rider jag på ett stångbett och jag rider med långa tyglar och ingen kontakt, bettet bara finns där, vilandes i hästens mun, så egentligen skulle jag kunna skippa bettet, MEN jag är inte tillräckligt erfaren av att rida med olika bettlösa alternativ så jag har bettet för att jag känner att rider jag med något bettlöst alternativ så kommer jag säkert göra mer skada en nytta. Då rider jag hellre med något som jag kan hantera så hästen inte skadas av att jag har något som inte jag kan hantera.
Okej jag red min tidigare häst på hackamore, det är de jag har erfarenhet av, hackamore. Och jag är inte heller den personen som väljer sida, rider man med bett gör det, det skiter jag i, rider du bettlöst gör det, för det skiter jag i. Alltså jag tycker att det börjar bli överdrivet att tänka mycket på vad andra gör och varför, istället för att bara tänka på sig själv, det är ju bättre att tänka på sig själv och sin häst en att lägga ner energi på andra ekipage. För att säga till någon annan att det är fel att rida med bett hjälper inte, alltså man kan inte säga åt något att slänga bettet i sopkorgen, eftersom man väljer själv över sin egna häst och bara för att man väljer att stoppa bett i munnen är man inte en hemsk person för det.
Och kom inte med det där att 'åhh bett skadar' 'det är en plåga för hästen' och blaha blaha, ursäkta men dom argumenten fungerar inte hos mig, tyvärr. kalla mig djurplågare om jag ridet med bett gör det, men man ska också tänka på att sluta lägga sig i andra och vad andra har i munnen på DERAS häst, sen så lider ju inte DIN häst av att någon annan rider med bett som jag tycker vissa försöker få det att låta som ibland...
Så mitt svar. Frågor på de?
Jag rider western och där rider jag på ett stångbett och jag rider med långa tyglar och ingen kontakt, bettet bara finns där, vilandes i hästens mun, så egentligen skulle jag kunna skippa bettet, MEN jag är inte tillräckligt erfaren av att rida med olika bettlösa alternativ så jag har bettet för att jag känner att rider jag med något bettlöst alternativ så kommer jag säkert göra mer skada en nytta. Då rider jag hellre med något som jag kan hantera så hästen inte skadas av att jag har något som inte jag kan hantera.
Okej jag red min tidigare häst på hackamore, det är de jag har erfarenhet av, hackamore. Och jag är inte heller den personen som väljer sida, rider man med bett gör det, det skiter jag i, rider du bettlöst gör det, för det skiter jag i. Alltså jag tycker att det börjar bli överdrivet att tänka mycket på vad andra gör och varför, istället för att bara tänka på sig själv, det är ju bättre att tänka på sig själv och sin häst en att lägga ner energi på andra ekipage. För att säga till någon annan att det är fel att rida med bett hjälper inte, alltså man kan inte säga åt något att slänga bettet i sopkorgen, eftersom man väljer själv över sin egna häst och bara för att man väljer att stoppa bett i munnen är man inte en hemsk person för det.
Och kom inte med det där att 'åhh bett skadar' 'det är en plåga för hästen' och blaha blaha, ursäkta men dom argumenten fungerar inte hos mig, tyvärr. kalla mig djurplågare om jag ridet med bett gör det, men man ska också tänka på att sluta lägga sig i andra och vad andra har i munnen på DERAS häst, sen så lider ju inte DIN häst av att någon annan rider med bett som jag tycker vissa försöker få det att låta som ibland...
Så mitt svar. Frågor på de?
Anonymous
Wed 18 Feb 2015 12:10
Vad vill du ha ut av din fråga?
Alla har olika syn på saken med bett och nej, bett ger inte smärta/obehag om man har ett bett som verkligen sitter som det ska och man anpassar efter hästen.
Själv personligen rider jag med det som min häst trivs på, jag testar mig fram tills jag märker att hon är nöjd.
En väldigt känslig häst som visar tydligt vart "skåpet ska stå" om man säger som så.
Jag rider henne på hackamore, på baucherbett och även på rakt gummi pelham för det är dessa tre som hon helt enkelt trivs med =).
Sedan rider man inte med handen utan med sina hjälper, vikt och skänklar.
Alla har olika syn på saken med bett och nej, bett ger inte smärta/obehag om man har ett bett som verkligen sitter som det ska och man anpassar efter hästen.
Själv personligen rider jag med det som min häst trivs på, jag testar mig fram tills jag märker att hon är nöjd.
En väldigt känslig häst som visar tydligt vart "skåpet ska stå" om man säger som så.
Jag rider henne på hackamore, på baucherbett och även på rakt gummi pelham för det är dessa tre som hon helt enkelt trivs med =).
Sedan rider man inte med handen utan med sina hjälper, vikt och skänklar.
Anonymous
Wed 18 Feb 2015 11:38
Jag rider med bett för att det är en säkerhet och ska börja tävla och då är det krav på bett. Har alltid ridit med bett och kommer alltid göra det. Gör påhopp du om du vill att "stackars hästen" för att jag rider på 3delat bett men ja jag skulle kunna rida med jaktbett, sporrar och spö. Finns värre saker. Sluta gå på folk för din åsikt, alla gör olika. Acceptera det
Alexana
Wed 18 Feb 2015 09:33
Därför att det fungerar. Har inga problem med bett. Använder vettlöst då o då också.
Emmie Martinsson
Wed 18 Feb 2015 10:02
DU har inge problem med bettet nej… Men din häst har garanterat.
Anonymous
Wed 18 Feb 2015 09:00
Jag använder det vid tävling eller dagar då jag känner att hästen är rätt skapligt laddad (typ blåsigt som fan eller dyl) för att ha som extra nödbroms. Tävlar distans, och eftersom man vistas ute bland både andra hästar och ryttare, på okänd mark och ibland i tätort eller trafik så har jag hellre en nödbroms än ingen nödbroms. Jag vågar inte riskera att orsaka skada eller annat för andra inblandade, och man kan aldrig veta vad som händer på okänd mark eller bland nya personer och hästar.
I övrigt används bett vid dressyrträning, vilket väl inte händer hela tiden precis. Helt enkelt för att hjälperna är enklare att hantera med bett där. Med hack och annat som ger tryck i nacke så krullar herrn ihop sig och är himla oärlig i formen. Sidepull glider mest runt ( jäkla pygmehuvud) och jag har helt enkelt inte hittar något som han är lika stabil på som ett vanligt Billy Allen bett i bettlös väg.
I övrigt används bettlöst till det mesta. Den aktiva tävlingshästen såldes i slutet av förra året, och den gamle som är kvar nu tävlas inte. Därför är det rätt lite användning av bett för tillfället.
Skulle jag på ny häst börja träna aktivt så får man väl se hur man gör med den. Jag ser hellre till vad som är bäst till individen snarare än att ha en specifik princip som varje häst ska klämmas in i oavsett konsekvens.
I övrigt används bett vid dressyrträning, vilket väl inte händer hela tiden precis. Helt enkelt för att hjälperna är enklare att hantera med bett där. Med hack och annat som ger tryck i nacke så krullar herrn ihop sig och är himla oärlig i formen. Sidepull glider mest runt ( jäkla pygmehuvud) och jag har helt enkelt inte hittar något som han är lika stabil på som ett vanligt Billy Allen bett i bettlös väg.
I övrigt används bettlöst till det mesta. Den aktiva tävlingshästen såldes i slutet av förra året, och den gamle som är kvar nu tävlas inte. Därför är det rätt lite användning av bett för tillfället.
Skulle jag på ny häst börja träna aktivt så får man väl se hur man gör med den. Jag ser hellre till vad som är bäst till individen snarare än att ha en specifik princip som varje häst ska klämmas in i oavsett konsekvens.
Anonymous
Wed 18 Feb 2015 13:39
Ingen fara med kommentarshoppet. Appens kommentarer lever ett eget liv kan man säga:P
Eftersom min egen hoppade den med så fortsätter jag med en kommentar till emmie här istället.
Jag tycker att det är något märkligt ställningstagande att fråga varför folk använder bett, och när folk sedan svarar och ger en anledning så räcker inte denna. Du fick ett svar, och då har folk egentligen uppfyllt din fråga.
För min del så går jag helst inte in och "antar" massa saker om andra eller om omständigheterna kring dessa. Jag förväntar mig heller inte att andra ska göra detta om mig heller, då det är urbota dumt.
Därför känns det mycket märkligt att få en första kommentar, eller någon form av konstaterande kanske, om att man använder våld för att kontrollera hästen. Detta visade rätt krasst att du inte har en aning om vem jag är eller hur jag har häst. Ett jäkligt tydligt exempel på att man aldrig ska gå in och anta en massa saker.
Jag har egentligen ingen anledning att behöva försvara mig, men förklarar ändå för att visa varför det inte är så jäkla bra att dra vassa, förhastade kommentarer.
Jag är till att börja med glad anhängare till att använda så lite utrustning som möjligt. Behövs inte skor så är min åsikt att det inte finns anledning att använda dem. Bett är jag hellre utan eller med. Jag tänker däremot inte glömma att allt i grund och botten är individuellt, och att det är omöjligt att alltid kunna sätta sig in i alla situationer. bara för att man själv aldrig upplevt det på ett visst sätt så innebär det inte att det är fel eller inte finns.
Jag har tränat såväl dressyr som western och kör till vardags helst distans som tävlingsform om man nu ska tävla. Men rent övergripande, överlag, så har jag sällan använt våld eller smärta och är helt emot detta. Hästen flyttar sig för vikter och tryck och går utmärkt att rida helt avskalad. Detta är mitt grundkrav för att anse att hästen är hyggligt utbildad. Tittar jag på din bild här ovan (som jag antar att du valt för att den är representativ för dig och din häst - även om detta är ett antagande och faktiskt kan vara fel, fy mig!) så är den inte helt olik det som jag själv kan göra med min kuse. Snarare rätt lik. Anser du själv att du använder smärta för att kontrollera din häst? Förmodligen inte. Och då kommer frågan: vad ger dig rätt att gå in och kasta den kommentaren på andra, när du inte har en susning om hur saker sker där? I vårt fall har jag svårt att tro att jag nyttjar mer smärta på min än vad du gör för din häst. Däremot ägnar jag mig åt en tävlingsform och rider på ett sätt där det för alla inblandade kan vara bra med ett bett som nödbroms om det krisar sig. Med en annan häst (eller med en annan ryttare på min häst) kanske jag knappt hade behövt det ens för det syftet. Ju mindre, ju bättre som sagt.
Det ingår hundra olika parametrar och orsaker till att bestämma hur man tänker agera i ett visst fall, vad man ska ha för utrustning, hur man ska rida eller vad man ska göra. Går inte in mer i detalj på det området då det skulle krävas oändligt med text och rader. Men som sagt - vad gäller att kontrollera hästen med smärta så är du rätt mycket ute och cyklar i det här fallet. Vi är nog inte helt olika vad gäller hur mycket smärta vi behöver använda. Skillnaden ligger i att vi ägnar oss åt olika saker och bedömer saker olika och har olika hästar och förutsättningar. Kan jag kontrollera hästen utan smärta dock -japp, no problemo! ;)
Men hur som haver - snälla, tänk på vad du skriver, för man har verkligen ingen aning om vem som sitter på andra sidan skärmen.
Eftersom min egen hoppade den med så fortsätter jag med en kommentar till emmie här istället.
Jag tycker att det är något märkligt ställningstagande att fråga varför folk använder bett, och när folk sedan svarar och ger en anledning så räcker inte denna. Du fick ett svar, och då har folk egentligen uppfyllt din fråga.
För min del så går jag helst inte in och "antar" massa saker om andra eller om omständigheterna kring dessa. Jag förväntar mig heller inte att andra ska göra detta om mig heller, då det är urbota dumt.
Därför känns det mycket märkligt att få en första kommentar, eller någon form av konstaterande kanske, om att man använder våld för att kontrollera hästen. Detta visade rätt krasst att du inte har en aning om vem jag är eller hur jag har häst. Ett jäkligt tydligt exempel på att man aldrig ska gå in och anta en massa saker.
Jag har egentligen ingen anledning att behöva försvara mig, men förklarar ändå för att visa varför det inte är så jäkla bra att dra vassa, förhastade kommentarer.
Jag är till att börja med glad anhängare till att använda så lite utrustning som möjligt. Behövs inte skor så är min åsikt att det inte finns anledning att använda dem. Bett är jag hellre utan eller med. Jag tänker däremot inte glömma att allt i grund och botten är individuellt, och att det är omöjligt att alltid kunna sätta sig in i alla situationer. bara för att man själv aldrig upplevt det på ett visst sätt så innebär det inte att det är fel eller inte finns.
Jag har tränat såväl dressyr som western och kör till vardags helst distans som tävlingsform om man nu ska tävla. Men rent övergripande, överlag, så har jag sällan använt våld eller smärta och är helt emot detta. Hästen flyttar sig för vikter och tryck och går utmärkt att rida helt avskalad. Detta är mitt grundkrav för att anse att hästen är hyggligt utbildad. Tittar jag på din bild här ovan (som jag antar att du valt för att den är representativ för dig och din häst - även om detta är ett antagande och faktiskt kan vara fel, fy mig!) så är den inte helt olik det som jag själv kan göra med min kuse. Snarare rätt lik. Anser du själv att du använder smärta för att kontrollera din häst? Förmodligen inte. Och då kommer frågan: vad ger dig rätt att gå in och kasta den kommentaren på andra, när du inte har en susning om hur saker sker där? I vårt fall har jag svårt att tro att jag nyttjar mer smärta på min än vad du gör för din häst. Däremot ägnar jag mig åt en tävlingsform och rider på ett sätt där det för alla inblandade kan vara bra med ett bett som nödbroms om det krisar sig. Med en annan häst (eller med en annan ryttare på min häst) kanske jag knappt hade behövt det ens för det syftet. Ju mindre, ju bättre som sagt.
Det ingår hundra olika parametrar och orsaker till att bestämma hur man tänker agera i ett visst fall, vad man ska ha för utrustning, hur man ska rida eller vad man ska göra. Går inte in mer i detalj på det området då det skulle krävas oändligt med text och rader. Men som sagt - vad gäller att kontrollera hästen med smärta så är du rätt mycket ute och cyklar i det här fallet. Vi är nog inte helt olika vad gäller hur mycket smärta vi behöver använda. Skillnaden ligger i att vi ägnar oss åt olika saker och bedömer saker olika och har olika hästar och förutsättningar. Kan jag kontrollera hästen utan smärta dock -japp, no problemo! ;)
Men hur som haver - snälla, tänk på vad du skriver, för man har verkligen ingen aning om vem som sitter på andra sidan skärmen.
Emmie Martinsson
Wed 18 Feb 2015 16:59
Svarar här så det blir rätt! Dessa jäkla kommentarer när man är inne på mobilen… -.-
Jag förstår absolut vad du menar och håller med till viss del. Och jag är helt klart skyldig dig en ursäkt, då jag uppfattade din kommentar fel. Så, förlåt att jag "anklagade dig". :)
Jag säger inte att säkerheten inte är viktigast, för det är den absolut! Men det jag menar är att man kan ju ha kontroll även utan bett?
Jag förstår absolut vad du menar och håller med till viss del. Och jag är helt klart skyldig dig en ursäkt, då jag uppfattade din kommentar fel. Så, förlåt att jag "anklagade dig". :)
Jag säger inte att säkerheten inte är viktigast, för det är den absolut! Men det jag menar är att man kan ju ha kontroll även utan bett?
Anonymous
Thu 19 Feb 2015 16:22
Ingen fara.
Man kan helt klart ha kontroll utan bett. Utan någonting alls faktiskt. Det är däremot inte något som kommer på en gång. Ibland (eller snarare alltid) får man jobba sig dit. Ibland kommer man aldrig dit. Sen är ju frågan vad kontroll ens är? Jag kan ju styra runt herrn utan prylar på ridbanan och det går prima ballerina. Allt under kontroll. Jag kan ta ut honom med detsamma en sväng i skogen utan problem. Men skulle jag ta honom till en distanstävling och lägga honom i klunga utan utrustning så hade det inte längre gått bra. Är rätt säker på att många av de som förespråkar utrustningslöst och enkelt hade fått ungefär samma resultat, hur fint det än ser ut hemma på bana och i skogen. Mycket är baserat på situation, och en häst som hamnar i tävling, vet att det är tävling och upplever det som ofta är betingat med tävling är inte alltid likadan som den är hemma. Man får öva på det och med tiden blir det säkert bättre, men som sagt - situationer kan ta fram sidor som man annars inte behöver "kontrollera" alls ;)
Sen bör man separera kontroll och säkerhet. Man kan ju leva lite on the edge och förutsätta att allt går bra, och vara lite på marginalen för hur länge man har full kontroll i situationen. Eller så kan man välja att ha lite mer marginal, vilket ökar säkerheten. Exempelvis: jag tror att jag hade kunnat släppa herrn i skogen och dra en galopp utan prylar på. Jag väljer att inte göra det då jag inte är helt övertygad om att det faktiskt kommer gå som jag vill.
Samma tanke som med hjälm egentligen: jag har åkt av sådär en 6 gånger under min livstid, men har ändå pottan på skallen eftersom jag inte kan garanter att jag inte får smaka grus ibland.
Sen ska väl nämnas att det finns en rackarns massa hästar som går bettlöst på distansen med om jag eventuellt gett uppfattningwn att alla tänker som jag. så det är inget varken ovanligt eller konstigt. Men det finns ibland anledning att betsla, och det är inte alltid för att det sitter en varken outbildad eller dum ryttare på ryggen utan ibland för att det just sitter någon som kan en del där uppe.
Exempel 1: en väns häst. Tävlats upp till 160 km på mästerskap, trevlig och rätt enkel. Stabil dam. Har dock problem med att hon blir något framtung och snubblig. Inget bra alls som man kan förstå. Reds på sidepull o hack under större delen av sin karriär. Vid byte till bett inser man att hästen rätar upp sig lite, inte ligger så lågt och inte ligger och "trycker" fram/ned. Resulterar i mindre snubbel = gladare häst o ryttare.
Exempel 2: valack. Enkel i största allmänhet, men "jagar" på tävling. Vill med andra ord ligga i täten, och är otroligt överambitiös och drar gärna ifatt ekipage som går framför honom. Blir ofta bättre efter ett par mil, men är otroligt jobbigt första milen. Nu för tiden går ofta täten i en klass fort! Valacken ska däremot ridas mer långsamt för att på sikt hålla bättre och vara en friskare häst. Han ska definitivt inte gå lika fort som alla de som rider ikapp och rider om. Hack prövat, men fungerar dåligt då hästen lärt sig komma undan signalen. Går däremot att byta till efter tex första slingan då han jagar lite mindre.
Frågeställning: är det bättre att för stoet gå bettlöst och bli tung fram, än att gå säkrare med bett (enkelt anatomiskt bett, ingen avancerad variant)? Är det bättre att valacken går med hack eller annan bettlös variant och springer sönder sig, än att använda bett och kunna kontrollera hastighet till en bättre sådan?
Här förutsätter vi att ägarna ser problemet och jobbar med det på annat vis också. Ägarna är också i första hand glada i det "avskalade" i bägge fallen, men har ansett det bättre att "skala på" för att hjälpa hästen på ett eller annat sätt.
Själv är jag av åsikten att många vägar bär till Rom. Jag anser inte att man genom att använda/inte använda en viss utrustning eller metod automatiskt är en bättre eller sämre hästmänniska. All hästhantering bör ses i flera steg, inte bara ett. Man kan ha ett mål att ta sig till, som exempelvis kan vara en harmonisk, enkel ridning utan bett (eller vad det nu må vara). Vägen dit kan dock se olika ut, vilket man bör ha förståelse för. Ibland tillkommer faktorer som gör att man får testa olika lösningar, och det som funkar funkar, och det som inte funkar spolar man helt enkelt:P
Bör kanske finnas en lite nyanserad bild av användande av utrustning, där man ger utrymme för vissa individuella förutsättningar?
Man kan helt klart ha kontroll utan bett. Utan någonting alls faktiskt. Det är däremot inte något som kommer på en gång. Ibland (eller snarare alltid) får man jobba sig dit. Ibland kommer man aldrig dit. Sen är ju frågan vad kontroll ens är? Jag kan ju styra runt herrn utan prylar på ridbanan och det går prima ballerina. Allt under kontroll. Jag kan ta ut honom med detsamma en sväng i skogen utan problem. Men skulle jag ta honom till en distanstävling och lägga honom i klunga utan utrustning så hade det inte längre gått bra. Är rätt säker på att många av de som förespråkar utrustningslöst och enkelt hade fått ungefär samma resultat, hur fint det än ser ut hemma på bana och i skogen. Mycket är baserat på situation, och en häst som hamnar i tävling, vet att det är tävling och upplever det som ofta är betingat med tävling är inte alltid likadan som den är hemma. Man får öva på det och med tiden blir det säkert bättre, men som sagt - situationer kan ta fram sidor som man annars inte behöver "kontrollera" alls ;)
Sen bör man separera kontroll och säkerhet. Man kan ju leva lite on the edge och förutsätta att allt går bra, och vara lite på marginalen för hur länge man har full kontroll i situationen. Eller så kan man välja att ha lite mer marginal, vilket ökar säkerheten. Exempelvis: jag tror att jag hade kunnat släppa herrn i skogen och dra en galopp utan prylar på. Jag väljer att inte göra det då jag inte är helt övertygad om att det faktiskt kommer gå som jag vill.
Samma tanke som med hjälm egentligen: jag har åkt av sådär en 6 gånger under min livstid, men har ändå pottan på skallen eftersom jag inte kan garanter att jag inte får smaka grus ibland.
Sen ska väl nämnas att det finns en rackarns massa hästar som går bettlöst på distansen med om jag eventuellt gett uppfattningwn att alla tänker som jag. så det är inget varken ovanligt eller konstigt. Men det finns ibland anledning att betsla, och det är inte alltid för att det sitter en varken outbildad eller dum ryttare på ryggen utan ibland för att det just sitter någon som kan en del där uppe.
Exempel 1: en väns häst. Tävlats upp till 160 km på mästerskap, trevlig och rätt enkel. Stabil dam. Har dock problem med att hon blir något framtung och snubblig. Inget bra alls som man kan förstå. Reds på sidepull o hack under större delen av sin karriär. Vid byte till bett inser man att hästen rätar upp sig lite, inte ligger så lågt och inte ligger och "trycker" fram/ned. Resulterar i mindre snubbel = gladare häst o ryttare.
Exempel 2: valack. Enkel i största allmänhet, men "jagar" på tävling. Vill med andra ord ligga i täten, och är otroligt överambitiös och drar gärna ifatt ekipage som går framför honom. Blir ofta bättre efter ett par mil, men är otroligt jobbigt första milen. Nu för tiden går ofta täten i en klass fort! Valacken ska däremot ridas mer långsamt för att på sikt hålla bättre och vara en friskare häst. Han ska definitivt inte gå lika fort som alla de som rider ikapp och rider om. Hack prövat, men fungerar dåligt då hästen lärt sig komma undan signalen. Går däremot att byta till efter tex första slingan då han jagar lite mindre.
Frågeställning: är det bättre att för stoet gå bettlöst och bli tung fram, än att gå säkrare med bett (enkelt anatomiskt bett, ingen avancerad variant)? Är det bättre att valacken går med hack eller annan bettlös variant och springer sönder sig, än att använda bett och kunna kontrollera hastighet till en bättre sådan?
Här förutsätter vi att ägarna ser problemet och jobbar med det på annat vis också. Ägarna är också i första hand glada i det "avskalade" i bägge fallen, men har ansett det bättre att "skala på" för att hjälpa hästen på ett eller annat sätt.
Själv är jag av åsikten att många vägar bär till Rom. Jag anser inte att man genom att använda/inte använda en viss utrustning eller metod automatiskt är en bättre eller sämre hästmänniska. All hästhantering bör ses i flera steg, inte bara ett. Man kan ha ett mål att ta sig till, som exempelvis kan vara en harmonisk, enkel ridning utan bett (eller vad det nu må vara). Vägen dit kan dock se olika ut, vilket man bör ha förståelse för. Ibland tillkommer faktorer som gör att man får testa olika lösningar, och det som funkar funkar, och det som inte funkar spolar man helt enkelt:P
Bör kanske finnas en lite nyanserad bild av användande av utrustning, där man ger utrymme för vissa individuella förutsättningar?
elverpigen
Wed 18 Feb 2015 07:00
får inte rätt effekt av bettlöst. Känns sjukt ovärt för mig att sitta och trimma med en så trubbig ratt som bettlöst ändå är, så då kan det lika gärna vara.
Anonymous
Wed 18 Feb 2015 10:13
Nej, jag kontrollerar inte hästen med hjälp av smärta. Här lägger du ord i min mun som jag inte sagt. Det är en sån sak som man aldrig bör göra.
Normalt sett har jag knappt tyglarna i hand vid vanlig träning i skog och mark. Det brukar inte behövas och då går hästen på löst hängande tygel.
Men OM någonting händer (kan vara allt från att häst framför skenar, något skrämmer hästen eller vad som helst) så är det min förbenade uppgift att se till att vi orsakar så lite skada på oss själva och andra som möjligt. Det kan då vid ett nödläge vara bra att ha en broms att "dra" i, än att inte ha det. Jag ser hellre att hästen dras i mun en kort stund än att han blir påkörd av en bil, exempelvis. Ibland får man se till vad som är i hästens bästa i fler än ett steg.
Och för att inte det ska bli några diskussioner om att hästen minsann inte ska vara i situationer som den inte är beredd på, att man minsann ska kunna ha koll på hästen ute osv så kan nämnas att min gubbe är både trafiksäker och van vid det mesta och en rätt enkel kille. Jag har dock varit med såpass länge att jag vet att det inte på något sätt är en garanti för att ingenting kan hända. Hästen är ett flyktdjur, vilket man ibland får ta extra besiktning för.
Normalt sett har jag knappt tyglarna i hand vid vanlig träning i skog och mark. Det brukar inte behövas och då går hästen på löst hängande tygel.
Men OM någonting händer (kan vara allt från att häst framför skenar, något skrämmer hästen eller vad som helst) så är det min förbenade uppgift att se till att vi orsakar så lite skada på oss själva och andra som möjligt. Det kan då vid ett nödläge vara bra att ha en broms att "dra" i, än att inte ha det. Jag ser hellre att hästen dras i mun en kort stund än att han blir påkörd av en bil, exempelvis. Ibland får man se till vad som är i hästens bästa i fler än ett steg.
Och för att inte det ska bli några diskussioner om att hästen minsann inte ska vara i situationer som den inte är beredd på, att man minsann ska kunna ha koll på hästen ute osv så kan nämnas att min gubbe är både trafiksäker och van vid det mesta och en rätt enkel kille. Jag har dock varit med såpass länge att jag vet att det inte på något sätt är en garanti för att ingenting kan hända. Hästen är ett flyktdjur, vilket man ibland får ta extra besiktning för.
Anonymous
Wed 18 Feb 2015 10:13
Men mobiljävel... Varför kan inte svar bara hamna under rätt kommentar...
elverpigen
Wed 18 Feb 2015 20:16
hellre muskler än ks och kotledsinflammationer.
rid du med din trubbiga ratt så trimmar jag vidare på ngt jag tycker passar.
rid du med din trubbiga ratt så trimmar jag vidare på ngt jag tycker passar.
YamiMalik
Wed 18 Feb 2015 06:45
För att min fjording är så fruktansvärt stark, har flera ggr försökt rida utan men hon går bara runt överallt hon själv känner för..
Anonymous
Wed 18 Feb 2015 03:01
Enda anledningen till att jag har bett är för att man måste ha det när man tävlar dressyr.. Och faktiskt, ärligttalat hade jag inte ridit om jag inte tävlade.
Ester
Wed 18 Feb 2015 01:17
Mjaa, när jag red med bett var det väl för att det var så det brukade vara och alla hästar på ridskolan hade bett, och sen hade jag medryttarhäst där jag inte fick bestämma, så det var väl min anledning det :)
Egna hästen rids dock alltid med sidepull, och har gjort det sedan jag köpte henne. Sen fungerar hon utmärkt i halsring också, även om vi bara testat ett par gånger^^
Egna hästen rids dock alltid med sidepull, och har gjort det sedan jag köpte henne. Sen fungerar hon utmärkt i halsring också, även om vi bara testat ett par gånger^^
Emmie Martinsson
Wed 18 Feb 2015 09:56
Ja ibland kan man ju tyvärr inte påverka det… Som när jag börjar gymnasiet, då tvingas jag rida med bett…
Åh vad kul! :)
Åh vad kul! :)
Ester
Wed 18 Feb 2015 19:52
Jaa det är rätt skönt att kunna göra som man själv vill!
Ska du gå rid/naturbruksgymnasie då? :)
Ska du gå rid/naturbruksgymnasie då? :)
Emla
Tue 17 Feb 2015 23:26
Jag rider på det då jag inte har något val eftersom jag har medryttarhäst så det är alltså inte min häst, men på min förra medryttarhäst red jag på hackamore då hon funkade alldeles utmärkt på det, dock använde vi bett när vi ville trimma igenom henne ordentligt eller när vi hade lektion då hon slappnade av mer på bettet och man kunde arbeta korrekt, men bett är inget jag personligen föredrar.
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 23:29
Måste vara jobbigt att vilja rida bettlöst, men inte kan välja själv... :(
Anonymous
Tue 17 Feb 2015 22:59
För det inte är min häst, så inte jag som bestämmer. Han har haft bett sedan han var 1 (18 idag) och har inga (bettrelaterade) förändringar på tänderna så jag och ägaren ser ingen mening med att ändra något som fungerar. Han är dessutom fräschare i kroppen och trevligare att rida än någon häst jag ridit som rids bettlöst :)
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 23:08
Inte lätt att ändra då kanske. Men att det inte är skador på tänderna är inte så konstigt,då bettet mestadels skadar lanerna, och där syns i skadorna utifrån, då det inte kan bli blåmärke eller liknande... Så inte alls säkert att han inte har skador i munnen..
Anonymous
Wed 18 Feb 2015 08:00
Vi har tandläkare ute en gång/år som säger att han ser jättefin ut i munnen, så litar faktiskt på de som har utbildning och erfarenhet. Jag tänker inte gå och oroa mig för att han har ont för jämnan bara för att bloggar på nätet säger att han "nog" har det. Jag känner att efter nästan 20 år med hästar att jag har erfarenheten att läsa av smärta hos en häst, och har definitivt lätt att läsa av eventuell smärta hos hästen jag känt i fem år :)
Anonymous
Wed 18 Feb 2015 13:07
Att beskylla mig och andra för okunskap är inte direkt rätt väg att gå om du vill få folk att lyssna på dig! Du har ingen aning om vad jag har för utbildning, hästkunskap eller ridkunskap. Ett stort problem som den bettlösa skolan lider av är att det finns massor av forskning kring bett, men de som skriker högst är många gånger tonåriga tjejer som gärna nedvärderande klankar ner på alla som inte rider bettlöst. Jag ser inga fel med att rida med bett på en häst som anatomiskt fungerar bra på bett (för alla hästar ser ju inte likadana ut i munnen!), och jag tycker såklart att man ska rida bettlöst om man har en häst som inte funkar på bett. Man får inte heller glömma att det faktiskt också finns nerver i nacken och på nosryggen på hästar, nerver som påverkas mycket mer av bettlösa varianter än bettvarianter. Vill man ha en häst som aldrig påverkas av yttre påverkan så ska man inte ha häst, och absolut inte sitta på ryggen på dem! Du har redan tryckt ner dig själv som debattör kring det här ämnet så till den grad att vad du än skriver så kommer jag inte att lyssna på dina åsikter.
AlexusAthena
Tue 17 Feb 2015 22:50
samtliga av mina inridna hästar går att rida med bett, bettlöst, halsring eller löst. Skulle aldrig rida i grimma, då trycket från grimman blir fel från ryggen och kan skapa både skav och otroligt obehag hos hästen.
Anledningen till att mina hästar är tränade att kunna bli ridna i bett är eftersom jag faktiskt vill tävla i framtiden, och då känns det skönt att dom kan gå i bett. Sen har jag erfarenheter från samtliga av mina hästar att de i perioder blir döva för bettlösa, och då är det skönt att kunna gå över till bett för ett kortare tag.
Mjuk hand, snällt bett och en samförståelse mellan häst och ryttare gör det faktiskt möjligt att rida snällt på även ett bett.
Men att rida på bettlöst är ett alternativ jag uppskattar-
Anledningen till att mina hästar är tränade att kunna bli ridna i bett är eftersom jag faktiskt vill tävla i framtiden, och då känns det skönt att dom kan gå i bett. Sen har jag erfarenheter från samtliga av mina hästar att de i perioder blir döva för bettlösa, och då är det skönt att kunna gå över till bett för ett kortare tag.
Mjuk hand, snällt bett och en samförståelse mellan häst och ryttare gör det faktiskt möjligt att rida snällt på även ett bett.
Men att rida på bettlöst är ett alternativ jag uppskattar-
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 22:56
Trevlig syn du har på saken! :)
Jo absolut kan hästarna bli lika döva på bettlöst som på bett, inget tvivel om saken. Därför rider jag i princip endast vikt & röstkommandon ;) För att sedan om han slutar lyssna på det kunna byta av med att styra med tyglarna :)
Tyvärr är det obehag hur mjuk man än är..:(
Jo absolut kan hästarna bli lika döva på bettlöst som på bett, inget tvivel om saken. Därför rider jag i princip endast vikt & röstkommandon ;) För att sedan om han slutar lyssna på det kunna byta av med att styra med tyglarna :)
Tyvärr är det obehag hur mjuk man än är..:(
AlexusAthena
Tue 17 Feb 2015 23:01
Håller inte med om att det är obehag för hästen oavsett.
Hade det varit ett konstant obehag hade hästen inte funnit sig i det på de sättet hästen gör. Har haft en hel del olika typer av hästar, och visst finns det hästar som hatar bett, men för många hästar accepterar bettet direkt för att jag ska tro på att bett alltid skapar obehag.
Vikt och rösthjälper använer man sig alltid av, oavsett vilken typ av huvudlag man använder.
Hade det varit ett konstant obehag hade hästen inte funnit sig i det på de sättet hästen gör. Har haft en hel del olika typer av hästar, och visst finns det hästar som hatar bett, men för många hästar accepterar bettet direkt för att jag ska tro på att bett alltid skapar obehag.
Vikt och rösthjälper använer man sig alltid av, oavsett vilken typ av huvudlag man använder.
SlopePrincess
Tue 17 Feb 2015 22:27
Vad vill du ha ut av din fråga egentligen?
Hur ställer du dig till att överhuvudtaget sitta på en häst? Finns en hel del negativ information om det oxå.
Det är inte bettet i sig som är elakt utan det är ryttaren som bestämmer hur skarpt det är. Alla bettlösa alternativ kan vara lika "elaka" som ett bett.
Jag rider med både kompletta träns med olika (mycket milda) bett, träns utan nosgrimma och även i repgrimma. Red även in min ponny i grimma. Jag är
verkligen inte emot bettlöst, men inte emot bett heller.
Hur ställer du dig till att överhuvudtaget sitta på en häst? Finns en hel del negativ information om det oxå.
Det är inte bettet i sig som är elakt utan det är ryttaren som bestämmer hur skarpt det är. Alla bettlösa alternativ kan vara lika "elaka" som ett bett.
Jag rider med både kompletta träns med olika (mycket milda) bett, träns utan nosgrimma och även i repgrimma. Red även in min ponny i grimma. Jag är
verkligen inte emot bettlöst, men inte emot bett heller.
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 22:33
Vill se va folk har för "bra" anledning till att använda bett, då det inte finns någon bra anledning. Jag vet om att ridning i sej är negativ, därför rider jag bara ca 3-4 gånger i veckan, och ca 1 gång varannan månad har han en 1 veckas period då jag inte rider alls. Just för att ryggen ska få återhämta sig. Och de resterande dagarna på veckan( 3-4) så har han ej ryttare på ryggen.
Bettet skapar alltid obehag, vare sig man tar i det eller inte. Bettlöst kan absolut skapa smärta om man tar för hårt, men det skapa åtminstonde inte smärta vid långa tyglar eller mjuk kontakt.
Bettet skapar alltid obehag, vare sig man tar i det eller inte. Bettlöst kan absolut skapa smärta om man tar för hårt, men det skapa åtminstonde inte smärta vid långa tyglar eller mjuk kontakt.
SlopePrincess
Wed 18 Feb 2015 10:11
Nja, att det alltid skapar obehag tror jag inte på. Enligt mig är obehag en känsla som man känner när man inte är van vid någonting, i detta fall bettet då. Hästen kanske kände obehag i början av invänjningen av bettet men sedan har de accepterat bettet och känner inte obehag längre. Inte för att de blivit döva i munnen utan för att de lärt sig att det inte är nåt farligt.
Min ponny har aldrig haft problem med bettet. Han tar bettet själv när vi tränsar och skulle han tycka att det gjorde ont så skulle han verkligen låta oss få veta det.
Min ponny har aldrig haft problem med bettet. Han tar bettet själv när vi tränsar och skulle han tycka att det gjorde ont så skulle han verkligen låta oss få veta det.
Emmie Martinsson
Wed 18 Feb 2015 16:48
Hm… Om jag ska ge ett "eget" uppfattande, som att ha bh på mig. Jag har det varje dag, och har haft i typ kanske 5 år, men även om jag har den på mig större delen av dagen och har haft i så många år är det ändå obehagligt. Typ samma sak. Men jag har också accepterat att ha den på mig, även om jag mer än gärna skulle slippa alla dagar i veckan. Det är exakt samma sak!
SlopePrincess
Wed 18 Feb 2015 20:37
ja, i stort sett samma sak. Men antagligen så kan du hitta en bh som inte skaver och som sitter bra. Då kommer den inte vara ett dugg obehaglig. Men visst finns det personer som helt enkelt inte hittar den perfekta bh;n där man plockar bort den för bekvämlighetens skull.
Samma sak med hästarna, det är otroligt individuellt hur bra dom kan ta ett bett. Oftast beror väl det på hur munnen ser ut men även hur dess psyke är. Jag tycker iallafall att det är otroligt fel att säga att bett ger obehag för ALLA hästar. Ägaren känner sin häst bäst och vet (förhoppningsvis) att sin utrustning inte skadar hästen.
Samma sak med hästarna, det är otroligt individuellt hur bra dom kan ta ett bett. Oftast beror väl det på hur munnen ser ut men även hur dess psyke är. Jag tycker iallafall att det är otroligt fel att säga att bett ger obehag för ALLA hästar. Ägaren känner sin häst bäst och vet (förhoppningsvis) att sin utrustning inte skadar hästen.
Toti
Tue 17 Feb 2015 22:06
Nog för det känns brutalt drygt med _ännu_ en provokation om bett.
Men det ser verkligen asgos ut på bilden.
Ska ut och kolla på en häst som rids både barfota och bettlöst, vet inte om jag har tiden men vore fantastiskt för har faktiskt bara kunnat rida bettlöst en enda gång i livet..
Men det ser verkligen asgos ut på bilden.
Ska ut och kolla på en häst som rids både barfota och bettlöst, vet inte om jag har tiden men vore fantastiskt för har faktiskt bara kunnat rida bettlöst en enda gång i livet..
Toti
Tue 17 Feb 2015 22:11
Går inte att frånkomma att det ändå är en ren provokation, framför allt om man kallas de flesta ryttares ridning 'usch', inte många tar det utan att känna sig kränkta..
Yes, men får som sagt se. Annars håller jag mig till att leka med små minishettisar, ultragos!
Yes, men får som sagt se. Annars håller jag mig till att leka med små minishettisar, ultragos!
Toti
Tue 17 Feb 2015 22:44
Nej det är helt underbart! Vill inte försumma det för ridning då det ju faktiskt även precis som bett går att ifrågasätta eftersom även det är skadligt :)
Rosandra Nilsson
Tue 17 Feb 2015 22:00
Jag rider ju på skarpt bett som jag verkligen är emot för men min kallblod är ju som sagt alldeles för stark utan och behöver det. Men börjar ju träna och rida mer i grimma då han blir mjukare och lugnare utan nått skit i munnen så fram mot sommaren byter vi av till hackamore. Det är ju min anledning varför jag har bett på honom och varför ett skarpt bett. Man borde lyssna mer på hästen och inte sig själv/andra. Man kan ju sitta på min häst och dra och hålla på men han gör allt för trava men det har han fått ifrån när han varit en draghäst.
Rosandra Nilsson
Tue 17 Feb 2015 23:18
Ne precis.. och dom har anmält oss för vi äger hästarna och vi lägger gösslet på baksidan av stallet hahaha. Ungarna går även in i hagen utan tillåtelse..
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 23:21
Har de anmält er!? Hahaha det var det dummaste jag hört. Hoppas ungarna får en fruktansvärd elstöt...
Rosandra Nilsson
Tue 17 Feb 2015 23:23
Haha ja.. dom är rätt konstiga.. Synd att hästarna har klivit i sönder Linan som elen går igenom så finns ingen ström :(
almawesterstrom
Tue 17 Feb 2015 21:59
Rider på de som mina hästar trivs på. Om det innebär pelham, pessoa, tredelat, nova, hackamore, crossunder eller nånting annat så använder jag det. Jag testar tills jag hittar nått min häst är harmonisk och lugn på. Ett bett/bettlöst alt. som den känner sig trygg med. Just nu rider jag på novabett, ploppbett, tvådelat, babypelham i gummi samt bettlöst träns då och då. :)
almawesterstrom
Tue 17 Feb 2015 22:07
Har haft turen att få två känslo-hästar, som visar vääääldigt tydligt om nått inte står rätt till ;) Ploppbett: https://www.google.se/search?q=ploppbett&rlz=1CAACAG_enSE568SE568&espv=2&biw=1366&bih=657&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ba3jVOukHoXxauePgKAL&ved=0CAYQ_AUoAQ
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 22:10
Okej, gött när man får sånna hästar! De brukar visa vart skåpet ska stå, så att säga ;)
Åh okej, jo sånt har jag sett! Visste inte att det hette sådär :)
Åh okej, jo sånt har jag sett! Visste inte att det hette sådär :)
almawesterstrom
Tue 17 Feb 2015 22:13
Minst sagt haha! ;) Många gånger man blivit halvt ihjälslagen av dom där, men då lär man sig! :)
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 22:26
Haha jo men precis! Min häst är tvärt om.. Han är för snäll för sitt eget bästa.. protesterar aldrig, vilket jag tycker är synd... Men lär man sig se smärta/obehag, så är det inga problem. Lättare att äga hästar som visar vad de tycker, både på gott och ont såklart ;)
Beckhha
Tue 17 Feb 2015 21:48
ÅHHH en människa som tänker som mig!
åh vad varm om hjärtat jag blev!
trodde jag var ensam om att ha åsikter, tack för att du tog upp det och skit i att folk kommer bli sura.
Älskar ursäkten "min häst är så pigg och springer iväg"
hihi jag slängde på bettlöst på en gammal galoppör där ägarna inte vågat galoppera på.
jag klarar inte av att rida med bett för jag för ärligt ont i magen av det, iaf och han gick som en klocka ;)
alla mina hästar rids/körs på bettlöst och alltid gjort.
pigga unghästar men alla är små änglar och jag behöver bara använda rösten.
allt går om man lär känna sin häst och behandlar den rätt enligt mig :)
åh vad varm om hjärtat jag blev!
trodde jag var ensam om att ha åsikter, tack för att du tog upp det och skit i att folk kommer bli sura.
Älskar ursäkten "min häst är så pigg och springer iväg"
hihi jag slängde på bettlöst på en gammal galoppör där ägarna inte vågat galoppera på.
jag klarar inte av att rida med bett för jag för ärligt ont i magen av det, iaf och han gick som en klocka ;)
alla mina hästar rids/körs på bettlöst och alltid gjort.
pigga unghästar men alla är små änglar och jag behöver bara använda rösten.
allt går om man lär känna sin häst och behandlar den rätt enligt mig :)
Beckhha
Tue 17 Feb 2015 23:13
Haha samma med min, fast hon kan ibland (int så ofta) vara på något jävuls humör.
Jag kommer jätte glad och hon kommer fram super glad sen bara, tittar hon typ snett på mig och säger med sina ögon "trodde du ja" och vänder om, sen när jag vänder mig om så blir jag jätte intressant och då är det "men jo jag ville vara med dig hela tiden?" a okej kom då, fast nej vänder nog igen.
Men till 98% så kommer hon alltid fullt lycklig och vill med ;)
Dom andra två fjantarna vill alltid följa med där det händer saker! :)
Haha jag är glad att du la upp bilden så jag fick chansen att hitta någon som tycker som mig för 1 gångs skulle fullhjärtat :)
Jag kommer jätte glad och hon kommer fram super glad sen bara, tittar hon typ snett på mig och säger med sina ögon "trodde du ja" och vänder om, sen när jag vänder mig om så blir jag jätte intressant och då är det "men jo jag ville vara med dig hela tiden?" a okej kom då, fast nej vänder nog igen.
Men till 98% så kommer hon alltid fullt lycklig och vill med ;)
Dom andra två fjantarna vill alltid följa med där det händer saker! :)
Haha jag är glad att du la upp bilden så jag fick chansen att hitta någon som tycker som mig för 1 gångs skulle fullhjärtat :)
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 23:18
Haha vilket liten lurare, för goa när de kommer på sånnadär saker, haha! Sådär är min systers ponny också, så fort det händer något vill han vara där :')
Haha åh <3
Haha åh <3
Beckhha
Tue 17 Feb 2015 23:21
Känner du för det så lägg t mig på fb (Rebecca Elofsson warga) så kan vi fortsätta dela våra tankar och åsikter om jag inte är allt för knäpp haha ;)
MissUnknown
Tue 17 Feb 2015 21:40
Under mina år när jag har ridit vänners hästar så har det varit bett som gällde, förutom på en häst som jag red en gång. Och då var det hackamore som gällde, vilket jag var sjukt osäker på då jag aldrig ridit med det innan.
Sen har jag en plan när jag skaffar en egen häst. Och det är att jag ska variera på bett och bettlöst, men först måste jag då lära mig att rida med bettlöst.
Sen har jag en plan när jag skaffar en egen häst. Och det är att jag ska variera på bett och bettlöst, men först måste jag då lära mig att rida med bettlöst.
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 21:45
Skulle nog säga att det är lättare på bettlöst än på bett. Jag själv blir otroligt osäker när jag "tvingas" rida på bett.. Då jag vet att hur mjukt jag än tar,skapar det obehag/smärta... På bettlöst kan man ta lite hårdare utan att det gör ont, man bör självklart inte ta hårt vilket fall som helst! Men det känns ändå bättre, i alla fall för mig.
Men lycka till! Kul att du vill lära dig rida på bettlöst :)
Men lycka till! Kul att du vill lära dig rida på bettlöst :)
MissUnknown
Wed 18 Feb 2015 00:12
För mig är det ren rymdvetenskapen att rida på bettlöst, vågade inte ta i tyglarna (så travade på hängande tyglar på en helt främmande häst) då hackarmoret satt lite långt ner på nosryggen och det gick inte att fixa.
Sen hade jag för flera år sedan en medryttarhäst, varmblodssto, som jag tog hand om i ca 23 månader. Mot slutet av våran tid tillsammans så kunde jag trava och galoppera uten att ha något direkt stöd i munnen på stoet, dom första gångerna jag gjorde så så sprang hon så fort hon kunde pga att hon kände sig fri. Vilket var skönt att känna då jag hade några gånger innan ridit i grimma/repgrimma under lugna skogsturer och liknande, barbacka för att kunna slappna av ännu mer.
Bettlöst har jag alltid varit nyfiken på, ville köpa det till min medryttarhäst men ägaren sa nej (och ägaren red då inte hästen någon gång på 23 månader). Självaste grunden i min tanke, när jag skaffar egen häst, är att köpa en unghäst och börja om från början med inridning och allt det. Just för att jag och hästen ska hitta varandra lite snabbare än vad det annars kan ta för en människa och en häst att klicka till 100%.
Sen hade jag för flera år sedan en medryttarhäst, varmblodssto, som jag tog hand om i ca 23 månader. Mot slutet av våran tid tillsammans så kunde jag trava och galoppera uten att ha något direkt stöd i munnen på stoet, dom första gångerna jag gjorde så så sprang hon så fort hon kunde pga att hon kände sig fri. Vilket var skönt att känna då jag hade några gånger innan ridit i grimma/repgrimma under lugna skogsturer och liknande, barbacka för att kunna slappna av ännu mer.
Bettlöst har jag alltid varit nyfiken på, ville köpa det till min medryttarhäst men ägaren sa nej (och ägaren red då inte hästen någon gång på 23 månader). Självaste grunden i min tanke, när jag skaffar egen häst, är att köpa en unghäst och börja om från början med inridning och allt det. Just för att jag och hästen ska hitta varandra lite snabbare än vad det annars kan ta för en människa och en häst att klicka till 100%.
Ida Hammernes
Tue 17 Feb 2015 21:29
När jag tränar rider jag alltid på bett, ibland med sidepull och repgrimma men ej regelbundet. Jag rider på bett för att min häst trivs på det. När jag har försökt rida ut med sidepullet så rycker han upp huvudet och visar obehag för nosgrimman. Han gillar absolut inte när nosgrimman sitter hårt och därför sitter den inte hårt på mitt vanliga träns och som den tyvärr gör på sidepull. Jag vågar inte testa hackamore då det har hävstångseffekt vilket jag är emot, trycket mot hästens nacke om något är obehagligt! Men jag har gått från att rida på bridong till så "milda" bett som möjligt, dvs nova, tredelat eggbett och ett tvådelat applemouth. Min häst tar bettet själv och tycker absolut inte det är någonting obehagligt utan verkar snarare trivas på det. Jag skulle ALDRIG rida på bett om han höll på att gapa och visa obehag men nu när han går stadigt och tar bettet fint så ser jag ingen anledning till att byta just nu när vi tränar och tävlar. Jag skulle vilja rida bettlöst om vi hade andra förutsättningar. Och ja, jag älskar min häst mer än allt annat i världen och därför ser jag till att han mår och trivs så bra som möjligt.
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 21:43
Okej... Nej om han inte tycker om att ha nosgrimma så är nog inte hackamore ett så bra val heller...
Min systers häst avskyr också nosgrimma.. Så när jag rider honom på bettlöst (min syster vill tyvärr inte rida bettlöst..) så rider jag utan kontakt i tygeln, delvis på nästan hel långa tyglar. Prova det! Jag förstår att du inte kan rida på hel långa tyglar vid tävling! Men om du rider hemma, i skogen eller liknande, prova att rida på sidpull med hel lång/utan kontakt i tygeln. Rid sådär ett tag och låt det ta tid. Sidepull är inte heller till för att rida med kontakt på tygeln.. Men prova rida men en helt vanlig lädergrimma med tyglar i(hemma nu då såklart!!), och korta upp tyglarna ca 5cm varannan vecka?
Har själv aldrig haft detta problemet faktiskt... Men värt ett försök om du vill rida bettlöst! :)
Min systers häst avskyr också nosgrimma.. Så när jag rider honom på bettlöst (min syster vill tyvärr inte rida bettlöst..) så rider jag utan kontakt i tygeln, delvis på nästan hel långa tyglar. Prova det! Jag förstår att du inte kan rida på hel långa tyglar vid tävling! Men om du rider hemma, i skogen eller liknande, prova att rida på sidpull med hel lång/utan kontakt i tygeln. Rid sådär ett tag och låt det ta tid. Sidepull är inte heller till för att rida med kontakt på tygeln.. Men prova rida men en helt vanlig lädergrimma med tyglar i(hemma nu då såklart!!), och korta upp tyglarna ca 5cm varannan vecka?
Har själv aldrig haft detta problemet faktiskt... Men värt ett försök om du vill rida bettlöst! :)
Runfree
Tue 17 Feb 2015 21:29
Min häst rids in nu- i repgrimma/sidepull! Men vänjs vid bett när hon springer lös/ longeras(med grimma över)
Mest för att hon ska ha haft de i munen någon gång om framtiden innebär försäljning osv.. Red min förra häst på endast bettlöst, vilket är tanken med nya också! Rider jag andras hästar frågar jag alltid om jag får prova mitt bettlösa, men accepterar svaret vad det än blir! Men själv föredrar jag bettlöst!
Mest för att hon ska ha haft de i munen någon gång om framtiden innebär försäljning osv.. Red min förra häst på endast bettlöst, vilket är tanken med nya också! Rider jag andras hästar frågar jag alltid om jag får prova mitt bettlösa, men accepterar svaret vad det än blir! Men själv föredrar jag bettlöst!
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 21:36
Jätte trevligt att du väljer att rida in henne på bettlöst, älskar det! :D
Jo det du säger är sant.. Tyvärr.. Man vet ju inte vad som händer i framtiden.. Men ska du rida henne på bett senare? Eller ska du bara använda bett vid longering bara för att hon ska ha haft bett i munnen? Antar att du har linan i grimman då?
Brukar också fråga det, men vill de inte så vill de ju inte.. Så är det bara! Tyvärr kommer jag få rida på bett på skolhästarna nu när jag börjar gymnasiet.. Men men..
Jo det du säger är sant.. Tyvärr.. Man vet ju inte vad som händer i framtiden.. Men ska du rida henne på bett senare? Eller ska du bara använda bett vid longering bara för att hon ska ha haft bett i munnen? Antar att du har linan i grimman då?
Brukar också fråga det, men vill de inte så vill de ju inte.. Så är det bara! Tyvärr kommer jag få rida på bett på skolhästarna nu när jag börjar gymnasiet.. Men men..
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 21:58
Kommentarerna hoppar runt som vanligt.. Din kommentar hamnade nedanför, men svarar här :)
Vad bra! Jo det är ju det.. Mycket av hästhanteringen där tycker jag inte om.. Men i med att jag vill jobba med hästar i framtiden är det ju en fördel att ha gått hästgymnasium.. Så får stå ut helt enkelt... :/
Vad bra! Jo det är ju det.. Mycket av hästhanteringen där tycker jag inte om.. Men i med att jag vill jobba med hästar i framtiden är det ju en fördel att ha gått hästgymnasium.. Så får stå ut helt enkelt... :/
Anonymous
Tue 17 Feb 2015 21:00
Har ingen egen häst, men är medryttare. Ena hästen rider jag bara på bettlöst när jag rider för hon gapar av minsta lilla men alla andra rider henne med bett av nån anledning... Den andra rider jag på bett, men vi ska testa hackamore på honom, vi har bara inte skaffatnått än. Och du kaninte säga att alla hästar väljer bettlöst, för drar man med bettlöst i tyglarna gör det också ont. Vissa hästar föredrar tryck på hela huvudet och vissa i bara munnen. Bettlöst är intebså harmlöst som du verkar tro, allt beror på vem som håller i tyglarna. Till och med halsring kan vars hemskt, tänk dig dom som sitter och stryper hästen samtidigt.
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 21:19
Konstigt att de rider henne på bett trotts att hon verkar protestera... Men bra att du i alla fall lyssnar på henne! :)
Självklart kan bettlöst också vara skadligt, absolut! Det tror jag inget annat heller. Men skillnaden är att ett bett gör alltid obehag.. Även om man inte tar i tygeln,så ligger det och skaver/skapar obehag. Och hur löst man än tar så gör det liksom ont.. Bettlöst gör ont om man tar för hårt, det säger jag inte emot. Men ett välanpassat bettlöst gör inte obehag på lång tygel och inte heller gör det ont vid mjuka tygeltag.
Absolut kan en halsring göra ont! Men en halsring är inte till för att rida med kontakt. Den är mest till för att lägga mot hästens hals för att förstärka styrningen! Och jag har även halsringen där som en balans grej. Jag tappar lätt balansen i galoppen om ja inte håller i något. Men håller jag i något så inbillar min hjärna sig att jag får bättre balans. Samma tag med tygeln, det räcker att jag håller längst ut i tygeln så inbillar jag mig att jag får bättre balans! Låter helt sjukt, men så är det, tränar för fullt på det :)
Självklart kan bettlöst också vara skadligt, absolut! Det tror jag inget annat heller. Men skillnaden är att ett bett gör alltid obehag.. Även om man inte tar i tygeln,så ligger det och skaver/skapar obehag. Och hur löst man än tar så gör det liksom ont.. Bettlöst gör ont om man tar för hårt, det säger jag inte emot. Men ett välanpassat bettlöst gör inte obehag på lång tygel och inte heller gör det ont vid mjuka tygeltag.
Absolut kan en halsring göra ont! Men en halsring är inte till för att rida med kontakt. Den är mest till för att lägga mot hästens hals för att förstärka styrningen! Och jag har även halsringen där som en balans grej. Jag tappar lätt balansen i galoppen om ja inte håller i något. Men håller jag i något så inbillar min hjärna sig att jag får bättre balans. Samma tag med tygeln, det räcker att jag håller längst ut i tygeln så inbillar jag mig att jag får bättre balans! Låter helt sjukt, men så är det, tränar för fullt på det :)
Runfree
Tue 17 Feb 2015 21:46
Planen är att fortsätta på bettlöst! (Y) sen får vi se vad som händer! Ja det är nackdelen med att gå hästgymnsium antar jag! :/
Anonymous
Tue 17 Feb 2015 20:53
För det första: är du ute efter att provocera?
Jag rider själv alltid bettlöst, på både crossunder och kapsonhackamore/cavemore. Min häst är inriden i repgrimma.
Däremot tycker jag att det är oerhört viktigt att ha en nyanserad bild av bett. Bettet blir inte värre än hur det används. Likaså gäller de bettlösa alternativen. Hästen kan få obehag av vilken utrustning som helst, det är bara vi människor som har makt nog att se till att den sköts på bästa och behagligaste sätt. Det handlar mer om en skolningsfråga än en utrustningsfråga.
Jag tycker inte att man har rätten till att döma andra ryttare efter vilken utrustning hästen är skolad på.
Jag rider själv alltid bettlöst, på både crossunder och kapsonhackamore/cavemore. Min häst är inriden i repgrimma.
Däremot tycker jag att det är oerhört viktigt att ha en nyanserad bild av bett. Bettet blir inte värre än hur det används. Likaså gäller de bettlösa alternativen. Hästen kan få obehag av vilken utrustning som helst, det är bara vi människor som har makt nog att se till att den sköts på bästa och behagligaste sätt. Det handlar mer om en skolningsfråga än en utrustningsfråga.
Jag tycker inte att man har rätten till att döma andra ryttare efter vilken utrustning hästen är skolad på.
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 20:59
Nej faktiskt inte, jag undrar verkligen vad man har för anledning! :)
Trevligt att du rider bettlöst! Jo självklart kan all utrustning skada och allt beror på hur man använder den. Men jag tycker ändå att om man vet om hur mycket ett bett skadar, oavsett hur det sitter, hur ryttaren rider, så skadar det, ändå använder man det.. Jag tycker nog inte riktigt att det är en skolningsfråga...
Trevligt att du rider bettlöst! Jo självklart kan all utrustning skada och allt beror på hur man använder den. Men jag tycker ändå att om man vet om hur mycket ett bett skadar, oavsett hur det sitter, hur ryttaren rider, så skadar det, ändå använder man det.. Jag tycker nog inte riktigt att det är en skolningsfråga...
Anonymous
Tue 17 Feb 2015 21:13
Fast jo, det handlar faktiskt om hur hästen är skolad. Tanken med all skolning är att lära hästen att ge efter för tryck och inte slit, därefter jobbas den av eftergiften - dvs inget stöd, inget tjat och inget obehag. Allt är ju relativt och det kvittar egentligen vilken utrustning man har sålänge den sitter ostört.
Personligen rider jag utan stöd i handen och endast med kontakt.
Återigen så handlar det om hur hästen är skolad och därigenom dens känslighet och förmåga att vänta på signaler.
Ett bett som ligger stilla i munnen gör ingen skada. Och måste jag så rider jag hellre på stångbett än ett delat, pga dess mycket olika inverkan.
Personligen rider jag utan stöd i handen och endast med kontakt.
Återigen så handlar det om hur hästen är skolad och därigenom dens känslighet och förmåga att vänta på signaler.
Ett bett som ligger stilla i munnen gör ingen skada. Och måste jag så rider jag hellre på stångbett än ett delat, pga dess mycket olika inverkan.
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 21:22
Ett bett skapar obehag även utan tygeltag. Det gör kanske inte ont utan tygeltag, men obehag skapar det ändå..
Jag själv rider alltid med hel lång tygel, utan någon som helst kontakt. Låter min häst gå helt fritt i princip, för att skapa så lite obehag som möjligt! Vilket bettlöst jag än rider på, så rider jag utan kontakt.
Jag själv rider alltid med hel lång tygel, utan någon som helst kontakt. Låter min häst gå helt fritt i princip, för att skapa så lite obehag som möjligt! Vilket bettlöst jag än rider på, så rider jag utan kontakt.
Kamikazepilot
Tue 17 Feb 2015 20:53
Jag använder bett för att jag måste. De få gånger jag får rida utan bett använder jag mitt hackamore! Men då jag rider på skolans hästar är det dem som bestämmer! Sen går jag ju trav & där är det "lag" på att ha bett i mun på dem inom banområdet. (skriver "lag" då jag inte tror det är skrivet i lagboken, men det är skrivet i reglerna från banan.) & de reglerna finns ju av en anledning, någon som kört med bettlöst & skapat kaos då de inte haft koll på hästen.. Men den dagen jag & mor skaffar egna hästar ska vi bara köra bettlöst & när vi måste ha bett på tävling (om vi ens kommer så långt) kör vi med det mildaste.
Blev rätt förbannad idag senast kan jag säga! Skulle rida snabbjobb & voltstart på en nordis som jag ska ha på licenskursen. När jag läste på lappen vad han skulle ha för utrustning lät det inte så farligt, men när jag satt på allt blev jag ledsen. Börjar från huvudet & går bakåt för enkelhetens skull ;)
Tussar, luva, tungband, uppkäk, raymondkäk, pelhambett med tyglarna fäst i nedre ringen, brösta, sadel, svanskappa, bandage fram, skydd bak & 2 par boots bak..
När jag såg honom blev jag uppriktgt ledsen! Nog för att han är stark utav bara satan, även i grimma när man leder honom, men istället för att täcka upp för problemen som blir med all utrustningen tycker jag de kan ta itu med problemet från början! De har haft en häst med grova tandproblem som de prompt skulle ha skarpare & skarpare bett på då han blivit krånglig. Slutade med att han nu måste stå på smärtsltillande i 1v till då han slagit av en tand.. & istället för att då lyssna på mig & ha hack & kolla med veterinär om varför man behövde vara 5-6 pers att tränsa så satte de i mer & mer skit i mun på han!
Men tillbaks till saken, rider ALLTID på hack om jag kan! Men hade jag kunnat rida utan ngt hade jag gjort det, men är inte kunnig nog enligt mig själv, så besparar mig & hästen det missförståndet!
Blev rätt förbannad idag senast kan jag säga! Skulle rida snabbjobb & voltstart på en nordis som jag ska ha på licenskursen. När jag läste på lappen vad han skulle ha för utrustning lät det inte så farligt, men när jag satt på allt blev jag ledsen. Börjar från huvudet & går bakåt för enkelhetens skull ;)
Tussar, luva, tungband, uppkäk, raymondkäk, pelhambett med tyglarna fäst i nedre ringen, brösta, sadel, svanskappa, bandage fram, skydd bak & 2 par boots bak..
När jag såg honom blev jag uppriktgt ledsen! Nog för att han är stark utav bara satan, även i grimma när man leder honom, men istället för att täcka upp för problemen som blir med all utrustningen tycker jag de kan ta itu med problemet från början! De har haft en häst med grova tandproblem som de prompt skulle ha skarpare & skarpare bett på då han blivit krånglig. Slutade med att han nu måste stå på smärtsltillande i 1v till då han slagit av en tand.. & istället för att då lyssna på mig & ha hack & kolla med veterinär om varför man behövde vara 5-6 pers att tränsa så satte de i mer & mer skit i mun på han!
Men tillbaks till saken, rider ALLTID på hack om jag kan! Men hade jag kunnat rida utan ngt hade jag gjort det, men är inte kunnig nog enligt mig själv, så besparar mig & hästen det missförståndet!
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 22:57
Åh.. Det gör verkligen ont i mig.. Att han ska behöva ta sånna otroliga åtgärder för att han ska hörs :(
Hursomheelst
Tue 17 Feb 2015 20:52
Har provat dom flesta bettlösa på min, vanlig sidepull, hack, cross och några jag inte kommer ihåg namnet på. Resultatet blev att hon enbart stod på bakbenen, backade och slängde sig för att hon inte alls kunde acceptera trycket runt huvudet ist för att kunna ta stöd i bettet. Provade rätt många gånger med alltid samma resultat. Så nej, alla hästar väljer inte bettlöst alla dagar i veckan
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 21:09
Allt beror ju på hur man vänjer in det bettlösa.. Det ÄR en omställning från bett. Så att bara plocka bort bettet direkt och rida som vanligt, det funkar inte.. Man behöver träna på det innan det funkar. Ingen häst vill ha bett i munnen, vissa hästar "accepterar" det bara för att den lärt sig att den måste.
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 22:49
Alltså den förbaskade appen.... Svarar här ändå :)
Ja okej.. Tråkigt.. Aldrig varit med om liknande.. Men tror ändå jag hade ridit på bettlöst på den hästen, dock utan tygelkontakt över huvudtaget, som jag alltid rider. Men ja..
Ja okej.. Tråkigt.. Aldrig varit med om liknande.. Men tror ändå jag hade ridit på bettlöst på den hästen, dock utan tygelkontakt över huvudtaget, som jag alltid rider. Men ja..
Hursomheelst
Tue 17 Feb 2015 23:57
Provar om det hamnar rätt om jag kommenterar en kommentar upp.
Ja, det var väldigt tråkigt då jag köpte ett micklem träns med bettlösa alternativ just för att kunna variera men nep, hon sa till att hon absolut inte klarade av trycket som blir. Hon måste ha stöd i tygeln pga en skada så hon kan inte bära upp sig på samma sätt som andra hästar tyvärr, utan behöver hjälp genom ryttarens hand att balansera upp sig. Inte mycket men tillräckligt för att hon måste ta stöd
Ja, det var väldigt tråkigt då jag köpte ett micklem träns med bettlösa alternativ just för att kunna variera men nep, hon sa till att hon absolut inte klarade av trycket som blir. Hon måste ha stöd i tygeln pga en skada så hon kan inte bära upp sig på samma sätt som andra hästar tyvärr, utan behöver hjälp genom ryttarens hand att balansera upp sig. Inte mycket men tillräckligt för att hon måste ta stöd
SysterOwhiskas
Tue 17 Feb 2015 20:51
ena ponnyn rids 99% tiden bettlöst när han väl rids, den andra ponnyn rids väl 50 på bett och 50 bettlöst.
självklart skulle jag vilja rida honom bettlöst alltid MEN då skulle han bli farlig, ibland får han något "ryck" och då tar han och drar och ja han är kollad.
I hoppningen tycker han det är alldeles för kul för att alltid lyssna på mina hjälper och tar gärna "lagen i egna händer" så att säga ;).
Ponnyn reds iprincip in på pessoa och jag kan nu rida honom på ett vanligt rakt bett i både hoppning och dressyr så det går iaf framåt.
Men självklart strävar jag efter att kunna starta honom på hackamore en dag.
självklart skulle jag vilja rida honom bettlöst alltid MEN då skulle han bli farlig, ibland får han något "ryck" och då tar han och drar och ja han är kollad.
I hoppningen tycker han det är alldeles för kul för att alltid lyssna på mina hjälper och tar gärna "lagen i egna händer" så att säga ;).
Ponnyn reds iprincip in på pessoa och jag kan nu rida honom på ett vanligt rakt bett i både hoppning och dressyr så det går iaf framåt.
Men självklart strävar jag efter att kunna starta honom på hackamore en dag.
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 21:13
Det låter väldigt trevligt att ditt mål är att kunna rida bettlöst. För det är ju så, man kan inte gå från bett och helt från ingenstans börja rida på bettlöst, för det är ju en stor omställning, både för häst och ryttare. Och speciellt på en "sån" häst som gärna gör lite som de vill och liksom stänger av, inte det lättaste att påverka, vilken utrustning man än har, haha ;). Men älskar att du försöker och vill, det är bättre än att hålla fast vid att bett är det bästa! Men att gå från pessoa till att rida på ett rakt bett + bettlöst, är ju jätte bra! Fortsätt som du gör, så ska du se att snart sitter allt även på bettlöst! :)
Hursomheelst
Tue 17 Feb 2015 22:37
Hoppas kommentaren hamnar rätt.. Skit app..
Du har inte en aning om hur jag vande in henne på det :p
Skrittade enbart på det i två veckor, sen började jag sakta korta upp men efter 2 månader gav jag upp då hon enbart krånglade, blev svårfångad i hagen, vägrade gå in i paddocken, ställde sig på bakbenen när man skulle tränsa. Red på bettet en gång och efter det var nästan allt bortblåst och hon var lika lugn och stabil som vanligt, stod snällt i gången, tog lite tid att få henne lätt fångad igen men det blev hon iaf.. Hon visade så mycket att hon verkligen inte uppskattade trycket över huvudet utan vill ha stödet att vila på i bettet ..
Du har inte en aning om hur jag vande in henne på det :p
Skrittade enbart på det i två veckor, sen började jag sakta korta upp men efter 2 månader gav jag upp då hon enbart krånglade, blev svårfångad i hagen, vägrade gå in i paddocken, ställde sig på bakbenen när man skulle tränsa. Red på bettet en gång och efter det var nästan allt bortblåst och hon var lika lugn och stabil som vanligt, stod snällt i gången, tog lite tid att få henne lätt fångad igen men det blev hon iaf.. Hon visade så mycket att hon verkligen inte uppskattade trycket över huvudet utan vill ha stödet att vila på i bettet ..
Alex
Tue 17 Feb 2015 20:34
Ute rider jag oftast bettlöst men på banan rider jag med ett tredelat bett på min medryttarhäst. Hon söker inte stöd med sitt crossunder och verkar trivas super på bett och då rider jag utan nosgrimma. Det är så mycket hysteri över att hästen gapar med bett och att man då stänger igen munnen med nosgrimma. Jaha och om man kan rida på bett utan nosgrimma utan att hästen gapar + så tränsar hon i princip sig själv?
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 20:38
Trivs den bra på crossunder? Många hästar gör inte det, vad kul om den trivs med det!
Fast bara för att hästen inte gapar vid tygeltag behöver inte det betyda att det inte gör ont, för det gör det. Hästen har förmodligen gett upp med att försöka få sin röst hörd... Och "tränsa sig själv" gör den för att den måste...
Fast bara för att hästen inte gapar vid tygeltag behöver inte det betyda att det inte gör ont, för det gör det. Hästen har förmodligen gett upp med att försöka få sin röst hörd... Och "tränsa sig själv" gör den för att den måste...
Alex
Tue 17 Feb 2015 20:59
Hon trivs helt okej på det, jag har även provat hackamore men tror inte riktigt att hon gillade hävstångseffekten från skänklarna.
Du får jättegärna komma förbi en sväng och kolla på, för att hon tränsar inte sig självför att "hon måste" och för att hon inte "får sin röst hörd" (jag har till och med bildbevis på det). Hon har inte haft problem med tänderna och fifflar inte med bettet osv. Jag tycker att det är jätteballt att kunna rida bettlöst och att hästen kan bära upp sig själv (som ex. på bilden du laddade upp) men vägen dit då? Min medryttarhäst behöver stödet från bettet för att kunna arbeta korrekt, jag provade hackamore på banan och det funkade inte alls då hon inte är musklad för att bära upp sig själv, _än_. Oh well, vi alla har olika tänk och alla hästar trivs på olika saker, allt är inte på svart eller vitt.
Du får jättegärna komma förbi en sväng och kolla på, för att hon tränsar inte sig självför att "hon måste" och för att hon inte "får sin röst hörd" (jag har till och med bildbevis på det). Hon har inte haft problem med tänderna och fifflar inte med bettet osv. Jag tycker att det är jätteballt att kunna rida bettlöst och att hästen kan bära upp sig själv (som ex. på bilden du laddade upp) men vägen dit då? Min medryttarhäst behöver stödet från bettet för att kunna arbeta korrekt, jag provade hackamore på banan och det funkade inte alls då hon inte är musklad för att bära upp sig själv, _än_. Oh well, vi alla har olika tänk och alla hästar trivs på olika saker, allt är inte på svart eller vitt.
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 21:33
Vad skönt, tycker själv om crossunder, dessvärre inte min ponny... Så får hoppa det ;) Nej just hackamore har också många hästar svårt med, just för den ganska kraftiga hävstången..
Tyvärr bor jag sex timmar ifrån dig, annars hade jag gärna gjort det! Bettet ger mestadels skada på lanerna, och tyvärr kan inte tandläkare se de flesta bettskador på lanerna.. Då det inte syns från utsidan, det inte kan bli blåmärken eller liknande.
Jo det är en rätt häftig känsla att känna att hästen faktiskt bär sig utan någon utrustning. Och vägen dit har väl egentligen inte varit jätte svår... Jag har ridit bettlöst för att få honom bära sig utan det. Och då har jag ridit utan kontakt på tygeln. Har under de 3,5 år jag haft honom insett att ju mindre utrustning jag har och ju mer jag låter honom jobba själv, desto mer har han bjudit in till att bära sig själv, för när det inte gör ont, så går han där det känns mest avslappnat, vilket för många hästar är lång & låg form. Man måste våga prova och låta det ta tid, allt funkar inte på 1 månad, det har väl tagit ungefär 1 år att få honom arbeta korrekt, visserligen är vi inte framme vid vårt mål där ännu.. Och jag stressar inte med det.
Min ponny(på bilden) reds på pessoa när jag köpte honom.. För att han var "stark och behövde ett konstant stöd". Men jag har fått lära mig och själv fått det bevisat med min ponny, att ju starke hästen är, ju mindre utrustning bör man ha. Och på en häst som är väldigt "på" i handen, och lätt springer, ju mer man håller igen, desto snabbare och starkare lär hästen bli, och släpper man efter, kommer hästen till 95% släppa efter!
Tyvärr bor jag sex timmar ifrån dig, annars hade jag gärna gjort det! Bettet ger mestadels skada på lanerna, och tyvärr kan inte tandläkare se de flesta bettskador på lanerna.. Då det inte syns från utsidan, det inte kan bli blåmärken eller liknande.
Jo det är en rätt häftig känsla att känna att hästen faktiskt bär sig utan någon utrustning. Och vägen dit har väl egentligen inte varit jätte svår... Jag har ridit bettlöst för att få honom bära sig utan det. Och då har jag ridit utan kontakt på tygeln. Har under de 3,5 år jag haft honom insett att ju mindre utrustning jag har och ju mer jag låter honom jobba själv, desto mer har han bjudit in till att bära sig själv, för när det inte gör ont, så går han där det känns mest avslappnat, vilket för många hästar är lång & låg form. Man måste våga prova och låta det ta tid, allt funkar inte på 1 månad, det har väl tagit ungefär 1 år att få honom arbeta korrekt, visserligen är vi inte framme vid vårt mål där ännu.. Och jag stressar inte med det.
Min ponny(på bilden) reds på pessoa när jag köpte honom.. För att han var "stark och behövde ett konstant stöd". Men jag har fått lära mig och själv fått det bevisat med min ponny, att ju starke hästen är, ju mindre utrustning bör man ha. Och på en häst som är väldigt "på" i handen, och lätt springer, ju mer man håller igen, desto snabbare och starkare lär hästen bli, och släpper man efter, kommer hästen till 95% släppa efter!
För att min häst lyssnar bättre på det. Testat att rida i crossunder men min häst trivs inte på det. Han kan inte söka stöd som på bett. Kollar min hästs mun noga hos bra tandläkare som hjälpt mig prova ut bett. Min förra häst red jag nästan bara på bettlöst, hon trivdes bäst på det. Så det är inte vad JAG anser om bett, det handlar om vad mina hästar funkar på. Det blir farligt att rida en häst bettlöst om den inte funkar på det.
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 20:35
Fast alltså.. Det gör ju ändå ont.. Det finns inget bett som "passar" hästens mun.. Och en häst väljer garanterat bettlöst alla dagar i veckan! Sen kan det ju vara så att din häst inte tyckte om crossunder, vilket många hästar inte gör då det lätt "snörper" åt.. Finns massa andra alternativ på bettlöst!
Hur snällt bett man har, så gör det ändå ont, varje gång man tar i munnen. Kan vara så att om hästen inte protesterar på tygeltag med bett, att den har tröttnat på att försöka få sin röst hörd, att den helt enkelt gett upp..
Hur snällt bett man har, så gör det ändå ont, varje gång man tar i munnen. Kan vara så att om hästen inte protesterar på tygeltag med bett, att den har tröttnat på att försöka få sin röst hörd, att den helt enkelt gett upp..
Det är inte svart eller vitt. Tycker synd om dig som är så fruktansvärt trångsynt men en vacker dag kanske du också får lära dig att en kollad mun, ett utpassat bett och en vänlig/ stadig hand inte innebär smärta i hästens mun. Du har fått för dig en sak och förstår inte att det du tror inte är hela sanningen. Din förlust, inte min.
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 20:55
Du får gärna tycka så om mig. Och jag tycker mer synd om din häst... Och att ta ut en tandläkare för att kolla din hästs mun gör inge nytta, då de flesta bettskador inte syns, då det mestadels påverkar lanerna, där det inte kan bli blåmärken eller liknande, så syns det inte. Tråkigt att du inte tar reda på fakta om redskap du använder dig av innan du sätter det på din häst... Men vi får nog avbryta denna diskussionen då det är helt omöjligt för mig att påverka vad du tycker, när du redan bestämt dig att bettet inte skadar, när det finns så otroligt många bevis på det..
https://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg
https://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg
blyertspenna
Tue 17 Feb 2015 20:28
Jag slutade helt med bett för snart tre och ett halvt år sedan - på en väldigt svår och rätt knepig häst. För mig är det inte värt det efter att jag läst otaliga texter om hur bettet påverkade. Skulle aldrig kunna använda det igen utan att få riktigt dåligt samvete.
Nu var det här inte vad du frågade om, men ändå ;)
Nu var det här inte vad du frågade om, men ändå ;)
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 20:31
Känner exakt samma som du! Att man ska behöva "kontrollera" sin häst med smärta känner så sjukt... :(
blyertspenna
Tue 17 Feb 2015 20:43
Nää det känns inte riktigt bra alltså; lägger hellre ner år med arbete för att inte gå den vägen.
Emmie Martinsson
Tue 17 Feb 2015 20:47
Håller helt klart med! Min häst hade bett i munnen för sista gången i hela hans liv för 3 månader sedan. Red visserligen "bara" med bett MAX 2 gånger i veckan då, men det är även det på tok för mycket!
140 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/519487269/