/ej-inloggad/show.html
Tuesday 25 October 2011 photo 1/1
|
"TRYGGHET"
Behöver jag förklara vad tryggheten visar i denna bild?
"No she didn´t"
Älskar verkligen att alla har något lila på sig, väldigt sött.
Men mamman ville döda mig, det ser ni bara på blicken.
När jag kom närmare dem sade hon "TOG DU KORT PÅ MIG"!?
Blev helt darrig på rösten, kände mig som ett litet barn som gjort något skamligt.
Självklart svarade jag nej. Jag sade att jag tog kort ovanför henne. Jag är så fruktansvärt bra på att bort förklara mig. Eller inte.
Annons
Taggad med
The photo has no tags
Geo tag
Part of an album
Camera info
Camera
Focal length 300 mm
Aperture f/11.0
Shutter 1/60 s
ISO 200
Date
/ej-inloggad/comments.html
InsolitaMilitem
Wed 26 Oct 2011 16:09
Måste bara säga, att man inte får ta eller publicera bilder på folk man inte har tillstånd från. Har för mig om att det står i regelboken :P
InsolitaMilitem
Wed 26 Oct 2011 16:11
ja den svenska lagen menar jag, jag har för mig om att det är olagligt :P
Anonymous
Wed 26 Oct 2011 16:12
MEN JO! HUR MÅNGA GÅNGER SKA JAG BEHÖVA SÄGA DETTA!
KOLLA PÅ LÄNKEN!
http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm
LÄS OCH LÄR DIG!
KOLLA PÅ LÄNKEN!
http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm
LÄS OCH LÄR DIG!
InsolitaMilitem
Wed 26 Oct 2011 16:17
tycker det är sjukt, att man bara får fotta folk på gatan visste jag inte. Jag skulle blivit fly förbannad :P
Anonymous
Wed 26 Oct 2011 16:19
Och jag blir fly FÖRBANNAD över folk säger nåt som de inte vet något om!
Varför skulle man bli förbannad?
Är väl inget att bli förbannad över? Varför bli förbannad över att någon fotograferar en?`Finns bättre saker att bli arg på.
Gällande bilden så får jag en känsla av att de e mycket clarity i efterbehandlingen? Men det är väl en smaksak.. Tryggheten ligger i barnen som blir vakade av deras mor aight?
Är väl inget att bli förbannad över? Varför bli förbannad över att någon fotograferar en?`Finns bättre saker att bli arg på.
Gällande bilden så får jag en känsla av att de e mycket clarity i efterbehandlingen? Men det är väl en smaksak.. Tryggheten ligger i barnen som blir vakade av deras mor aight?
Anonymous
Wed 26 Oct 2011 16:37
Japp precis!
Tycker färgen symboliserar lite trygghet också. Liksom mamman har utmärkt att "Det här är min familj och vi bär lila". Haha
Tycker färgen symboliserar lite trygghet också. Liksom mamman har utmärkt att "Det här är min familj och vi bär lila". Haha
xratedcandy
Wed 26 Oct 2011 18:55
förlåt att jag lägger mig i men har dem inte ändrat det med att fota utan att fråga? Jag har för mig att jag har läst/hört det någonstans :o
Anonymous
Wed 26 Oct 2011 22:01
NEJ DEM HAR INTE ÄNDRAT DET!
SNÄLLA SLUTA KOMMENTERA OM NI INTE HAR LÄST IGENOM KONVERSATIONEN, ORKAR INTE UPPREPA!
SISTA GÅNGEN! KOLLA LÄNKEN!
http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm
SNÄLLA SLUTA KOMMENTERA OM NI INTE HAR LÄST IGENOM KONVERSATIONEN, ORKAR INTE UPPREPA!
SISTA GÅNGEN! KOLLA LÄNKEN!
http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm
Men om de ändrat det nyligen så kan det ju eventuellt vara så.
Fotosidans artikel är ju ändå från 2002 så de va ju en stund sedan. Men näe jag tror att det fortfarande är fritt fram.
Fotosidans artikel är ju ändå från 2002 så de va ju en stund sedan. Men näe jag tror att det fortfarande är fritt fram.
Anonymous
Wed 26 Oct 2011 22:07
Då borde väl en sådan proffsig sajt tagit bort den artikeln?
xratedcandy
Wed 26 Oct 2011 22:09
men lugn och fin, jag HAR konversationen. Om man inte har rätt att yttra sig, så vad är meningen? ;o
Anonymous
Wed 26 Oct 2011 22:11
Det är bara det att jag har lagt upp denna bilden i flera grupper och då har det alltid varit någon enstaka smartjäkel som sagt "Det är faktiskt olagligt, för jag vet det och så är det bara" Typ...
Förlåt inte meningen men man blir trött på att upprepa det flera gånger. Jag ber om ursäkt.
Förlåt inte meningen men man blir trött på att upprepa det flera gånger. Jag ber om ursäkt.
Anonymous
Wed 26 Oct 2011 22:18
Hej.
Jag pluggar media.
Våra lärare har sagt detta flera gånger (och vi har läst om lag och rätt i dessa sammanhang) då det är missförstått.
Så här äre:
Det är INTE olagligt att fotografera allmänna personer och publicera dem, SÅVIDA PERSONEN INTE SÄGER TILL. OM personen i fråga säger att den inte vill vara med på bild så ska man ta bort bilden, no matter what. Annars har bildinnehavaren full rättighet att publicera bilden. Så som sagt, om personen inte säger att man inte får lägga upp en bild som har tagits på denne, måste bildinnehavaren ta bort bilden, eller kanske blurra ansiktet. Typ.
Tack och hej.
Jag pluggar media.
Våra lärare har sagt detta flera gånger (och vi har läst om lag och rätt i dessa sammanhang) då det är missförstått.
Så här äre:
Det är INTE olagligt att fotografera allmänna personer och publicera dem, SÅVIDA PERSONEN INTE SÄGER TILL. OM personen i fråga säger att den inte vill vara med på bild så ska man ta bort bilden, no matter what. Annars har bildinnehavaren full rättighet att publicera bilden. Så som sagt, om personen inte säger att man inte får lägga upp en bild som har tagits på denne, måste bildinnehavaren ta bort bilden, eller kanske blurra ansiktet. Typ.
Tack och hej.
Anonymous
Wed 26 Oct 2011 22:22
Jag håller mig till Fotosidan. Men det lät inte dumt det du sa heller.
Anonymous
Wed 26 Oct 2011 22:27
Det är i alla fall den senaste uppdateringen jag fått. Det är många elever som har frågat lärarna gång på gång om hur det verkligen ligger till med det där. Själv tycker jag hela "lagen" verkar luddig, men det är ju precis samma sak som med när t ex TV4 gör ett nyhetsuppslag och de filmar på en offentlig plats. Är det någon man/kvinna osv som kommer fram till filmaren och säger att han/hon inte vill vara med på film, klipper de antagligen bort just den biten eller blurrar ansiktet. Enklare än så är det inte. Media som media.
Anonymous
Wed 26 Oct 2011 22:29
Men nu handlar det om foto. Alltså gatufoto. Det är lite annorlunda med Tv 4 för de visar det så att hela Sverige ser det medans en enstaka bild kanske får upp till 100 tittare.
Det blir ju inget snyggt gatufoto om man ska blurra ansiktet.
Det blir ju inget snyggt gatufoto om man ska blurra ansiktet.
Anonymous
Wed 26 Oct 2011 22:29
Det har jag inte sagt att man ska heller, men offentlig plats som offentlig plats, det var snarare det jag syftade på.
Mattias Petersson
Wed 26 Oct 2011 22:32
Det är inte olagligt att fota folk på allmän plats, man FÅR även fortsätta att fota dom även efter att de sagt ifrån, de kan inte stoppa en. Dock så är det ju vanligt hyfs att sluta om någon sagt nej. Ingen, inte ens polisen har rätt att ta bort bilder från ens kamera eller konfiskera kameran heller. Det enda man inte får göra är att publicera bilder på folk i reklamsyfte utan ett skrivet modellkontrakt. Men att publicera på Dayviews, Facebook, blogg och vad man nu kan tänka sig är helt lagligt.
Det var lite snack om att ändra den här lagen rätt nyligen, men den har inte gått igenom. Hade den gått igenom hade sveriges gatufotokonst tyvärr dött ut.
Det var lite snack om att ändra den här lagen rätt nyligen, men den har inte gått igenom. Hade den gått igenom hade sveriges gatufotokonst tyvärr dött ut.
Anonymous
Wed 26 Oct 2011 22:34
Nästan all fotografering hade dött ut om den lagen kom till. Tänk inga smaskiga bilder på kändisars misstag osv...
Anonymous
Thu 27 Oct 2011 00:55
Ja men jag har för mig att som Watainiac sa men att man dock heller inte får publicera fullständigt namn till bilden, utan personens tillåtelse :P
Kan ju vara jag som har jättefel med ^^,
Kan ju vara jag som har jättefel med ^^,
Varför för vi fortfarande denna konversationen?
Det är inte olagligt att fota och lägga upp bilder på folk i icke-kommersiellt syfte om de befann sig på allmän plats när bilden togs. Punkt slut.
Det är inte olagligt att fota och lägga upp bilder på folk i icke-kommersiellt syfte om de befann sig på allmän plats när bilden togs. Punkt slut.
quit
Thu 27 Oct 2011 01:07
Föreslår att fotografen till denna bild följer Dayviews regler istället för fotosidans eftersom vi just nu befinner oss just på Dayviews (verkar inte helt ologiskt, va?)
"You may not publish photos or names of people without their consent.
When asked to remove a photo by a person in the photo or the photographer, you must do so without delay."
Personen i denna bild ville uppenbarligen inte vara med på bilden och visade det klart och tydligt och jag tar det som ett tydligt tecken på att personen i fotot inte vill att den ska publiceras i första taget och därför även tas bort när den är publicerad. Eftersom den därmed bryter mot Dayviews regler föreslår jag att fotografen själv tar bort den eller att en moderator (@AndreasThaler @thetebe ) gör detta.
"You may not publish photos or names of people without their consent.
When asked to remove a photo by a person in the photo or the photographer, you must do so without delay."
Personen i denna bild ville uppenbarligen inte vara med på bilden och visade det klart och tydligt och jag tar det som ett tydligt tecken på att personen i fotot inte vill att den ska publiceras i första taget och därför även tas bort när den är publicerad. Eftersom den därmed bryter mot Dayviews regler föreslår jag att fotografen själv tar bort den eller att en moderator (@AndreasThaler @thetebe ) gör detta.
Anonymous
Thu 27 Oct 2011 07:12
Jaha, så dayviews har skapat sina egna regler istället för att följa lagen?
Anonymous
Thu 27 Oct 2011 07:16
DÅ FÅR JAG VÄL TA BORT MIN BDB OM DET SKA VA SÅ KINKIGT. TÄNKER FAN INTE FÖLJA NÅGRA REGLER SOM INTE FINNS I DEN "RIKTIGA" REGELBOKEN.
gör inte det, go outlaw!
den regeln gör gatufoton otillåtna, tror inte det är meningen.
Nu låter vi saken vara,
ingen skada skedd. Här skapas hönor av en fjäder.
VREDEN! Ha!
den regeln gör gatufoton otillåtna, tror inte det är meningen.
Nu låter vi saken vara,
ingen skada skedd. Här skapas hönor av en fjäder.
VREDEN! Ha!
Ng87
Thu 27 Oct 2011 09:25
Man får ha vilka egna regler man vill på sin egen sida man själv äger, du har accepterat dem genom att bli medlem här. Dock måste personerna på bilden själva anmäla den och det känns kanske inte så troligt.
Och som alla sagt, det är inte otillåtet att fota folk utan deras tillstånd, men det finns ett nytt lagförslag som vill förbjuda fotografering i mer privata utrymme och mot "kränkande" syfte. Det hela är dock väldigt luddigt. Finns att läsa här: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/159570
Och som alla sagt, det är inte otillåtet att fota folk utan deras tillstånd, men det finns ett nytt lagförslag som vill förbjuda fotografering i mer privata utrymme och mot "kränkande" syfte. Det hela är dock väldigt luddigt. Finns att läsa här: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/159570
Ng87
Thu 27 Oct 2011 09:27
Mycket handlar dock om sunt förnuft och hänsyn, vill någon helt uppenbarligen inte bli fotad kan man ju respektera det.
Men rent juridiskt måste man inte.
Men rent juridiskt måste man inte.
Ng87
Thu 27 Oct 2011 09:29
"vilka egna regler man vill på sin egen sida man själv äger"
Note to self, försök inte formulera meningar innan du druckit kaffe.
Note to self, försök inte formulera meningar innan du druckit kaffe.
Anonymous
Thu 27 Oct 2011 20:17
Jaja, då skiter jag i bdb och använder min blogg istället.
Fukk this sheit.
Fukk this sheit.
quit
Thu 27 Oct 2011 21:45
Blir bara irriterad när man inte respekterar andra människors integritet.
Anonymous
Thu 27 Oct 2011 21:47
Mina föräldrar har inte uppfostrat mig rätt. Jag är ett olydigt barn.
Anonymous
Thu 27 Oct 2011 21:54
Men hon kanske lever under skyddad identitet? Inte jätte troligt :P Men det är ju inte omöjligt att det skulle hända att någon tog bild på någon på flykt från någon ;o Då skulle en sån här sak kunna göra så allt blir jättefel.
Eller så vill man helt enkelt inte bli fotograferad ;o jag hade blivit jättearg om en privatperson tagit kort, mig i fokus och inte frågat om den personen fick publicera det på nätet ;o
Ville helst hålla mig utanför diskussioner men ville bara berätta min åsikt.
Ha en fortsatt trevlig kväll! :)
Eller så vill man helt enkelt inte bli fotograferad ;o jag hade blivit jättearg om en privatperson tagit kort, mig i fokus och inte frågat om den personen fick publicera det på nätet ;o
Ville helst hålla mig utanför diskussioner men ville bara berätta min åsikt.
Ha en fortsatt trevlig kväll! :)
Crepusculum
Thu 27 Oct 2011 23:04
För att lägga mig i:
1) Man kan fota street MED folks tillåtelse. I det senaste avsnittet "Mästerfotografens hemligheter" som finns på SVT Play berättar Martin Parr hur han aldrig tar en bild på någon utan tillåtelse. Rimligtvis betyder det att han tar vilka bilder han vill, men tar bort/slänger bilder när folk inte vill vara med. Han benämns i Fotosidans artikel om avsnittet som en av världens främsta gatufotografer.
2) Det är många som blandar ihop lagen med etik. Lagen är lagen, men etik måste man ta ställning till själv, och etik är egentligen viktigare än lagen. Är det okej att fota minderåriga när en myndig person som ansvarar för dem säger nej, till exempel? Är det okej att fota vem som helst när som helst? Ska jag som konstnär skapa konst/hobbyfotare ägna mig åt min hobby/yrkesfotograf tjäna pengar på att ta bilder på folk mot deras vilja?
Man får överväga rimligheterna själv, och stå för de val man gör.
1) Man kan fota street MED folks tillåtelse. I det senaste avsnittet "Mästerfotografens hemligheter" som finns på SVT Play berättar Martin Parr hur han aldrig tar en bild på någon utan tillåtelse. Rimligtvis betyder det att han tar vilka bilder han vill, men tar bort/slänger bilder när folk inte vill vara med. Han benämns i Fotosidans artikel om avsnittet som en av världens främsta gatufotografer.
2) Det är många som blandar ihop lagen med etik. Lagen är lagen, men etik måste man ta ställning till själv, och etik är egentligen viktigare än lagen. Är det okej att fota minderåriga när en myndig person som ansvarar för dem säger nej, till exempel? Är det okej att fota vem som helst när som helst? Ska jag som konstnär skapa konst/hobbyfotare ägna mig åt min hobby/yrkesfotograf tjäna pengar på att ta bilder på folk mot deras vilja?
Man får överväga rimligheterna själv, och stå för de val man gör.
Anonymous
Thu 27 Oct 2011 23:12
Ursäkta men låt mig påpeka att jag är helt ny på det här och att jag desperat ville få så bra bilder som möjligt. Borde ha sagt det tidigare.
Och ja, jag har fattat. Respektera människors integritet osv..
Kommer väl få jobb i någon oduglig skvallertidning i framtiden.
Och ja, jag har fattat. Respektera människors integritet osv..
Kommer väl få jobb i någon oduglig skvallertidning i framtiden.
Crepusculum
Thu 27 Oct 2011 23:16
Det är så det är i början, men just därför vill jag påpeka att man måste stanna upp och fundera lite. : )
Det är jävligt roligt att hålla på med foto, och speciellt gatufoto när man lyckas, men man måste komma ihåg att det är faktiska människor som man på ett sätt utnyttjar för att komma dit man vill.
Får du jobb på en skvallertidningen så får du jobb där, inte mer med det. Det är bara att du inte kan komma och gnälla när någon fotar in genom DITT sovrums- eller badrumsfönster. ^_^'
Det är jävligt roligt att hålla på med foto, och speciellt gatufoto när man lyckas, men man måste komma ihåg att det är faktiska människor som man på ett sätt utnyttjar för att komma dit man vill.
Får du jobb på en skvallertidningen så får du jobb där, inte mer med det. Det är bara att du inte kan komma och gnälla när någon fotar in genom DITT sovrums- eller badrumsfönster. ^_^'
Anonymous
Thu 27 Oct 2011 23:24
Och vi människor utnyttjar inte dagligen djur som om de vore, ja vad ska jag säga? Gammal frukt?
Ne men där var jag långsint. Jag förstår, jag ville bara inte förstå.
Men jag är ju så smart då så jag har persienner på mitt rum och ett suddbelagt fönster på badrummet.
Ne men där var jag långsint. Jag förstår, jag ville bara inte förstå.
Men jag är ju så smart då så jag har persienner på mitt rum och ett suddbelagt fönster på badrummet.
Anonymous
Thu 27 Oct 2011 23:32
Haha sant, teoretiskt sätt.
Vi äter djur och vi äter bananer när dem är färska.
Clever...
Vi äter djur och vi äter bananer när dem är färska.
Clever...
Crepusculum
Thu 27 Oct 2011 23:46
Jag lade in diskussionens hittills bästa poäng om etik, och där finns inga slutsatser att dra.
Alternativt kom vi fram till att ruttna djur är dåligt att äta. :D
Alternativt kom vi fram till att ruttna djur är dåligt att äta. :D
Max Bozic
Fri 28 Oct 2011 08:45
Detta blir alltid en sådan rolig diskussion.
Allmän plats: Du får fota om du inte fokuserar, går inte att identifiera personerna på bilderna så 2 bad.
Moraliskt avgör du själv. :)
Allmän plats: Du får fota om du inte fokuserar, går inte att identifiera personerna på bilderna så 2 bad.
Moraliskt avgör du själv. :)
Andreas Thaler
Fri 28 Oct 2011 19:09
"Du får fota om du inte fokuserar"
- Nja, då blir bilden oskarp.
Såvidare inte personen i fråga kränks av bilden, så är det ingen fara.
- Nja, då blir bilden oskarp.
Såvidare inte personen i fråga kränks av bilden, så är det ingen fara.
Jag vägrar minsann och tro på någonting någon person på ett nätforum säger utan en vital källa!
*< :D
*< :D
Anonymous
Fri 28 Oct 2011 21:34
Konversationen som började seriöst men som slutade med ramlösa.
ida
Thu 3 Nov 2011 16:01
ojjdå.. jag kollade igenom den här diskudionen och blev osäker. Får man fota och lägga upp bilder på internet utan att fråga eller inte?
Ng87
Thu 3 Nov 2011 16:05
Nej, så länge inte bilden klassas som kränkande. Vilket en domstol får avgöra och inte personen som är på bilden.
ida
Thu 3 Nov 2011 16:09
okej, så om jag ska ladda upp en bild på någon måste jag ¨gå till en domstol då?
Anonymous
Thu 3 Nov 2011 16:09
för man brukar gå till en domstol för att fråga om lov om man får ladda upp en bild på någon.. :(
InsolitaMilitem
Thu 3 Nov 2011 16:10
men gad.
leave it tack, jag har typ 43985738947 ovisade komentarer på denna bilden varje dag. Jag trodde ni hade kommit fram till vad lagen sa?
leave it tack, jag har typ 43985738947 ovisade komentarer på denna bilden varje dag. Jag trodde ni hade kommit fram till vad lagen sa?
Ng87
Thu 3 Nov 2011 16:11
Nej, man får alltid ladda upp, men om personen på bilden känner sig kränkt och vill ha den borttagen måste en domstol avgöra. Ifall man inte är vänlig och tar bort den själv.
quit
Thu 3 Nov 2011 16:16
Man måste gå till domstol och fråga varje gång man ska ladda upp bild, ja. Vad den än föreställer! :(
92 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/veckansutmaning/497817102/