/ej-inloggad/show.html
Sunday 10 April 2011 photo 1/2
|
ni som inte tycker om pessoa och annat konstiga bett här säljs det äldre bett på tradera kolla länken
http://www.tradera.com/Aldre-Betsel-auktion_302660_130455804
Annons
Taggad med
The photo has no tags
Geo tag
Part of an album
Camera info
Camera
Focal length mm
Aperture
Shutter
ISO
Date
Comment the photo
/ej-inloggad/comments.html
Fuxligan
Thu 4 Aug 2011 20:21
Det finns personer som samlar på bett, minns jag inte fel är det en stor uppfödare av Welsh ponnyer som har en större samling av äldre bett (:
viilja
Thu 4 Aug 2011 20:32
finns det säkert men detta var länge sedan då var det än som skrev att hon skulle använda det till sin ponny
Fuxligan
Thu 4 Aug 2011 20:33
Självklart kommer det alltid att finnas folk som får för sig att använda betten, men egentligen är de samlarobjekt.
Fuxligan
Thu 4 Aug 2011 20:45
Det är du inte ensam om att tycka, med tanke på att det är ett samlarobjekt som inte bör användas. Jag hoppas att tjejen som skrev det endast skrev för att skapa uppståndelse kring ämnet och inte var seriös.
Anonymous
Sun 31 Jul 2011 09:59
håller med :o
Anonymous
Sun 10 Apr 2011 13:20
man kanske kan använda dom som prydnader, inte för ridning iaf...
Anonymous
Sun 10 Apr 2011 13:24
tror inte en normalt funtad människa stoppar d i en hästs mun
viilja
Sun 10 Apr 2011 13:32
ne men kollade nyss på en knäpp person på en annan bdb som skulle buda på det och använda det till sin tydligen starka nordsvenska
Anonymous
Sun 10 Apr 2011 13:33
?? tror inte ens dom håller för de, kolla själv vad slitna dom e.
Anonymous
Sun 10 Apr 2011 17:45
De där betten bör inte användas alls om du tittar på bilden så ser du hur slitna de är, det farligt får både häst å ryttare. Fina som prydnad dock :)
Anonymous
Sun 10 Apr 2011 17:57
jo de e klart, men alla såna bett behöver inte vara slitna!
det är ju inte så farligt att använda dom i skogen om man har slappa tyglar, det är värre om man typ hoppar och drar i tyglarna!!
:)
det är ju inte så farligt att använda dom i skogen om man har slappa tyglar, det är värre om man typ hoppar och drar i tyglarna!!
:)
Anonymous
Mon 11 Apr 2011 20:42
ja men jag har pessoa på min fjording och det har jag bara när jag är ute i skogen. när jag tränar har jag ett vanligt tränsbett
Anonymous
Mon 11 Apr 2011 22:51
det är ju galet, jag skulle aldrig sätta ett pessoa på min fjording då jag vet vad det gör! Använd ett pelham eller nått sånt istället
viilja
Tue 12 Apr 2011 07:37
ja anänder 3 delat när ja rider ut
ska ja bara skritta använder ja ibland bettlöst
ska ja bara skritta använder ja ibland bettlöst
Anonymous
Tue 12 Apr 2011 08:04
Jag använder en hel del olika då Guri går som bäst om man byter lite då och då. Men mest rider jag på 3-delat :)
Anonymous
Tue 12 Apr 2011 22:17
asså att folk aldrig lär sig, om du KAN rida å VET vad du gör väljer du inte ett pessoa, det är ett bevis på okunnighet i mina ögon, men du kanske rider runt på helt långa tyglar, då skadar de ju inte, men annars är de värdelöst... ;)
viilja
Thu 14 Apr 2011 14:37
varför har man pessoa om man ändå har långa tyglar det är ju dyrare en ett tredelat ellr ett vanlgt träns bett
Anonymous
Thu 14 Apr 2011 22:16
hallå jag rider inte med långa tyglar. min fjording kanske inte är lika starka som era fjordingar! det kan bli svårt att hålla in han ibland och då slipper jag slita och dra i hans mun lika mycket om jag har ett skarpt bett!
Anonymous
Thu 14 Apr 2011 22:20
nej men du använder ju ett vanligt bett så då kan hon ju inte vara så stark!
viilja
Thu 14 Apr 2011 22:22
Jo ganska men min kompis häst är skit stark men hon använder 3 delat och hon tycker inte heller man ska ta till pessoa bara för hästen är stark
Anonymous
Thu 14 Apr 2011 22:23
jag rider på 3 delat ja, min blir bara stark om man rider fel, du kanske skulle ta ridlektioner då, men ett tips är ju att slänga bettet!
viilja
Thu 14 Apr 2011 22:25
Håller med ja tog mycket lektioner i början det hjälpte mycket nu tar ja bara ibland sen en som hjälper mig för skoj skull
Anonymous
Fri 15 Apr 2011 21:15
jag tränar minst 1 gång i veckan för tränare!
men asså.. jag vet hur man rider med pessoa! jag har inte tyglarna i den skarpaste ringen utan den efter den 'normala' ringen.
men asså.. jag vet hur man rider med pessoa! jag har inte tyglarna i den skarpaste ringen utan den efter den 'normala' ringen.
Anonymous
Sat 16 Apr 2011 19:35
Många tror att pessoabettet är ett hävstångsbett - vilket är felaktigt. Pessoabettet har förvisso skänklar men är inte ett hävstångsbett om det används inte med kedja vilket gör att det ger en hävstångseffekt, mycket logiskt. Hos pessoabettet finns det inget som stoppar ryttaren från att dra "för mycket" i bettet. Den enklaste lösningen på det borde väl vara då att sätta på en kedja, eller hur? Dock är det som så att en kedja på ett pessoabett inte ger rätt verkan utan kedjan hamnar fel i jämförelse med exempelvis ett Pelhambett. Detta skulle då leda till en felplacerad kedja som kommer att klämma och nypa den tunna huden hästen har där.
Hur fungerar då ett pessoabett?
När du tar i tygeln sker detta: mundelen dras upp mot mungipan/tänderna, samtidigt som sidodelarnas rotation gör att nackstycket dras nedåt. Alltså:
Det trycker i nacken genom att sidostyckena kommer att spännas vid tygeltag och för att undkomma det kommer hästen att vilja sänka huvudet (i hästens nacke finns det otroligt mycket nerver som är väldigt känsliga, detta kan ge störningar i hästens huvud så som den tappar fokus, koncentration eller förmågan att sammarbeta med sin ryttare). Om man jämför just den delen av pessoabettets påverkan med ett vanligt tvådelat där sidostyckena istället slakar när du tar i bettet, är skillnaden stor. Pessoabettet trycks även upp mot gomtaket och uppåt mot hästens tänder (då den vanligaste konstruktionen är tvådelad), vilket gör att hästen vill höja huvudet. Pessoabettet ger alltså dubbla signaler.
Eftersom att det dessutom inte finns någon kedja dras bettet upp i hästens mungipa, utan någon begränsning. När detta sker kan hästen få sår- och tryckskador på gomtak, tänder och även mungipor. Nypskador är också väldigt vanliga då mundelen förflyttas långt på bettringen. Bettet är inte bra för tänderna på hästar därför att det rör sig så mycket i munnen och kan vid ett kraftigt/hastigt drag till och med slå sönder tänderna.
En annan väldigt viktig anledning till att inte vilja använda pessoabettet är den uteblivna eftergiften. Vid all sorts ridning vill man kunna ge hästen en belöning när den gör rätt i form av en eftergift, även i munnen. Med ett pessoabett går inte det eftersom att bettet är överrörligt. Utan en eftergift går hästen heller inte i en ärlig form. För att ge total eftergift på ett pessoabett måste man släppa ut tyglarna helt och hållet vilket torde vara väldigt opraktiskt.
Hur reagerar hästen på detta?
Bettet kommer därmed få hästen att försöka komma undan bettets verkan och den kröker då på nacken. Att rida med ett pessoabett är som att skrika åt en döv. Varje hjälp du ger genom pessoabettet är betydligt större än du tror. Hästen kommer kanske till en början bli stum i munnen tills den slutligen väljer att "ge upp". För ryttaren kommer det knappt att kännas när man tar i tyglarna eftersom bettet inte har någon hävstång men för hästen känns det desto mer. Skulle man då ta tygeln till sig ännu mer så att man "har något i handen" kommer hästen ha hunnit känna bra mycket mer.
Skulle man då väl byta bett är det inte ovanligt att hästen fått en "psykisk blockering" inför bettets inverkan. Antingen kommer hästen att vara så pass stum och "härdad" i munnen att ryttaren kanske väljer att betsla upp än mer eller så kommer den att gå undan även från det vanliga bettet av rädsla för att bettet kommer att trycka och göra ont. Hästen känns villigare och lydigare därför att den inte kan säga emot. Ju längre man använder ett pessoabett, desto svårare blir det att betsla ner.
Eftersom att hästen kommer att dra sig undan för bettet får man heller inte ett ärligt stöd på bettet. Förändringar som man kan se på en häst som rids på ett pessoabett, förutom det jag nämnt ovan kan exempelvis vara att man märker av en förändring i hästens gångarter, hästen blir trippig i steget. Långa mungipor är också något man ofta ser hos hästar som rids på pessoabett just för att det inte finns något stopp. Många hästar springer även och gapar till bettet för att undkomma smärtan. Signalerna som ges till hästen från pessoabettet är konfliktartade som jag nämnt tidigare vilket ger reaktionen hos hästen att den drar sig undan. Ofta ser man ponnyer/hästar som går bakom hand, med sänkt rygg och bakbenen "på andra sidan ridhuset". Pessoabettet ger även spänningar i hästens kropp vilket aldrig är hälsosamt.
Om nu du soswEERdeluxe fortfarande tänker sätta pessoabett i din hästs mun, efter att ha fått den här informationen, så är du verkligen en komplett idiot.
Hur fungerar då ett pessoabett?
När du tar i tygeln sker detta: mundelen dras upp mot mungipan/tänderna, samtidigt som sidodelarnas rotation gör att nackstycket dras nedåt. Alltså:
Det trycker i nacken genom att sidostyckena kommer att spännas vid tygeltag och för att undkomma det kommer hästen att vilja sänka huvudet (i hästens nacke finns det otroligt mycket nerver som är väldigt känsliga, detta kan ge störningar i hästens huvud så som den tappar fokus, koncentration eller förmågan att sammarbeta med sin ryttare). Om man jämför just den delen av pessoabettets påverkan med ett vanligt tvådelat där sidostyckena istället slakar när du tar i bettet, är skillnaden stor. Pessoabettet trycks även upp mot gomtaket och uppåt mot hästens tänder (då den vanligaste konstruktionen är tvådelad), vilket gör att hästen vill höja huvudet. Pessoabettet ger alltså dubbla signaler.
Eftersom att det dessutom inte finns någon kedja dras bettet upp i hästens mungipa, utan någon begränsning. När detta sker kan hästen få sår- och tryckskador på gomtak, tänder och även mungipor. Nypskador är också väldigt vanliga då mundelen förflyttas långt på bettringen. Bettet är inte bra för tänderna på hästar därför att det rör sig så mycket i munnen och kan vid ett kraftigt/hastigt drag till och med slå sönder tänderna.
En annan väldigt viktig anledning till att inte vilja använda pessoabettet är den uteblivna eftergiften. Vid all sorts ridning vill man kunna ge hästen en belöning när den gör rätt i form av en eftergift, även i munnen. Med ett pessoabett går inte det eftersom att bettet är överrörligt. Utan en eftergift går hästen heller inte i en ärlig form. För att ge total eftergift på ett pessoabett måste man släppa ut tyglarna helt och hållet vilket torde vara väldigt opraktiskt.
Hur reagerar hästen på detta?
Bettet kommer därmed få hästen att försöka komma undan bettets verkan och den kröker då på nacken. Att rida med ett pessoabett är som att skrika åt en döv. Varje hjälp du ger genom pessoabettet är betydligt större än du tror. Hästen kommer kanske till en början bli stum i munnen tills den slutligen väljer att "ge upp". För ryttaren kommer det knappt att kännas när man tar i tyglarna eftersom bettet inte har någon hävstång men för hästen känns det desto mer. Skulle man då ta tygeln till sig ännu mer så att man "har något i handen" kommer hästen ha hunnit känna bra mycket mer.
Skulle man då väl byta bett är det inte ovanligt att hästen fått en "psykisk blockering" inför bettets inverkan. Antingen kommer hästen att vara så pass stum och "härdad" i munnen att ryttaren kanske väljer att betsla upp än mer eller så kommer den att gå undan även från det vanliga bettet av rädsla för att bettet kommer att trycka och göra ont. Hästen känns villigare och lydigare därför att den inte kan säga emot. Ju längre man använder ett pessoabett, desto svårare blir det att betsla ner.
Eftersom att hästen kommer att dra sig undan för bettet får man heller inte ett ärligt stöd på bettet. Förändringar som man kan se på en häst som rids på ett pessoabett, förutom det jag nämnt ovan kan exempelvis vara att man märker av en förändring i hästens gångarter, hästen blir trippig i steget. Långa mungipor är också något man ofta ser hos hästar som rids på pessoabett just för att det inte finns något stopp. Många hästar springer även och gapar till bettet för att undkomma smärtan. Signalerna som ges till hästen från pessoabettet är konfliktartade som jag nämnt tidigare vilket ger reaktionen hos hästen att den drar sig undan. Ofta ser man ponnyer/hästar som går bakom hand, med sänkt rygg och bakbenen "på andra sidan ridhuset". Pessoabettet ger även spänningar i hästens kropp vilket aldrig är hälsosamt.
Om nu du soswEERdeluxe fortfarande tänker sätta pessoabett i din hästs mun, efter att ha fått den här informationen, så är du verkligen en komplett idiot.
Anonymous
Sat 16 Apr 2011 20:54
mm, och jag hoppas verkligen att folk som läser det tar åt sej och slutar plåga sina hästar. eller tja.. dom kan ju rida med helt fria tyglar utan att ta i dom det minsta, men det finns ju ingen poäng med det, då kan man lika gärna rida utan bett ;)
Anonymous
Sat 16 Apr 2011 21:31
ja, förövrigt finns det ju ingenting annat att göra, förutom att gå och skälla ut ungen irl om man ser den, och förklara konsekvenserna av pessoabett, och hoppas ungen får in det i skallen. ;p
viilja
Sun 17 Jul 2011 12:48
Aa men hade varit lite svårt att få stopp på dom eller visa i alla fall man kan ha snälla bet tycker ja
ChivasBejjb
Sun 17 Jul 2011 12:57
pessoa? o.o ärru galen? om man har en stark häst ska man verkligen inte sätta ett pessoa i munnen för sen när du använder ett vanligt bett så är den stumm i munnen och blir starkare och då sätter man in det igen och då blir det ju värre`elr är jag helt ute och cyklar? :)
Anonymous
Sun 17 Jul 2011 17:24
haha oj, det här var länge sen. :pp
men @youaremylifebby , du kan tycka som du gör och aldrig rida med bett, men att alla ska sluta rida med bett, det är faktiskt inte rimligt. ;) dock bör man välja det mest skonsamma bettet man kan, och gärna sträva efter att kunna rida utan bett. :)
men @youaremylifebby , du kan tycka som du gör och aldrig rida med bett, men att alla ska sluta rida med bett, det är faktiskt inte rimligt. ;) dock bör man välja det mest skonsamma bettet man kan, och gärna sträva efter att kunna rida utan bett. :)
Anonymous
Sun 17 Jul 2011 17:27
sa inte att alla skulle sluta med bett xD Jag sa bara att jag inte gillar bett! och då menar jag såna som skadar hästens mun! Sa jag att jag skulle sluta rida med bett elr? :O Nepp! Det sa jag inte ;) Bara för att jag skrev att jag hatar bett överhuvud taget så betyder det väll inte att man ska sluta med bett och att jag ska sluta rida med bett -.- Jag säger vad jag tycker! Det är fritt land!
Anonymous
Sun 17 Jul 2011 17:33
nej, men eftersom du hatar det så antar jag att du inte vill rida med det själv ? har inte heller skrivit att du skrev det, jag skrev att det inte är rimligt och att man bör sträva efter att kunna rida med skonsamma bett/utan bett. ^^
ja, jag vet att det är ett fritt land, därför skriver jag mina åsikter, du behöver inte få ett utbrott för det.
ja, jag vet att det är ett fritt land, därför skriver jag mina åsikter, du behöver inte få ett utbrott för det.
Anonymous
Sun 17 Jul 2011 19:16
haha! så ni tror att det bara är jag i hela världen som anväder pessoa?? då är det ni som är dumma i huvve! och om ni säger att det är ett fritt land och man får göra som man vill, får väl jag rida med mitt pessoa då?! människor ringer ett samtal och skickar lite pengar till några barn i världen och så sitter ni här och stör er på ett bett? det är ju helt och hållet åt skogen! har ni inget liv? nej, ta och skaffa ett da!
Anonymous
Sun 17 Jul 2011 19:21
Haha, du har ju missuppfattat det helt och hållet. Jag har aldrig skrivit att du är den enda som rider med pessoabett, inte heller att du inte FÅR, bara att det är extremt farligt för hästen. För som sagt är det ju ett fritt land där man får uttrycka sin åsikt, och det har jag gjort, inget fel med det.
Kan du då förklara på vilket sätt det hjälper/förstör för barnen om vi INTE sitter och diskuterar bett? Får dem mer mat för det? Bra utbildning? Medicin? Nej.
Jo, ett liv har vi, verkar som du har missuppfattat ännu en sak, men vi LEVER faktiskt, så nu vet du det.
Kan du då förklara på vilket sätt det hjälper/förstör för barnen om vi INTE sitter och diskuterar bett? Får dem mer mat för det? Bra utbildning? Medicin? Nej.
Jo, ett liv har vi, verkar som du har missuppfattat ännu en sak, men vi LEVER faktiskt, så nu vet du det.
viilja
Sun 17 Jul 2011 20:44
egentligen är ett tredelat minst lika farligt som ett pessoa det är vad ryttarena gör det till så skarp siotte du och drar i ett tredelatr är det lika dant som att dra i ett pessoa
Anonymous
Sun 17 Jul 2011 22:52
ja det har du ju rätt i ellinor, men ett 3-delat kan man iallafall rida på utan alla dessa hemska effekter som ett pessoabett ger. :))
Anonymous
Thu 21 Jul 2011 23:56
Det kan ju inte vara ett enbart dåligt bett eftersom det är Pessoa som har tagit fram bettet?...
SysterOwhiskas
Fri 22 Jul 2011 11:17
det är rodrigo pessoas pappa som tog med det till sverige så att det blev "känt", och det är ju igentligen ett körbett.
Anonymous
Fri 22 Jul 2011 11:23
han ångrar sig tom att han använde det eftersom det blev så poppis
SysterOwhiskas
Fri 22 Jul 2011 11:24
mm, att han inte tänkte på det INNAN har tog in det i sverige-.-
Anonymous
Fri 22 Jul 2011 11:25
det är jävla typiskt, tycker att betet borde förbjudas på ponnytävlingar så lär de försvinna en hel del ;)
Anonymous
Fri 22 Jul 2011 11:29
Han som kom på bettet har sagt att han ångrar det stort, speciellt när det började användas som ridbett... ;)
Anonymous
Fri 22 Jul 2011 12:56
viilja: asså jag tycker inte om pessoabettet utan jag får lov att använda det, annars sticker han bara:/ jag skulle jätte gärna bara använda tredelat men det går inte... alla har liksom lagt sig i lite här.. hehe kommenterade ju faktiskt till Din bild! ;P det har blivit större än det egentligen är!!
Anonymous
Fri 22 Jul 2011 13:38
Haha oj vad alla skriver här. ;pp
Om det enda du kan rida på är pessoabett så får du ju se till att skaffa ordentlig hjälp, prova typ 2-delat med fasta ringar, 2-delat med lösa ringar, rakt med lösa ringar, rakta med fasta ringar, nova-bett, kimblewick, bridong-bett, pelham, "flippan"-bett, eggbett, fullcheekbett 2-delat, fullcheekbett 3-delat, och en massa fler, fortsätt prova tills du hittar det som känns bäst, och sen lär du dej rida på det så du slipper pessoabettet som ger din häst psykiska störningar. ;)
Och vi kommernterade här för att vi hade en åsikt, det är ett fritt land där alla får uttrycka sina åsikter. :)
Om det enda du kan rida på är pessoabett så får du ju se till att skaffa ordentlig hjälp, prova typ 2-delat med fasta ringar, 2-delat med lösa ringar, rakt med lösa ringar, rakta med fasta ringar, nova-bett, kimblewick, bridong-bett, pelham, "flippan"-bett, eggbett, fullcheekbett 2-delat, fullcheekbett 3-delat, och en massa fler, fortsätt prova tills du hittar det som känns bäst, och sen lär du dej rida på det så du slipper pessoabettet som ger din häst psykiska störningar. ;)
Och vi kommernterade här för att vi hade en åsikt, det är ett fritt land där alla får uttrycka sina åsikter. :)
SysterOwhiskas
Fri 22 Jul 2011 16:07
pelham och kimble wick tkr jag är toppen:) om man behöver ha lite starkare bett villsäga:)
Anonymous
Fri 22 Jul 2011 16:16
Ja, om man behöver ett lite starkare bett så är kimblewick och pelham mycket bättre alternativ än pessoabett. (:
Jag förstår inte varför pessoabett inte förbjuds, på tävlingar (speciellt ponny) ser man alltid hur de missbrukas av alltför unga och okunniga ryttare.
Jag förstår inte varför pessoabett inte förbjuds, på tävlingar (speciellt ponny) ser man alltid hur de missbrukas av alltför unga och okunniga ryttare.
viilja
Fri 22 Jul 2011 17:31
vilja sticker med mig stegrar med mig bockar och allt vad hon sysslar med men om hon nu sticker så har ja gjort så att ja har kört upp min häst i den hästen framför back så den inte skenar iväg
ChivasBejjb
Fri 22 Jul 2011 17:33
jag brukar göra att hästen tänker på annat ist och jobbar mkt och pratar nästan hela tiden med henne och då "glömmer" hon det och jag glömmer det och när jag glömmer det glömmer ju hon det! xd
rörigt! xD
rörigt! xD
SysterOwhiskas
Fri 22 Jul 2011 17:38
jag brukar börja vissla när jag rider min ena, för då koncentrerar han sig på mig ist för att på att sticka:) sen på min andra sä brukar jag lägga volter elr göra skänkelvikningar:)
Anonymous
Fri 22 Jul 2011 17:52
jag har vunnit fjord SM med pessoa så jag tror ni kan vara tysta!
Anonymous
Fri 22 Jul 2011 17:52
Att göra skänkelvikningar, bak/framdelsvändningar, volter, halvhalter, ökningar, samlingar osv, är alla utmärkta sätt att hålla hästen sysselsatt, och en sysselsatt häst har inte tid för trams. ;)
SysterOwhiskas
Fri 22 Jul 2011 18:09
elr hur tkr ALLA tävlingar borde förbjuda pessoa så skulle man kunna se hur bra det skulle gå för dom då;)
Anonymous
Fri 22 Jul 2011 21:43
HAHA, ska man vara STOLT över att man vinner fjord-sm med pessoabett ?! xD
När du bevisar att du faktiskt har gjort det, då kan vi ju fortsätta den diskussionen. ;)
När du bevisar att du faktiskt har gjort det, då kan vi ju fortsätta den diskussionen. ;)
Anonymous
Sat 23 Jul 2011 18:46
Om ni ska ha såna här patetiska och löjliga samtal, kan ni väl vara så vänliga och skriva det någon annanstans? (:
Anonymous
Sat 23 Jul 2011 20:14
precis ;O Sjukt irriterande att kolla denna hela tiden ... Jag är klar här!
Anonymous
Sat 23 Jul 2011 20:21
Samma här, annars blir det väl att anmäla som spam eller något, och det ska ju inte behöva vara nödvändigt.
Anonymous
Sat 23 Jul 2011 23:08
aa det är så drygt när alla håller på xD
heheheh...... det var ju ni som starta hela skiten!
heheheh...... det var ju ni som starta hela skiten!
viilja
Sun 24 Jul 2011 11:56
slutar ni ninte skriva när ni bara skriver onödiga sacker så raderar ja hella skiten men det hade ju varit rioligt och kunna titta tillbaka på detta sen
Anonymous
Sun 24 Jul 2011 22:43
haha varför tycker du det? blev förvånad faktiskt när det blev, ehh vad ska man säga.. när nån återupptog diskussionen. trodde det skulle ta slut där ett tag men det gjorde visst inte det.
AwonderfulDream
Fri 29 Jul 2011 22:04
Hej hej, Jag har ingen fjording men jag har en D-ponny, jag hade först vanligt tränsbett sen bytte jag till tredelat för han lyssnade inte på mig när jag ville stanna. Jag vill tillägga att jag är en sån där som ni kallar en nybörjare,jag har bara ridit 2 år,och jag tävlar inte. men jag vet saker om hästar för min mamma har lärt mig allt hon kan och hon har hållt på med hästar i 30år nästan. Jo sen sa en vän till mig att jag skulle prova pessoabett för att jag skulle kunna rida min ponny och kunna stanna han. Så jag provade det och han lyssnade, jag vågade släppa han när jag galopperade med han för jag visste att jag hade kontroll. Efter ett tag så vart han känsligare i munnen så jag kunde släppa efter. Nu rider jag med vanlig bett och det är tack vare pessoabett, om jag inte hade haft det skulle jag inte kunna rida han själv utan någon var med. Så det jag försöker säga är att pessoa kan man använda utan att man plågar hästen. Och när jag hade pessoa så red jag väldigt lätt, alltså jag drog inte allt jag kunde i munnen på han. Och innan jag red med pessoa visade mamma hur man gjorde.
Så jag säger att pessoa bett är ett helt vanilgt bett som man kan använda om hästen inte vill lyssna. Och att alla har sin åsikt och att det är okej, men ni ska inte säga till dom som säger nått annat än ni säger är dumma i huvudet. Och min D-ponny är inte dödssjuk som ni tror att hästarna blir när man använder pessoabett, utan min ponny mår BRA.
Så jag säger att pessoa bett är ett helt vanilgt bett som man kan använda om hästen inte vill lyssna. Och att alla har sin åsikt och att det är okej, men ni ska inte säga till dom som säger nått annat än ni säger är dumma i huvudet. Och min D-ponny är inte dödssjuk som ni tror att hästarna blir när man använder pessoabett, utan min ponny mår BRA.
ChivasBejjb
Sat 30 Jul 2011 09:12
dödssjuk? Ehm...har vi någonsin nämnt det?
Pessoa har en hemsk inverkan!
HEJ DÅ!
Pessoa har en hemsk inverkan!
HEJ DÅ!
Anonymous
Sat 30 Jul 2011 13:58
Haha, härligt med inkompetenta folk som inte klarar av sina hästar, man får sej alltid ett gott skratt..
AwonderfulDream
Sat 30 Jul 2011 23:57
vet ni vad?
Ni kan dra åt helvete om ni kan fatta att vissa hästar kan vara för starka för att man ska kunna rida dom, om man inte har pessoabett. Och att folk kanske inte har samma åsikt som ni,
Och du @ChivasBejjb vad är denna hemska inverkan som pessoabett verkar göra?
Ni kan dra åt helvete om ni kan fatta att vissa hästar kan vara för starka för att man ska kunna rida dom, om man inte har pessoabett. Och att folk kanske inte har samma åsikt som ni,
Och du @ChivasBejjb vad är denna hemska inverkan som pessoabett verkar göra?
Anonymous
Sun 31 Jul 2011 00:34
Kan man inte rida hästen utan att dra i munnen på den med skarpa bett - rid inte den.
Man ska inte köpa en häst man inte klarar av, jag har suttit upp på många hästar som anses galna, sedan givit dem tid att kolla på allt omkring, börja lyssna på mej, försöker dom sticka, tar man lätt i munnen, släpper efter, tar i munnen och fortsätter, samtidigt som man sitter emot rejält med sitsen, har fungerat på varenda jävla häst jag har ridit, man ska även hålla om med benen och gärna trycka lite lätt med skänkeln för att öka farten om det går i den situationen och sen ta lite i hästen för att samla, sen öka, samla, öka osv, och tillslut har man kontrollen. Och glöm förhelvete inte bort att prata med hästen, det är det bästa sättet att lugna den.
Så jävla svårt är det inte.
Lär dej av någon som kan sina saker, ta hjälp av en duktig ryttare, som är aktiv med unghästar, problemhästar osv, därifrån har jag lärt mej sjukt mycket.
Så kom fan inte och säg att hästen inte går att rida utan jävla tortyrbett, det är ryttaren det är fel på, inte hästen.
Jag har skrivit en text typ i början av kommentarerna eller något, läs där och starta förhelvete inte en ny jävla diskussion, är så satans trött på att det ska komma folk gång på gång och lägga sej i.
Man ska inte köpa en häst man inte klarar av, jag har suttit upp på många hästar som anses galna, sedan givit dem tid att kolla på allt omkring, börja lyssna på mej, försöker dom sticka, tar man lätt i munnen, släpper efter, tar i munnen och fortsätter, samtidigt som man sitter emot rejält med sitsen, har fungerat på varenda jävla häst jag har ridit, man ska även hålla om med benen och gärna trycka lite lätt med skänkeln för att öka farten om det går i den situationen och sen ta lite i hästen för att samla, sen öka, samla, öka osv, och tillslut har man kontrollen. Och glöm förhelvete inte bort att prata med hästen, det är det bästa sättet att lugna den.
Så jävla svårt är det inte.
Lär dej av någon som kan sina saker, ta hjälp av en duktig ryttare, som är aktiv med unghästar, problemhästar osv, därifrån har jag lärt mej sjukt mycket.
Så kom fan inte och säg att hästen inte går att rida utan jävla tortyrbett, det är ryttaren det är fel på, inte hästen.
Jag har skrivit en text typ i början av kommentarerna eller något, läs där och starta förhelvete inte en ny jävla diskussion, är så satans trött på att det ska komma folk gång på gång och lägga sej i.
AwonderfulDream
Sun 31 Jul 2011 13:47
Jag har vanligt bett nu, men om jag inte hade ridit med pessoa hade verken jag eller min mamma kunna rida han ensam utan att någon är med. Och vad är den hemska som händer om man använder pessoa? Jag har inte fått svar på det..
viilja
Sun 31 Jul 2011 15:13
vill ni veta en sak nej det kasnke ni inte vill men ni får veta det ändå deb hästen ja red den både stegrade, bockade och skenade ja red foretfarande med tredelat
men du awonderfuldream alla får säga vad dom tycker men man köper inte än häst man inte klarar
DU KAN DRA ISÖNDER HELLA MUNEN MED ETT PESSOA MYCKET ENKLARA EÄN ETT VANLIGT BETT
men du awonderfuldream alla får säga vad dom tycker men man köper inte än häst man inte klarar
DU KAN DRA ISÖNDER HELLA MUNEN MED ETT PESSOA MYCKET ENKLARA EÄN ETT VANLIGT BETT
Anonymous
Sun 31 Jul 2011 15:25
@AwonderfulDream som jag sa innan, så har jag skrivit i början av kommentarerna en text om pessoabettet, men du verkar inte vara kapabel till att använda hjärnan så jag ska vara snäll mot dej och visa dej texten i denna kommentaren.
Många tror att pessoabettet är ett hävstångsbett - vilket är felaktigt. Pessoabettet har förvisso skänklar men är inte ett hävstångsbett om det används inte med kedja vilket gör att det ger en hävstångseffekt, mycket logiskt. Hos pessoabettet finns det inget som stoppar ryttaren från att dra "för mycket" i bettet. Den enklaste lösningen på det borde väl vara då att sätta på en kedja, eller hur? Dock är det som så att en kedja på ett pessoabett inte ger rätt verkan utan kedjan hamnar fel i jämförelse med exempelvis ett Pelhambett. Detta skulle då leda till en felplacerad kedja som kommer att klämma och nypa den tunna huden hästen har där.
Hur fungerar då ett pessoabett?
När du tar i tygeln sker detta: mundelen dras upp mot mungipan/tänderna, samtidigt som sidodelarnas rotation gör att nackstycket dras nedåt. Alltså:
Det trycker i nacken genom att sidostyckena kommer att spännas vid tygeltag och för att undkomma det kommer hästen att vilja sänka huvudet (i hästens nacke finns det otroligt mycket nerver som är väldigt känsliga, detta kan ge störningar i hästens huvud så som den tappar fokus, koncentration eller förmågan att sammarbeta med sin ryttare). Om man jämför just den delen av pessoabettets påverkan med ett vanligt tvådelat där sidostyckena istället slakar när du tar i bettet, är skillnaden stor. Pessoabettet trycks även upp mot gomtaket och uppåt mot hästens tänder (då den vanligaste konstruktionen är tvådelad), vilket gör att hästen vill höja huvudet. Pessoabettet ger alltså dubbla signaler.
Eftersom att det dessutom inte finns någon kedja dras bettet upp i hästens mungipa, utan någon begränsning. När detta sker kan hästen få sår- och tryckskador på gomtak, tänder och även mungipor. Nypskador är också väldigt vanliga då mundelen förflyttas långt på bettringen. Bettet är inte bra för tänderna på hästar därför att det rör sig så mycket i munnen och kan vid ett kraftigt/hastigt drag till och med slå sönder tänderna.
En annan väldigt viktig anledning till att inte vilja använda pessoabettet är den uteblivna eftergiften. Vid all sorts ridning vill man kunna ge hästen en belöning när den gör rätt i form av en eftergift, även i munnen. Med ett pessoabett går inte det eftersom att bettet är överrörligt. Utan en eftergift går hästen heller inte i en ärlig form. För att ge total eftergift på ett pessoabett måste man släppa ut tyglarna helt och hållet vilket torde vara väldigt opraktiskt.
Hur reagerar hästen på detta?
Bettet kommer därmed få hästen att försöka komma undan bettets verkan och den kröker då på nacken. Att rida med ett pessoabett är som att skrika åt en döv. Varje hjälp du ger genom pessoabettet är betydligt större än du tror. Hästen kommer kanske till en början bli stum i munnen tills den slutligen väljer att "ge upp". För ryttaren kommer det knappt att kännas när man tar i tyglarna eftersom bettet inte har någon hävstång men för hästen känns det desto mer. Skulle man då ta tygeln till sig ännu mer så att man "har något i handen" kommer hästen ha hunnit känna bra mycket mer.
Skulle man då väl byta bett är det inte ovanligt att hästen fått en "psykisk blockering" inför bettets inverkan. Antingen kommer hästen att vara så pass stum och "härdad" i munnen att ryttaren kanske väljer att betsla upp än mer eller så kommer den att gå undan även från det vanliga bettet av rädsla för att bettet kommer att trycka och göra ont. Hästen känns villigare och lydigare därför att den inte kan säga emot. Ju längre man använder ett pessoabett, desto svårare blir det att betsla ner.
Eftersom att hästen kommer att dra sig undan för bettet får man heller inte ett ärligt stöd på bettet. Förändringar som man kan se på en häst som rids på ett pessoabett, förutom det jag nämnt ovan kan exempelvis vara att man märker av en förändring i hästens gångarter, hästen blir trippig i steget. Långa mungipor är också något man ofta ser hos hästar som rids på pessoabett just för att det inte finns något stopp. Många hästar springer även och gapar till bettet för att undkomma smärtan. Signalerna som ges till hästen från pessoabettet är konfliktartade som jag nämnt tidigare vilket ger reaktionen hos hästen att den drar sig undan. Ofta ser man ponnyer/hästar som går bakom hand, med sänkt rygg och bakbenen "på andra sidan ridhuset". Pessoabettet ger även spänningar i hästens kropp vilket aldrig är hälsosamt.
Och du har ju visat tydligt att du inte vet hur pessoabettet fungerar, men nu hoppas jag du har läst texten och tagit åt dej, och insett att pessoabettet inte är något bra alternativ.
Många tror att pessoabettet är ett hävstångsbett - vilket är felaktigt. Pessoabettet har förvisso skänklar men är inte ett hävstångsbett om det används inte med kedja vilket gör att det ger en hävstångseffekt, mycket logiskt. Hos pessoabettet finns det inget som stoppar ryttaren från att dra "för mycket" i bettet. Den enklaste lösningen på det borde väl vara då att sätta på en kedja, eller hur? Dock är det som så att en kedja på ett pessoabett inte ger rätt verkan utan kedjan hamnar fel i jämförelse med exempelvis ett Pelhambett. Detta skulle då leda till en felplacerad kedja som kommer att klämma och nypa den tunna huden hästen har där.
Hur fungerar då ett pessoabett?
När du tar i tygeln sker detta: mundelen dras upp mot mungipan/tänderna, samtidigt som sidodelarnas rotation gör att nackstycket dras nedåt. Alltså:
Det trycker i nacken genom att sidostyckena kommer att spännas vid tygeltag och för att undkomma det kommer hästen att vilja sänka huvudet (i hästens nacke finns det otroligt mycket nerver som är väldigt känsliga, detta kan ge störningar i hästens huvud så som den tappar fokus, koncentration eller förmågan att sammarbeta med sin ryttare). Om man jämför just den delen av pessoabettets påverkan med ett vanligt tvådelat där sidostyckena istället slakar när du tar i bettet, är skillnaden stor. Pessoabettet trycks även upp mot gomtaket och uppåt mot hästens tänder (då den vanligaste konstruktionen är tvådelad), vilket gör att hästen vill höja huvudet. Pessoabettet ger alltså dubbla signaler.
Eftersom att det dessutom inte finns någon kedja dras bettet upp i hästens mungipa, utan någon begränsning. När detta sker kan hästen få sår- och tryckskador på gomtak, tänder och även mungipor. Nypskador är också väldigt vanliga då mundelen förflyttas långt på bettringen. Bettet är inte bra för tänderna på hästar därför att det rör sig så mycket i munnen och kan vid ett kraftigt/hastigt drag till och med slå sönder tänderna.
En annan väldigt viktig anledning till att inte vilja använda pessoabettet är den uteblivna eftergiften. Vid all sorts ridning vill man kunna ge hästen en belöning när den gör rätt i form av en eftergift, även i munnen. Med ett pessoabett går inte det eftersom att bettet är överrörligt. Utan en eftergift går hästen heller inte i en ärlig form. För att ge total eftergift på ett pessoabett måste man släppa ut tyglarna helt och hållet vilket torde vara väldigt opraktiskt.
Hur reagerar hästen på detta?
Bettet kommer därmed få hästen att försöka komma undan bettets verkan och den kröker då på nacken. Att rida med ett pessoabett är som att skrika åt en döv. Varje hjälp du ger genom pessoabettet är betydligt större än du tror. Hästen kommer kanske till en början bli stum i munnen tills den slutligen väljer att "ge upp". För ryttaren kommer det knappt att kännas när man tar i tyglarna eftersom bettet inte har någon hävstång men för hästen känns det desto mer. Skulle man då ta tygeln till sig ännu mer så att man "har något i handen" kommer hästen ha hunnit känna bra mycket mer.
Skulle man då väl byta bett är det inte ovanligt att hästen fått en "psykisk blockering" inför bettets inverkan. Antingen kommer hästen att vara så pass stum och "härdad" i munnen att ryttaren kanske väljer att betsla upp än mer eller så kommer den att gå undan även från det vanliga bettet av rädsla för att bettet kommer att trycka och göra ont. Hästen känns villigare och lydigare därför att den inte kan säga emot. Ju längre man använder ett pessoabett, desto svårare blir det att betsla ner.
Eftersom att hästen kommer att dra sig undan för bettet får man heller inte ett ärligt stöd på bettet. Förändringar som man kan se på en häst som rids på ett pessoabett, förutom det jag nämnt ovan kan exempelvis vara att man märker av en förändring i hästens gångarter, hästen blir trippig i steget. Långa mungipor är också något man ofta ser hos hästar som rids på pessoabett just för att det inte finns något stopp. Många hästar springer även och gapar till bettet för att undkomma smärtan. Signalerna som ges till hästen från pessoabettet är konfliktartade som jag nämnt tidigare vilket ger reaktionen hos hästen att den drar sig undan. Ofta ser man ponnyer/hästar som går bakom hand, med sänkt rygg och bakbenen "på andra sidan ridhuset". Pessoabettet ger även spänningar i hästens kropp vilket aldrig är hälsosamt.
Och du har ju visat tydligt att du inte vet hur pessoabettet fungerar, men nu hoppas jag du har läst texten och tagit åt dej, och insett att pessoabettet inte är något bra alternativ.
Anonymous
Thu 11 Aug 2011 14:20
det är väl samma sak som att använda strypkoppel på hundar, det är obehagligt när man tar tag i dom med när man inte gör det gör det inte ont!
Anonymous
Thu 11 Aug 2011 14:35
Amen gud!
Vilket jävla tjat om det där pessoabettet, det är inte fel med det bettet utan det är fel på er som inte kan avända det ordentligt!!
Om ni nu vet så mycket om det där pessobettet så lär ni ju ha ridit med det eller hur? Hahah där vart ni så ÄGDA!
Jag bara hatar sånna som ni som tror ni vet allt men ni kan knappt hälften av det ni tror!
Det är verklligen inte fel på pessoabettet!!
Idioter! ni behöver en rejäl käft smäll'!
Ha det bra och lev tills ni träffar mig, för då lever ni inte längre.. PUCKON! hah!
Vilket jävla tjat om det där pessoabettet, det är inte fel med det bettet utan det är fel på er som inte kan avända det ordentligt!!
Om ni nu vet så mycket om det där pessobettet så lär ni ju ha ridit med det eller hur? Hahah där vart ni så ÄGDA!
Jag bara hatar sånna som ni som tror ni vet allt men ni kan knappt hälften av det ni tror!
Det är verklligen inte fel på pessoabettet!!
Idioter! ni behöver en rejäl käft smäll'!
Ha det bra och lev tills ni träffar mig, för då lever ni inte längre.. PUCKON! hah!
Anonymous
Thu 11 Aug 2011 16:10
@JosseNordin , att komma med patetiska hot är just det, patetiskt. Du är liten & korkad, så det är klart att du sitter bakom din jävla datorskärm och skriver en massa skit, men varenda jävel här vet att du inte vågar göra ett skit mot någon om vi möts irl, så bara håll käften.
Pessoabett ger veranda jävla skiteffekt såfort man tar i tyglen, det GÅR alltså inte att rida med det utan att hästen får tryck på nerver osv. Den som inte vet det är otroligt okunnig, och att då sätta på pessoabett är helt sjukt, för man sätter fan inte på ett bett som man inte vet något om, och om man vet hur det fungerar och ändå sätter på det, då är man fan helt jävla störd.
@soswEETdeluxe , det var en bra liknelse. :p ;)
Pessoabett ger veranda jävla skiteffekt såfort man tar i tyglen, det GÅR alltså inte att rida med det utan att hästen får tryck på nerver osv. Den som inte vet det är otroligt okunnig, och att då sätta på pessoabett är helt sjukt, för man sätter fan inte på ett bett som man inte vet något om, och om man vet hur det fungerar och ändå sätter på det, då är man fan helt jävla störd.
@soswEETdeluxe , det var en bra liknelse. :p ;)
Anonymous
Thu 11 Aug 2011 17:33
helt jävla störd:o
Kommer ju från rätt person!Det går visst att rida med ett pessoabett utan att en häst får ont.. är man mjuk och lugn i handen så gör man inte illa hästen!
Kommer ju från rätt person!Det går visst att rida med ett pessoabett utan att en häst får ont.. är man mjuk och lugn i handen så gör man inte illa hästen!
Anonymous
Thu 11 Aug 2011 19:44
allt du skriver visar ju bara ännu tydligare hur okunnig du är gällande detta bettet, om du inte vill skämma ut dej mer så borde du vara tyst nu.
Anonymous
Fri 12 Aug 2011 12:36
Ööö? Okunnig? Det är nog du som skämmer ut dig!
Du är liten & korkad du skriver om dig själv!.
Så du borde sluta innan du skämmer ut dig!:
Du är liten & korkad du skriver om dig själv!.
Så du borde sluta innan du skämmer ut dig!:
Anonymous
Fri 12 Aug 2011 13:41
Haha, du kallar mej liten fastän du är yngre än mej. 8)
Sen är det helt uppenbart att det är du som sitter och skämmer ut dej själv, eftersom alla här håller med mej och du fortsätter skriva en massa skit, så bara ge upp.
Sen är det helt uppenbart att det är du som sitter och skämmer ut dej själv, eftersom alla här håller med mej och du fortsätter skriva en massa skit, så bara ge upp.
Anonymous
Fri 12 Aug 2011 14:58
Du jag ger alldrig upp!
Spela roll om du är äldre än mig?! man kan vara mer kunnig än en som är äldre endå! Om jag använder ett pessoabett sitter jag inte och rycker hästen i munnen utan jag sitter lung och stilla med handen!
Spela roll om du är äldre än mig?! man kan vara mer kunnig än en som är äldre endå! Om jag använder ett pessoabett sitter jag inte och rycker hästen i munnen utan jag sitter lung och stilla med handen!
Anonymous
Fri 12 Aug 2011 15:17
Nehe, fortsätt skämma ut dej då, bra underhållning nu när de tär dåligt väder. :)
Haha, grejen var att du kallar mej liten, det har ingenting med kunskapen att göra, vi pratade om åldern. ^^
Och jag vet garanterat mer om sund hästhållning och hur man bär sej åt för att hästen ska må så bra som möjligt, för jag vet hur ett pessoabett fungerar och därför använder jag inte det.
Det spelar som sagt ingen roll hur lugn & stilla din hand än är, såfort du tar minsta lilla i bettet ger det ett ohälsosamt tryck på hästens nerver, samt ger dubbla signaler & förstör hästens samarbetsförmåga, vilket är just det man inte vill uppnå.
Haha, grejen var att du kallar mej liten, det har ingenting med kunskapen att göra, vi pratade om åldern. ^^
Och jag vet garanterat mer om sund hästhållning och hur man bär sej åt för att hästen ska må så bra som möjligt, för jag vet hur ett pessoabett fungerar och därför använder jag inte det.
Det spelar som sagt ingen roll hur lugn & stilla din hand än är, såfort du tar minsta lilla i bettet ger det ett ohälsosamt tryck på hästens nerver, samt ger dubbla signaler & förstör hästens samarbetsförmåga, vilket är just det man inte vill uppnå.
Anonymous
Fri 12 Aug 2011 15:59
LouiseUtanQ det spelar ju stor roll det blev väll fel!
eweljungbeck du kallade ju mig liten det var därför jag kallade dig det:o
Gå inte runt och tro att du vet allt för det kan du inte och inte jag heller!
Och snälla rara vart kom du i från igentligen?LouiseUtanQ tro inte du är tuff..;I
eweljungbeck du kallade ju mig liten det var därför jag kallade dig det:o
Gå inte runt och tro att du vet allt för det kan du inte och inte jag heller!
Och snälla rara vart kom du i från igentligen?LouiseUtanQ tro inte du är tuff..;I
SysterOwhiskas
Fri 12 Aug 2011 16:13
HAHA jag kom från stockholm(y) men jag började kommentera här långt innan du gjorde!:) och jag tror inte jag är tuff?!
Anonymous
Fri 12 Aug 2011 16:44
@JosseNordin Jag kallar dej liten för att du är liten jämfört med mej. ^^
Jag vet inte allt & det gör ingen annan heller, men jag kan extremt mycket mer än du.
Och snälla lägg ner era patetiska bråk om felstavningar, vem som kommenterade först osv, det gör man på dagis, sådär låter det när min lillebror på 5 år bråkar med sina kompisar.
Jag vet inte allt & det gör ingen annan heller, men jag kan extremt mycket mer än du.
Och snälla lägg ner era patetiska bråk om felstavningar, vem som kommenterade först osv, det gör man på dagis, sådär låter det när min lillebror på 5 år bråkar med sina kompisar.
viilja
Fri 12 Aug 2011 19:42
är man 8 är man värkligen litten man ska inte leka med dom som är äldre 3 stcken som är älsrdå har man inte lckats bra
ChivasBejjb
Sat 13 Aug 2011 22:08
Okej nu är jag Inte på ngns sida -.- först blir jag lix sur över att ens försvara pessoa? Sen tycker den jag håller med att 98 är litet...det var ju bra...elr..inte -.- tack!
Anonymous
Sat 13 Aug 2011 23:23
haha ni är ju liksom bara 1 år äldre än oss?!
jag har en bra sak att säga här:
under hela den här diskussionen har jag ridit med pessoabett, men nu behöver jag inte det nå mer! jag kan ha vanligt tre-delat. tack vare pessoa! :-)
jag har en bra sak att säga här:
under hela den här diskussionen har jag ridit med pessoabett, men nu behöver jag inte det nå mer! jag kan ha vanligt tre-delat. tack vare pessoa! :-)
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 03:27
Ett år är en lång tid vettu & man hinner lära sej mycket på 365 dagar. ^^
Haha ja nu kan du rida med 3-delat tack vare pessoabett, eftersom din häst fick mentala störningar och går i form osv för att undvika smärta, låter inte så trevligt enligt mej, dock verkar du tycka det. :)
Haha ja nu kan du rida med 3-delat tack vare pessoabett, eftersom din häst fick mentala störningar och går i form osv för att undvika smärta, låter inte så trevligt enligt mej, dock verkar du tycka det. :)
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 10:13
om ni vet så mycket om pessoa så måste ju ni ha ridit med det
SysterOwhiskas
Sun 14 Aug 2011 10:21
HAHAHAHA NEEEVER IN MY LIFE! man kan läsa på vettu se filmer och helt enkelt lära sig hur olika bett fungerar
SysterOwhiskas
Sun 14 Aug 2011 10:28
jag vill veta hur alla bett jag stöter på när jag träffar olika hästar fungerar
ChivasBejjb
Sun 14 Aug 2011 11:17
Jag har ridit på pessoa...på en ridskole häst..fast hg fick dom att byta bett?
SysterOwhiskas
Sun 14 Aug 2011 12:34
du @JosseNordin du vet att du kan bli polisanmäld för det du har skrivit va?
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 13:02
min häst är inte störd! :o
spela roll om ni är nåt år äldre då! man kan ju vara olika duktig för det. det beror ju på hur länge man har ridit också..?
så ni har alltså sett när vi har ridit med pessoabett på våra hästar?
spela roll om ni är nåt år äldre då! man kan ju vara olika duktig för det. det beror ju på hur länge man har ridit också..?
så ni har alltså sett när vi har ridit med pessoabett på våra hästar?
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 14:16
Men ge er nu för helvete !
Nu redar vi ut det här sen håller alla käften, jag är så jävla trött på alla patetiska kommentarer på denna bilden !
Vi vet att pessoabett inte är bra för hästar, det har forskats om hur det fungerar osv, och det trycker alltså på en massa nerver samt ger dubbla signaler, vilket inte är bra, Det är sanningen, sen är det Upp Till Var Och En att bestämma vad man rider med, men vi får fortfarande säga vad vi tycker, samt förklara vad som händer så att dom som använder pessoabettet förstår vad som händer vid användning av det.
Jag bryr mej inte om hur gamla ni är, men eftersom att @JosseNordin kallade mej liten när det i själva verket är hon som är yngre än mej, så blev det en patetisk diskussion om det, men det lägger vi ner nu, okej?
Och @LouiseUtanQ, ja hon kan bli polisanmäld för det, men inget kommer hända, man kan anmäla folk för att ha öppnat en bok men polisen bryr sej inte, för det är patetiskt & helt lagligt.
@soswEETdeluxe, nej vi har inte sett er rida med pessoabett på era hästar, men det spelar ingen som helst roll eftersom trycket som är dåligt för hästen kommer så fort man tar i tygeln, hur mjuk &stilla hand man än har.
Så, nu har jag sagt det som är nödvändigt & sant, lägg ner nu. Dom som fortfarande har några jävla problem med varandra, ni ska fan det i PM isället, jag bryr mej inte om era patetiska liv & orkar därför inte höra med skitsnack från er.
Nu redar vi ut det här sen håller alla käften, jag är så jävla trött på alla patetiska kommentarer på denna bilden !
Vi vet att pessoabett inte är bra för hästar, det har forskats om hur det fungerar osv, och det trycker alltså på en massa nerver samt ger dubbla signaler, vilket inte är bra, Det är sanningen, sen är det Upp Till Var Och En att bestämma vad man rider med, men vi får fortfarande säga vad vi tycker, samt förklara vad som händer så att dom som använder pessoabettet förstår vad som händer vid användning av det.
Jag bryr mej inte om hur gamla ni är, men eftersom att @JosseNordin kallade mej liten när det i själva verket är hon som är yngre än mej, så blev det en patetisk diskussion om det, men det lägger vi ner nu, okej?
Och @LouiseUtanQ, ja hon kan bli polisanmäld för det, men inget kommer hända, man kan anmäla folk för att ha öppnat en bok men polisen bryr sej inte, för det är patetiskt & helt lagligt.
@soswEETdeluxe, nej vi har inte sett er rida med pessoabett på era hästar, men det spelar ingen som helst roll eftersom trycket som är dåligt för hästen kommer så fort man tar i tygeln, hur mjuk &stilla hand man än har.
Så, nu har jag sagt det som är nödvändigt & sant, lägg ner nu. Dom som fortfarande har några jävla problem med varandra, ni ska fan det i PM isället, jag bryr mej inte om era patetiska liv & orkar därför inte höra med skitsnack från er.
Anonymous
Sun 14 Aug 2011 14:35
Okej, alla får tycka som man vill..
Sorry om jag sagt nått dumt..
Sorry om jag sagt nått dumt..
felimadd
Thu 1 Sep 2011 15:29
på starka hästar är ett bra alternativ att prova hackamore eller annat bettlöst.
Anonymous
Sat 3 Sep 2011 11:24
jag vet ej vad hackamore går ut på, därför använder inte jag det.
viilja
Sat 3 Sep 2011 11:41
Google is your best friend
Sluttar ni inte skriva tills på måndag så blockar ja er som skriver
Sluttar ni inte skriva tills på måndag så blockar ja er som skriver
166 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/viilja/487925491/