Tuesday 7 February 2012 photo 1/1
|
Yeah.
I vilket fall som helst, usch, varför skriver jag det här nu? Borde väcka Ben1 och göra soppa.
Men äsch, jag tycker att jag ska skriva det nu när jag väl sitter här.
Igår gick jag fram till en snubbe på bussen och sade "Du är cool." Han hade en lockig, brun sidecut, inga ögonbryn, två läpp-piercingar och orange platå-dojor. Inte för att jag tyckte att han var speciellt snygg, eller att jag ville något mer; jag tyckte bara att han såg cool ut och jag tyckte att han skulle veta det.
Efter det susade adrenalinet - WHSSSSSSH!
Jag antar att alla behöver en kick. Jag är egentligen en väldigt blyg och försiktig person, jag är LIVRÄDD för att folk ska tycka att jag är jobbig, så istället står jag bara awkwardly vid sidan om och känner mig dum. Det händer särskilt i klassen just nu, men det är en fas jag måste ta mig igenom, även fast jag kan älta saker som "hon pratade inte med mig när hon gick förbi, stör hon sig på mig?" i veckor...
Men just främlingar, särskilt på bussen, kan fånga mitt intresse. Jag sitter och kämpar och kämpar, håller tillbaka, funderar på vad jag ska säga. Tillslut brister det och jag hasplar ur mig något och får en sådan jävla kick av det.
Idag frågade jag en 16-årig tjej om det inte blev kallt att bara ha ett par blöta UGGS som vinterskor. Ja, sedan pratade vi lite mer, därav att jag vet hennes ungefärliga ålder.
Fan vad jag känner mig som ett creep ibland.
I vilket fall som helst, jag är alltså av en ganska öppensinnad, nästan för naiv natur. I söndags pratade jag också med främlingar. En kvinna stod och beklagade sin hunger vid en busshållplats, själv hade jag precis druckit upp mitt kaffe och ätit lite mindre än min halva croissant (Pressbyrån kaffe+bulle-paket, 20:- ). Så, vad annars skulle jag göra än att erbjuda halva min croissant?
"Tack, tack, åh, men det behövs inte. Jag ska äta snart. Men vad snällt, åh tack!"
Jag kände mig varm inombords, sade att det saknas medmänsklighet nu för tiden. En kille som tydligen var i kvinnans sällskap svarande jakande att
"Ja, särskilt för oss som är föredetta missbrukare".
Hans röst var långsam, det lät nästan som att han var påverkad.
De berättade att hon hade fått bo på gatan för att soc hade slarvat bort hennes sjukintyg, vilket förstås skulle kunna vara bullshit om inte soc hade haft det rykte som det faktiskt har. Han berättade att han hade blivit hämtad av ambulansen bara några dagar tidigare, att de hade sett ned på honom. För att han var missbrukare. Jag beklagade mig över detta och sade att "Alla är vi människor."
Det är min åsikt, i varje fall gällande missbruk. Man ska inte se ned på en person på grund av dess gärningar. Inte på grund av dess val av verklighetsflykt. Snarare ska man väl uppmuntra att båda medgav att de försökte sluta, de skulle avgiftas. Då är det snarare det man ska stärka.
Jag vet att jag är naiv, jag vet att de två kanske fortfarande har år av svårigheter och droger framför sig.
"Det värsta är att försöka vänja sig av vid att alltid vara på jakt efter pengar".
Jag vet att de kanske inte alls menade vad de sade, men mycket av det stämde mot vad jag har fått för uppfattning om droger.
"... [han sade], att jag fick skylla mig själv, för det är jag som har valt hur min situation är nu. Men det är det ju inte!"
Alla har väl en anledning. Jag vet inte, jag blev rörd när jag pratade med dem. När de skulle gå på bussen erbjöd kvinnan mig sina vantar, då jag saknade ett par. Jag tackade nej, tänkte att hon nog behövde dem mer själv.
På måndagen, dagen efter, stod en man och tiggde pengar utanför ett shoppingcentra. Jag räknade till ynka 10 enkronor (de enda kontanterna jag hade) och gav honom dem. Egentligen sägs det ju att "man inte ska ge pengar till tiggare" och "de använder dem bara till droger". Men det han sade, var "Det kommer tillbaka, du kommer få tillbaka det".
Det träffade mitt stackars naiva hjärta så bra att jag var tvungen, för jag, trots min yttre misantropi, älskar mänskligheten för mycket för mitt eget bästa.
Annons
Comment the photo
AnnieDelusion
Thu 16 Feb 2012 12:22
Att prata med främlingar i sådana situation kan vara så otroligt givande. Jag är inte alls speciellt optimistisk när det kommer till mänskligheten, men jag startar gärna konversationer med folk som jag inte har mött förut ändå - främst för att det gör mig själv så otroligt glad när andra kommer fram och börjar prata (visserligen beroende på vad de väljer att säga), men också för att jag alltid kommer att gå därifrån inspirerad av orden som valts eller personens livshistoria eller tankar.
Det finns dessutom inget bättre sätt att lära sig att hantera sin omvärld än att bemöta den, och fuck yes, det är sant att glädje sprids.
Det finns dessutom inget bättre sätt att lära sig att hantera sin omvärld än att bemöta den, och fuck yes, det är sant att glädje sprids.
Anonymous
Tue 14 Feb 2012 22:21
Nä.
Men du kan anta att alla som är ganska bra på att rita är ISFP.
Men du kan anta att alla som är ganska bra på att rita är ISFP.
Zarkadi
Tue 14 Feb 2012 22:45
Mjo, det kanske ligger något i det. Sedan känner jag att många som jag går i klass med inte är det också, men det är väl lite av det konstnärliga arvet. Eller något >__>
Nadux
Tue 7 Feb 2012 21:17
Det är über mysigt när intressanta människor börjar prata med en på random platser. Bo här och släng ur dig lite söta saker på min dagliga buss. *pout*
Zarkadi
Wed 8 Feb 2012 12:18
Aww, jag får göra en Sverige-tripp som går ut på att jag pratar med främlingar på bussarna som går runt i landet x)
Men ja, det är sjukt trevligt!
Men ja, det är sjukt trevligt!
Anonymous
Thu 9 Feb 2012 00:26
flytta hit också och berätta för mig att jag är cool! :3
Sunkubus
Tue 7 Feb 2012 20:45
Åååh, vad jag blir varm å glad av att läsa det här *_* Fan nu vill jag se till att sånt här händer mig oftare. Det är nästan sorgligt att man blir överraskad när främlingar kommunicerar med en. Vilket tråkigt samhälle vi lever i liksom.
Zarkadi
Wed 8 Feb 2012 12:18
Haha, jag brukade känna mig nästan panikfylld när främlingar pratade med mig förut, men nu gör jag det själv för kicken x__x Eller ja, för att jag bara måste veta ibland, hur tänker de? Vad är deras värderingar? Vågar de prata med mig trots att jag är svartklädd, har boots och massa skrot i ansiktet? (Folk är WAY mindre fördomsfulla än man tror att de är...)
Anonymous
Tue 7 Feb 2012 20:22
aw, jag hade blivit jätteglad om nån hade kommit fram och sagt nåt snällt ^^
i förra staden där jag bodde fanns det en kvinna som verkade ha som grej att ge komplimanger till random främlingar, jag fick två komplimanger av henne nångång. Det var lite akward eftersom det kändes som om hon gjorde det bara för sakens skull men samtidigt trevligt :)
Och sant, medmänsklighet behövs. Man blir inte missbrukare om man har växt upp med kärlek och medmänsklighet så de kan gott behöva lite mer av den sorten än andra.
i förra staden där jag bodde fanns det en kvinna som verkade ha som grej att ge komplimanger till random främlingar, jag fick två komplimanger av henne nångång. Det var lite akward eftersom det kändes som om hon gjorde det bara för sakens skull men samtidigt trevligt :)
Och sant, medmänsklighet behövs. Man blir inte missbrukare om man har växt upp med kärlek och medmänsklighet så de kan gott behöva lite mer av den sorten än andra.
Zarkadi
Wed 8 Feb 2012 12:15
Åh, vad härligt! Mer sånt åt folket :o En gång kom en kvinna fram till mig och sade "Jag måste bara säga, du ser så himla cool ut!" och jag blev helt paff. Kände mig nästan utsatt, men alltså, gud vilken härlig känsla det var!
Zarkadi
Wed 8 Feb 2012 12:23
Lite som... Um. Typ. *tänk tänk*
Fishermans's friend! Starkt i början, men man får en trevlig smak i munnen av det :3
Fishermans's friend! Starkt i början, men man får en trevlig smak i munnen av det :3
WTDE
Tue 7 Feb 2012 19:51
Hade jag haft pengar hade jag nog gett en hundring till första bästa tiggare. Bara för att jag ALDRIG har haft pengar på mig när jag har sett en tiggare, och det känns fel att alltid gå förbi utan att åtminstone kunna ge en spänn :(
Zarkadi
Tue 7 Feb 2012 22:01
Jo, jag brukar må skitdåligt när jag inte har pengar när man går förbi när det är smällkallt och de knappt har kläder, gav en tjuga till en dam en gång. Det känns... så hemskt, som att man själv är skyldig. Vilket man ändå delvis är, uh.
Anonymous
Tue 7 Feb 2012 19:14
Alltså, åh, jag måste bara få säga det här. Du verkar vara en så himla underbar individ, alltså woah... Jag önskar jag också kunde ta sådana spontana initiativ, och du är så smart. Jag håller så med dig. :c <3
Zarkadi
Wed 8 Feb 2012 12:11
Men... nej? D: Eller alltså tack <3 Eh. Jag tror att det har mycket att göra med att jag är ganska osmart ibland. Egentligen är det bara att pusha sig, för några år sedan skulle jag inte kunnat göra det lika lätt, men vad har man egentligen att förlora om det är en främling man kanske aldrig kommer möta igen?
Grove
Tue 7 Feb 2012 19:11
Jag tror att jag och du har många likheter just där. Min misantropi tror jag härstammar ur ett misslyckat försök till medmänsklighet som aldrig riktigt besvarats.
Zarkadi
Wed 8 Feb 2012 22:26
Nja, inte när man har en hel lägenhet att städa och man har besök imorgon :D Vi har skjutit upp det i en vecka nu, hö >__<
Grove
Wed 8 Feb 2012 23:00
Föreställ dig mig i cheerleaderkläder som hoppar och skriker GO ISA GO! och andra cheerleaderslagdängor så fort du blir uttråkad eller vill sluta städa :]
Tagel
Tue 7 Feb 2012 19:04
Jag tycker att fler skulle vara som du, att våga möta och prata med folk mer. Jag vågar inte själv ta initiativet till sånt, men tror att världen skulle bli en trevligare plats om alla inte tänkte på sig själva så mycket :).
Zarkadi
Wed 8 Feb 2012 11:59
Om fler skulle vara som jag skulle vi ha ett ganska awkward samhälle, hah x) Sedan säger jag inte att jag inte är egocentrisk, men jag ser till att rikta det utåt också :>
Otsegoletric
Tue 7 Feb 2012 18:46
Four-fingered puta! 8D
Jag skulle bli skitglad om någon som du skulle börja prata med en på bussen eller liknande, för du verkar vara sjukt trevlig, och såna människor är fräna!
Jag själv tycker inte om andra människor nog mycket att börja prata med de..
Jag skulle bli skitglad om någon som du skulle börja prata med en på bussen eller liknande, för du verkar vara sjukt trevlig, och såna människor är fräna!
Jag själv tycker inte om andra människor nog mycket att börja prata med de..
Zarkadi
Tue 7 Feb 2012 18:59
Ahaha, putas
Så, om en främling (annan än jag, typ?) bara skulle börja prata med dig på bussen, skulle du tycka att det var helt okej? :>
Så, om en främling (annan än jag, typ?) bara skulle börja prata med dig på bussen, skulle du tycka att det var helt okej? :>
Otsegoletric
Tue 7 Feb 2012 19:02
I dunno.. Beror på VAD den personen börjar prata om.. Och är personen trevlig så kan jag engagera mig i en konversation, annars blir det väl ett kort, tråkigt svar tillbaka.
WTDE
Tue 7 Feb 2012 19:53
Blev påmind om en gång då jag åkte tåg. Satt och kollade på film.
Så märkte jag att tjejen som satt jämte mig skrattade. Och efter lite mer sneglande så märkte jag att hon tittade mot min dator.
Så utan att tänka efter något särskilt så gav jag bara bort min ena hörlur.
Det var inte förrän efter filmen som vi snackade i 5 min typ och splittade för att aldrig höras av igen xD
Så märkte jag att tjejen som satt jämte mig skrattade. Och efter lite mer sneglande så märkte jag att hon tittade mot min dator.
Så utan att tänka efter något särskilt så gav jag bara bort min ena hörlur.
Det var inte förrän efter filmen som vi snackade i 5 min typ och splittade för att aldrig höras av igen xD
staka-san
Tue 7 Feb 2012 18:41
jag ser inte din "naiva natur" som någonting dåligt, tvärtom! han som du sa var cool blev säkert jätteglad över det (även om han kanske var "för cool för att visa känslor"). det är inte varje dag någon främling bryr sig om att/vågar ge komplimanger och folk vet det, det är därför det är det så uppskattat! man blir ju jätteglad om man får en komplimang av någon, även av främlingar! och croissant-grejen var också en fin historia. så tänk om för snälla människor som du behövs! <3
Anonymous
Tue 7 Feb 2012 18:35
Den "naiviteten" är ju egentligen bara ett tecken på medmänsklighet i mina ögon. Det behövs fler som faktiskt ser det på ett annat sätt än "de får skylla sig själva", jag menar, om vi var i samma situation, skulle inte vi vilja känna medmänsklighet av de runt omkring oss?
Alla är vi inte superhjältar liksom. :(
Alla är vi inte superhjältar liksom. :(
Zarkadi
Tue 7 Feb 2012 18:47
Mjo, det är ju det som gör de flesta "superhjältar" extra super. Att de använder sina krafter till att *hjälpa* och inte för sig själva.
Men man får alltid höra att man bara ska bry sig om sig själv, varför då liksom? Är man utsatt vill man inget hellre än att någon ska åtminstone bevisa att de känner till ens existens. Det är också mycket därför jag gillar att konversera med främlingar.
Men man får alltid höra att man bara ska bry sig om sig själv, varför då liksom? Är man utsatt vill man inget hellre än att någon ska åtminstone bevisa att de känner till ens existens. Det är också mycket därför jag gillar att konversera med främlingar.
InsolubleRiddle
Tue 7 Feb 2012 18:20
Jag är precis likadan när det gäller sånt, "naivt tänkande". Att alla har en anledning, en historia bakom sig bara det att alltför få stannar upp och försöker ta reda på den.. Min pojkvän tycker att jag är för snäll och så vidare, vi pratar mycket om bl.a. människor i Thailand, som "bara går omkring hela dagarna" (Min pojkväns ord) och jag försöker försvara dem med att säga att han inte vet någonting, vad skulle han gjort? Vad ska man göra? Vem vet vad de varit med om, försökt göra innan man såg dem?
Det är tre personer som nästan alltid är vid Thoméegränd (tror jag det är? Vid parkeringshuset..?) som sitter/står och röker och dricker öl och om jag inte var så satans blyg och lite rädd skulle jag vilja gå fram till dem och fråga vilka de är. Jag vet inte om det är en slags fascination, men det är den typen av människor jag kommer möta, jag kommer inte möta Hollywoodfruar eller annat inom mitt blivande yrke, jag kommer möta de som inte har något val än komma till socialkontoret, de som inte kanske ens valt att komma till boendet, de som inte kan göra något annat än...
Jag vill veta den nakna sanningen, inte som alla andra som rycker på axlarna, skyller på individerna och som inte ser helhetssynen. För jag tror på att det finns bakomliggande faktorer, i nästan varje fall. Visst, det finns säkert de som valt det också, och någonstans gjorde man säkert ett aktivt val på vägen.
Men ska vi då döma alla, för kanske snedsteg för 10-15 år sedan? Eller ska man se på nutiden, på valen man önskar man kunde göra men kanske inte får chansen till längre? För att alla andras fördomar väger tyngre än viljan att förändra sig..
Det är tre personer som nästan alltid är vid Thoméegränd (tror jag det är? Vid parkeringshuset..?) som sitter/står och röker och dricker öl och om jag inte var så satans blyg och lite rädd skulle jag vilja gå fram till dem och fråga vilka de är. Jag vet inte om det är en slags fascination, men det är den typen av människor jag kommer möta, jag kommer inte möta Hollywoodfruar eller annat inom mitt blivande yrke, jag kommer möta de som inte har något val än komma till socialkontoret, de som inte kanske ens valt att komma till boendet, de som inte kan göra något annat än...
Jag vill veta den nakna sanningen, inte som alla andra som rycker på axlarna, skyller på individerna och som inte ser helhetssynen. För jag tror på att det finns bakomliggande faktorer, i nästan varje fall. Visst, det finns säkert de som valt det också, och någonstans gjorde man säkert ett aktivt val på vägen.
Men ska vi då döma alla, för kanske snedsteg för 10-15 år sedan? Eller ska man se på nutiden, på valen man önskar man kunde göra men kanske inte får chansen till längre? För att alla andras fördomar väger tyngre än viljan att förändra sig..
Zarkadi
Tue 7 Feb 2012 18:29
Åh, this this this!
Det är så lätt att döma folk, jag gör det hela tiden :/ Många "busstorgare" som det heter i Östersund, är väldigt snälla. Jag har pratat med några, mest på deras initiativ då!
Jag kan inte tillägga så mycket mer än att jag håller med dig, men det är väldigt svårt att vara en "bra människa" och faktiskt se andra som de är i nuet, inte för vad de har gjort eller inte gjort.
Det är så lätt att döma folk, jag gör det hela tiden :/ Många "busstorgare" som det heter i Östersund, är väldigt snälla. Jag har pratat med några, mest på deras initiativ då!
Jag kan inte tillägga så mycket mer än att jag håller med dig, men det är väldigt svårt att vara en "bra människa" och faktiskt se andra som de är i nuet, inte för vad de har gjort eller inte gjort.
44 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/zarkadi/501742678/