Saturday 12 May 2012 photo 2/2
![]() ![]() |
DISS
http://jjonssonjosefinee.blogg.se/2012/may/till-er-1.html
(tack för tipset @petrawikman)
Det här med att rida varje dag tycker jag är bullshit.
Man behöver inte rida varje dag i veckan för att hästen ska prestera på topp, Jag tror inte på det.
Och det där med att ridningen är hästens höjd punkt på dagen tror jag inte heller. Hästens höjd punkt på dagen är när den får gå i en stor hage med sina kompisar där dom kan springa fritt och äta.
Att bara vara med hästen, mysa, borsta , ja ni fattar, tror jag är minst lika viktigt. Jag tror att tävlings människor glömmer bort det ibland. Det handlar inte bara om att ridaridarida och tragga på ridbanan varje dag. Nej det tror jag inte ett skit på.
Och det här med väder. Är det bara mina hästar som är grymt omotiverade när det spö regnar eller blåser orkan? Det blir inte kul för varken ryttare eller häst. Varför ska man utsätta sig för det BARA för ATT. Hästen kommer inte prestera sämre för att du skippar att rida den dagen då det spö regnar.
Jag kanske är helt ute och cyklar men det funkar bra för både mig och mina hästar och jag kommer fortsätta såhär!
Hur tänker ni kring att det är så himla viktigt att rida varje dag?
(Självklart menar jag inte att man inte ska rida bara för att man inte orkar eller är lat, man måste kämpa hårt för att nå sina mål! :) )
http://jjonssonjosefinee.blogg.se/2012/may/till-er-1.html
(tack för tipset @petrawikman)
Det här med att rida varje dag tycker jag är bullshit.
Man behöver inte rida varje dag i veckan för att hästen ska prestera på topp, Jag tror inte på det.
Och det där med att ridningen är hästens höjd punkt på dagen tror jag inte heller. Hästens höjd punkt på dagen är när den får gå i en stor hage med sina kompisar där dom kan springa fritt och äta.
Att bara vara med hästen, mysa, borsta , ja ni fattar, tror jag är minst lika viktigt. Jag tror att tävlings människor glömmer bort det ibland. Det handlar inte bara om att ridaridarida och tragga på ridbanan varje dag. Nej det tror jag inte ett skit på.
Och det här med väder. Är det bara mina hästar som är grymt omotiverade när det spö regnar eller blåser orkan? Det blir inte kul för varken ryttare eller häst. Varför ska man utsätta sig för det BARA för ATT. Hästen kommer inte prestera sämre för att du skippar att rida den dagen då det spö regnar.
Jag kanske är helt ute och cyklar men det funkar bra för både mig och mina hästar och jag kommer fortsätta såhär!
Hur tänker ni kring att det är så himla viktigt att rida varje dag?
(Självklart menar jag inte att man inte ska rida bara för att man inte orkar eller är lat, man måste kämpa hårt för att nå sina mål! :) )
Annons
Comment the photo

Anonymous
Tue 21 Aug 2012 22:53
Elitidrottare ska inte heller träna varenda dag.
Kroppen måste vila.
Kroppen måste vila.
jjoannabbostrom
Sat 7 Jul 2012 20:21
gå till kyrkan om du ska TRO massa saker, inom ridsport måste man veta vad man håller på med.

jjoannabbostrom
Fri 15 Mar 2013 10:02
haha nej? du påstod nyss att jag var en bitch, och jag svarade att jag behandlar folk som folk behandlar mig. så behandlar du mig som om jag vore dum i huvudet så behandlar jag dig likadant :)
Anna Jonsson
Wed 16 May 2012 23:26
Lägg av, jag känner Josefine och har varit med henne i stallet 1000 tals gånger. Hon rider inte varje dag, utan det hon skrev var mer riktat mot flera styckna vi vet som" äh det regnar idag hästen får vila" och ändå tror att den kan utvecklas. Josefines text var mycket bra om man förstår den.
Ska jag vara ärlig älskade jag denna dvn förr, nu har du gått för långt.
Ska jag vara ärlig älskade jag denna dvn förr, nu har du gått för långt.

Anna Jonsson
Wed 16 May 2012 23:29
Josefine och hennes familj sköter hästarna superbra och anpassar sig till det yttersta för att hästarna och djuren ska må bra. Hon vet när sin ponny behöver vila, när den behöver skrittas, ridas igenom eller bara gå på en tur. Jag tycker helt ärligt att innan du publicerar saker ska du tänka lite mer. Dessutom att du är anonym.
sskillsoN
Tue 15 May 2012 02:36
Py måste gå i princip varje dag, för annars får hon så jääkla mycket energi att hon bara skadar sig själv :)

sskillsoN
Fri 18 May 2012 18:46
Fan va coolt! :D
Min tränare heter ironiskt nog Pytt, så Py får heta Pytt ibland och tvärt om x)
Min tränare heter ironiskt nog Pytt, så Py får heta Pytt ibland och tvärt om x)

JuliaLeander
Mon 14 May 2012 22:44
En häst jag rider(försäljnings stall) mår bäst av att gå varje dag annars tar han ut sin energi på att buffla på människor, trycka in dom i väggen och sådant för att han blir så fustrerad, men annars tycker jag inte att dom ska gå VARJE dag, såklart INTE! :)

Anonymous
Mon 14 May 2012 16:32
Jag håller verkligen med dig!
Kyra Kyrklund skrev att en häst ska VILA sin kropp i form.
Innan fjälkestad tränade jag STENHÅRT. Hoppade, dressyrade tre pass, en uteritt och en vila. Blev kaos.
Sen läste jag det hon skrev..
Så Debbie fick vila två dagar på samma vecka, två seriösa ridpass och sen resten lite markarbete ute i skogen.
Funkade suuuuper! Jag tror verkligen på att en häst behöver vila mentalt och fysikst innan en tävling t.ex
Kyra Kyrklund skrev att en häst ska VILA sin kropp i form.
Innan fjälkestad tränade jag STENHÅRT. Hoppade, dressyrade tre pass, en uteritt och en vila. Blev kaos.
Sen läste jag det hon skrev..
Så Debbie fick vila två dagar på samma vecka, två seriösa ridpass och sen resten lite markarbete ute i skogen.
Funkade suuuuper! Jag tror verkligen på att en häst behöver vila mentalt och fysikst innan en tävling t.ex
Sandra Barklund
Mon 14 May 2012 10:38
den hästen jag har skulle aldrig klara av att stå några dagar hon skulle bli helknäpp och det skulle bara bli bråk i ridningen då, så hon är man tvungen att rida varje dag okej om det står som spön i backen med regnet då väljer jag ju självklart att inte rida och om det blåser orkan om hästen då är stissig osv då rider jag inte men är hon helt cool lugn då rider jag men bara ut i skogen

Anonymous
Sun 13 May 2012 21:10
diss! De hästar som jag har ridit skulle aldrig fungera med ett sådant tankesätt. ^^
ElisanH
Sun 13 May 2012 20:52
Jag tycker att man ska rida 5-6 dagar i veckan och låta hästen vila 1-2 dagar. (självklart efter hästens behov.) Men om det är en het häst som behöver bli av med energi så kanske man måste aktivera den på ngt sätt. Men jag håller med om att mysa, rykta å allt det är minst lika viktigt, det viktigaste innan man gör något annat med hästen är att ha en bra relation! :)

Anonymous
Sun 13 May 2012 20:26
Jag tycker inte det är viktigt att rida varje dag . Hästen måste få lite tid att tänka igenom vad den tränat in / lärt sig !
själv rids min medryttarhäst bara av mig för tillfället ( 3-4 dagar i veckan )
=)
själv rids min medryttarhäst bara av mig för tillfället ( 3-4 dagar i veckan )
=)
PonnySmurf
Sun 13 May 2012 18:36
Man kan ju rida varje dag om man vill för att hästen är rastlös men ta det lugn inte arbeta hela tiden utan bara lite jogging och sånt... Tycker jag om man vill rida varje dag.
Elin Ricklund
Sun 13 May 2012 18:12
Du...josefine sköter sin häst så bra som man kan! varje dag? hon rider inte varje dag hon är i stallet och fixar och så men hon rider inte varje dag! ta reda på var fan som är sant innan du och petra öppnar käften! och om hon nu vill rida varje dag så ska du skita i det för hon gör vad fan hon vill! om hon tycker att man måste rida varje dag och att hennes häst blir bättre då..så är det upp till henne och inte dig eller petra! och hon skiter väl i vad fan du tror på och inte!? ta bort bilden och dissen annars anmäler jag dig! hon gör vad hon vill och hon är bäst på vad hon gör eller du kanske har varit med henne varje dag och sett vad hon gör?
hur vet du att inte hennes häst inte tycker om att rida varje dag? alla hästar är inte lika som andra och alla som rider är inte heller som alla andra och det är nog jävligt tur de så att inte alla är idioter som bara pratar skit om andra och tror att man själv är så jävla bra!!
hejdå och om du så mycket som skriver en liten text om josefine mer då anmäler jag dig! det ger du fan i!
hur vet du att inte hennes häst inte tycker om att rida varje dag? alla hästar är inte lika som andra och alla som rider är inte heller som alla andra och det är nog jävligt tur de så att inte alla är idioter som bara pratar skit om andra och tror att man själv är så jävla bra!!
hejdå och om du så mycket som skriver en liten text om josefine mer då anmäler jag dig! det ger du fan i!

ponnybusarna
Sun 13 May 2012 20:30
Läste halva typ, men tjja människan verkar inte fatta vad du menar ^^
När du lägger upp texter liknande denna så tänker jag mig att du har den som ett exempel typ :) någon folk kan spåna vidare i, eller?
När du lägger upp texter liknande denna så tänker jag mig att du har den som ett exempel typ :) någon folk kan spåna vidare i, eller?

moflosvictoria
Sun 13 May 2012 20:55
@ponnybusarna. jag har gjort ett exempel. det jag menade, är att man inte ska strunta i att rida för att man akn bli lite blöt. det jag försökte berätta är att, om det t.e.x är storm, så tänker man ju givetvis på hästen. sen så menade jag inte heller, ridridrid, låt aldrig hästen vila. jag emnade det jag skrev efter att jag taggat dej. fast enligt MEJ så tycker jag iallafall att hästarna ska stå 1 gång i veckan, för att smälta allt som har hänt, och för att få en vilodag. osv. hoppas att du förstår. jag förstår inte riktigt varför folk blir så sura bara för att jag skrev en liten text för att försöka peppa folk genom att ge ett tips..

ponnybusarna
Sun 13 May 2012 21:09
Ingen här är sur förutom din kompis ;) förstår din text och har inget emot att folk gör så, bara det funkar. Min ponny vilar oftast en gång i veckan och joggas en så jag förstår :) men precis som du sa, ett exempel. Hiss-diss la väll upp texten så att folk kan säga vad dom tycker, starta diskussioner och tänka vidare! Anledningen till att hon dissa texten var för att hon antagligen inte höll med dig, vilket alla inte kan göra! Så förstår inte varför alla tar det så hårt?! Hon dissade inte DIG eller hur? Eller du kanske känner att hon gjorde det?
moflosvictoria
Sun 13 May 2012 17:26
jag menade inte så. när jag skrev detta så menade jag att man inte ska strunta i o rida för att man inte vill bli blöt t.e.x . inte för att man ska ridaridarida och aldrig någonsin låta hästen vila. den kan vila, visst, min ponny vilar upp till 2 gr i veckan. man kan faktiskt alltid fråga innan man hoppar på någon såhär utan att dem vet om det. jag tycker att du borde sköta dej ajälv iatället för att bedöma andra, och hur dem rider och hur dem sköter sina hästar osv. sluta lägg nästan i blöt hela jävla tiden, snälla nån.

moflosvictoria
Sun 13 May 2012 17:30
sen menade jag inte att hästen ska arbeta gång på gång. jag menade snarare att man ska ha roligt med hästen och utnyttja tiden medans man har den, jag rider aldrig fyspass med min ponny, hon är outbildad och behöver lära sej omgivning.

Elin Ricklund
Sun 13 May 2012 18:00
idioter josefine,bry dig inte! du är bäst med dina hästar och du sköter dom exakt som man ska så lyssna inte på deras skit för dom är bara dum i huvve! jag har varit med dig när du har ridit och du är till för att rida!!!!

moflosvictoria
Sun 13 May 2012 21:45
jaha, men u
du sårar andra, förstår du inte det? skit i allmänheten
du sårar andra, förstår du inte det? skit i allmänheten
textilpenna
Sat 12 May 2012 23:02
Beror väldigt mycket på hästen. Men generellt så är det ingen nackdel fysiskt sett för hästen att ridas varje dag, förutsatt att man inte jobbar med samma sak(eller rider väldigt jobbiga pass) flera dagar på raken.
Det hänger mest på hur hästen är mentalt, vissa är piggast och gladast om de bara går varannan dag kanske, vissa mår inte alls bra av att behöva vila utan trivs bäst med att motionera/träna varje dag (men då givetvis inte likadan motion varje dag).
Det hänger mest på hur hästen är mentalt, vissa är piggast och gladast om de bara går varannan dag kanske, vissa mår inte alls bra av att behöva vila utan trivs bäst med att motionera/träna varje dag (men då givetvis inte likadan motion varje dag).
Fanny Åberg
Sat 12 May 2012 22:53
har två ponnyer och rider dom varannan dag. (en häst varje dag) då hinner dom tänka över passet, ta in det som hände, bygga upp muskler, få ordentligt med vila och få ny energi för nästa arbetspass.
men jag kör även promenader och longering och sånt väldigt ofta.
men jag kör även promenader och longering och sånt väldigt ofta.
skogsrusset
Sat 12 May 2012 22:36
rider man varje dag klarar ju inte hästen av att bygga muskler och ta in det den lärt sig. det är ju i vila och famförallt i vilo perioderna de bygger sina muskler, inte under tiden de springer runt ^^

Anonymous
Sat 12 May 2012 21:47
Sant, sant. Tränar 3 ggr per vecka. resten typ kanske 1 tävl. ibland. sen rida ut o vila :)
Vattenpuss
Sat 12 May 2012 20:41
Jag rider min häst nästan varje dag, men otroligt sällan i paddocken. Vi rider i skogen, över ängar och på småvägar. De dagar jag inte rider gör jag något annat med henne istället, tex. longering och liknande.
Jag väljer att rida varje dag för att hon ska hålla sig jämn i humöret. Om hon får stå blir hon otålig och rent av grinig i stallet, och blir sedan jobbig att rida.
Jag väljer att rida varje dag för att hon ska hålla sig jämn i humöret. Om hon får stå blir hon otålig och rent av grinig i stallet, och blir sedan jobbig att rida.
ChivasBejjb
Sat 12 May 2012 19:45
jag rider mina hästar varje dag, dock fall det är skitväder så lixom får dom vila!
men just nu är det verkligen en hektisk period för mej och hästarna med tävlingar men såfort det värsta är över så ska dom få ledigt i en vecka :)
Jag kan tyvärr inte låta Juppe stå för mycket heller egentligen för oftast när han bara får gå tex 5 dagar i veckan så är han som en orkan, jag lovar!
Så det är ju olika från häst till häst oxå! :) Sen att VARIERA sin ridning är JÄTTE viktigt! ;)
men just nu är det verkligen en hektisk period för mej och hästarna med tävlingar men såfort det värsta är över så ska dom få ledigt i en vecka :)
Jag kan tyvärr inte låta Juppe stå för mycket heller egentligen för oftast när han bara får gå tex 5 dagar i veckan så är han som en orkan, jag lovar!
Så det är ju olika från häst till häst oxå! :) Sen att VARIERA sin ridning är JÄTTE viktigt! ;)

Anonymous
Sat 12 May 2012 19:20
Håller helt med dig. Och tävlingsfolket rider så gott som bara på banan när dom tränar. Dom rider typ aldrig ut...

Anonymous
Sat 12 May 2012 23:46
Ja, men det är bara jag. sen rider min lillasyster (medryttaren) ut så då blir det 3 ggr och sen vilodagen då. dock blir det ju olika vecka för vecka. De är ju de typ mest "hektiska" ;)
ottilia
Sat 12 May 2012 19:03
Jag rider nästan varje dag nu men det är för att min ponny är så himla pigg vilket är roligt, men är det skit väder eller om jag inte hinner/orkar så hoppar jag över att rida. Det blir ju bara tråkigt om man är omotiverad:)

Anonymous
Sat 12 May 2012 19:02
min häst har ridits 3 dagar denna veckan.. & hon presterade AWESOME på tävlingen idag! :)

Anonymous
Sat 12 May 2012 19:02
jag tycker hästen iaf ska ha en vilodag, pusta ut & vila hjärnan :)
FeliciaRe
Sat 12 May 2012 18:48
Om man rider EXAKT varje dag och sånt så kanske hästen tröttnar till slut för den bara ska rida rida rida aldrig ta det lugnt någon dag MÅSTE den få ta det lugnt och ha lite kul med sina kompisar.. Håller klart med dig!

Anonymous
Sat 12 May 2012 18:18
Måste inte rida var dag.. Min tränare som tävlar högt även pojkarna som tävlar internationellt med sina ponnyer rider inte var dag, hästarna behöver lite vila med tycker varjefall jag =)..
Vet själv att när jag skrev på min blogg fick jag en anonym kommentar om att jag aldrig red vilket jag gör, men hästen måste få göra annat med ibland =) .
Btw, spöregnar det brukar jag inte heller rida xD och hästarna har ändå presterat bra=P
Vet själv att när jag skrev på min blogg fick jag en anonym kommentar om att jag aldrig red vilket jag gör, men hästen måste få göra annat med ibland =) .
Btw, spöregnar det brukar jag inte heller rida xD och hästarna har ändå presterat bra=P
Pferdfreedom
Sat 12 May 2012 18:01
Jag håller med dig! Dock ska det inte bli så att man skippar att gå ut till stallet över huvud taget för att det blåser lite, det finns så mkt annat man kan hitta på än att bara nöta på banan och tävla hela tiden.
Sen ska ju hästen också vilja att du kommer till den, vilja hitta på något kul, så det kan lika gärna vara dagens höjdpunkt, men jag tror inte att hästarna står och längtar efter att man ska komma och hänger över staketet hela dagen tills man kommer, utan de har kul i hagen tills man kommer och när man är där kan den tycka att det också är minst lika kul som att leka med hagkompisarna, men det baror ju helt på från häst till häst. Även hästarna har sina sämre dagar då de är omotiverade och inte alls vill bli ridna.
Sen finns det ju också de hästar som är omotiverade av naturen och de kanske sällan vill följa med när man ska hämta dem i hagen, men det betyder inte att de inte tycker det är kul när man pysslar med dem eller rider :)
Sen ska ju hästen också vilja att du kommer till den, vilja hitta på något kul, så det kan lika gärna vara dagens höjdpunkt, men jag tror inte att hästarna står och längtar efter att man ska komma och hänger över staketet hela dagen tills man kommer, utan de har kul i hagen tills man kommer och när man är där kan den tycka att det också är minst lika kul som att leka med hagkompisarna, men det baror ju helt på från häst till häst. Även hästarna har sina sämre dagar då de är omotiverade och inte alls vill bli ridna.
Sen finns det ju också de hästar som är omotiverade av naturen och de kanske sällan vill följa med när man ska hämta dem i hagen, men det betyder inte att de inte tycker det är kul när man pysslar med dem eller rider :)

Anonymous
Sat 12 May 2012 18:21
+1! GRYMT bra skrivet! De lever ju i nuet, jag tror inte att de väntar på ridningen, utan kommer den så kommer den. Jag tror heller inte de väntar på oss, och inte att de känner sig sårade om vi inte kommer någon dag. Dåligt skrivet men jaja!

Pferdfreedom
Sat 12 May 2012 19:54
Exakt! :D Tänkte också på det att de lever i nuet när jag skrev det!

Anonymous
Sat 12 May 2012 17:52
håller med dig till 100% med detta.
tycker hästen borde få vila iaf en dag i veckan, och sen få vila kanske en vecka.
tycker hästen borde få vila iaf en dag i veckan, och sen få vila kanske en vecka.
blyertspenna
Sat 12 May 2012 17:46
håller med om att det inte är nödvändigt att rida varje dag! Funkar finnemang för oss (förutom när vi hade Lukas som inte klarade av att stå för mycket och blev helt tokig), det måste funka här för vi kan liksom inte rida varje dag på grund av skola, trötthet, att man vill göra annat än bara vara hemma och rida osv och hästarna verkar inte ha några problem med det. Väldigt skönt att inte behöva känna någon press att man "MÅSTE" ta ut dom en sväng även om vi håller på att "utbilda" och forma dom enligt våra principer, det är ju inte direkt så att dom glömmer och tappar allt bara för att dom står några dagar c:

Anonymous
Sat 12 May 2012 17:42
tror snarare tvärtom, hästen presterar nog bättre om den får vila någon dag i veckan. nu har jag ju ingen egen häst, men jag & min kompis vi rider i vilket väder som helst :3
charlotte
Sat 12 May 2012 17:28
jag rider mitt halvblod 5 gånger i veckan ungefär, ibland mindre och ibland mer (men då rider jag inte värsta dressyrpassen varje dag heller). när det är dåligt väder eller att jag har för mycket plugg så brukar jag pyssla om honom bara:) bra skivet!
hildebroman
Sat 12 May 2012 17:19
jag rider inte heller alltid i regn :3
HISS , väldigt bra skrivet!
HISS , väldigt bra skrivet!
wilmapilma
Sat 12 May 2012 16:22
Jag tycker inte att man ska rida, VARJE dag!
Istället kanske, varannan dag? Och dagarna då man inte rider så kanske man kan tömköra, gå promenad, trickträna eller något!
Det är inte bra för hästar att arbeta hårt varje dag på året. Just sayin!
Istället kanske, varannan dag? Och dagarna då man inte rider så kanske man kan tömköra, gå promenad, trickträna eller något!
Det är inte bra för hästar att arbeta hårt varje dag på året. Just sayin!
Adoette
Sat 12 May 2012 16:22
Att äta är typ ALLTID hästens favoritsyssla :)
+ att det tar ca 4-6 veckor innan en hästs kondition börjar försämras
+ att det tar ca 4-6 veckor innan en hästs kondition börjar försämras

Anonymous
Sat 12 May 2012 16:22
Han får vila två dagar i veckan. Går på banan två dagar,en dag emd bommar,en dag dressyr. Han skrittas alltid fram och av ute,om det inte regnar jätte mycket då. Resten av dagarna han rids rider vi ut,rätt kravlöst och bara har kul.
rutigpotatis
Sat 12 May 2012 16:11
Jo precis, är ju en sak om man inte orkar rida på typ två-tre veckor och förväntar sig att hästen ska vara på topp. Men varje dag behöver man inte rida, tror inte att motivationen räcker till för det heller.
AlexanaForever
Sat 12 May 2012 16:08
Jag rider inte varje dag, men hittar på något med hästen istället. Promenad, longering, tömkörning, bara mys etc.
Uteritter e minst lika viktigt, om inte viktigare.
Uteritter e minst lika viktigt, om inte viktigare.

AlexanaForever
Sat 12 May 2012 16:10
nu kan jag inte rida min häst då han har en skada. Men jag longerar/tömkör/går på promenad varje dag, han får aldrig någon vildag, det gör honom sämre :) Så när jag kan rida honom måste han hållas igång 7 dagar / vecka :P
PauSvan
Sat 12 May 2012 16:01
Jag anser att de som säger så inte har ridit speciellt många olika sorters hästar. Det finns dom som behvöer hitta på något 7dagar i veckan. Löshoppas, trimmas eller skrittur. Evita är en sådan häst, står hon två dagar i sträck lägger hon ner totalt och blri seg som tuggummi! Men när hon hålls igång så håller hon sig smidig och alert. Så det är ifrån häst till häst vad dom kräver. Men att trimmas varje dag i veckan håller inte, man sliter ut hästarna och man blir ståendes med skador
cederholm97
Sat 12 May 2012 15:43
Jag tävlar på LB och La nivå med min ponny och han vilar 2 gånger i veckan i snitt och sen så ett pass brukar vi bara ta det lugnt och mysa när vi rider och han presterar gryymt! :D
Tror inte heller på det där..
Tror inte heller på det där..
muddisen
Sat 12 May 2012 15:22
Jag håller med dig! Men när det gäller väder så är det så olika från häst till häst. Tex har vi en häst på klubben som blir jätte pigg när det regnar och en annan som blir jätte jobbglad i snöoväder :)
Bengtssooon
Sat 12 May 2012 15:20
Man sak inte rida exakt varge dag om man vill bygga muskler på hästen, Rider man varge dag förbränner man muskelassan och man får motsatt efekt så hästarna måste ha vilodagar ibland. Jag skulle rekomendera att rida lite hårdare o så 5 dagar i veckan, en dag rider man lite lugnare och ställer inte krav på form osv utan bara tar de lungt sen en dag vilar hästen helt! Det är så jag sulle göra
Avem
Sat 12 May 2012 15:16
En dags vila i veckan minst, och så fort jag får chansen umgås jag med pållen i hagen och minst en halvtimmes rykt, om inte mer.
Dem tävlingsryttare jag känner är väldigt måna om bandet och relationen till sin häst och det är b.la dem som lärt mig lägga vikt på att lägga tid från marken. Och nu pratar vi ryttare som siktar högt. Tror inte hästen blir motiverad att hoppa sådana höjder och springa sådana svängar om den inte litade på sin ryttare.
Lite rörig text men du förstår vad jag menar hoppas jag :)
Dem tävlingsryttare jag känner är väldigt måna om bandet och relationen till sin häst och det är b.la dem som lärt mig lägga vikt på att lägga tid från marken. Och nu pratar vi ryttare som siktar högt. Tror inte hästen blir motiverad att hoppa sådana höjder och springa sådana svängar om den inte litade på sin ryttare.
Lite rörig text men du förstår vad jag menar hoppas jag :)

Anonymous
Sat 12 May 2012 14:53
håller med dig till 100%
Qellav
Sat 12 May 2012 14:52
Jag håller med dig!
Men ibland skippar jag ridningen för att jag helt enkelt inte vill/orkar. Men så är min häst heller inte i tävlingskondition och har en jättestor hage som han alltid springer och busar i, så jag tror inte att han dör någon enstaka gång utan ridning då min motivation inte är på topp x)
Jag har heller inga fasta ridningsscheman utan tar bara dagen som den kommer. Mål och sånt är inte så viktigt för mig, faktiskt :)
Men ibland skippar jag ridningen för att jag helt enkelt inte vill/orkar. Men så är min häst heller inte i tävlingskondition och har en jättestor hage som han alltid springer och busar i, så jag tror inte att han dör någon enstaka gång utan ridning då min motivation inte är på topp x)
Jag har heller inga fasta ridningsscheman utan tar bara dagen som den kommer. Mål och sånt är inte så viktigt för mig, faktiskt :)
Devinshed
Sat 12 May 2012 14:51
Jag tycker absolut att hästen ska få vila MINST en dag i veckan, jag rider en massa unghästar och dom klarar inte alls många dagar i veckan, ca 3 dagar och då inte så långa pass. Det sliter faktiskt väldigt mycket på hästens ben att nöta på volter i sand, varv på varv. Därför anser jag att det bästa är att se till att variera sig mycket och variera underlaget, nu kanske många säger "Men jag har jättebra underlag på banan!", ja kanske det. Men för mycket av det goda brukar i stort sett alltid sluta i dåligt.
Variation av underlag ser jag som ett måste, det bästa är i naturen anser jag, och även där kan man hitta superbra övningsplatser. Man kan ex. se på människor, att våra ryggar mår allt sämre för att vi hela tiden går på jämt underlag. Våra ryggar förfaller i förtid för att vi inte använder dem tillräckligt. Vi måste ut och röra oss mer i skogen, på ojämna underlag. Jag tror att det är likadant för hästen.
Sen rider ju jag islandshäst, dom tycker det är jättekul att jobba när det regnar eller när det blåser, dom blir väldigt taggade. Dels för att dom kan vara lite frusna, men för det mesta tycker de bara att det är skönt att komma ut och röra på sig. De uppskattar det alltid, troligen för att vi sparar på dem.
Variation av underlag ser jag som ett måste, det bästa är i naturen anser jag, och även där kan man hitta superbra övningsplatser. Man kan ex. se på människor, att våra ryggar mår allt sämre för att vi hela tiden går på jämt underlag. Våra ryggar förfaller i förtid för att vi inte använder dem tillräckligt. Vi måste ut och röra oss mer i skogen, på ojämna underlag. Jag tror att det är likadant för hästen.
Sen rider ju jag islandshäst, dom tycker det är jättekul att jobba när det regnar eller när det blåser, dom blir väldigt taggade. Dels för att dom kan vara lite frusna, men för det mesta tycker de bara att det är skönt att komma ut och röra på sig. De uppskattar det alltid, troligen för att vi sparar på dem.

Anonymous
Sat 12 May 2012 14:51
Skicka ett pm till mig! Sitter via mobilen så kan inte :)
mlholm
Sat 12 May 2012 14:46
jag rider i genomsnitt 5-7 ggr i veckan. på helgernaär det ofta uteritter till stranden osv. dessutom är det tre hstar jag rider. jag rider in te för att prestera utan jag rider för att jag älskar det. så mkt skojjturer är det! ;)

mlholm
Sat 12 May 2012 15:43
jag skiter i mellis, kommer in vid 8 nio på kvällarna. gör läxorna på morgonen ;) typ så! rider inte alla hästar varenda dag.. men jobbar med åtminstånde en varenda dag ;)

Anonymous
Sat 12 May 2012 14:46
hålller med dig, tycker hästarna ska få MINST 1 dags vila. Sen så behöver man inte rida heller, man kan ju gå en promenad eller annat för att hästen ska få röra på sig och få motion.
Det är som vi människor, det är inte bra för oss att träna varje dag i veckan, vi behöver också minst 1 dags vila
Det är som vi människor, det är inte bra för oss att träna varje dag i veckan, vi behöver också minst 1 dags vila

Anonymous
Sat 12 May 2012 15:07
och sen så ska man inte hoppa hela veckan, eller dressyra hela veckan utan det måste vara variation annars kommer ju hästen tillslut ledsna :)
Janin-aa
Sat 12 May 2012 14:44
Jag rider mellan 4-6 gånger i veckan, men oftast typ 4 gånger. Då rider jag en gång för tränare (dressyr, hoppning, markarbete, det varierar) 1-2 gånger ute i skogen för att både jag och Kristall älskar det, och 1 gång till, och där varierar det.
Annars så kan man göra så himla mycket annat som håller igång hästen, busa i ridhuset/paddocken, vara ute tillsammans med hästen och typ gå runt i skogen och kolla nya ställen, vi har även en stooor boll i ridhuset som Kristall älskar, vi brukar springa runt och sparka på den, och jag lovar att han blir lika svettig där som han blir efter ett ridpass, men han tycker att det är mycket roligare med bollen. Så jag rider inte varje dag, men han får ändå komma ut lika mycket :)
och han verkar trivas med det, och vi har skitskoj!
sen går han i hagen minst 7 timmar om dagen, så.
Jag håller helt med dig, man behöver inte alls rida varje dag :)
Annars så kan man göra så himla mycket annat som håller igång hästen, busa i ridhuset/paddocken, vara ute tillsammans med hästen och typ gå runt i skogen och kolla nya ställen, vi har även en stooor boll i ridhuset som Kristall älskar, vi brukar springa runt och sparka på den, och jag lovar att han blir lika svettig där som han blir efter ett ridpass, men han tycker att det är mycket roligare med bollen. Så jag rider inte varje dag, men han får ändå komma ut lika mycket :)
och han verkar trivas med det, och vi har skitskoj!
sen går han i hagen minst 7 timmar om dagen, så.
Jag håller helt med dig, man behöver inte alls rida varje dag :)

Mariielinnea
Sat 12 May 2012 14:46
Vi bor ju på landet. Och jag har ju 2 hästar och rider mammas eller pappas ibland så jag rider inte samma häst flera gånger per dag =)
Linn Lundberg
Sat 12 May 2012 14:33
Håller med, vila och hagvistelse är också viktigt för att en häst ska prestera bra! Rida i skitväder är ingen hit heller, min häst går alltid med huvudet i motsatt riktning som blåsten så han skulle väl få nackspärr till slut x)
joohannalarsson
Sat 12 May 2012 14:32
jag rider min ponny 6-7 dagar i veckan, ca ett hopp pass, ca 3 dressyrpass, 1-2 ut och kanske nån markarbete, sen sista dagen vilar hon eller kanske bara skrittas/travas, men det är viktigt att dom håller igång, speciellt om man tävlar mycket, vilket jag gör (dock inte på så hög nivå) men ändå, men sen är kärlek till hästen grymt viktigt! men om jag ska tävla en helg så låter jag inte min ponny stå en vecka så jag bara kan mysa? man måste ju förbereda hästen!

Hiss-Diss
Sat 12 May 2012 14:37
''men om jag ska tävla en helg så låter jag inte min ponny stå en vecka så jag bara kan mysa''
NeroOhCharlie
Sat 12 May 2012 14:24
Mina hästar hatar att vara ute och göra saker när det regnar och är kallt. Det går sjukt dåligt och tar långt tid att bygga upp det man tappade när det gick dåligt. Dagar som det är skit väder står mina hästar hellre inne och vill verkligen inte gå ut. Tar ofta in dom då och står och myser o borstar dom lr fixar lite i stallet och så, bara för att dom ska veta att man bryr sig och att det inte bara handlar om träning utan de handlar om kärlek och tillit, det är därifrån allt kommer ifrån annars kommer man inte långt :)

Anonymous
Sat 12 May 2012 14:21
jag red varje dag förutom 2 när jag hade Kaip för han var en sån som gick genom staketet om han inte fick komma ut, och han blev väldigt rastlös också. Men jag red dock nästan bara ut, jag bor typ 6km från närmaste ridbana såå..
138 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/hiss-diss/505228527/