Friday 7 September 2012 photo 2/2
|
DISS
Rätt sjukt endå att man ska behöva bettsla upp hästarna till max medans andra kan ridas i endast halsring...
Rätt sjukt endå att man ska behöva bettsla upp hästarna till max medans andra kan ridas i endast halsring...
Annons
Comment the photo
--------------------------->
Wed 17 Oct 2012 11:36
Kan hålla med dig. Min häst ä väldigt pigg och stark men jag valde bort skarpa bett och rider honom nu på hackamore:)
--------------------------->
Tue 18 Sep 2012 21:19
Det beror ju helt på hästen också? Det finns ju vissa hästar som är otroligt pigga och heta och då kanske det är svårt att rida den i halsring? Och då en jätte snäll o lugn häst kanske är lite lättare att rida i halsring med!
blyertspenna
Wed 17 Oct 2012 11:24
Det håller inte jag med om, jag tycker att allt ligger i människan. Det är människan som behöver starka bett för att klara av sina hästar. Det är människor som inte har kunskap, vilja eller ambition att jobba med det helt ifrån grunden. Funkar det inte så gör människan fel, enklare blir det inte.
Tycker att det är väldigt tråkigt att se hästar som döms som svåra och starka och därmed tvingas ha enorma bett i munnen bara för att de råkar vara piggare och för att många människor inte bryr sig om att jobba med avslappning och grunder.
Visst förstår jag att hästar kan vara för starka för sina människor, men det är människans fel. Inte hästens, hästar föds inte som "hårda i munnen", de görs hårda i munnen och sen är de dömda att slitas i. Det är ledsamt helt enkelt.
Båda våra hästar har varit i "pessoa-varningen", alltså att utomstående i många fall hade betslat upp och tvingat dem till underkastelse. Men vi valde att ta bort betten helt och hållet och det gick bra därför att vi lyckades träna det rätt sedan.
Tränar man fel så kommer det inte att gå bra, gör människan fel så gör hästen fel, gör människan rätt så gör hästen rätt.
Ville bara få det ur mig nu när jag råkade se den här kommentaren.. Är inte ute efter någon form av omoget bråk, folk tenderar att tolka motargument som att mucka.
Tycker att det är väldigt tråkigt att se hästar som döms som svåra och starka och därmed tvingas ha enorma bett i munnen bara för att de råkar vara piggare och för att många människor inte bryr sig om att jobba med avslappning och grunder.
Visst förstår jag att hästar kan vara för starka för sina människor, men det är människans fel. Inte hästens, hästar föds inte som "hårda i munnen", de görs hårda i munnen och sen är de dömda att slitas i. Det är ledsamt helt enkelt.
Båda våra hästar har varit i "pessoa-varningen", alltså att utomstående i många fall hade betslat upp och tvingat dem till underkastelse. Men vi valde att ta bort betten helt och hållet och det gick bra därför att vi lyckades träna det rätt sedan.
Tränar man fel så kommer det inte att gå bra, gör människan fel så gör hästen fel, gör människan rätt så gör hästen rätt.
Ville bara få det ur mig nu när jag råkade se den här kommentaren.. Är inte ute efter någon form av omoget bråk, folk tenderar att tolka motargument som att mucka.
Ida Bååth
Thu 18 Oct 2012 16:02
Vissa hästar kan inte slappna av helt pga olika anledningar!
Kan ta min kusins häst i detta läge hon har lyckas EN gång detta år att rida på ett vanligt tvådelat träns bett. Den hästen tar bettet och sticker om man inte har kontrollen! När hon trappar ner på starkheten i bettet då vänder det helt plötsligt.
Jag är inte helelr för att bråka
Kan ta min kusins häst i detta läge hon har lyckas EN gång detta år att rida på ett vanligt tvådelat träns bett. Den hästen tar bettet och sticker om man inte har kontrollen! När hon trappar ner på starkheten i bettet då vänder det helt plötsligt.
Jag är inte helelr för att bråka
blyertspenna
Thu 18 Oct 2012 17:55
Jag tror att i princip alla hästar kan slappna av helt. Förutsatt att rätt människa har dem. Vissa hästar kan t ex inte slappna av med bett överhuvudtaget, som en av våra hästar som var superstressad när hon kom, stark och stack. Men när vi började jobba med simpla saker som att renodla hjälperna, rida på långa tyglar och framförallt att byta till sidepull blev hon som en helt ny häst.
Jag tycker helt enkelt inte att det är rätt väg att gå om en häst är spänd, stressad eller ohälsosamt het att tvinga dem med ännu mer skit i munnen. Men det är min åsikt och jag tror faktiskt inte att smärta på något vis lugnar en häst. Tvingar, ja, men inte lugna.
Och enligt mig så skulle en riktigt duktig människa kunna få din kusins häst såpass lugn och bekväm att bett inte skulle behövas överhuvudtaget. (Tolka inte det som en pik mot din kusin för det är det absolut INTE, ville bara poängtera min åsikt och göra den tydligare)
Jag tycker helt enkelt inte att det är rätt väg att gå om en häst är spänd, stressad eller ohälsosamt het att tvinga dem med ännu mer skit i munnen. Men det är min åsikt och jag tror faktiskt inte att smärta på något vis lugnar en häst. Tvingar, ja, men inte lugna.
Och enligt mig så skulle en riktigt duktig människa kunna få din kusins häst såpass lugn och bekväm att bett inte skulle behövas överhuvudtaget. (Tolka inte det som en pik mot din kusin för det är det absolut INTE, ville bara poängtera min åsikt och göra den tydligare)
EllanEllan
Mon 17 Sep 2012 16:39
fyfaan alltså... jag förstår inte de människor som försvarar sånt här...
Ida Bååth
Tue 11 Sep 2012 19:56
ALLA hästar är olika! Min kusin har en häst som är j'vligt stark! Och hon måste betsla upp för att orka hålla! Ibland stänger hon av "ratten" och kör sitt eget race på tävlings banorna! Hon har försökt och försökt att rida med vanligt flera gånger och haft skarpt bett och gått till mjukare och mjukare! Men det går inte för hon blir för stark!
Anonymous
Mon 10 Sep 2012 19:44
Jag undrar om alla dessa ryttare ens försöker innan de betslar upp...? :/
Anonymous
Sun 16 Sep 2012 21:52
Jag vill inte hamna i något dv-bråk med dig, det vill jag verkligen inte. Vi har olika åsikter och det är väl bra, let's keep it that way :)
Maria Thelin
Sun 16 Sep 2012 21:58
Jag mena inget illa håller med dej x) men om vanliga bett inte funkar för att hästen är för stark så mst man kanske ha sånnt ;)
Vattenpuss
Sat 8 Sep 2012 14:03
Fst just det bettet ser värre ut än det är. Det har i princip samma inverkning som kombibettet på hööks. Skarpt ja, men det finns värre, som fler använder, pessoa tex..
Hot-Or-Not
Wed 17 Oct 2012 11:08
Det på bilden är mycket starkare än ett vanligt kombinations bett ^^ Inte för att tala om att det har nästan samma inverkan som ett pessoa! Det trycker över nosen, i nacken och upp i munnen ^^
Vattenpuss
Wed 17 Oct 2012 11:14
Det trycker över nosen, i nacken och upp i munnen, precis som hööks kombibett.
Hot-Or-Not
Wed 17 Oct 2012 11:24
Nja, fast med hööks kombinations bett blir det aldrig något riktigt tryck över nosen ^^ Så det blir mer som ett svagt pessoa, med kedja dessutom så... nja
EmmaMarvin
Sat 8 Sep 2012 12:52
Jag kanske är lite ovetandes om bett. Men vad är det som för detta bettet hemskt. Alla bara skriver om betten och att det är dåligt osv osv, men varför är det dåligt då?
Detta är ett bett jag inte ens sett förr. Frågan är då om folk tycker att det SER hemskt ut utan att riktigt veta inverkan på det.
Eller VET folk hur det fungerar?!
I så fall vill jag gärna veta :)
Detta är ett bett jag inte ens sett förr. Frågan är då om folk tycker att det SER hemskt ut utan att riktigt veta inverkan på det.
Eller VET folk hur det fungerar?!
I så fall vill jag gärna veta :)
Ida Bååth
Sat 8 Sep 2012 22:33
Håller fasiken med dig! Bettet kan se sååå farligt ut men är själva verket inte farligt.. Man ska ju inte döma efter bilder..!
EmmaMarvin
Sat 8 Sep 2012 22:47
Nej det är det jag menar. Men ingen verkar ju kunna förklara hur det inverkar :/
Ida Bååth
Tue 11 Sep 2012 19:53
Precis.. Finns folk som tror att dom inte har provat att ha mjukare bett! Ingen vet ju inte hur ens häst är tex!
NeroOhCharlie
Sat 8 Sep 2012 11:49
hade jag haft en häst som varit så het hade jag inte tävlat den...
Sandra Barklund
Sat 8 Sep 2012 09:44
skulle aldrig komma på tanken att rida i halsring på min häst och den som vill motbevisa mej varsågod, rider hellre på tredelat
Sandra Barklund
Sat 8 Sep 2012 14:02
jag har en häst med sadeltvång och som stressar lätt upp sej själv, skulle inte precis vilja sitta med halsring på en häst med sadeltvång
Towtow
Sat 8 Sep 2012 14:11
Nej det förstår jag att du inte vill. Det jag kommer skriva nu är inte riktat emot dig, men det skulle gå att rida ALLA hästar med hals ring om man gjorde "rätt" ifrån början
Sandra Barklund
Sat 8 Sep 2012 15:24
hon som red in min häst asså förra ägaren har arbetat i usa där dom red i halsring etc inte ens hon vill sitta med halsring på min häst. alla hästar funkar de inte på. det är samma med tex hundar man kan göra på ett sätt med en hund men inte funkar de på alla anndra
Julia Bieber
Fri 7 Sep 2012 22:37
Dessutom vet vi ju inte riktigt hur pass skarpt detta bett är. Jag har iallafall ingen aning om vilken sort det är :S
♥
Sat 8 Sep 2012 00:08
Nej men principen, istället för halsring på tävling så kan man iaf ta ett milt bett :)
Fanny Åberg
Fri 7 Sep 2012 22:01
det är för fan sjukt i huvudet. undrar hur det skulle kännas om vi hade det där i munnen.
redponyxx
Mon 10 Sep 2012 21:04
haha förlåt med, hur fan ser du hur det bettet ser ut vid munnen? För jag tror nämligen att du drar förhastade slutsatser efter hur det ser ut
Fanny Åberg
Mon 10 Sep 2012 21:44
hahaha, så du menar att det ser mysigt ut eller?
allvarligt, det är sjukt i huvudet och stoppa in sånna bett i en hästs mun, just say'n :p
är sämst på att dra slutsatser så nej! :3 fast ioför sig så ser man på bilden hur bettet funkar. -.-'
allvarligt, det är sjukt i huvudet och stoppa in sånna bett i en hästs mun, just say'n :p
är sämst på att dra slutsatser så nej! :3 fast ioför sig så ser man på bilden hur bettet funkar. -.-'
ClaraLNilsson
Fri 7 Sep 2012 21:15
Varför ska man behöva förvirra sina älskade fina vänner såhär.. Jag förstår det inte.. Räcker det inte med en stor förvirring med att ha oss på ryggen, bett i munnen, sadel på ryggen och massa annat...
Anonymous
Fri 7 Sep 2012 18:04
Håller med dig, dock tycker jag att exempelvis pessoa är flera gånger värre. Att döma av hur det ser ut att fungera på bilden så ser det inte så hemskt ut jämförelsevis.
PaintedWild
Fri 7 Sep 2012 17:48
Eller så kör vi cross utan bromsar! Skämt i åsido dock. Och ja, bettslingen är verkligen överdriven av vad man ser, men sen har man ju aldrig själv suttit upp på hästen och ridit den på vanligt tränsbett eller ens bettlöst. Vet själv hur min systers häst är i hoppningen och att rida henne på bettlöst skulle vara som att just köra cross utan bromsar. Antagligen utan fungerande styrning med. Säger inte att den där betslingen är viktig men kanske nödvändig (vissa ryttare verkar ju inte veta något om ridning så) för att kunna ta sig runt en bana med bromsar och styrning. Alla hästar är inte guds änglar, vissa kan vara rent ut sagt jävliga.
Hiss-Diss
Fri 7 Sep 2012 20:54
kommunikationen mellan häst och ryttare, som markarbete och jobb från marken :)
PaintedWild
Fri 7 Sep 2012 21:43
Jaja självklart! Men som sagt, min systers häst t ex, hon funkar jätte bra att rida i skog och mark men sätter du henne på en ridbana med ett hindre så är det som sagt som ett skenande tåg. Då tvivlar jag på att kommunikation mellan häst och ryttare spelar någon större roll då det enda som finns i hennes huvud är "hoppa". Med alla hästar funkar ju inte detta jobb även om man kan önska. Och självklart så kan det säkert funka någon gång, säger inte att de är omöjligt xD. Tyvärr så har inte alla tävlingsryttare tid för det även om de borde ingå i alla träningsprogram för häst och ryttare
Men som någon vis person en gång sa, eller iallafall sa något liknande "kan du inte rida din häst på vanligt tränsbett så är det dags att börja om från början igen"
Men som någon vis person en gång sa, eller iallafall sa något liknande "kan du inte rida din häst på vanligt tränsbett så är det dags att börja om från början igen"
PaintedWild
Fri 7 Sep 2012 22:08
haha <3 Men ja, sen är jag såndär som tycker "döm inte av en bild, när man sett det med egna ögon så har man rätt att säga vad man vill". Så svårt att avgöra saker från EN bild eller EN pixlig video. Fast sen är det ju mänslkligt att hoppa på tjuren innan man vet hela historien. Och sen är det kaos
133 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/hiss-diss/509339541/