tisdag 1 januari 2013 bild 2/2
![]() ![]() |
Bild och text lånad av @rebeckakarlsson
DISS till ponnyryttare som inte kan sköta sig på tävlingar. Detta har hänt på en tävling som Rebecka var på, inte okej i mina ögon!
"Värt att läsa och ge kommentarer!
Idag när jag var och tävlade i Arvika så kom det in en tjej på en seg b-ponny. Jag tänkte inte så mycket mer än att den var seg. Sen började hon att visa hästen alla hinder innan hon fick startsignal och då slår hon den med spöt direkt, för att tvinga fram den till vattenmattan när den verkligen var livrädd för den! Men hon kunde välja mellan den och ett vanligt räcke, men tog självklart vattenmattan och fick ett stop. Hon piskade upp ponnyn hur jädra mycket som helst och jag blev sjukt förbannad. Sen över ett räcke (bilden) så stannade den också. Då piskar hon den så sjukt mycket att den tillslut hoppar över stillastående efter några sekunder!! Hon la spö på den över nästan varje hinder, hon red som en kratta också, stel och inte ärlig för 5 öre!
Sen kom hon in och skulle hoppa lagklassen. Då stannar den stackars ponnyn på hinder ett, en oxer på 80cm och hon ska göra samma sak här, piska över den stakars ponnyn!!!! Men vi på läktaren började bli så förbannade så jag skrek "men lägg av!!!" då blängde hon på mig och vände och tog det igen.
Jag va så jävla förbannad så ni anar inte, sådana här människor ska inte ha ponny! Kan man inte hantera sina hjälpmedel eller inte kan rida sin ponny på ett ärligt sätt, då ska man ta mig f*n inte ha någon heller.
Vad är era åsikter? Tröttsamt... "
/ gäst 4
Idag när jag var och tävlade i Arvika så kom det in en tjej på en seg b-ponny. Jag tänkte inte så mycket mer än att den var seg. Sen började hon att visa hästen alla hinder innan hon fick startsignal och då slår hon den med spöt direkt, för att tvinga fram den till vattenmattan när den verkligen var livrädd för den! Men hon kunde välja mellan den och ett vanligt räcke, men tog självklart vattenmattan och fick ett stop. Hon piskade upp ponnyn hur jädra mycket som helst och jag blev sjukt förbannad. Sen över ett räcke (bilden) så stannade den också. Då piskar hon den så sjukt mycket att den tillslut hoppar över stillastående efter några sekunder!! Hon la spö på den över nästan varje hinder, hon red som en kratta också, stel och inte ärlig för 5 öre!
Sen kom hon in och skulle hoppa lagklassen. Då stannar den stackars ponnyn på hinder ett, en oxer på 80cm och hon ska göra samma sak här, piska över den stakars ponnyn!!!! Men vi på läktaren började bli så förbannade så jag skrek "men lägg av!!!" då blängde hon på mig och vände och tog det igen.
Jag va så jävla förbannad så ni anar inte, sådana här människor ska inte ha ponny! Kan man inte hantera sina hjälpmedel eller inte kan rida sin ponny på ett ärligt sätt, då ska man ta mig f*n inte ha någon heller.
Vad är era åsikter? Tröttsamt... "
Annons
Kommentera bilden

Anonym
sö 24 feb 2013 16:58
Usch! Skönt att höra att du satte ner foten. Har aldrig varit med om något liknande själv, men man har ju hört en hel del tyvärr :( Det är hemskt vad vissa behandlar sina hästar!
Dobby ☆
tor 10 jan 2013 21:42
Jag blir irriterad på folk som inte visar respekt för andra ryttare på tävling, hände mig för något år sedan, då jag skulle in på framridningen då en tjej trängde sig fram och sa att hon måste ha väldigt lång tid på sig med din häst innan hon skulle starta, jag hade 10-30 min (minns inte) innan jag skulle starta, typ 5-6 före henne. Det sa tjejen till henne somstog vid insläppet eftersom jag stog där halvvägs in då tjejen kom och trängde fram och tröck Dobby bakåt med sin häst som var en av de spändaste ponnyer jag sett i mitt liv.
Närhon sedan bestämt sig för att vänta påsin tur backade hon in i mig med vilje och sa: öh, flyttare förfan!
Respektlöst enligt mig...
Närhon sedan bestämt sig för att vänta påsin tur backade hon in i mig med vilje och sa: öh, flyttare förfan!
Respektlöst enligt mig...
blyertspenna
lö 5 jan 2013 13:01
Jag förstår verkligen inte att så många människor kan hantera sina hästar som skrot eller känslolösa maskiner. Sinnesjukt hur någon kan påstå att de älskar hästar och att hästen är deras bästa vänner men ändå kan folk piska på dem som slagpåsar. Väldigt ledsamt.

Anonym
fre 4 jan 2013 15:48
Usch, när jag läser alla kommentarer här nedan blir jag nästan arg/tårögd!! vadå? "jag tycker inte att du borde skrikit till henne eller lagt upp en bild på henne" HERREGUD!! Hon slog sin häst ..
själv har jag varit med om det när en kompis slagit sin häst så hårt att den vet inte vad den ska göra, blir rädd osv.
jag tycker du gjorde alldeles rätt!! men fattar inte riktigt varför tävlingsledaren eller domaren sa något? Riktigt konstigt! Passar inte riktigt till beskrivningarna. Hoppas att det inte var så allvarligt som du säger ...
själv har jag varit med om det när en kompis slagit sin häst så hårt att den vet inte vad den ska göra, blir rädd osv.
jag tycker du gjorde alldeles rätt!! men fattar inte riktigt varför tävlingsledaren eller domaren sa något? Riktigt konstigt! Passar inte riktigt till beskrivningarna. Hoppas att det inte var så allvarligt som du säger ...

AAVSkUM
fre 4 jan 2013 19:46
Min bästa kompis spöade skiten ur min häst för att han vägrade på ett hinder, vet hur det känns att se det.
Håller med dig till 1000.
Håller med dig till 1000.

Anonym
fre 4 jan 2013 20:25
Herregud.. Din häst oxå ?? .. usch!! Sådana personer vill man bara spy på (förlåt) ..
Min kompis vart så jävla förbannad på sin häst så han bara satt o sparkade på honom och "drog i tyglarna" lixom smällde med dom! Det small som bara den i hästens mun..
Usch.. och ja är sån som inte kan säga till folk heller :( Måste fan bli ändring på det nu!
Min kompis vart så jävla förbannad på sin häst så han bara satt o sparkade på honom och "drog i tyglarna" lixom smällde med dom! Det small som bara den i hästens mun..
Usch.. och ja är sån som inte kan säga till folk heller :( Måste fan bli ändring på det nu!
Jum-Jum
tor 3 jan 2013 22:50
Enligt det som neskrivs så går hon ju över gränsen med spöet.
Jag hade sagt till domaren i det här fallet.
Jag hade sagt till domaren i det här fallet.
ArrowrotTifa
tor 3 jan 2013 22:02
Brukar inte domarna ropa ut när det går över styr? O.o
Jag har aldrig använt ett spö, mer som en förlängd arm (lägger då bara spöt mot bogen för att förstärka t.ex en galoppskänkel) och kommer aldrig göra det heller. Dessutom, hade det varit min unge så hade jag sålt hästen och lärt den innebörden av respekt och hänsyn innan den får något djur igen.
Umdrar vad det är för föräldrar som tillåter sådant här.
Jag har aldrig använt ett spö, mer som en förlängd arm (lägger då bara spöt mot bogen för att förstärka t.ex en galoppskänkel) och kommer aldrig göra det heller. Dessutom, hade det varit min unge så hade jag sålt hästen och lärt den innebörden av respekt och hänsyn innan den får något djur igen.
Umdrar vad det är för föräldrar som tillåter sådant här.

Anonym
tor 3 jan 2013 21:24
DAFUQ!?!?!?!? SA INTE DOMAREN TILL UNGEN!??!?!
DU ska väl för farao inte behöva skrika på ungen eller!? :@@
DU ska väl för farao inte behöva skrika på ungen eller!? :@@

Anonym
tor 3 jan 2013 21:25
o nej, inget illa mot dig, utan bara till hen och domaren...
dressyrfreak
tor 3 jan 2013 19:00
Tyckte det var jävligt onödigt att lägga upp en bild på henne o skrika på henne som du gjorde. Om hon hade gjort något fel så hade säkert överdomaren sagt till henne. Vem vet? H*n kanske sa till ryttaren efteråt. Själv hade jag blivit sjukt irriterad om någon hade sagt så till mig när jag är inne på banan :)

Anonym
tor 3 jan 2013 18:46
Hatar sånna människor som tror hästen är en leksak och dom tror att dom kan behandla den som en ...
ChivasBejjb
tor 3 jan 2013 14:16
Oj, var lagklassen LB? :o hemskt när folk gör sånt, dock tycker jag att man inte ska lägga ut bild på ekipaget, jag själv gjorde det för ett år sedan,la upp bilder på när folk vägrade and so on, men nu lämnar jag bara ut det om ryttaren vill ha det. Det kanske var fel av ryttaren men är det inte bättre att prata med ryttaren och hennes föräldrar? :) det är ju olika hur vi ser på saker och ting men man får väll hoppas att ryttaren lär sej att det inte hjälper att piska på hästen, mer kan inte vi som inte har sett ekipaget göra. Eftersom jag aldrig har sett ekipaget tänker jag inte ta någons parti eller vad man ska säga :)
majjjaekstrand
ons 2 jan 2013 22:53
Tycker det är väldigt taskigt att ta ett foto och lägga ut det på internet och skriva detta. Hon sköter sin häst på sitt sätt, så jag tycker inte ni/du ska skriva såhär. Hon kanske inte visste att hennes ponny var rädd för vattenmattan. Sen kanske hon blev rädd och piskade till den.

Emmeliza
tor 3 jan 2013 20:57
vad fan spelar det för roll om man suddat över ansiktet, man ser fortfarande ekipaget och skulle lätt kunna känna igen det, riktigt lågt faktiskt av hissdiss att lägga ut det här

sosirori98
fre 4 jan 2013 01:06
Jo det förstås men det jag syftade på mest var att hon inte kan hantera sin ponny på ett värdigt sätt och därför tycker inte jag att hon borde få ha häst. Sen var det ju dumt att de inte sudda för hela ekipaget, men faktum kvarstår, hon kan inte hantera sin häst och det är inte okej att slå den för att hon inte kan rida den :)
'Hotter then fire.♥
ons 2 jan 2013 21:31
hatar äckliga fula ungar som gör så.. DOm har ingen respekt.. Ponnyn borde en dag vara borta från stallet då någon snäll kommit och hämtat den, och där inte ska mer än ett damkorn ligga-

Anonym
ons 2 jan 2013 18:52
kan någon kopiera och slriva vad det står med mörk text? omöjlgt att se på mobilen..
Moa-Foto
ons 2 jan 2013 18:35
Såg det på en tävling en gång.. Hästen blev piskad helatiden och tillslut så tröttna den väl och slängde av ryttaren. Då så tog ryttaren tag i tyglarna och stog och piska hästen och sen gick hon ut från banan och lämna hästen där så hennes mamma fick hämta den.. Hon skrek typ "jävla skit häst jag vill fan inte ha den mer!!". Dock så fick hon en varning som tur va!:)
idaa12
ons 2 jan 2013 15:53
Haha fyfan håller med totalt här! En gång när jag kollade på p&j i mörrum(Blekinge), så var det en liten liten tjej, inte så gammal som hade en stor D-ponny skulle jag tro. Den såg verkligen jättefin och snäll ut! Men när hon skulle börja hoppa banan fick hon inte igång hästen i galopp, så då sparkade hon i hälarna i hästens mage, och jag menar verkligen sparkade! Hästen kom in i en rätt slö galopp och sprang mot första hindret.. Ryttaren tog spöet och smällde hästen otroligt hårt och mycket över hindret, så höll hon på så sedan på några till hinder, efter det var det en oxer, liite högre oså.. Som hästen då vägrade på.. Började backa och stissa upp sej, flickan smällde och smällde hästen, tillslut hoppade den här lilla ryttaren av mitt i banan.. Tog sitt spö där man håller i själva spöet och slår hästen på mulen, på ögonen och på bogen, hösten börjar stegra smått och blir självklart uppjagad.. Flickans mamma springer in på banan och tar hästen, skäller ut dottern och går ut från paddocken.. Hela publiken bara skriker att hon inte är värd hästen osv. Tycker det var riktigt hemskt att se, hon misshandlade sin häst vill jag säga, riktigt obehagligt!
tintinsjooqvist' !
ons 2 jan 2013 13:42
jag har med "piskat" över min ponny 1 gång. men inte så mkt.
han bara töntar sig.
han vägrar ALLTID på första rundan. på träningar o allt. så 1 riktigt snapp på bogen framför vartenda hinder o så hoppar han. Sen rundan efter hoppar han som att han aldrig hoppat nått annat än den banan innan!
Men ja, inte så mkt som den här tjejen verkar göra!
han bara töntar sig.
han vägrar ALLTID på första rundan. på träningar o allt. så 1 riktigt snapp på bogen framför vartenda hinder o så hoppar han. Sen rundan efter hoppar han som att han aldrig hoppat nått annat än den banan innan!
Men ja, inte så mkt som den här tjejen verkar göra!
choklad1999
ons 2 jan 2013 10:06
Jag vet inte hur det är på den nivån, för jag tävlar elit och när någon piskar hästen för mycket eller bankar säger domarna strängt till. Det är samma om hästen blir utesluten på en tävling och ryttaren piskar till hästen så kan man få betala böter :) antagligen så var denna domaren rätt feg och inte vågade säga till eller så tyckte dom det var rätt att får piska hästen när den är seg. Men jag kan säga att på varenda tävling så är de t ju alltid någon som piskar upp hästen bakom ridhuset eller så.. Tragiskt kan jag väl erkänna att det är.

Anonym
ons 2 jan 2013 07:25
Sa inte domaren till?

Anonym
ons 2 jan 2013 02:30
+ spö ska nt svara ett straff utan en lugn snäll förlängd arm!
Emmeliza
ons 2 jan 2013 01:28
fel av henne som jag skrev under!
detta är tyvärr inte ovanligt men det blir bättre (vad jag märkt) , speakern och överdommarna säger till och är nogrannare med reglerna!
detta är tyvärr inte ovanligt men det blir bättre (vad jag märkt) , speakern och överdommarna säger till och är nogrannare med reglerna!
☼ßµmßiëJump
tis 1 jan 2013 22:32
om hon som skrev det här skrek lägg av så tycker jag att det är fel av dom. De är åskådare, inte några domare. Har de något att säga till om, gå till flickan efter hennes ritt och prata med henne och kanske ge henne några tips och råd i fortsättningen för att få bättre resultat.
Att skrika från läktaren var enormt fegt och dumt tycker jag :)
Att skrika från läktaren var enormt fegt och dumt tycker jag :)

Anonym
ons 2 jan 2013 00:45
Jag tycker ibland att man kan göra det, man vill nt se ett djur bli plågad och sen skita i det, sen gå ut, om man skriker till lite så kanske det lossnar lite!!

Emmeliza
ons 2 jan 2013 01:26
det är fel och skrika det från läktaren och går man dit efteråt är det bara risk att det blir bråk och tjaft, man går DIREKT till överdomaren och säger till så får dom som ska sköta det fixa det! :)
DelaMotte
tis 1 jan 2013 22:01
Jag använder aldrig spö, bara vi trickträning men då är den mer för att visa och inte piska!! Men läste lite kommentarer nedan. Kan inte alla bara stå upp och säga till domaren? Det hjälper inte att man bara sitter och grinar.. Det är de mest irriterande enligt mig..
LoveYaBea
tis 1 jan 2013 21:42
Jag bor i Arvika.. Och själv rider jag där!
känner tyvärr inte igen hästen, och inte ryttaren heller när ni kladdat för ansiktet.. :/ usch blir så less på alla sånna, dom fattar inte att de inte är okej...
känner tyvärr inte igen hästen, och inte ryttaren heller när ni kladdat för ansiktet.. :/ usch blir så less på alla sånna, dom fattar inte att de inte är okej...

~Nora~
tis 1 jan 2013 21:39
De handlade om en snorunge som rappade till sin ponny typ 100 gånger på en tävling..:(

♥ TeamSL ♥
tis 1 jan 2013 21:59
man blir så arg de borde inte få ha en häst eller ponny om de inte har tålamod!
~Nora~
tis 1 jan 2013 21:26
Tror hon som skrev de överreagerar lite, om de hade varit så fruktansvärt illa hade domaren sagt till.. Men de är fel att smälla till hästen så ändå..
Omega
tis 1 jan 2013 20:50
Måste säga att det om det var så illa som det står så skulle domaren agerat? Det är deras skyldighet och det är därför dom finns.
SannaPann
tis 1 jan 2013 20:48
Kanske låter helt jävla efterbliven nu, men är inte en oxer på 80 cm ganska högt för en B-ponny?

princemarius
ons 2 jan 2013 20:11
Men ursäkta min omtanke då, LB för b-ponny är inte överhögt. Så det beror på vad du pratar om för ekipage, för vissa högt andra lågt.

Anonym
tis 1 jan 2013 20:45
På en tävling när jag var med min unghäst så kom

Anonym
tis 1 jan 2013 20:48
En tjej in på banan och spöade hästen direkt när hon kom in på vanan för att han vart rädd för en funktionär, hon hade vinklat spö och så sparkade hon med sporrar också :(
ibubbue
tis 1 jan 2013 20:02
hade jag varit domare skulle jag gått fram till ekipaget, tagit spöet ur handen på ryttaren och piskat till henne minst lika många gånger och minst lika hårt som hon slog hästen. därför ska jag nog inte bli domare :)
Natalie
tis 1 jan 2013 19:04
Jag tänker inte kommentera det här fallet av anledningen att jag inte såg det, därför vet jag inte hur mycket som är sant och inte. Jag har varit funktionär och sett liknande saker på en fd. ridskolehäst jag själv ridit för länge sedan. Han hade enorm kapacitet inom hoppning och var den pigga typen som aldrig någonsin sett ett spö för han hoppa och sprang mer än gärna utan det. Trots det fick han spö före varje hinder.
Jag anser att man borde bli striktare på användning av spö. Jag tycker att på större tävlingar ska spö förbjudas. Har man en häst som tycker om att hoppa behöver man inte spö. Tycker inte hästen om att hoppa får man hitta något gemensamt istället för att tvinga hästen. Eller göra åtminstone en liknande variant som finns på travbanan: Spöt får aldrig slå hästen.
Jag anser att man borde bli striktare på användning av spö. Jag tycker att på större tävlingar ska spö förbjudas. Har man en häst som tycker om att hoppa behöver man inte spö. Tycker inte hästen om att hoppa får man hitta något gemensamt istället för att tvinga hästen. Eller göra åtminstone en liknande variant som finns på travbanan: Spöt får aldrig slå hästen.

PonnySmurf
tis 1 jan 2013 20:59
Det finns faktiskt regler för det innom hoppning också ;) Man får inte använda spöet. Förstår inte hur dommaren kan ha låtit ryttaren hålla på så. För det finns regler som säger att man inte får använda spöet som bestraffning och så. :)

Natalie
tis 1 jan 2013 21:09
Det finns regler, men de är på tok för slappa och dommare är för överseende, det behövs striktare. Och man får använda spöet, men inte för mycket. Men den regeln märks sällan av. :)
Linda svensson
tis 1 jan 2013 18:52
Vet inte vad jag ska säga. Mår illa sånt här, att man ens kan bete sig så mot sin häst eller bästa vän..
orkide05
tis 1 jan 2013 18:20
Jag var på ponny sm i somras som funktionär..sen kom en tjej in på en ponny och när hon skulle hoppa över sista hästen stannade hästen 10meter ifrån och vägrade gå (den var sjukt rädd), då börjar ungen spöa sin häst och sparka in sporrarna i magen ca 20-25gånger och då reser sig hästen och då tar hon sitt spö och spöar hästen ett x-antal gånger i huvudet och sliter hästen i munnen. Sen kommer hennes morsa inspringandes på banan och skrämmer hästen bakifrån medans ungen slår hästen till den hoppar över hindret.. Helt sjukt (dommaren sa endå till ca 5ggr att hon skulle sluta slå sin häst)..
Linn Lundberg
tis 1 jan 2013 18:19
Varför inte gå o prata med tjejen istället? Värt att skriva ut det på internet, lär inte förändra något.

AAVSkUM
tis 1 jan 2013 18:35
Men varför diskar inte domarna ungarna som spöar hästarna så dom kanske lär sig? Och varför lär inte någon tränarna att inte lära ungarna att spöa dom?
Herregud, det är hästar, det är djur..
Herregud, det är hästar, det är djur..

Linn Lundberg
tis 1 jan 2013 23:11
Haha fråga inte mig, det finns en anledning varför jag inte håller på så mycket med hästar längre. Just för att jag tycker att sporten spårar ur. Synen på sund hästhållning har helt enkelt "mjukats upp" på senare tid. Förr i tiden var det "hästkarlar" som hade häst, nu är det småbarn. Inte så konstigt utvecklingen går i fel riktning då. Barn vet ju helt enkelt inget annat än det de får lära sig, dessutom funkar det ju att slå en häst (inte i alla fall men u get the point), det är ju en snabb genväg och så funkar ju tyvärr människosläktet i många fall, vi vill ta den snabba vägen.
Beckhha
tis 1 jan 2013 18:04
Dålig domare som inte diskade henne!
Tycker dom skulle tagit ett allvarligt snack med henne me!
Usch hästar är för snälla inland :/
Tycker dom skulle tagit ett allvarligt snack med henne me!
Usch hästar är för snälla inland :/

Sky-Fly
tis 1 jan 2013 18:44
domaren borde verkligen diskat henne..
och hästen verkar vara lite för snäll också men den blev ju piskad så hårt aj, den borde bockat av henne idijuut … förstår mig inte på vissa människor ibland stackars häst..
och hästen verkar vara lite för snäll också men den blev ju piskad så hårt aj, den borde bockat av henne idijuut … förstår mig inte på vissa människor ibland stackars häst..

tintinsjooqvist' !
tis 1 jan 2013 21:29
man kan få gult kort osv om man rappar till hästen för många gånger. Som att man får INTE släppa ena handen för att piska mer än 2 gånger tror jag det va utan bara bogpiska. men man kan ju endå få gult o rött kort också
Så förvånar mej att hon inte åkte ut o blev diskad!
Så förvånar mej att hon inte åkte ut o blev diskad!

Anonym
tis 1 jan 2013 17:49
Det är väldigt dåligt av domaren som inte gjorde något åt det.
Men istället för att klaga på internet så hade jag nog istället faktiskt gått till domaren/överdomaren och sagt till.
Att enbart klaga en massa på nätet om folk som man tycker gör fel gör inget åt det, bättre att faktiskt göra något åt det istället=).
Sedan är det ju fel av ryttaren att bara slå hästen vid varje hinder.
Men istället för att klaga på internet så hade jag nog istället faktiskt gått till domaren/överdomaren och sagt till.
Att enbart klaga en massa på nätet om folk som man tycker gör fel gör inget åt det, bättre att faktiskt göra något åt det istället=).
Sedan är det ju fel av ryttaren att bara slå hästen vid varje hinder.
ironygirl
tis 1 jan 2013 17:42
men sluta klaga på internet om det?! gör något åt det istället!! gå till överdomaren och förklara situationen

Hiss-Diss
tis 1 jan 2013 18:22
+1 till @Puufie
Nästa gång hon kanske ser denna tjejen säger till hon som inte betedde sig.
Nästa gång hon kanske ser denna tjejen säger till hon som inte betedde sig.

ironygirl
tis 1 jan 2013 22:04
löjligt att man ska behöva fråga andra människor hur man själv ska göra i vissa situationer! jag personligen kan ju inte bara sitta och titta på när någon plågar ett djur, men det kanske andra kan :)

Anonym
tis 1 jan 2013 23:16
Men uppenbarligen finns det folk som tycker det är okej iom att någon har lärt ungen att göra sådär, och hon fick rida klart
Du vet nog
tis 1 jan 2013 17:42
Var på en tävling där ryttaren RAMLADE av, då tog mamman hästen och ledde ut den å ungen tjöt å skrek. När mamman stod å höll hästen så stod ingen och PISKADE hästen med spöt!! :(

♥♥ 4everBrownie ♥♥
ons 2 jan 2013 12:22
fotade han när ungen piskade? för då har ni ju bild bevis om ni anmäler de
Linneatheres
tis 1 jan 2013 17:42
de va bra att du sa åt henne, brukar vara funktionär på gustav wasa ryttarspel och då brukar vi ha som regel att man bara får använda spö 3-5 gånger under ritten om man är för hård med spöt så blir man diskad!
Tinkerviews
tis 1 jan 2013 17:39
usch!
Har varit med om det också. Fast då sa dom till i högtalarn att ryttaren inte fick spöa efter varje hinder.
Har varit med om det också. Fast då sa dom till i högtalarn att ryttaren inte fick spöa efter varje hinder.

Mariielinnea
tis 1 jan 2013 17:59
Hästen kan tycka det är jätte kul att hoppa... Fast kanske mindre hinder. Min kompis häst var sån, flög över hinder upp till 60 och sen vart det bra stopp :/ fast du har också rätt ;) !
Asfaloth
tis 1 jan 2013 17:34
Är inte det förbjudet? Har för mig att vi har ganska strikta regler på det i Sverige. Dåligt av domaren.

Anonym
tis 1 jan 2013 17:32
Domarens fel enligt mig.. Men det är ju inte rätt av henne att rida så heller.
AlexusAthena
tis 1 jan 2013 17:29
jag fattar inte varför dommaren inte diskade henne...? Det är bara jävligt dåligt av dommaren. Självklart gör ryttaren jättefel osv, därför borde dommaren diska henne direkt.

Kajsa
tis 1 jan 2013 17:51
håller med. Då skulle den stackars ponnyn slippa få så himla mycket rapp med spöet.
Hannah Bengtsson
tis 1 jan 2013 17:24
Jag skulle frågat när hon kom ut varför hon piskar över sin ponny och att hon måste träna mer på ett vänligt sätt mot hästen innan hon börjar tävla!
StinaSSjoberg
tis 1 jan 2013 17:22
Man blir så j*vla förbannad!! Sådana människor ska inte ha häst eller ponny!!

Tinkerviews
tis 1 jan 2013 18:05
Jag var och fota på en tävling, och då sa överdommaren till när det hände.
Julia :)
tis 1 jan 2013 17:20
Men ska inte dommaren reagera i ett sånnt här läge? Jag vet att den kan missa att se ibland men om det är vid nästan varje hinder borde den ju sett?

Anonym
tis 1 jan 2013 17:18
Sjukt! Folk som inte kan hantera sin häst/ponny på rätt sätt borde inte ha en!

Anonym
tis 1 jan 2013 18:46
Modigt av tjejen att säga till iallafall, nog inte så många som skulle ha vågat :)

Anonym
tis 1 jan 2013 17:18
Härligt att hon vågade säga till må jag säga.

Anonym
tis 1 jan 2013 17:18
Människor är sjuka helt enkelt, bara vinna i deras tankar. Dem bryr sig inte om djuret
193 kommentarer på denna bild
Direktlänk:
http://dayviews.com/hiss-diss/512111533/