Sunday 12 September 2010 photo 18/26
|
I en hästflock finns det inte bara en ledarhäst, även om vissa hästar visar sig mer dominanta än andra. De turas om att hålla vakt, och det är inte alltid EN häst som alla de andra följer. De kompromissar och turas om att ta ansvar. Ett exempel är när hästarna ligger och vilar sig, då är det inte en häst som står upp och "passar sin flock" hela tiden, utan de turas om. I stora flockar brukar det vara några stycken som står upp och håller koll. När någon av spanarna blir trött, lägger den sig ner tätt följt av att en annan liggande häst tar ansvar och reser sig upp för att avlösa den som la sig ner.
Det kan tyckas att det ofta finns ett ledarsto i en flock, som bestämmer över de andra. Dock är detta inte helt sant, det är snarare så att ett (ofta) gammalt och erfaret sto har kloka idéer, som de andra hästarna i flocken frivilligt tar efter. Det är inte så att stoet säger till de andra: Lyd mig! Utan det är de andra som resonerar: Jag vill göra som du gör, för jag tycker du har bra idéer! Därför kan det komma sig att när stoet känner för att gå bort till skugga, gå och ta några klunkar vatten eller vandra till annat gräs, hänger de andra med - totalt frivilligt.
Detta lärde jag mig av en bok som heter "Hästarnas kroppsspråk" (originaltitel: Horse and Pony Body Language Phrasebook) skriven 2008 av Susan McBane. Det är alltså riktiga studier och undersökningar, så högst troligt måste det ju stämma?
Jag blev dock väldigt förvånad när jag läste det, det har liksom varit så självklart att: I en hästflock finns EN ledare. Det skakade liksom till mycket av mitt upplägg i huvudet, haha.
Vad tror ni om detta? Motargument? Har ni hört/läst det innan eller har ni något annan "hållbart" argument mot att det skulle vara annorlunda?
Svara gärna!
Annons
Comment the photo
Anonymous
Sun 26 Sep 2010 13:11
Har också läst den och håller med, tror på en slags rangordning men ingen flockledare. Oftast ser man ju att det är en och samma häst som kan gå genom hö-högarna som den vill och de andra flyttar villigt på sig, men det behöver inte vara den som står och spejar under natten när de andra sover eller leder flocken till olika platser. Men det är intressant sånt här :-)
InHarmony
Mon 27 Sep 2010 17:43
Precis! Nu när jag väl läst det, känns det ju otroligt mycket mer logiskt, framförallt när jag tittar på en flock. Ja, mycket intressant :)
Horsemanship
Tue 14 Sep 2010 19:44
Jag kan fullt tro på dettta. Jga har läst en del på sista tiden om flockar osv och jag började själv tänka lite mot detta hållet när jag läste även om det inte stod så. Men var så fast vid att det bara finns en ledare att jag inte funderade vidare så mycket på det men nu hamnade några till pusselbitar på plats :D
Tack för texten... nu börjar jag tänka igen XP <3
Tack för texten... nu börjar jag tänka igen XP <3
InHarmony
Thu 16 Sep 2010 10:34
Ja men precis, jag tycker det har varit så självklart att jag inte har ifrågasatt det... Men nu, när jag väl läst om det, låter det ju faktiskt mer logiskt, när man väl tittar på en flock hästar!
Haha, varsegod, tänka är ju kul :D <3
Haha, varsegod, tänka är ju kul :D <3
Horsemanship
Thu 16 Sep 2010 21:07
Aa men precis :D det e mkt mer självklart när man kommer in på rätt spår :D
Anonymous
Mon 13 Sep 2010 09:16
Jag trodde det var så som texten! :) Har sett det när hästar ligger ned och byter av varandra. Och det med stoet, har jag alltid trott att de är de andra i flocken som väljer vem de vill följa! Så jag trodde väl rätt då, om man nu ska tro på texten :P
InHarmony
Tue 14 Sep 2010 10:00
Ja, det verkar så! :)
För mig har det varit så självklart och uppmärksammat att det finns EN ledare, så jag har aldrig ifrågasatt det. Men nu när jag tänker efter, så känns det ganska uppenbart att det är på detta sättet :)
För mig har det varit så självklart och uppmärksammat att det finns EN ledare, så jag har aldrig ifrågasatt det. Men nu när jag tänker efter, så känns det ganska uppenbart att det är på detta sättet :)
Anonymous
Sun 12 Sep 2010 17:50
Trodde innan att det bara fanns en ledare, men efter att jag läst detta så tror jag på texten ;)
Anonymous
Sun 12 Sep 2010 17:14
så är de i vår flock, vi har ju de dominanta stoet Lilly som verkligen "bestämmer", men ofta så går alla hästar undan för Viccy (min häst oxå). Men sen har vi valacken som oxå kan ta ton om man säger så. Så att de finns 1 ledar häst tror jag inte på. Kanske i en flock på 2 hästar, men när de blir större flock så tror jag att de turas om.
Anonymous
Sun 12 Sep 2010 22:48
men de har jag märkt, första stallet där va de flera st, sen gick ju Viccy bara med en annan häst (du vet grannen stalls Sun?) å nu e de 4 å 3 st verkligen dominerar varandra förutom Robina:p Och de e LITE lustigt, för de sägs ju att de äldsta stoet ska va dem som "bestämmer" men i denna flocken e de Lilly på 9 år å Viccy på 10 år sen Moffe på 18 år sist Robina å hon blir 22.
Tiick
Sun 12 Sep 2010 14:42
jepp hästflcoken har som sag tingen bestämd ledare utan dom ha rolika roller, det är ofta försvararen vi människor säger är ledarhästen eller spejaren som ofta går först och som sagt ofta är en äldre häst
beckybuijs.blogg.se
Sun 12 Sep 2010 14:02
låter faktiskt väldigt logiskt !
ett äldre sto har gått igenom mycket och varit med länge..
ett äldre sto har gått igenom mycket och varit med länge..
InHarmony
Sun 12 Sep 2010 22:37
Ja precis! Men samtiigt är det inte alltid hon som "leder" flocken, utan det är ibland som de andra följer hennes idéer..
imperative
Sun 12 Sep 2010 14:02
har aldrig tänkt på det innan, men det låter ju rimligt efter det du skrev
22 comments on this photo