Monday 5 September 2011 photo 5/11
|
hej!
jag har ett problem med pållen min !
När jag rider ut, så sticker han verkligen i skogen, asså det går inte att få stopp på honom!
Hur ska jag göra, jag har testat allt känns det som ..
Men om jag byter bett? vilket bett isf ?!
kan inte ha något med kedja då han blir stressad av den ..
VET NI NÅGOT BETT SOM ÄR LITE STARKARE MEN UTAN KEDJA ?!
Annons
Camera info
Camera W595
Focal length 4 mm
Aperture f/2.8
Shutter 1/8 s
ISO 250
Comment the photo
ponnynn
Mon 12 Sep 2011 20:33
Om du måste byta bett, prova ett smalare isf. Aktivera honom hela tiden när du rider ut, rid ut tillsammans med någon så kan ni rida på led (utan att det blir "tävling") Om det är i galoppen han sticker, sluta galoppera i skogen och gör det bara hemma tills han lugnar sig mer. Det är livsfarligt och inte acceptabelt för hästen att sticka. Visst är han rätt ung också? Då kanske han kommit in i trotsåldern och testar dig? :)
Ella
Tue 6 Sep 2011 21:14
testa "snokrem" om du inte redan har det, kan ju vara att han tar tag i bettet
Ella
Tue 6 Sep 2011 21:21
okej, tycker inte det är så hemskt om man inte drar åt den för hårt, den hindrar ju bara att hästen gapar och i vissa fall tar tag i bettet och sticker
Anonymous
Tue 6 Sep 2011 22:53
osnebern : tror ändå att det flesta plågar hästen,
vemfan vill ha en jävla metallbit i käften?
vem vill att någon ska spänna runt en rem runt din näsa för att du inte ska gapa?
allt man sätter på hästen är väl inte så bra, hästar var vildhästar från början..
vemfan vill ha en jävla metallbit i käften?
vem vill att någon ska spänna runt en rem runt din näsa för att du inte ska gapa?
allt man sätter på hästen är väl inte så bra, hästar var vildhästar från början..
Anonymous
Wed 7 Sep 2011 08:33
asså jag hade bara tänkt lägga mig i lite här för jag blev ganska upprörd av några kommentarer...
Spö. sporrar och pessoa bett är INTE djurplågeri om man använder det på rätt sätt! Det är väl bättre att använda ett pessoa bett och kunna vara mjuk i handen att att rida på t.ex ett vanligt tvådelat och behöva slita hästen i munnen?
Varken spö eller sporrar är "taskigt" heller. Vissa hästar bockar som galnignar och då måste man ju säga till hästen med spöet annars flyger du ju av och då har ju hästen lärt sig att den kan bocka när den tycker det är jobbigt!
Om ni nu tycker att allt man sätter på hästen är djurplågeri/inte bra, varför rider ni då överhuvudtaget? För ryttaren sitter ju oxå på hästen och då är ju inte det heller särskillt bra eftersom "hästar var vilda från början". Hör ni så fånigt det låter att säga att allt man sätter på hästen är dåligt? Den enda jag håller med här är @osnebran kommentar om att man märker om hästen får ont i munnen av ett pessoa bett! Nu har jag sagt vad jag tycker, hata mig för det men så här tycker jag.
Spö. sporrar och pessoa bett är INTE djurplågeri om man använder det på rätt sätt! Det är väl bättre att använda ett pessoa bett och kunna vara mjuk i handen att att rida på t.ex ett vanligt tvådelat och behöva slita hästen i munnen?
Varken spö eller sporrar är "taskigt" heller. Vissa hästar bockar som galnignar och då måste man ju säga till hästen med spöet annars flyger du ju av och då har ju hästen lärt sig att den kan bocka när den tycker det är jobbigt!
Om ni nu tycker att allt man sätter på hästen är djurplågeri/inte bra, varför rider ni då överhuvudtaget? För ryttaren sitter ju oxå på hästen och då är ju inte det heller särskillt bra eftersom "hästar var vilda från början". Hör ni så fånigt det låter att säga att allt man sätter på hästen är dåligt? Den enda jag håller med här är @osnebran kommentar om att man märker om hästen får ont i munnen av ett pessoa bett! Nu har jag sagt vad jag tycker, hata mig för det men så här tycker jag.
Anonymous
Wed 7 Sep 2011 14:23
jo det är fan visst djurplågeri ,allt vi gör / sätter på vår häst är det.
de föddes vildhästar, varför får de inte vara vildhästar?
de föddes vildhästar, varför får de inte vara vildhästar?
L I N N E A ♥
Tue 6 Sep 2011 14:55
hade nsätan ett lika dant problem , fast hon ville hem,,
när jag red ut på min sköthäst så vände hon och bara drog hem, jag viste inte vad jag skulle göra så jag frågade ägaren och hon följde med en gång när vi skulle till paddocken, Luxine(hästen) gjorde exakt samma sak, ägaren hade till och med med sig ett spö och viftade medd men de hjälpte inte, så hon gick till och med på cyklen som ägaren hade. :/ men sen tog vi port en rem, och hon blev mycket lättare att satnna och styra och hon var inte lika satark !
de kanske är något med untrusning ?be någon gå medd och ha med sig ett grimmsakft ?:)
när jag red ut på min sköthäst så vände hon och bara drog hem, jag viste inte vad jag skulle göra så jag frågade ägaren och hon följde med en gång när vi skulle till paddocken, Luxine(hästen) gjorde exakt samma sak, ägaren hade till och med med sig ett spö och viftade medd men de hjälpte inte, så hon gick till och med på cyklen som ägaren hade. :/ men sen tog vi port en rem, och hon blev mycket lättare att satnna och styra och hon var inte lika satark !
de kanske är något med untrusning ?be någon gå medd och ha med sig ett grimmsakft ?:)
L I N N E A ♥
Tue 6 Sep 2011 15:02
rider du barbacka ? hmm, ja de är ju lite svårare att stanna hästen då ;/
Anonymous
Tue 6 Sep 2011 08:48
Böj på hästen som nödbroms, och träna in one rein stop så kan du bromsa hästen utan att behöva slita bakåt i munnen! Ett stångbett utan kedja blir bara ett hissbett som dras bakåt i munnen på hästen och bara gör dig onödigt skarp och stark.
Anonymous
Mon 5 Sep 2011 22:55
Synd att han inte funkar med kedja, annars hade jag sagt jaktkandar/Kimberwick. Funkar jättebra på min häst som är lite stark när hon blir pigg, men det är kindkedja på det :/
Anonymous
Mon 5 Sep 2011 21:33
Har du kollat om han lägger tungan över bettet min häst har gjort de o då blir dom nästan omöjliga att få stopp på min tränare tyckte jag skulle testa något tungbett kommer inte ihåg vad de heter men han slutade att göra de ;)
Anonymous
Mon 5 Sep 2011 21:32
Byt iaf inte bett, det kmr att förvärra allt !!
Anonymous
Mon 5 Sep 2011 22:00
alltså vill bara säga att ja det finns skarpa bett som inte ens borde få säljas. och:
Jag hade testat allt på min häst, men han bara gick runt och drog upp munnen och grimaserade på ALLA sorters tränsbett.
jag prövade ett skänkelbett och vips! han blev lugn och avslappnad i munnen och började lyssna istället för att koncentrera sig på att jäklas med bettet. och det var en bettexpert som sa att jag kunde prova det.
punkt x)
Jag hade testat allt på min häst, men han bara gick runt och drog upp munnen och grimaserade på ALLA sorters tränsbett.
jag prövade ett skänkelbett och vips! han blev lugn och avslappnad i munnen och började lyssna istället för att koncentrera sig på att jäklas med bettet. och det var en bettexpert som sa att jag kunde prova det.
punkt x)
Anonymous
Mon 5 Sep 2011 22:02
Okej, alla väljer vad dem gör med sina egna hästar. Skulle själv inte ha agerat likadant, men det är allas individuella val helt enkelt. ;)
amich
Mon 5 Sep 2011 22:01
låtsas som att du inte vet det, för du bryr dig ju ändå inte eller hur? (;
de viktigaste är att man har kul , skitsamma om hästen har ont, hästen ska fan itne få sticka i skogen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1111
de viktigaste är att man har kul , skitsamma om hästen har ont, hästen ska fan itne få sticka i skogen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1111
lozan
Mon 5 Sep 2011 20:15
jag vet inte riktigt vad detta bett igentligen har för effekt men skriver ändå ^^
Jag rider en gammal galoppör ponny, alltså en ponny med MYCKET fart! Han om någon häst kan riktigt sticka iväg, och vet att dom har haft alla möjliga bett på honom, Men just nu har vi ett RAKT bett med fasta ringar. Det funkar super, och känns ju inte alls starkt eftersom det inte är något som klämmer eller ökar tryck nånstans.
Vet att några andra också har de på sina hästar, kanske något att testa? (:
Hopaps du får ordning på de! =)
Jag rider en gammal galoppör ponny, alltså en ponny med MYCKET fart! Han om någon häst kan riktigt sticka iväg, och vet att dom har haft alla möjliga bett på honom, Men just nu har vi ett RAKT bett med fasta ringar. Det funkar super, och känns ju inte alls starkt eftersom det inte är något som klämmer eller ökar tryck nånstans.
Vet att några andra också har de på sina hästar, kanske något att testa? (:
Hopaps du får ordning på de! =)
Sfut
Mon 5 Sep 2011 19:59
Någon skrev det tror jag men jag kan tipsa om att byta ut kedjan mot en läderrem om det är kedjeljudet som han reagerar på. Det kan du göra på i princip vilken stångbett som helst. ;)
ROSAKOSSAMUU
Mon 5 Sep 2011 20:04
ah , jag såg det !
ska testa , för det är ju ljudet han blir stressad utav ..
ska testa , för det är ju ljudet han blir stressad utav ..
SlopePrincess
Mon 5 Sep 2011 19:44
Min sköthäst är jättestark. Finns vuxna duktiga ryttare som ridit henne, och vissa får inte stopp på henne..
Men när hon sticker , oftast är det på hemväg, så om man är tex långt från en väg och inte är rädd för att hästen ska bocka så kan man bara driva, driva driva, tills hästen blir trött och själv vill sakt av. Då kan man driva för att inte hästen ska få som den vill, eller som jag säger inte få sista "ordet" :) Dock gör jag det vääldigt sällan.
Annars när hon sticker i galopp så tar jag ett stadigt grepp om ena tygeln och snurrar runt henne. Om hon inte snurrar runt så får man väl "dra" ännu mer tills hon snurrar runt. Dock så gör min sköthäst det bara för att dumma sig och då kan man göra så. Gillar inte att dra henne i munnen men hellre det än att sitta och tasläppa tasläppa då hon iaf inte lyssnar. Så står man åt andra hållet tills hästen är lugn innan man vänder och fortsätter ;)
Men när hon sticker , oftast är det på hemväg, så om man är tex långt från en väg och inte är rädd för att hästen ska bocka så kan man bara driva, driva driva, tills hästen blir trött och själv vill sakt av. Då kan man driva för att inte hästen ska få som den vill, eller som jag säger inte få sista "ordet" :) Dock gör jag det vääldigt sällan.
Annars när hon sticker i galopp så tar jag ett stadigt grepp om ena tygeln och snurrar runt henne. Om hon inte snurrar runt så får man väl "dra" ännu mer tills hon snurrar runt. Dock så gör min sköthäst det bara för att dumma sig och då kan man göra så. Gillar inte att dra henne i munnen men hellre det än att sitta och tasläppa tasläppa då hon iaf inte lyssnar. Så står man åt andra hållet tills hästen är lugn innan man vänder och fortsätter ;)
ROSAKOSSAMUU
Mon 5 Sep 2011 19:47
okej :)
tyvärr finns det bara vissa sträckor man kan galoppera , och som jag skrivit längre ner så om jag drar i en tygel så springer han in i träd, eller snubblar på stubbar ...
men tack för tipset!
tyvärr finns det bara vissa sträckor man kan galoppera , och som jag skrivit längre ner så om jag drar i en tygel så springer han in i träd, eller snubblar på stubbar ...
men tack för tipset!
Pferdfreedom
Mon 5 Sep 2011 19:36
börja med att träna mkt övergångar :) Börja på en ridbana och när hästen har lärt sig lyssna på små hjälper. Sen börjar du med att skritta ute i skogen. Även på de ställen där hästen inte brukar sticka gör du ofta halt.
Om du känner att hästen spänner sig/förbereder sig för att sticka så gör du halt och står still till den har lugnat ner sig.
Börja varje ridpass med att träna lite markarbete. När du stannar ska hästen stanna och stannar den inte så stampar du i marken och viftar med händerna i luften samtidigt som du går emot den så att den blir tvungen att backa.
Se så att den hela tiden är uppmärksam emot dig när du rider och när du kommer till de ställen där den brukar sticka börja ställ den åt olika håll och rid olika ridövningar så den "glömmer bort" att sticka.
Bli inte sur på hästen om den sticker utan när den har stannat så sitter du av och gör ledövningarna som jag nämnde högre upp. När hästen lyssnar på dig så sitter du upp igen och fortsätter rida som om ingen ting hade hänt.
Var noga med att hästen hela tiden ska ha uppmärksamhetenm riktad mot dig. :)
Om du känner att hästen spänner sig/förbereder sig för att sticka så gör du halt och står still till den har lugnat ner sig.
Börja varje ridpass med att träna lite markarbete. När du stannar ska hästen stanna och stannar den inte så stampar du i marken och viftar med händerna i luften samtidigt som du går emot den så att den blir tvungen att backa.
Se så att den hela tiden är uppmärksam emot dig när du rider och när du kommer till de ställen där den brukar sticka börja ställ den åt olika håll och rid olika ridövningar så den "glömmer bort" att sticka.
Bli inte sur på hästen om den sticker utan när den har stannat så sitter du av och gör ledövningarna som jag nämnde högre upp. När hästen lyssnar på dig så sitter du upp igen och fortsätter rida som om ingen ting hade hänt.
Var noga med att hästen hela tiden ska ha uppmärksamhetenm riktad mot dig. :)
ROSAKOSSAMUU
Mon 5 Sep 2011 19:44
okej , tack för tipset!
dock viftar jag inte med händerna när han ska backa .. jag håller på med NH och gör ungefär lika , och när han inte stannar så viftar jag på grimskaftet/tygeln :)
och han sticker typ överallt när jag kortar upp tyglarna ..
tack för tipset anyway !
dock viftar jag inte med händerna när han ska backa .. jag håller på med NH och gör ungefär lika , och när han inte stannar så viftar jag på grimskaftet/tygeln :)
och han sticker typ överallt när jag kortar upp tyglarna ..
tack för tipset anyway !
evan97
Mon 5 Sep 2011 19:12
jag hade en häst som också sticka iväg i skogen, och jag byta alldrig bett till något starkar xd tyker sånt är fel mot hästen, men jag fick stop på honom att jag "drar" (eller hur man ska säga det, men inte dra så hårt så det gör ont XD) i ena tyglen sen andra, om om igen efter var andra, sedan stannade han, fast gillar inte göra det, (gillar inte dra i munnen xd)
Toti
Mon 5 Sep 2011 19:28
Slutar aldrig springa?
Ja, varför ska bara du få som du vill? :)
Om du ist säger innan han hunnit sticka att 'nu tar vi en uppfriskande snabb galopp' så är det ju ändå ditt förslag och din häst tycker troligtvis att du just föreslagit något otroligt bra :)
Ja, varför ska bara du få som du vill? :)
Om du ist säger innan han hunnit sticka att 'nu tar vi en uppfriskande snabb galopp' så är det ju ändå ditt förslag och din häst tycker troligtvis att du just föreslagit något otroligt bra :)
ROSAKOSSAMUU
Mon 5 Sep 2011 19:33
men det finns ett ställe där han bor, och så fort jag kortar upp tyglarna säger han YEHO ! och springer ..
men aja, tack för tipsen
men aja, tack för tipsen
Anonymous
Mon 5 Sep 2011 18:52
Rid mycket volter, böj honom och få honom att tänka på annat.
Jag skulle ha prövat ett tvådelat skänkelbett, westernbett :) Där kan man ha en lädercurb istället för kedja. Ett ganska snällt bett enligt mig, om det rids med fina händer :)
Men rid mycket så att han verkligen lyssnar på dig. Såfort du känner att du inte har kontroll, lägg en volt. eller gör halt och backa.
Sen så är det bara bra att rida mycket dressyr på plan :)
Jag skulle ha prövat ett tvådelat skänkelbett, westernbett :) Där kan man ha en lädercurb istället för kedja. Ett ganska snällt bett enligt mig, om det rids med fina händer :)
Men rid mycket så att han verkligen lyssnar på dig. Såfort du känner att du inte har kontroll, lägg en volt. eller gör halt och backa.
Sen så är det bara bra att rida mycket dressyr på plan :)
Anonymous
Mon 5 Sep 2011 18:56
http://www.highridge.se/product.do?productId=252490
ungefär ett sånt här :)
ungefär ett sånt här :)
Anonymous
Mon 5 Sep 2011 21:26
på ett sånt bett är det rätt lite verkan i själva munnen. Det trycker i nacke, under haka(där curben sitter) och på tungan.
har testat mitt bett på tre kusar och alla dem gick kanon på det :)
har testat mitt bett på tre kusar och alla dem gick kanon på det :)
Anonymous
Mon 5 Sep 2011 18:44
Jaktkandar är ett kanonbett!
Annars dra i en tygel! Det är hästens uppgift att hålla kolla på sina ben, den ska göra vad du ber den om! Och aktivera huvudet på den , gör slutor , öppnor och tempoväxlingar osv! :)
Annars dra i en tygel! Det är hästens uppgift att hålla kolla på sina ben, den ska göra vad du ber den om! Och aktivera huvudet på den , gör slutor , öppnor och tempoväxlingar osv! :)
Anonymous
Mon 5 Sep 2011 19:52
Men du skadar ju hästen! Bättre att använda det tills du behärskar din häst. Men vet du vad , du är född 1998. Jag är betydligt äldre än dig, så det är okej att du inte tänker långsiktigt. Men det är inte min häst och rent ut sagt så skiter jag i om du sliter i sönder din hästs mun. Jag kan iallafall stå för mina handlingar att jag kan rida med ett snällt bett och har nosgrimma på henne så att hon inte kan gapa bort bettet och sticka iväg samt att då får hon inga munskador. Vilket din häst kommer att få så småning om!
Anonymous
Mon 5 Sep 2011 20:10
Är inte sur. Utan ger dig simpel fakta. Och det är inte endast sår jag pratar om och dessutom så skrev jag så småning om.
Anonymous
Mon 5 Sep 2011 18:43
vad ahr du för bett nu? :) skulle föreslå ett Hackamore..enkelt.. visst inget bett men det är skarpt och din häst kanske behöver det.. vet vi haft det problemet med en häst men när vi satte enkelt hackamore blev han med ens bättre.
AlexanaForever
Mon 5 Sep 2011 18:32
Tycker inte att du ska byta mot starkare bett.. kanske hitta ett sätt att bryta honom. till exempel, skritta bara o när han går i din takt, då kan du trava, tills han går i den takten du vill och lägg galoppen lite på hyllan. Släpp o ta i tyglarna, plocka med fingrarna så att han vet om att du sitter där uppe. Kanske lite skänkelvikningar, övergångar skritt/trav/halt och om han skulle vara EXTRA pigg en dag, ja då skrittar du bara helt enkelt. Man kan ju i princip skritta hur länge som helst o de sätter extra bra muskler (: o se till att INTE hålla i tyglarna hårt hela tiden, då blir han bara starkare. Släpp o ta e de bästa, sitt ner om han skulle dra iväg o försök att få kontakt xd
e inte världsbäst på att ge tips men ja ^^
e inte världsbäst på att ge tips men ja ^^
AlexanaForever
Mon 5 Sep 2011 18:41
aha :/
Har du försökt att ge honom ''uppgifter'' i skritten? :) typ volt runt ett träd, skänkelvikning, halt.
Ta t.ex 3 skrittsteg sen ska du ge din fan(haha förlåt) på att han ska stanna :)
Jag gillar inte att man ska dra i munnen för jag Vet hur känsliga dem e i munnen, o ett starkare bett gör de värre.. o tyvärr tror jag att hur starkt de än e så kommer du få dra till i munnen ändå ^^ men sen vet ja ju inte hur hästen e (:
Har du försökt att ge honom ''uppgifter'' i skritten? :) typ volt runt ett träd, skänkelvikning, halt.
Ta t.ex 3 skrittsteg sen ska du ge din fan(haha förlåt) på att han ska stanna :)
Jag gillar inte att man ska dra i munnen för jag Vet hur känsliga dem e i munnen, o ett starkare bett gör de värre.. o tyvärr tror jag att hur starkt de än e så kommer du få dra till i munnen ändå ^^ men sen vet ja ju inte hur hästen e (:
AlexanaForever
Mon 5 Sep 2011 18:48
haha ^^ jag har aldrig stött på e sån häst så jag har ingen aning, använder bara huvudet lite xd
Men visst känns de lite hopplöst när de känns som om man har försökt med allt
Men visst känns de lite hopplöst när de känns som om man har försökt med allt
Anonymous
Mon 5 Sep 2011 18:30
kombinationsbett, det är hackamore o bett i ett. Väldigt skarpt men kan funka i såna lägen. Men det bästa är att vara konsekvent o inte låta honom göra det. Alltså skritta bara i skogen i några veckor och sticker han så gör du allt för att få stopp på honom , rid mot träd tex och sen stannar du i skogen tills han skrittar lugnt. Men vad du än gör, byt inte till pessoabett :)
ROSAKOSSAMUU
Mon 5 Sep 2011 18:34
usch , nej ALDRIG pessoa , tycker de är djurplågeri :S
hm .. jag vet inte ja om det skulle bli för starkt , men jag är ju inte stark på handen så !
men tack för tipset, ska testa ! :)
hm .. jag vet inte ja om det skulle bli för starkt , men jag är ju inte stark på handen så !
men tack för tipset, ska testa ! :)
109 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/495745089/