Sunday 25 March 2012 photo 9/15
![]() ![]() ![]() |
Jag hoppas jag inte är den enda som reagerar på att Zetterman anser att man ska piska över en häst?
"Spö på bogen hela vägen"
Att detta sänds i tv? Nja svt...
Kan ju lägga till en edit:
Att döma av de som redan kommenterat.
Så är det fullständigt okej bland de som är yngre att slå en häst till att hoppa.
Medans de äldre tycker att man inte löser problemet med slag.
Intressant.
Annons
Comment the photo
Yolo
Thu 5 Apr 2012 19:41
Men det här var ju ett extremt fall. Han hade ju troligen fått sin vilja igenom under en lång period och alla hade gett upp. Att visa hästen att den inte hade något val visar ju ändå hästen att det är en själv som bestämmer. Jag tyckte inte heller att hon tog i så enorm när hon spöade :o
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u6/_u1/_u3/_u3/_u7/u2613371/1389026899_m_1.jpg)
Yolo
Thu 5 Apr 2012 19:52
Kanske använde fel ord, menade inte extremt men själv har jag aldrig hört talas om ett sådant fall tidigare. Men han var ju envis som fan och då gäller det bara att vara dubbelt så envis tillbaka.
När hon väl fick över hästen så tyckte han ju faktiskt att det var kul. Att någon tog kommandot.
Dock, skulle jag, om jag var i hennes situation - tagit av sporrarna och va på han med benen lite mer. Men samtidigt kan man inte va på honom för mkt med benen då han kan bli skänkeldöv.
Svårt dilemma helt enkelt...
När hon väl fick över hästen så tyckte han ju faktiskt att det var kul. Att någon tog kommandot.
Dock, skulle jag, om jag var i hennes situation - tagit av sporrarna och va på han med benen lite mer. Men samtidigt kan man inte va på honom för mkt med benen då han kan bli skänkeldöv.
Svårt dilemma helt enkelt...
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Thu 5 Apr 2012 19:55
Varför inte bara ta itu med problemet ist för att tvinga hästen att hoppa?
Markarbete är A och O och det skiter de ju fullständigt i.
Markarbete är A och O och det skiter de ju fullständigt i.
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u6/_u1/_u3/_u3/_u7/u2613371/1389026899_m_1.jpg)
Yolo
Fri 6 Apr 2012 10:31
Fråga inte mig, men jag har inte sett att han har problem
Med bommar, det framgår ju bara att han har problem med hinder, iaf från vad videona visar och dom upprepar flera gånger "musse vill inte hoppa"...:i
Med bommar, det framgår ju bara att han har problem med hinder, iaf från vad videona visar och dom upprepar flera gånger "musse vill inte hoppa"...:i
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 5 Apr 2012 07:56
Jag tycker det är en skam att visa sånt i ett barnpogram , hur dom slår o tvingar över hästen . Tränaren nämner ju även att man måste helt enkelt bara tvinga över honom, Och hur tusan låter det i dom små tittarnas öron? Ska dom nu gå till stallet och tvinga sin häst till allt som kan orsaka allvarliga olyckor. Man måste någonstans förstå att man bör lyssna lite på sin häst också. Sen skulle jag vilja se lite mer på hur hästen ( på bilden) Egentligen mår. Den kan lika gärna ha något som sitter o gör obekvämt i munnen som hindrar den eller även att bettet gör obehag, även kan det vara liknande som påverkas utav sadeln, osv. Nej , jag tycker att den där tränaren var lite för tuff för att ställa upp i ett barnpogram. diss
WhoGivesAFuuuck
Thu 29 Mar 2012 17:27
Nu vill inte jag låta som någon som tycker det är okej att slå hästen men har ni sätt sen när hästen kommer över flera hinder och hoppar snällt så tycker han det är väldigt roligt. Som Isabella säger så är det antagligen bara fjanterier och på något sätt måste dom få bukt med det och det funkar ju tillslut. Snart kommer hon inte behöva ha spö. Sen slår hon inte varje gång han ska hoppa och han får mycket beröm efteråt. Men tänk lite på hur glad han är när dom faktiskt får över honom.
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Thu 29 Mar 2012 17:45
ändå tycker du att de är ok att kolla på?
jag hade bett honom dra åt helvetet ;) Men ridskoleryttare (de flesta) får ju i princip lära sig att piska o styra med handen.
Det har han säkerligen.
jag hade bett honom dra åt helvetet ;) Men ridskoleryttare (de flesta) får ju i princip lära sig att piska o styra med handen.
Det har han säkerligen.
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Thu 29 Mar 2012 18:01
du tycker att det är okej att hon o han piskar o sporrar hästen, men skulle inte göra det själv? :)
![](http://cdn08.dayviews.com/97/_u3/_u2/_u0/_u9/_u2/_u0/u3209204/1335471944_m_1.jpg)
WhoGivesAFuuuck
Thu 29 Mar 2012 18:05
Jag tycker inte det är rätt, men jag bryr mig inte så mycket om det eftersom jag ändå inte kan göra något åt det. Visste inte att hon hade sporrar eftersom hon sparkar så på hästen.. det tycker jag inte är speciellt bra!
emma
Thu 29 Mar 2012 10:12
Vi brukar prata om PA på teorin (har varje vecka) där jag rider. Och jag tycker att om den inte vill hoppa så får dom väl sälja den till någon som inte vill hoppa. Det är INTE okej att slå den INTE INTE INTE jag tycker sjukt synd om den. Min ridlärare sa att dom hade en sån häst på ridskolan en gång och dom skolade om den till westernhäst och nu mår den jättebra.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 28 Mar 2012 00:32
Det jag tycker är värst är att t.ex. jag kollar på Ponnyakuten bl.a. för att jag lär mig en massa grejer och tar tips.
Jag kan dock utesluta grejer som denna eftersom att jag vet bättre, men lite mindre/mindre erfarna ryttare kan ju bara ta till sig detta utan att tänka sig för.
Nejnej, fel signaler som sänds ut!
Jag kan dock utesluta grejer som denna eftersom att jag vet bättre, men lite mindre/mindre erfarna ryttare kan ju bara ta till sig detta utan att tänka sig för.
Nejnej, fel signaler som sänds ut!
AlexusAthena
Tue 27 Mar 2012 13:26
Helt klart ska man inte slå hästen över hindret, men vad jag har förstått av denna hästen så har han bara lärt sig att komma undan. Dom har ju aldrig beskrivit honom som nervös eller rädd för hindrena.
Hästar är lata i största allmänhet, förlåt, men så är de. Dom gör inte grejer dom inte måste. Ännu en gång, nej, man ska inte slå fram hästen, men vad gör man när hästen bara jävlas? Som sagt, tror inte hästen är stressad och tycker de är lite elakt att skriva om detta utan att veta bakgrunden.
Och NEJ, jag tycker inte de är okey att slå hästen, utan hade hellre sett något annat sätt, bara en synpunkt.
Hästar är lata i största allmänhet, förlåt, men så är de. Dom gör inte grejer dom inte måste. Ännu en gång, nej, man ska inte slå fram hästen, men vad gör man när hästen bara jävlas? Som sagt, tror inte hästen är stressad och tycker de är lite elakt att skriva om detta utan att veta bakgrunden.
Och NEJ, jag tycker inte de är okey att slå hästen, utan hade hellre sett något annat sätt, bara en synpunkt.
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Tue 27 Mar 2012 19:30
Det går att skippa hoppningen helt om hästen inte vill. Det går även att försöka göra det roligt för hästen. Men nej. De väljer att slå den.
Dock vill jag gärna veta hur du tycker att det är elakt att skriva det här utan att veta bakgrund.
Spela roll? Att slå en häst är att slå en häst.
Dessutom är det ju endast kritik till tränaren. Precis som att kritisera de som binder upp en häst mellan två pålar och piskar den om den slutar gå i piaff.
Dock vill jag gärna veta hur du tycker att det är elakt att skriva det här utan att veta bakgrund.
Spela roll? Att slå en häst är att slå en häst.
Dessutom är det ju endast kritik till tränaren. Precis som att kritisera de som binder upp en häst mellan två pålar och piskar den om den slutar gå i piaff.
Beckhha
Tue 27 Mar 2012 02:06
blev faktiskt riktigt irriterad över det.
Vill hästen inte hoppa men förfan skit i hoppningen då den vill inte okej?
asså det är som att tvinga ett barn till att spela fotboll om den tycker det är piss tråkigt men nej ge ungen en käft smäll för den ska spela fotboll.
Liksom visst dom vill att hästen ska kunna hoppa men försök att leka fram det då liksom.
Hästen kommer bara komma ihåg att det blir som en fajt att ta sig över hindret.
Nej jag tycker inte det är okej att göra så.
(min åsikt)
Vill hästen inte hoppa men förfan skit i hoppningen då den vill inte okej?
asså det är som att tvinga ett barn till att spela fotboll om den tycker det är piss tråkigt men nej ge ungen en käft smäll för den ska spela fotboll.
Liksom visst dom vill att hästen ska kunna hoppa men försök att leka fram det då liksom.
Hästen kommer bara komma ihåg att det blir som en fajt att ta sig över hindret.
Nej jag tycker inte det är okej att göra så.
(min åsikt)
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Tue 27 Mar 2012 16:14
haha ursäkta, så om hästen e trött på ridskola e den bortskämd? xD eller vill den inte hoppa e den bortskämd?
du e bortskämd när du inte gör saker som du inte vill :))
du e bortskämd när du inte gör saker som du inte vill :))
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 28 Mar 2012 00:30
Jag slår väl fan inte en unge om jag märker att denne är bortskämd?
Jag tycker att det är FRUKTANSVÄRT att man har den synen på spö. Att hästen förtjänar det.
Jag tycker att det är FRUKTANSVÄRT att man har den synen på spö. Att hästen förtjänar det.
Frida
Mon 26 Mar 2012 23:20
Innan alla hackar kan ni ju prova och rida hästen och se om ni fixar det på något annat och bättre sätt? Med detta säger jag inte att jag gillar sporrar och spö själv tävlar jag utan sporrar och spö, men det är svårt att förstå när man inte vet hur det verkligen är.
![](http://cdn08.dayviews.com/103/_u2/_u9/_u3/_u4/_u9/_u3/u2934937/1349546869_m_1.jpg)
belivemeitstrue
Thu 29 Mar 2012 22:38
Jag hänger inte riktigt med längre men ja markträning löser nästan alla problem och slag gör dom bara värre. Så att hjälpa hästen i PA kräver det att ryttare slutar säga att hästen är dum, hoppar av och lär sig hästens beteende
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u3/_u4/_u1/_u4/_u8/u341481/1389285208_m_1.jpg)
Frida
Thu 29 Mar 2012 22:40
Okej okej jag förstår hur du tänker iaf, men förstår inte hur tobbe som ska vara otroligt duktig inte ser det?
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Fri 30 Mar 2012 07:05
Han lär sina hästar allting med godis.
Det säger ganska mycket.
Kolla ist på Norah Kohle, hon använder godis ibland. Men hennes hästar vill vara henne till lags för att så mysa med henne.
Det säger ganska mycket.
Kolla ist på Norah Kohle, hon använder godis ibland. Men hennes hästar vill vara henne till lags för att så mysa med henne.
Assii
Mon 26 Mar 2012 21:43
Helt sinnessjukt är det, världens sämsta sett att lösa det såkallade problemet på också.
Tyckte varken om killen som red eller tränaren. Jag blir så förbannad på att dom kallar det där att lösa problem.
Tyckte varken om killen som red eller tränaren. Jag blir så förbannad på att dom kallar det där att lösa problem.
EricaModin
Mon 26 Mar 2012 21:20
Det blir ingen bra lösning genom att "slå" hästen med ett spö för att komma över :s finns nog bättre sätt att lösa det på :)
Nt så positivt att det sänds på tv tycker jag :o
Nt så positivt att det sänds på tv tycker jag :o
❤
Mon 26 Mar 2012 21:15
Jag tycker dom kan kolla upp ponnyns rygg och sadel för att se om det är så att han kan ha ont.. För han ser ju inte alls ut att tycka om att hoppa.. Om min häst gjorde så som han gjorde så skulle jag kolla upp han..
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Mon 26 Mar 2012 23:33
Tack!
Skickade:
Hej!
Tycker verkligen inte det bör sändas i tv (ska inte förekomma överhuvudtaget) att man ska piska en häst tills den hoppar. Hoppar inte hästen finns det ett problem att ta itu med, inte bara köra förbi det med våld. Om problemet istället löses från marken till att börja med (därifrån alla problems grund ska lösas) så är att slå hästen inget som behövs.
En tankeställare gällande vilka tränare som är med i programmet kanske vore på sin plats.
Skickade:
Hej!
Tycker verkligen inte det bör sändas i tv (ska inte förekomma överhuvudtaget) att man ska piska en häst tills den hoppar. Hoppar inte hästen finns det ett problem att ta itu med, inte bara köra förbi det med våld. Om problemet istället löses från marken till att börja med (därifrån alla problems grund ska lösas) så är att slå hästen inget som behövs.
En tankeställare gällande vilka tränare som är med i programmet kanske vore på sin plats.
![](http://cdn08.dayviews.com/101/_u2/_u3/_u4/_u1/_u5/_u1/u2341510/1362956739_m_1.jpg)
WithPleasure
Mon 26 Mar 2012 23:51
Underbart!! Ju fler som mejlar desto större allvar kommer dom att ta det på!
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Tue 27 Mar 2012 10:24
Precis, bett några till (som delade samma uppfattning) skicka och 3 kommer gör det iaf!
Inte mycket men flera gånger bättre än inget!
Inte mycket men flera gånger bättre än inget!
orkide05
Mon 26 Mar 2012 21:03
gillar inte hans träning, spö och sporrar är ingen lösning även fast han tycker det.
det finns en anledning till varför hästen inte hoppar!
det finns en anledning till varför hästen inte hoppar!
belivemeitstrue
Mon 26 Mar 2012 17:31
Blir både arg och ledsen över de människor som anser att det är rätt att slå en varelse som inte kan uttrycka sig med ord. Hästen visar med hela sitt kroppspråk att den inte vill hoppa men ingen bryr sig, stackars lilla häst som gör sitt bästa för att säga att den inte vill hoppa.
Att Tobbe Larsson som är "kungen inom firhetsdressyr" kan stå för detta är för mig sjukt...
Det finnas ALLTID en anledning till att hästen gör som den gör- en häst är aldrig dum för den tänker inte som en människa
Att Tobbe Larsson som är "kungen inom firhetsdressyr" kan stå för detta är för mig sjukt...
Det finnas ALLTID en anledning till att hästen gör som den gör- en häst är aldrig dum för den tänker inte som en människa
.. -
Mon 26 Mar 2012 16:38
Reagerade också på det, tycker inte att han verkar nå bra. Och tycker att dom verkar hoppa alldeles för ofta, iallafall dom med "hopp problem"
Alwarion
Mon 26 Mar 2012 16:28
Ett rapp precis bakom skänkeln som förstärkning när den stannar är väl okej. Men inte sådär...
Vision-One
Mon 26 Mar 2012 16:17
Ponnyn har ju konstig och inte så effektiv hoppstil utan flyt så jag antar att det är både tråkigt och jobbigt för honom att ta sig över hinder. Han kanske till och med har varit med om en obehaglig olycka i samband med hoppningen för att han har den stilen han har på sina språng.
Men om man tittar på tidigare avsnitt så hoppar han ju helt okej med draghjälp av en annan häst. Varför nöjer man sig inte bara med det och låter hästen slippa hopplektionerna på ridskolan, alternativt hoppa låga hinder eller cavaletter med draghjälp med en erfaren lektionsryttare?
Att han verkar strunta blankt i ryttarens signaler, vägrade att SKRITTA över en bom i början (associerar bommar med att det snart blir högre och besvärligare eller bara envis alternativt ingen tillit till ryttaren?) och har noll framåtbjudning är ju en annan sak...
Men om man tittar på tidigare avsnitt så hoppar han ju helt okej med draghjälp av en annan häst. Varför nöjer man sig inte bara med det och låter hästen slippa hopplektionerna på ridskolan, alternativt hoppa låga hinder eller cavaletter med draghjälp med en erfaren lektionsryttare?
Att han verkar strunta blankt i ryttarens signaler, vägrade att SKRITTA över en bom i början (associerar bommar med att det snart blir högre och besvärligare eller bara envis alternativt ingen tillit till ryttaren?) och har noll framåtbjudning är ju en annan sak...
alexxandraj
Mon 26 Mar 2012 14:37
håller med, men dock tyckte jag mest det såg ut som att hon irriterade hästen med spöt på bogen hela tiden istället för att ge den ETT rapp precis då den stannade. men håller med om att det borde finnas bättre sätt
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 26 Mar 2012 11:40
Enligt mig finns det andra sätt att lösa problemet. Ett rapp med spöt kan jag väl hålla med om att det behövs ibland vid hoppträning men inte sådär.
Sandra
Mon 26 Mar 2012 10:51
Vid träning, när man lär hästen att ändra sig och börja vilja hoppa är det ju helt okej, bara man slutar med det sen när han har lärt sig :)
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Tue 27 Mar 2012 16:06
det är ju samma sak? :) de är väl ändå lika okej att slå en häst som en hund med ett spö..?
303 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/503462011/