Friday 15 August 2014 photo 1/1
|
Varför använder du bett?
Är det för att det nästan alltid varit så? För att hästen du rider hade det innan och ska då alltid ha det? För du gillar att stoppa in hårda metaler/gummi i munnen du också och tror hästen tycker likadant? Jobbar din häst inte med kroppen om den inte har nånting i munnen? Lyssnar inte din häst utan att du måste ha hjälpredskap i en av dom känsligaste delarna på kroppen?
Pröva dra dig själv i mungiporna. Är det skönt? Nää, dom flesta tycker nog inte det. Obehagligt är det i alla fall, det är nog inget folk vill uppleva dagligen.
(Ja, detta är ett väldigt provocerande inlägg men det har ett syfte; för att få dig att tänka, varför använder du bett, egentligen?)
kommer ta bort eventuellt onödiga kommentarer.
Annons
Camera info
Camera NIKON D3000
Focal length 165 mm
Aperture f/5.3
Shutter 1/500 s
ISO 500
Comment the photo
Cezzyh
Fri 5 Sep 2014 19:19
jag kommer alltid att rida med bett, de e inte redskapet du ska straffa utan folket som använder de fel =)
Anonymous
Thu 4 Sep 2014 06:57
Använder i princip aldrig bett
Anonymous
Thu 4 Sep 2014 06:58
När jag gör det är det väl om jag ska träna dressyr inför tävling för man måste ha bett där ju ^^
Anonymous
Mon 18 Aug 2014 05:00
Bett kommer alltid finnas oavsett vad men Tanken är fin om alla skulle kunna rida utan det. Jag rider i det för att jag får ofta rida problem hästar där det skulle bli farlig för min del och hästens om jag red utan. Samt tränar en nordsvensk i dressyr som hatar trycket på nosbenet som hackamore ger. Och tror lite att man glömmer när en häst går i korrekt form så är trycket i munnen inte starkt då hästen går rätt och bettet vilar i munnen. ett bett är bara ett bett, det är ryttaren som bestämmer hur det ska användas sen.
Anonymous
Mon 18 Aug 2014 05:49
Jag gillade svaret i början men behöver ingen lektion i hur det funkar. :p
Carolina Gustavsson
Sun 17 Aug 2014 22:40
jag rider med det som är bäst i situationen för hästen. men annars så rider jag alltid med betsel på. idag red jag i bara halsring tex så jaa det är helt olika vad som händer i vardagen.
hamstersvans
Sun 17 Aug 2014 16:19
Rider jag på skolans hästar(vilket jag sällan gör) så rider jag med bett, rider jag på min mammas kompis ponnisar så blir det mest med bett då dom tycker det är mest logiskt. Men ibland får jag rida utan bett, ingen logik i know. Men kör jag min ponny så är det bettlöst
bbaraduu
Sun 17 Aug 2014 13:46
Jag använder inte bett, rider i repgrimma :) Min häst funkar inte på bett, tar man lite för hårt i han så tar han tag i bettet och springer all världens väg så vi valde att ta bort bettet :)
MathildaJo
Sat 16 Aug 2014 23:08
Jag använder inte bett på min häst, hon rids på sidepull, repgrimma och hackamore. Hon funkar utmärkt bettlöst så jag håller mig till det :)
MathildaJo
Sat 16 Aug 2014 23:15
Hackamoret använder jag dock knappt alls längre, sidepull är det jag märkt att hon trivs på bäst samt repgrimma så vi håller oss till det :)
Anonymous
Sat 16 Aug 2014 17:57
Nödbroms:P
Ja, kort och gott för att vid eventuella svårigheter ha en broms.
Kan ju tillägga att jag faktiskt inte rider med bett så mycket. Jag gör det däremot på tävling (distans, där man alltså inte är instängd i en liten ridbana utan ute bland folk och hästar som man aldrig träffat och rör sig i situationer ute som man inte kan styra över) och om jag av annan anledning vistas i en situation som jag upplever att det kan bli problem för andra i omgivningen om något skulle hända. Är egentligen inte så förtjust i idén kring bett, så använder det så varsamt jag kan och mest vid situationer där jag vill ha lite extra koll.
Ja, kort och gott för att vid eventuella svårigheter ha en broms.
Kan ju tillägga att jag faktiskt inte rider med bett så mycket. Jag gör det däremot på tävling (distans, där man alltså inte är instängd i en liten ridbana utan ute bland folk och hästar som man aldrig träffat och rör sig i situationer ute som man inte kan styra över) och om jag av annan anledning vistas i en situation som jag upplever att det kan bli problem för andra i omgivningen om något skulle hända. Är egentligen inte så förtjust i idén kring bett, så använder det så varsamt jag kan och mest vid situationer där jag vill ha lite extra koll.
♡teenage boys♡
Sat 16 Aug 2014 15:24
Jag har ett kimblewickbett på min starka andalusier korsning, jag har provat ett ponny hackamore, ett vanligt hackamore med långa skänklar men hon drar ner huvudet och bara sticker. Sen har jag även provat vanliga tre delade och två delade bett och dem funkar inte hon drar ner huvudet och sticker, samt så får jag knappt stopp på henne i skritten. Jag vill gärna få stopp på henne på en raksträcka med stora krondiken på båda sidorna utan att man drar henne i munnen eller att hon hänger sig och bara sticker. (Jag vet att du inte frågade vilket bett jag använder, men som någon där nere skrev så är det svårt att förklara om man inte skriver vilket bett man har..)
coldblood
Sat 16 Aug 2014 14:43
Det skulle bli väldigt svårt och farligt om jag inte hade bett på hästen när jag kör.
coldblood
Sat 16 Aug 2014 14:56
Jo, jag kör en kallblodstravare i full tävlingskondition som gärna tar i och lägger ner sig i bettet när han tränas, dvs att han stödjer sig på bettet. Det skulle säkert gå att lära honom gå med bettlöst MEN då skulle du behöva ta mycket mer i hästen än med ett bett för att hålla nere farten. Dessutom vistas vi mycket efter trafikerade vägar och det vore idiotiskt korkat både för bilister, mig själv och hästen att inte köra med bett i ett sådant läge då hästen måste kunna undanmanövreras lätt ifall en olycka uppdagas.
Anonymous
Sat 16 Aug 2014 12:34
Jag har ett gummibett med parellstänger på sidorna för att han helt enkelt inte förstår signalerna annars.. Nyinriden 7åring, har testat grimma då det är lite "coolt" att rida med det, tyvärr slutar det nästan alltid att han inte förstår och blir arg... Har även testat hack å crossunder vilket han inte förstår heller :(
Men jag jobbar med att kunna rida med helt lös innertygel och snart helt lös yttre å bara styra med sitsen så hoppas jag kunna ha bettlösa alternativ snart :D
Men jag jobbar med att kunna rida med helt lös innertygel och snart helt lös yttre å bara styra med sitsen så hoppas jag kunna ha bettlösa alternativ snart :D
Anonymous
Sat 16 Aug 2014 14:26
Tack :D igår var första gången jag kunde rida med helt lös inner tygel å han jobbade fortfarande med ryggen och bakbenen :)
Elin Swahn Fhyr
Sat 16 Aug 2014 10:47
vad ska man rida med då?
repgrimma? ärligt tror jag inte det är ett skönare alternativ för alla hästar heller, allt beror helt på hästen och ryttarens hand.
en hård hand som rider på ett betlöst alternativt är inte då bekvämt heller..
varför inte bara ha det hästen trivs med? :)
repgrimma? ärligt tror jag inte det är ett skönare alternativ för alla hästar heller, allt beror helt på hästen och ryttarens hand.
en hård hand som rider på ett betlöst alternativt är inte då bekvämt heller..
varför inte bara ha det hästen trivs med? :)
Anonymous
Sat 16 Aug 2014 10:57
Frågan är bara varför just du rider med bett, behöver ingen tankeställare eller nått. Jag e för och emot båda delarna. :p och ja, varför inte rida med repgrimma?
Elin Swahn Fhyr
Sat 16 Aug 2014 17:40
jag rider i repgrimma, så inget emot det så. men på en av mina hästar har det tyvärr inte gått då han gärna "hänger" sig i det för att ens få kontakt var man tvungen att ta i hårt och med bett var han jätte fin och han trivdes med det så då valde jag hellre bettet :)
blyertspenna
Sun 17 Aug 2014 16:52
Sen finns det ju väldigt mycket mer bettlösa alternativ, jag använder t ex sidepull, kapson, repgrimma och ett kapson/hack, det finns olika sorts hack, både mekaniska och "naturliga", bosaler, indianhack och crossunder! Jag menar inte att säga emot något nu, vill bara lägga till att utbudet är större än vad många tror! ^^
almawesterstrom
Sat 16 Aug 2014 00:19
Jag använder bett om hästen trivs och lyssnar på det. Vill den inte ha bett stoppar jag inte in ett bett, då hittar jag ett bettlöst alternativ. Simple as that :)
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 22:08
jag använder nova bett, ett rakt väldigt svagt gummi bett. Har förakt mig på hackamore och betlöst, men i detta fall funkar inte min häst på det. Alltså han går inte att kontrollera och gör exakt som han vill. Gav det tid med efter noll resultat efter 2 veckor så kände jg att han behövde et bett så vi kör på nova som är väldigt svagt. men håller med dig, bett är inget jag egentligen vill stoppa i min häst mun, men nu funkar han ju inte på bettlöst hur man än gör :/
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 22:31
nja klagar inte, tycker mest synd att han själv inte inser att det är skönare utan bett ^^men han har i alla fall ett väldigt milt bett så det är i alla fall något ^^
Quietsound
Fri 15 Aug 2014 18:54
Ett Kimbelwick med tungfrihet går Dramaqueen med just nu. Riden mycket på hackamore men blir lätt tung så därför har jag det andra bettet då hon tycker om när det ligger stilla i munnen och hon får stöd då hon är osäker och väldigt arbetssam. Hon körs med 3-delat då det funkar bäst och är snällast och det har vi nästan på alla hästar men hon går inte att rida på det då hon tycker hon inte får det stöd hon behöver.:)
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 20:45
Kommer kanske låta otrevligt men jag är inte intressad av vilka bett du använder, bara varför du anvönder bett. :)
Quietsound
Fri 15 Aug 2014 20:54
Skrev varför jag använde det? Var lättast att förklara varför om jag skrev vilka bett jag använder. :)
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 20:46
Fast en häst kan va lika 'farlig' med bett som utan? Förstår inte riktigt din logik. Bettlöst är lika lätt att rida som med bett.
Hursomheelst
Fri 15 Aug 2014 20:49
Men inte för en häst som inte är van, en i stallet skenar när hon inte har bett, vi red henne på hackamor men usch va hon hatade det.
Så alla hästar funkar inte utan bett nej.
Så alla hästar funkar inte utan bett nej.
Hursomheelst
Fri 15 Aug 2014 20:49
Och då undrar jag efter att ha kollat på dina bilder, varför stoppar du bett i munnen för att fotografera?
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 21:29
Man kan vänja hästen, och det finns mer än bacak hackamore, det är i si väääldigt skarpt. För ingen av hästarna är mina hästar? Och vilka bilder syftar du på? Har aldrig sagt att jag är emot bett, jag försöker bara få folk att tänka just varför dom bestämt sig för att stoppa nått i hästens mun. :)
Thowra
Fri 15 Aug 2014 17:48
Jag använder bett för att ha en nödbroms, om min häst skulle få psykryck (inte troligt för tillfället). Det är nämligen så att vi har en stor hårt trafikerad väg där folk kör som galningar, hon får absolut inte kunna dra över eller sticka och slänga av mig. För riskfyllt. Annars så har rider jag gärna i repgrimma, men har ett nackstycke med bett där tyglarna bara hänger runt sadehornet, så är dom ur vägen men där ifall jag behöver.
Men jag rider även med bett för att hon alltid ska vara van och välskolad på det, vilket i princip betyder att jag inte ska behöva använda det alls. Ifall vi ska ut och tävla något i framtiden.
Man ska aldrig behöva rida på bett enligt min filosofi, men det är alltid bra att kunna göra det. Sen så har jag turen med en tydlig häst som inte tar någon skit, på den tiden jag red "på tygeln" så vägrade hon gå fram tillslut. Tills jag lärde mig att ge fan i munnen på henne. :P
Men jag rider även med bett för att hon alltid ska vara van och välskolad på det, vilket i princip betyder att jag inte ska behöva använda det alls. Ifall vi ska ut och tävla något i framtiden.
Man ska aldrig behöva rida på bett enligt min filosofi, men det är alltid bra att kunna göra det. Sen så har jag turen med en tydlig häst som inte tar någon skit, på den tiden jag red "på tygeln" så vägrade hon gå fram tillslut. Tills jag lärde mig att ge fan i munnen på henne. :P
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 18:52
Jamen vad gör bett för skillnad än att du hade haft bettlöst träns tex? :)
Thowra
Fri 15 Aug 2014 21:06
det vet väl vem som helst? .. ett bett inverkar på känsligare nerver, vilket om jag tar i hårt nog, orsakar smärta alt obehag. vilket kommer göra att hon stannar. en repgrimma kommer aldrig vara stark nog för att tvinga henne att stanna om hon inte vill, åtminstone inte fort nog.
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 22:28
Jag hoppas du hörde själv hur dumt det lät. Om du nu ska göra illa hästen för att hon ska stanna så finns skarpare betlösa alternativ med
Thowra
Fri 15 Aug 2014 23:12
bättre att hon får lite ont än blir köttslamsor på vägen och kanske dödar någon i processen. att få ett djur på över ett halvt ton igenom bildrutan är inte direkt ofarligt. mitt ansvar som hästägare, simple as that.
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 16:56
Jag red min förra på hackamore, hon reds innan på tredelat bett vilket hon inte trivdes med så jag plockade bort det och gick över till hackamore, och hon blev en helt annat häst :) Men egentligen alltså att använda bett är som en norm, alla använder det på ett eller annat sätt, och dagens hästar är vana att gå på bett och folk vågar inte bryta normen och strunta i bettet och fortsätter som dom gör. Sen tror jag att vissa människor tror att det är överdrivet det folk skriver ut om bett, jag själv struntar in om du eller någon annan rider med bett, det är upp till var och en och jag tycker det är fel att folk ska hoppa på andra och säga åt dom att sluta rida på bett, man gör som man själv vill. Och bara för att någon annan rider med bett så tar inte din häst skada av det. Alltså jag tycker att folk är så besatta av att alltid hålla koll på andra och vad dom har i sina hästarnas munnar, det är mycket, mycket bättre att hålla koll på sig själv. Bara för att någon annan rider med bett så har ingen rätt att säga ÅT dom att sluta :) Det är mina tankar och åsikt om bett :)
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 18:02
Ja jag har inget heller emot bett på det sättet, rider ena medryttarhästen på bett. :)
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 18:30
Men som du skrivit under bilden så tror man ju att du är hlet emot bett, så rider du med det? :p
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 18:54
Det är en provocerande text som ska få folk att tänka, jag yttrar ingen personlig åsikt i det. :) Ja jag rider med bett, men mest för att det inte är min häst och han har inga andra alternativ för tillfället.
Ida Hammernes
Fri 15 Aug 2014 16:50
Fast bara för att man använder bett så sitter man inte och sliter i munnen? Vissa är hårda mot sina hästar men vissa inte. Fabbe mår inte dåligt av det och har aldrig sår eller skav i munnen, han stretar inte heller nu när jag har ännu mildare bett. Han trivs på bett men visst är det roligt att rida i repgrimman och sidepullet då och då men det skulle inte funka i längden då vi vill tävla dressyr och jag inte vågar rida ut på honom i repgrimman.
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 18:55
Ja, är det skönt? :) Även om man drar löst eller inte i ett bett så drar det ju lite i mungiporna och det tycker nog ingen är skönt. :P Så du har prövat många andra alternativ?
Ida Hammernes
Fri 15 Aug 2014 19:22
Jag har provat bettlöst och repgrimma, jag är helt emot hackamore eftersom det är det mest plågsamma bettlösa man kan ha. Det bettlösa är bra när jag bara ska busa runt lite på ridbanan men inte när jag ska träna. Plus att jag är väldigt noggrann med hans mungipor, smörjer varje dag, även när jag inte har ridit, borstar bort rester från mat, sköljer betten jättenoga. Han får då inga onödiga skav, och klämmer ofta för att se om han är öm vilken han aldrig har varit, om han hade varit känslig så skulle jag absolut inte rida med bett men eftersom det funkar och han trivs så kör vi på det :)
Ida Hammernes
Fri 15 Aug 2014 19:28
Och om jag inte skulle behöva rida på bett, om han bara var skogsmulle dvs så skulle jag inte heller göra det. Men nu när ett bett behövs då jag tävlar dressyr så är det ju enklast så då jag vet hur han är på det och då han faktiskt måste ha det. Och som sagt, han trivs på det.
Ravyn
Fri 15 Aug 2014 16:29
Ingen metall här inte :)
Red henne på bett i knappt ett halvår bara för att ägaren sa att det var så, men hästen var missnöjd så jag tog bort det helt efter att ha testat en rad olika bett.
Innan mig hade hon skrotat i 9 år, alltså inga bett då heller.
Hon har varit bettlös i 16år av sina 27år. Rätt okej!
Red henne på bett i knappt ett halvår bara för att ägaren sa att det var så, men hästen var missnöjd så jag tog bort det helt efter att ha testat en rad olika bett.
Innan mig hade hon skrotat i 9 år, alltså inga bett då heller.
Hon har varit bettlös i 16år av sina 27år. Rätt okej!
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 16:03
Använder inte bett nu då, men jag tror många använder det på grund av rädsla (undantag finns, ex måste ha det på utställning, tävling, etc, men då spelar andras rädslor in - annars hade regeln aldrig trätt in).
Flosti
Fri 15 Aug 2014 14:49
Hackamore till vardags o rakt gummibett vid terrängträning. Han ska egentligen inte ha bett alls pga tandproblem men måste vi fälttävlan :/
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 15:44
Känner du att du måste rida terräng då? Ska hästen inte ha bett i munnen låter det ganska dumt, tyvärr. :/
Flosti
Fri 15 Aug 2014 18:47
De e ju fixat o vi kör någon träning ibland o de va okej enligt veterinär men satsar mest på hackamoret :)
Ellie92
Fri 15 Aug 2014 14:43
Tränar med bett ibland då det är krav på bett vid de flesta tävlingar.
blyertspenna
Fri 15 Aug 2014 14:29
Jag använde bett för att jag aldrig lärt mig något annat, jag la dock betten på hyllan för gott för snart tre år sedan. Tyckte att det kändes onödigt att använda det när det finns, enligt mig, mycket bättre alternativ. :)
142 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/518653344/