Friday 15 August 2014 photo 1/1
|
Varför använder du bett?
Är det för att det nästan alltid varit så? För att hästen du rider hade det innan och ska då alltid ha det? För du gillar att stoppa in hårda metaler/gummi i munnen du också och tror hästen tycker likadant? Jobbar din häst inte med kroppen om den inte har nånting i munnen? Lyssnar inte din häst utan att du måste ha hjälpredskap i en av dom känsligaste delarna på kroppen?
Pröva dra dig själv i mungiporna. Är det skönt? Nää, dom flesta tycker nog inte det. Obehagligt är det i alla fall, det är nog inget folk vill uppleva dagligen.
(Ja, detta är ett väldigt provocerande inlägg men det har ett syfte; för att få dig att tänka, varför använder du bett, egentligen?)
kommer ta bort eventuellt onödiga kommentarer.
Annons
Camera info
Camera NIKON D3000
Focal length 165 mm
Aperture f/5.3
Shutter 1/500 s
ISO 500
Comment the photo
Cezzyh
Fri 5 Sep 2014 19:19
jag kommer alltid att rida med bett, de e inte redskapet du ska straffa utan folket som använder de fel =)
Anonymous
Thu 4 Sep 2014 06:57
Använder i princip aldrig bett
Anonymous
Thu 4 Sep 2014 06:58
När jag gör det är det väl om jag ska träna dressyr inför tävling för man måste ha bett där ju ^^
Anonymous
Mon 18 Aug 2014 05:00
Bett kommer alltid finnas oavsett vad men Tanken är fin om alla skulle kunna rida utan det. Jag rider i det för att jag får ofta rida problem hästar där det skulle bli farlig för min del och hästens om jag red utan. Samt tränar en nordsvensk i dressyr som hatar trycket på nosbenet som hackamore ger. Och tror lite att man glömmer när en häst går i korrekt form så är trycket i munnen inte starkt då hästen går rätt och bettet vilar i munnen. ett bett är bara ett bett, det är ryttaren som bestämmer hur det ska användas sen.
Anonymous
Mon 18 Aug 2014 05:49
Jag gillade svaret i början men behöver ingen lektion i hur det funkar. :p
Carolina Gustavsson
Sun 17 Aug 2014 22:40
jag rider med det som är bäst i situationen för hästen. men annars så rider jag alltid med betsel på. idag red jag i bara halsring tex så jaa det är helt olika vad som händer i vardagen.
hamstersvans
Sun 17 Aug 2014 16:19
Rider jag på skolans hästar(vilket jag sällan gör) så rider jag med bett, rider jag på min mammas kompis ponnisar så blir det mest med bett då dom tycker det är mest logiskt. Men ibland får jag rida utan bett, ingen logik i know. Men kör jag min ponny så är det bettlöst
bbaraduu
Sun 17 Aug 2014 13:46
Jag använder inte bett, rider i repgrimma :) Min häst funkar inte på bett, tar man lite för hårt i han så tar han tag i bettet och springer all världens väg så vi valde att ta bort bettet :)
MathildaJo
Sat 16 Aug 2014 23:08
Jag använder inte bett på min häst, hon rids på sidepull, repgrimma och hackamore. Hon funkar utmärkt bettlöst så jag håller mig till det :)
MathildaJo
Sat 16 Aug 2014 23:15
Hackamoret använder jag dock knappt alls längre, sidepull är det jag märkt att hon trivs på bäst samt repgrimma så vi håller oss till det :)
Anonymous
Sat 16 Aug 2014 17:57
Nödbroms:P
Ja, kort och gott för att vid eventuella svårigheter ha en broms.
Kan ju tillägga att jag faktiskt inte rider med bett så mycket. Jag gör det däremot på tävling (distans, där man alltså inte är instängd i en liten ridbana utan ute bland folk och hästar som man aldrig träffat och rör sig i situationer ute som man inte kan styra över) och om jag av annan anledning vistas i en situation som jag upplever att det kan bli problem för andra i omgivningen om något skulle hända. Är egentligen inte så förtjust i idén kring bett, så använder det så varsamt jag kan och mest vid situationer där jag vill ha lite extra koll.
Ja, kort och gott för att vid eventuella svårigheter ha en broms.
Kan ju tillägga att jag faktiskt inte rider med bett så mycket. Jag gör det däremot på tävling (distans, där man alltså inte är instängd i en liten ridbana utan ute bland folk och hästar som man aldrig träffat och rör sig i situationer ute som man inte kan styra över) och om jag av annan anledning vistas i en situation som jag upplever att det kan bli problem för andra i omgivningen om något skulle hända. Är egentligen inte så förtjust i idén kring bett, så använder det så varsamt jag kan och mest vid situationer där jag vill ha lite extra koll.
♡teenage boys♡
Sat 16 Aug 2014 15:24
Jag har ett kimblewickbett på min starka andalusier korsning, jag har provat ett ponny hackamore, ett vanligt hackamore med långa skänklar men hon drar ner huvudet och bara sticker. Sen har jag även provat vanliga tre delade och två delade bett och dem funkar inte hon drar ner huvudet och sticker, samt så får jag knappt stopp på henne i skritten. Jag vill gärna få stopp på henne på en raksträcka med stora krondiken på båda sidorna utan att man drar henne i munnen eller att hon hänger sig och bara sticker. (Jag vet att du inte frågade vilket bett jag använder, men som någon där nere skrev så är det svårt att förklara om man inte skriver vilket bett man har..)
coldblood
Sat 16 Aug 2014 14:43
Det skulle bli väldigt svårt och farligt om jag inte hade bett på hästen när jag kör.
coldblood
Sat 16 Aug 2014 14:56
Jo, jag kör en kallblodstravare i full tävlingskondition som gärna tar i och lägger ner sig i bettet när han tränas, dvs att han stödjer sig på bettet. Det skulle säkert gå att lära honom gå med bettlöst MEN då skulle du behöva ta mycket mer i hästen än med ett bett för att hålla nere farten. Dessutom vistas vi mycket efter trafikerade vägar och det vore idiotiskt korkat både för bilister, mig själv och hästen att inte köra med bett i ett sådant läge då hästen måste kunna undanmanövreras lätt ifall en olycka uppdagas.
Anonymous
Sat 16 Aug 2014 12:34
Jag har ett gummibett med parellstänger på sidorna för att han helt enkelt inte förstår signalerna annars.. Nyinriden 7åring, har testat grimma då det är lite "coolt" att rida med det, tyvärr slutar det nästan alltid att han inte förstår och blir arg... Har även testat hack å crossunder vilket han inte förstår heller :(
Men jag jobbar med att kunna rida med helt lös innertygel och snart helt lös yttre å bara styra med sitsen så hoppas jag kunna ha bettlösa alternativ snart :D
Men jag jobbar med att kunna rida med helt lös innertygel och snart helt lös yttre å bara styra med sitsen så hoppas jag kunna ha bettlösa alternativ snart :D
Anonymous
Sat 16 Aug 2014 14:26
Tack :D igår var första gången jag kunde rida med helt lös inner tygel å han jobbade fortfarande med ryggen och bakbenen :)
Elin Swahn Fhyr
Sat 16 Aug 2014 10:47
vad ska man rida med då?
repgrimma? ärligt tror jag inte det är ett skönare alternativ för alla hästar heller, allt beror helt på hästen och ryttarens hand.
en hård hand som rider på ett betlöst alternativt är inte då bekvämt heller..
varför inte bara ha det hästen trivs med? :)
repgrimma? ärligt tror jag inte det är ett skönare alternativ för alla hästar heller, allt beror helt på hästen och ryttarens hand.
en hård hand som rider på ett betlöst alternativt är inte då bekvämt heller..
varför inte bara ha det hästen trivs med? :)
Anonymous
Sat 16 Aug 2014 10:57
Frågan är bara varför just du rider med bett, behöver ingen tankeställare eller nått. Jag e för och emot båda delarna. :p och ja, varför inte rida med repgrimma?
Elin Swahn Fhyr
Sat 16 Aug 2014 17:40
jag rider i repgrimma, så inget emot det så. men på en av mina hästar har det tyvärr inte gått då han gärna "hänger" sig i det för att ens få kontakt var man tvungen att ta i hårt och med bett var han jätte fin och han trivdes med det så då valde jag hellre bettet :)
blyertspenna
Sun 17 Aug 2014 16:52
Sen finns det ju väldigt mycket mer bettlösa alternativ, jag använder t ex sidepull, kapson, repgrimma och ett kapson/hack, det finns olika sorts hack, både mekaniska och "naturliga", bosaler, indianhack och crossunder! Jag menar inte att säga emot något nu, vill bara lägga till att utbudet är större än vad många tror! ^^
almawesterstrom
Sat 16 Aug 2014 00:19
Jag använder bett om hästen trivs och lyssnar på det. Vill den inte ha bett stoppar jag inte in ett bett, då hittar jag ett bettlöst alternativ. Simple as that :)
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 22:08
jag använder nova bett, ett rakt väldigt svagt gummi bett. Har förakt mig på hackamore och betlöst, men i detta fall funkar inte min häst på det. Alltså han går inte att kontrollera och gör exakt som han vill. Gav det tid med efter noll resultat efter 2 veckor så kände jg att han behövde et bett så vi kör på nova som är väldigt svagt. men håller med dig, bett är inget jag egentligen vill stoppa i min häst mun, men nu funkar han ju inte på bettlöst hur man än gör :/
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 22:31
nja klagar inte, tycker mest synd att han själv inte inser att det är skönare utan bett ^^men han har i alla fall ett väldigt milt bett så det är i alla fall något ^^
Quietsound
Fri 15 Aug 2014 18:54
Ett Kimbelwick med tungfrihet går Dramaqueen med just nu. Riden mycket på hackamore men blir lätt tung så därför har jag det andra bettet då hon tycker om när det ligger stilla i munnen och hon får stöd då hon är osäker och väldigt arbetssam. Hon körs med 3-delat då det funkar bäst och är snällast och det har vi nästan på alla hästar men hon går inte att rida på det då hon tycker hon inte får det stöd hon behöver.:)
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 20:45
Kommer kanske låta otrevligt men jag är inte intressad av vilka bett du använder, bara varför du anvönder bett. :)
Quietsound
Fri 15 Aug 2014 20:54
Skrev varför jag använde det? Var lättast att förklara varför om jag skrev vilka bett jag använder. :)
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 20:46
Fast en häst kan va lika 'farlig' med bett som utan? Förstår inte riktigt din logik. Bettlöst är lika lätt att rida som med bett.
Hursomheelst
Fri 15 Aug 2014 20:49
Men inte för en häst som inte är van, en i stallet skenar när hon inte har bett, vi red henne på hackamor men usch va hon hatade det.
Så alla hästar funkar inte utan bett nej.
Så alla hästar funkar inte utan bett nej.
Hursomheelst
Fri 15 Aug 2014 20:49
Och då undrar jag efter att ha kollat på dina bilder, varför stoppar du bett i munnen för att fotografera?
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 21:29
Man kan vänja hästen, och det finns mer än bacak hackamore, det är i si väääldigt skarpt. För ingen av hästarna är mina hästar? Och vilka bilder syftar du på? Har aldrig sagt att jag är emot bett, jag försöker bara få folk att tänka just varför dom bestämt sig för att stoppa nått i hästens mun. :)
Thowra
Fri 15 Aug 2014 17:48
Jag använder bett för att ha en nödbroms, om min häst skulle få psykryck (inte troligt för tillfället). Det är nämligen så att vi har en stor hårt trafikerad väg där folk kör som galningar, hon får absolut inte kunna dra över eller sticka och slänga av mig. För riskfyllt. Annars så har rider jag gärna i repgrimma, men har ett nackstycke med bett där tyglarna bara hänger runt sadehornet, så är dom ur vägen men där ifall jag behöver.
Men jag rider även med bett för att hon alltid ska vara van och välskolad på det, vilket i princip betyder att jag inte ska behöva använda det alls. Ifall vi ska ut och tävla något i framtiden.
Man ska aldrig behöva rida på bett enligt min filosofi, men det är alltid bra att kunna göra det. Sen så har jag turen med en tydlig häst som inte tar någon skit, på den tiden jag red "på tygeln" så vägrade hon gå fram tillslut. Tills jag lärde mig att ge fan i munnen på henne. :P
Men jag rider även med bett för att hon alltid ska vara van och välskolad på det, vilket i princip betyder att jag inte ska behöva använda det alls. Ifall vi ska ut och tävla något i framtiden.
Man ska aldrig behöva rida på bett enligt min filosofi, men det är alltid bra att kunna göra det. Sen så har jag turen med en tydlig häst som inte tar någon skit, på den tiden jag red "på tygeln" så vägrade hon gå fram tillslut. Tills jag lärde mig att ge fan i munnen på henne. :P
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 18:52
Jamen vad gör bett för skillnad än att du hade haft bettlöst träns tex? :)
Thowra
Fri 15 Aug 2014 21:06
det vet väl vem som helst? .. ett bett inverkar på känsligare nerver, vilket om jag tar i hårt nog, orsakar smärta alt obehag. vilket kommer göra att hon stannar. en repgrimma kommer aldrig vara stark nog för att tvinga henne att stanna om hon inte vill, åtminstone inte fort nog.
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 22:28
Jag hoppas du hörde själv hur dumt det lät. Om du nu ska göra illa hästen för att hon ska stanna så finns skarpare betlösa alternativ med
Thowra
Fri 15 Aug 2014 23:12
bättre att hon får lite ont än blir köttslamsor på vägen och kanske dödar någon i processen. att få ett djur på över ett halvt ton igenom bildrutan är inte direkt ofarligt. mitt ansvar som hästägare, simple as that.
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 16:56
Jag red min förra på hackamore, hon reds innan på tredelat bett vilket hon inte trivdes med så jag plockade bort det och gick över till hackamore, och hon blev en helt annat häst :) Men egentligen alltså att använda bett är som en norm, alla använder det på ett eller annat sätt, och dagens hästar är vana att gå på bett och folk vågar inte bryta normen och strunta i bettet och fortsätter som dom gör. Sen tror jag att vissa människor tror att det är överdrivet det folk skriver ut om bett, jag själv struntar in om du eller någon annan rider med bett, det är upp till var och en och jag tycker det är fel att folk ska hoppa på andra och säga åt dom att sluta rida på bett, man gör som man själv vill. Och bara för att någon annan rider med bett så tar inte din häst skada av det. Alltså jag tycker att folk är så besatta av att alltid hålla koll på andra och vad dom har i sina hästarnas munnar, det är mycket, mycket bättre att hålla koll på sig själv. Bara för att någon annan rider med bett så har ingen rätt att säga ÅT dom att sluta :) Det är mina tankar och åsikt om bett :)
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 18:02
Ja jag har inget heller emot bett på det sättet, rider ena medryttarhästen på bett. :)
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 18:30
Men som du skrivit under bilden så tror man ju att du är hlet emot bett, så rider du med det? :p
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 18:54
Det är en provocerande text som ska få folk att tänka, jag yttrar ingen personlig åsikt i det. :) Ja jag rider med bett, men mest för att det inte är min häst och han har inga andra alternativ för tillfället.
Ida Hammernes
Fri 15 Aug 2014 16:50
Fast bara för att man använder bett så sitter man inte och sliter i munnen? Vissa är hårda mot sina hästar men vissa inte. Fabbe mår inte dåligt av det och har aldrig sår eller skav i munnen, han stretar inte heller nu när jag har ännu mildare bett. Han trivs på bett men visst är det roligt att rida i repgrimman och sidepullet då och då men det skulle inte funka i längden då vi vill tävla dressyr och jag inte vågar rida ut på honom i repgrimman.
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 18:55
Ja, är det skönt? :) Även om man drar löst eller inte i ett bett så drar det ju lite i mungiporna och det tycker nog ingen är skönt. :P Så du har prövat många andra alternativ?
Ida Hammernes
Fri 15 Aug 2014 19:22
Jag har provat bettlöst och repgrimma, jag är helt emot hackamore eftersom det är det mest plågsamma bettlösa man kan ha. Det bettlösa är bra när jag bara ska busa runt lite på ridbanan men inte när jag ska träna. Plus att jag är väldigt noggrann med hans mungipor, smörjer varje dag, även när jag inte har ridit, borstar bort rester från mat, sköljer betten jättenoga. Han får då inga onödiga skav, och klämmer ofta för att se om han är öm vilken han aldrig har varit, om han hade varit känslig så skulle jag absolut inte rida med bett men eftersom det funkar och han trivs så kör vi på det :)
Ida Hammernes
Fri 15 Aug 2014 19:28
Och om jag inte skulle behöva rida på bett, om han bara var skogsmulle dvs så skulle jag inte heller göra det. Men nu när ett bett behövs då jag tävlar dressyr så är det ju enklast så då jag vet hur han är på det och då han faktiskt måste ha det. Och som sagt, han trivs på det.
Ravyn
Fri 15 Aug 2014 16:29
Ingen metall här inte :)
Red henne på bett i knappt ett halvår bara för att ägaren sa att det var så, men hästen var missnöjd så jag tog bort det helt efter att ha testat en rad olika bett.
Innan mig hade hon skrotat i 9 år, alltså inga bett då heller.
Hon har varit bettlös i 16år av sina 27år. Rätt okej!
Red henne på bett i knappt ett halvår bara för att ägaren sa att det var så, men hästen var missnöjd så jag tog bort det helt efter att ha testat en rad olika bett.
Innan mig hade hon skrotat i 9 år, alltså inga bett då heller.
Hon har varit bettlös i 16år av sina 27år. Rätt okej!
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 16:03
Använder inte bett nu då, men jag tror många använder det på grund av rädsla (undantag finns, ex måste ha det på utställning, tävling, etc, men då spelar andras rädslor in - annars hade regeln aldrig trätt in).
Flosti
Fri 15 Aug 2014 14:49
Hackamore till vardags o rakt gummibett vid terrängträning. Han ska egentligen inte ha bett alls pga tandproblem men måste vi fälttävlan :/
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 15:44
Känner du att du måste rida terräng då? Ska hästen inte ha bett i munnen låter det ganska dumt, tyvärr. :/
Flosti
Fri 15 Aug 2014 18:47
De e ju fixat o vi kör någon träning ibland o de va okej enligt veterinär men satsar mest på hackamoret :)
Ellie92
Fri 15 Aug 2014 14:43
Tränar med bett ibland då det är krav på bett vid de flesta tävlingar.
blyertspenna
Fri 15 Aug 2014 14:29
Jag använde bett för att jag aldrig lärt mig något annat, jag la dock betten på hyllan för gott för snart tre år sedan. Tyckte att det kändes onödigt att använda det när det finns, enligt mig, mycket bättre alternativ. :)
Penny ★
Fri 15 Aug 2014 14:12
Jag varierar mellan tredelat och rakt tränsbett med lösa ringar, innan kunde jag även ta en skrittur i repgrimma någon gång i veckan eller två, men nu har tyvärr mina reptyglar gått sönder.
Jag använder framförallt det tredelade då han går helt enkelt bäst på det, har testat och rider somsagt bettlöst ibland men han trivs inte riktigt på det och blir ganska stark. När jag jobbar honom i form på banan går han med halvlånga tyglar och jag jobbar upp honom med (mina) benen, och jag tycker själv att det är lite småkonstigt att han inte alls kan "gå fint" bettlöst.
Jag ska ju nu ev. köpa en 4-åring och han hade jag tänkt rida ungefär samma sak, variera mellan två olika, snälla bett och bettlöst då och då. Dels då det är så stränga regler i tävlingar etc. om att man måste ha bett.
Det finns ju även videos som bevisar att bettlöst KAN skada lika mycket om inte värre än bett. Men det är ju hur man rider med det!
Jag anser att man kan använda vad man vill (med vissa undantag) om man rider rätt. Hästen ska alltså inte slitas och sågas i munnen, likaså ska man inte dra så hårt i bettlöst så att nosbenet går av.
Men det är klart, i vissa situatiuoner när hästen skenar eller drar iväg och paniken och adrenalinet kickar in så måste man ju ta tag i hästen.
Jag har de senaste åren alltid ridit på halvlösa tyglar och innan vi var tvungna att avliva min haflingerponny tränade jag för en tränare som sa att jag skulle hålla kortare och hårdare i hans mun hela tiden. Slutade med att jag satt och grät för att jag tyckte synd om min stackars ponny (jag var då yngre, och är fortfarande rädd att säga ifrån vuxna, dels min sociala fobi och dels min aspberger).
Jag använder framförallt det tredelade då han går helt enkelt bäst på det, har testat och rider somsagt bettlöst ibland men han trivs inte riktigt på det och blir ganska stark. När jag jobbar honom i form på banan går han med halvlånga tyglar och jag jobbar upp honom med (mina) benen, och jag tycker själv att det är lite småkonstigt att han inte alls kan "gå fint" bettlöst.
Jag ska ju nu ev. köpa en 4-åring och han hade jag tänkt rida ungefär samma sak, variera mellan två olika, snälla bett och bettlöst då och då. Dels då det är så stränga regler i tävlingar etc. om att man måste ha bett.
Det finns ju även videos som bevisar att bettlöst KAN skada lika mycket om inte värre än bett. Men det är ju hur man rider med det!
Jag anser att man kan använda vad man vill (med vissa undantag) om man rider rätt. Hästen ska alltså inte slitas och sågas i munnen, likaså ska man inte dra så hårt i bettlöst så att nosbenet går av.
Men det är klart, i vissa situatiuoner när hästen skenar eller drar iväg och paniken och adrenalinet kickar in så måste man ju ta tag i hästen.
Jag har de senaste åren alltid ridit på halvlösa tyglar och innan vi var tvungna att avliva min haflingerponny tränade jag för en tränare som sa att jag skulle hålla kortare och hårdare i hans mun hela tiden. Slutade med att jag satt och grät för att jag tyckte synd om min stackars ponny (jag var då yngre, och är fortfarande rädd att säga ifrån vuxna, dels min sociala fobi och dels min aspberger).
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 15:43
Låter som väldigt vettigt tänk! Jag har inget heller emot bett så, alls, rider min ena medryttarhäst på vanligt tredelat. Ville mest få igång diskussioner. Mycket bra skrivet!
feliciapaahmp
Fri 15 Aug 2014 13:58
Aldrig ridit utan och vet inte vad man använder istället och hur man gör :)
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 15:40
Som att rida med bett utan att dra i munnen, det är inte svårt eller avancerat som folk verkar få det att se ut. Du borde prova. :)
minihingstar
Fri 15 Aug 2014 13:19
Jag håller på vänja min unghäst vid det. Ridit in henne bettlöst och hon svarar på nästan bara säte och röst, men då jag tänkt satsa inom tävling är det krav på rida på stång och en hand från de fyllt 6 år i de högre klasserna. Därför kommer vi variera med bett och bettlöst .
SweetHorzes
Fri 15 Aug 2014 13:56
Måste inflika med att reglerna att man måste ha bett är så konstiga.. hoppas att det ändras snart!
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 13:57
Håller med, faktiskt, finns ju vissa hästar som inte KAN ha bett... Mycket mysko.
SweetHorzes
Fri 15 Aug 2014 13:57
Ja och i dressyren måste man ha skarpare bett i högre klasser, det låter bara så fel.. tråkigt att det är så tycker jag :(
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 15:39
Ja :/ E man på så hög nivå borde man ju kunna rida avancerat utan huvudlag alls kan man tycka
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 12:33
För att jag har precis köpt ny häst och han hade detta bettet innan, har bara ridit honom cirka 5-6 gånger och jag vill inte sätta på honom erkänt än då jag inte riktigt känner HINOM.
Toti
Fri 15 Aug 2014 12:23
Av den anledning att jag inte äger någon egen häst som jag får göra vad jag vill med.. Suger rejält.. Men ändå sätter jag mig själv före hästen och forsätter rida.. Längtar tills jag hittar någon som vill ha hjälp med sin som delar filosofin eller i alla fall accepterar den..
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 13:34
Ja, det låter ganska trist. :/ Jag e själv medryttare i ett stall och får göra lite hur jag vill med hästarna så länge dom mår bra, så rider oftast i repgrimma. :)
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 17:18
Ja, riktigt lyckligt lottad som hittade det stallet. :)
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 12:20
För att jag måste för hästens ägare. Hon sa att jag fick rida bettlöst men ändrade sig sen. Så nu måste jag rida med bett o nosgrimma fast jag inte vill. Jag byter bett ofta iallafall så att det inte blir samma hela tiden. :)
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 13:33
Det är ju en liten annan sak, du kan ju inte bestämma själv på samma sätt. :)
Isabelle
Fri 15 Aug 2014 12:14
Jag använder bett för att jag trivs på det. Jag använder bett för att min häst inte har ont av det. Jag använder vanligt tredelat på min häst nu. Innan kunde hon bara ridas på popuchini (stavning) pelham. Men nu rids hon altsså på snällare bett. Punkt.
Isabelle
Fri 15 Aug 2014 12:16
Orkar inte heller lägga ner tid på att få henne att funka på bettlöst då hon är en tävlings häst med mycket nerv. Sen är det en säkerhet för mig och min säkerhet kommer först i alla lägen
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 13:32
Som jag frågade en tidigare kommentar, din säkerhet är alltså viktigare än måendet på det djuret som bär runt på dig?
Isabelle
Fri 15 Aug 2014 15:43
Självklart! Alltid då hästen är ett djur och kommer aldrig bli en människa. Jag bryr mig fruktansvärt mycket om min häst och att den ska må bra men min säkerhet kommer alltid först då hästen väger flera 100 kg mer än mig ! Jag ser inget fel med att ha bett och kommer aldrig se något fel med det hur mycket sånna som du försöker övertyga mig :-)
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 15:46
"Sånna som du"? Ursäkta, men jag har aldrig sagt att jag har nått emot bett, rider min ena medryttarhäst på bett, så sluta dra slutsatser tack. Jag säger bara att bara för att hästen är ett djur så betyder det inte att den inte har känslor, självklart inte på samma sätt som människor, men det där är bara egoistiskt bett eller inte.
Alexana
Fri 15 Aug 2014 11:55
Använder både bett och bettlöst. Varför? Ingen speciell anledning. Bara därför. Tror att hästar gillar att bli dragna i munnen lika bra som dem gillar att få tryck över nacke o nosrygg :-) jag kommer inte gå över till helt bettlöst. Jag använder de bett som hon går bra på. Och ja, min häst jobbar utmärkt med hela kroppen med bett. Ridningen sitter inte i bettet, då gör man något fel. :)
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 13:31
Jag antar att du menar typ hackamore? För det gillar jag inte ritkigt heller, så, tycker det är för skarpt. Han inget emot bett så heller, utan diskussionen va menat att fråga varför just du rider på bett. Själv rider jag med sitsen och använder oftast repgrimma. :) Bra skrivet förresten. ridningen sitter absolut inte i bettet!
TheDepths
Fri 15 Aug 2014 11:42
I min gren så rider man på stångbett, rider man "rätt" så ska man inte behöva använda stången. Utan hästen går undan för tryck på halsen. Men jag föredrar bettlöst eller inget huvudlag alls. När jag började rida så var det bett men jag förstod snabbt att det inte var humant för hästen och då var jag tio år gammal. Jag har aldrig gillat den hårda ridningen som kallas för "fin", jag gick snabbt min egna väg och jag tänker aldrig byta tillbaka.
EricaLundqvist
Fri 15 Aug 2014 17:27
för att kunna kontrollera en rädd/skrämd häst, så kan de va så att man måste ibland använda våld/smärta för att kunna hindra hästen när faran är framme, svar jag
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 22:30
Man kan göra samma inverkan bettlöst om man nu känner sig tvingad att göra illa hästen för att få den att stanna, mycket konstigt tänkande...
EricaLundqvist
Sat 16 Aug 2014 02:08
så om du håller på o bli påkörd av en bil, vill du att jag ska putta undan dig eller ska jag be dig att akta dig, förmodligen hade du redan varit överkörd innan jag hunnit säga klart meningen. bettlöst eller inte drar du hårt i en häst gör de ont vilket fall som helst, sen om de gör de i munnen, över nosbenet eller nacken e ungefär lika illa
Ester
Fri 15 Aug 2014 11:32
Använder sidepull för att jag vill. Dock inte helt nöjd med det utan hade velat prova andra alternativ som kapson eller bosal. Jag använder sidepull för att både jag och hästen trivs på det, inte för att hon någonsin haft det tidigare. Också just för att jag inte trivs med att stoppa in en metallbit i munnen på henne. Min häst jobbar inte ordentligt med kroppen vare sig hon har bett eller inte (hon är ung men vi jobbar på det. Hon har tappat en del muskler under sommaren och orkar inte riktigt), men hon får mer framåtbjudning utan, går mer avslappnat och hänger sig inte i handen lika mycket.
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 13:26
Låter skönt att det funkar i alla fall! Varför prövar du inte kapson eller bosal? :)
Ester
Fri 15 Aug 2014 15:06
Fick hästen för bara två månader sedan och har en massa saker jag måste prioritera som vaccinationer, ny sadel, foder och verkning. När jag får råd ska jag absolut köpa in båda, men än så länge får det funka med sidepull! :P
Aotearoa
Fri 15 Aug 2014 11:26
Förr när jag använde bett (gick över till bettlöst eftersom jag anser bett som inhumant och plågsamt för hästarna) så var det mestadels för att andra hade det, för att det alltid varit så.
Det handlade faktiskt inte så mycket om kontroll utan det var mer att jag aldrig insett möjligheten att det gick att använda huvudlag utan bett eller inte något huvudlag överhuvudtaget.
Sen jag upptäckte det dock så har jag aldrig sett tillbaka, har idag svårt att förstå hur jag kunde placera ett bett i någon hästs mun!
Det handlade faktiskt inte så mycket om kontroll utan det var mer att jag aldrig insett möjligheten att det gick att använda huvudlag utan bett eller inte något huvudlag överhuvudtaget.
Sen jag upptäckte det dock så har jag aldrig sett tillbaka, har idag svårt att förstå hur jag kunde placera ett bett i någon hästs mun!
Anonymous
Fri 15 Aug 2014 13:25
Låter precis som jag tror att det är, att dom flesta gör det egentligen för att det lixom alltid varit så.
TheSevenGames
Fri 15 Aug 2014 11:24
Använder sidenpull och indianhackamore för mina hästar går bäst på det (:
wilmadb
Fri 15 Aug 2014 11:23
För att jag hellre är på den säkra sidan. Det är ändå ett stort djur och jag sätter min egna säkerhet före!
EricaLundqvist
Fri 15 Aug 2014 17:32
nå vet du vad hästen är inte mer än ett djur, för det är precis de den är. även om jag kan hålla med om att bett kanske inte är det bästa alternativet alltid, så tror jag att en häst som har bett ihop med en ryttare med fin hand inte tänker så värst mycket på det.
ungefär som att du Sattar på dig en BH varje morgon när du stiger upp. vissa gillar de andra inte och då finns de andra alternativ!
ungefär som att du Sattar på dig en BH varje morgon när du stiger upp. vissa gillar de andra inte och då finns de andra alternativ!
wilmadb
Tue 19 Aug 2014 12:53
Nej, även om dom e jätteroliga att rida så är det faktiskt inget mer än ett stort djur. Vad tänkte du på här?
Sen är det väl klart att dom kan känna obehag om man drar i munnen. Men det gör jag också om jag skulle sitta i 110km/h på en skenande häst med noll kontroll. Och JA, hästen kan dra iväg och bli lika rädd med bett, men människan har skapat bettet för att ha bättre kontroll på djuren och det fungerar ju faktiskt oxå!
Visst, ni får gärna rida runt i grimma och halsring och allt va det är, roligt att era hästar fungerar så, men det gör inte min i nuläget!
Kommer definitivt inte byta bort bettet, det är faktiskt min räddare i nöden och de är det nog för dom flesta med starka och skvättiga hästar. Nöden har faktiskt ingen lag och även om det skulle råka göra lite ont en stund i munnen så tror jag hellre dom tar den smärtan än att ligga halvdöd på vägen :)
Sen är det väl klart att dom kan känna obehag om man drar i munnen. Men det gör jag också om jag skulle sitta i 110km/h på en skenande häst med noll kontroll. Och JA, hästen kan dra iväg och bli lika rädd med bett, men människan har skapat bettet för att ha bättre kontroll på djuren och det fungerar ju faktiskt oxå!
Visst, ni får gärna rida runt i grimma och halsring och allt va det är, roligt att era hästar fungerar så, men det gör inte min i nuläget!
Kommer definitivt inte byta bort bettet, det är faktiskt min räddare i nöden och de är det nog för dom flesta med starka och skvättiga hästar. Nöden har faktiskt ingen lag och även om det skulle råka göra lite ont en stund i munnen så tror jag hellre dom tar den smärtan än att ligga halvdöd på vägen :)
wilmadb
Tue 19 Aug 2014 12:59
"Pröva dra dig själv i mungiporna. Är det skönt?"
Då säger jag såhär då, pröva tryck dig på näsan. Är DET skönt? Nej.
Då säger jag såhär då, pröva tryck dig på näsan. Är DET skönt? Nej.
142 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/518653344/