Thursday 13 September 2012 photo 1/3
|
Jag och min kompis Amanda gick i februari grundkursen i barfotaverkning. Sedan dess har vi försökt att sprida detta budskap genom att tipsa folk om det och även utföra verkning åt våra vänner. I somras startade vi ett "företag" som sommarlovsentrepenörer för att försöka sprida det ännu mer. Vi bor i en liten by där alla känner alla och våra kunder har varit vänner till oss.
Vi lyckades få sammanlagt fyra personer att välja barfotaverkning. Den ena tjejen anser själv att barfotaverkning är det bästa men är inte utbildad så hon bad oss helt enkelt göra det. Den andra tjejen har minishettisar och valde att ha dem barfota p.g.a. deras små hovar. Sin stora häst har hon dock fortfarande skor. Men två tjejer, två tjejer lyckades vi få byta över till barfotaverkning. Och det var med chock det hände! De är människor som egentligen förespråkar skor!
Den ena tjejen har en häst som har varit halt i två av de tre år hon haft hästen och den andre hade en häst med avslita hovväggar (troligtvis när skorna lossnat). När vi drog av skorna och verkade enligt SANHCP-metoden på den halte hästen nämnde ägaren att det hade blivit bättre med hältan (hon har problem i frambenen). Hästen med avslita hovväggar ömmade väldigt mycket (vilket man kan förstå) och ägaren var lite orolig för det men vi försökte ge dem så information som och förklarat att det tar ett tag innan hästen blir van osv.
Vi verkade den ömmande hästen för första gången för drygt en månad sen och idag såg jag på instagram (vi är trots allt vänner annars) att ägaren lagt upp en bild där hovslagaren slår på skor!! Jag blev helt chockad!! Det var ett riktigt hårt slag i magen. Jag fick sånt stort hopp att barfotaverkningen kanske skulle sprida sig här då dessa tjejer valt det då de är stora förebilder i vårat kommunalastall (Vi håller på med helt olika saker så det gäller inte mig), samtidigt kände jag att det kanske finns hopp för mänskligheten då de som förespråkar skor mest väljer att gå en alternativ väg.
Jag förstår inte hur dessa människor tänker när det haft problem med skor men ändå sedan slår på dem igen? Det gör ont i mitt hjärta att se sånt här och jag blir så arg, ledsen och besviken på samma gång. Hur ska man göra för att dessa människor ska ändra sig? Hur ska man få dem att se att barfotaverkning faktiskt ÄR bättre? Jag håller på tappa hoppet just nu och känner att jag bara vill gömma mig med min häst någonstans i skogen där man inte har kontakt med resten av världen haha.
I Svenska C ska vi hålla en lektion för klassen och jag funderar på att hålla en lektion om barfotaverkning där jag informerar om just barfotaverkning och där alla hästmänniskor får komma och delta. Vad tycker ni om den idén? Vad tycker ni är extra viktigt att få med? Detta är inte aktuellt ännu men det är något jag funderar på att göra och vill så klart vara så förberedd som möjligt och kunna komma med så mycket information som möjligt! I detta lilla samhälle känns det dock som att det ändå inte går att göra någon skillnad, för hur mycket information man än försöker ge ändrar de sig inte, men det är så klart värt ett försök. Alla hästmänniskor här är så nedgrävda i gamla traditioner med skor och sådant, de kan inte tänka nytt eller annorlunda.
Det roligaste med det här vad gäller barfotaverkning/skor, lösgörande ridning/felaktig ridning (när ridningen skadar hästens kropp) osv, är att många icket hästintresserade människor håller med mig och förstår mitt tänk! Senast var det en kompis som ridit kanske tre gånger i sitt liv (ni fattar, bara på typ marknad när man var liten, har inget intresse alltså) frågade mig "Är det verkligen bra för hästar att gå såhär (trycker hakan mot kroppen och drar i mungiporna)", innan det var den en annan kompis (lika icke hästintresserad) som pratade med mig om barfotahovar och ansåg att det är bättre och mer naturligt. Jag förstår inte hur dessa människor kan se sånt, människor som inte bryr sig ett piss om hästar kan se och förstå sånt medan människor som befinner sig i stallet varje dag inte förstår!? Vad är felet, blir man förblindad?
Förlåt för en rörig och lång text!
Annons
Camera info
Camera NIKON D3100
Focal length 80 mm
Aperture f/4.5
Shutter 1/200 s
ISO 200
Comment the photo
Fanny Anttila
Fri 14 Sep 2012 21:45
Och han som skapat/startat de där med barfota verkning (Ove Lind) har startat och lagt ner sina hästverksamheter pga. att han varit väldigt grym mot sina hästar. De har ju kommit en ny lag som börjar gälla 2014, att inga barfotare får verka häst. Man blir hjärntvättad av vad folk snackar om. Hade jag gått på samma kurs Fanny hade jag garanterat tyckt likadant. Men jag har ingenting emot hästar som går barfota och heller ingenting emot hästar som går med skor. Det är väll upp till var och en vad ens häst trivs bäst i. Det är ju konstigt att 90 % av världens hästar går med skor om de nu vore så dåligt.. Som sagt förstår jag till 100 % att du står för din åsikt, Men du kan ju inte bara för det gå runt och säga att alla andra som skor sina hästar har fel bara för att DU tycker det? Skulle du gå en kurs där man istället säger alla positiva grejer med skor och negativa grejer med barfotaverkning så skulle du ju kanske ändra åsikt litegrann! Man vet aldrig. Men du kan inte vara "sur" och irriterad på oss som väljer att ha våra hästar skodda eller väljer en som skott/verkat hästar i 20 år istället för er som verkat i 1 år? Det är helt upp till oss och välja!
Fanny Anttila
Fri 14 Sep 2012 21:33
Alltså Fanny, sånt här behöver inte skrivas på internet. ALLA inom ridsporten tror alltid att dom har rätt och så kommer det alltid vara med ridsporten, alla ska helt enkelt ha rätt. Jag har FULL förståelse över att du tycker om barfotaverkning. MEN det finns ju de som inte tycker om det heller ?? VI MÅSTE LÄRA ATT ACCEPTERA ANDRAS ÅSIKTER! Jag respekterar dig Fanny, hade Ella kunnat gå barfota hade hon gjort det och ja, hästen är född utan skor och bör alltid gå utan skor. MEN nu är det ju så att vi inte ägt hästen i de 19 år hon levt utan det är första ägaren som valt att slå på skor på henne och de har hon sedan levt med i dessa 19 år. Det är ju inte så konstigt utan mer logiskt att hon faktiskt vant sig vid det. Det är inte din häst, du kan inte gå och skriva massa skit. Hade det varit djurplågeri att slå på skor på hästen så hade man ju inte fått göra det med tanke på sveriges alla djurrättslagar? Blir så jävla förbannad på sånt här Fanny, du har full rätt å tycka och påverka som du vill men du behöver itne skriva sånt här på internet som får oss å framställa som nå djurplågare etc. USCH vad lågt gjort!
fannytomen
Sat 15 Sep 2012 01:12
Förlåt att jag lägger mig i, men jag trodde som dig. En häst som har gått med skor länge KAN inte bli barfota. Jag har en häst som har haft skor i ca 20-25 år och idag är hon barfota, ömmar inget alls, rör sig betydligt bättre utan skorna och är en mycket gladare häst. Så med tålamod och rätt kunskap så tror jag numera att alla hästar kan vara barfota. :)
fannytomen
Sat 15 Sep 2012 01:13
Sen är det självklart upp till dig om du verkligen har tålamod och vågar gå mot strömmen och testa något lite alternativt men så mycket naturligare. Om nu skor är så bra, varför föds då hästarna inte med skor eller en "förbättrad" hov? Hästens hov fick det utseendet den har idag för redan 6 miljoner (!!!!!!!!!!!) år sedan. Människor började sko hästar för ca 1700 år sedan. Om evolutionen inte hade tyckt hovarna var det bästa så hade det hänt något, det är i alla fall min åsikt :)
Bengtssooon
Fri 14 Sep 2012 19:44
Jag har en kompis som red när hon va typ 5 och det va jätte lite, hon kan inget om hästar men förstår änndå hur jag menar med barfotahovar osv medans en kompis som har hållit på med häster i 9 år och är i stallet nästan varge dag vägrar acceptera det med barfota hovar och röta kan absolut inte bero på socker osv...
Bengtssooon
Fri 14 Sep 2012 19:52
Ja men om man är mycket i ett stall i när man börjar med hästar är det de man lär sig där som kommer hänga kvar iaf det mesta.
moviehtseles
Fri 14 Sep 2012 20:04
Jo det verkar tyvärr vara så, det är som att man blir blind av allt snack om att så här och så här ska det vara. Det är jävligt synd eftersom att det inte hjälper att icke hästintresserade förstår! Det är tråkigt att folk inte kan tänka om i andra banor! Tror också att många ser det som en trygghet att lita på vad hovslagaren säger och gör.
Bengtssooon
Fri 14 Sep 2012 20:52
Ja det är klart att man vill lite på det som har funnits så mycket längre för det förstår och kan man.
kattengustav6
Thu 13 Sep 2012 21:59
Din ide om att prata för andra om barfotaverkning är kanon, visa bilder och filmer och berätta hur en hos faktiskt fungerar MEN ska du göra det måste du kunna svara på ALLT som dom kommer fråga dej om för om du står utan svar så kommer ingen lyssna och ta ännu mer avstånd från det. Jag har själv gått kurs och verkar mina hästar själv men sköter bara mitt och pratar sällan om det för jag har inte svar på allt och då ger jag mej inte in i djupa diskutioner. men är du kunnig ska du absolut göra det, så många som möjligt behöver höra! lycka till!
moviehtseles
Thu 13 Sep 2012 22:19
Ja det var väl det jag också var lite fundersam över, för jag har ännu mycket kvar att lära! Men som du säger, så många som möjligt behöver höra om det, och att faktiskt bevisa att barfotaverknining är bättre än att ha en skodd häst skulle kanske få dem på andra tankar. Men det är klart, står jag där utan svar kan det blir som du säger.
Tack för tipset, ska tänka på det här!
Tack för tipset, ska tänka på det här!
JenKar
Thu 13 Sep 2012 15:43
Var problemet med den halta hästen skorna och verkningen eller var det ngt annat problem?
Vidhåller fortfarande att det är skillnad på skoning och skoning, hovis och hovis.
Vidhåller fortfarande att det är skillnad på skoning och skoning, hovis och hovis.
moviehtseles
Thu 13 Sep 2012 17:29
Att hästen var halt berodde inte på att den var skodd. Den hade fått någon skada i benet men efter två år blev den inte bättre och tillslut valde hon att ta bort skorna på hästen, och enligt henne blev hästen mycket bättre av det!
Det jag försöker säga är alltså att en barfota hov gör mycket för ben och liknande. Om du någon gång har kollat på filmer där man visar hur hoven fungerar ser man klart och tydligt att strålen och den elastiska putan fungerar som stötdämpare - när en häst är skodd lyfts detta upp och det blir ingen stötdämpning alls, istället blir hoven väldigt stum och leder och liknande får ta skit.
Jag tror inte alls på verkning men att det kan vara en skillnad från hovslagare till hovslagare håller jag med om.
Det jag försöker säga är alltså att en barfota hov gör mycket för ben och liknande. Om du någon gång har kollat på filmer där man visar hur hoven fungerar ser man klart och tydligt att strålen och den elastiska putan fungerar som stötdämpare - när en häst är skodd lyfts detta upp och det blir ingen stötdämpning alls, istället blir hoven väldigt stum och leder och liknande får ta skit.
Jag tror inte alls på verkning men att det kan vara en skillnad från hovslagare till hovslagare håller jag med om.
Anonymous
Thu 13 Sep 2012 14:25
Att ha en ömmande häst barfota kräver mycket tid och kunskap. Jag har min häst barfota nu och han verkas av utbildad hovvårdsspecialist enligt sanhcp. Jag har läst på mängder och ännu mer om barfotahållning och trots det är jag snart redo att slå på skor på honom pga ömmande hovar och brodd för vintern. Det som är viktigt när man pratar om att "vänja bort" ömmande hovar efter avtagning av skor är att man berättar att det går i en viss mån, men att tydligt märka att en häst får ont och tycka att den ska vänja sig- det är djurplågeri. Man måste lägga fram alternativ och när det gäller att ha hästen barfota är det boots. Boots är oslagbart för ömmande hovar när många hästar liksom min egen inte ömmar nånting utom på grusväg. Han stapplar fram, och det är inte rätt. Han kan gå barfota i hagen och när vi rider ut i skogen eller på ridbana, men ska man ut på grusvägen är det bara att sätta på boots. Jag sa att jag överväger skor till min häst och det beror på just ömmandet på grusvägen som inte går att undvika när man ska rida bort från gården, och även tills i vinter när jag tänker tillbaka på min bambi-på-hal-is-kille som det tog 20 minuter att leda till hagen från stallet. 20 meter. Han gick så försiktigt och var grymt rädd att halka. Visst kan man brodda boots, men jag förespråkar inte att ha dom hela dagarna i hagen då det lätt blir skav och orsakar obehag med snö och lera mm.
Sen är det väl kanon att så många som möjligt gör ett försök till att ha hästarna barfota, och funkar det är det ju bara ännu mer kanon. Men jag tror inte att det är det bästa alternativet för alla hästar. En del har helt enkelt inte hovkvalitén som krävs.
Jag ser även väldigt gärna att min häst går barfota, men jag ser ännu hellre att han inte har ont :)
Sen är det väl kanon att så många som möjligt gör ett försök till att ha hästarna barfota, och funkar det är det ju bara ännu mer kanon. Men jag tror inte att det är det bästa alternativet för alla hästar. En del har helt enkelt inte hovkvalitén som krävs.
Jag ser även väldigt gärna att min häst går barfota, men jag ser ännu hellre att han inte har ont :)
Anonymous
Thu 13 Sep 2012 14:44
Vi berättade för henne att det tar ett tag för hästen att vänja sig att gå barfota och man bara ska ta det lugnt och att man kan lägga in lite grus runt vattnet så dom får vänja sig själv. Visst ömmar hästen något kolossalt så ska man ju inte pressa den att gå på grus, men typ låta den gå någon meter på en grusväg och sen att dom får vänja sig själv. Hon sa dock att det inte går att träna hästen, den är för tjock. Hon kan inte göra något med hästen för den ömmar så mycket. Då informerade vi om boots att det är ett super bra alternativ och annars så kan hon ju gå på en äng eller in i ridhuset och träna så hästen får gå ner i vikt, för de MÅSTE den! den är smällfet och de gör ju också att hon kan börjar ömma ännu mer pga hennes vikt. Det sliter ju på bena, men i ridhuset gick hon jätte bra när jag var och kolla de när en annan tjej tränade henne där. Där ömma de hon inte de minsta och inte på gräs heller. Men som sagt vi sa om boots men men...
Ursäkta om texten vart lite rörig haha :)
Ursäkta om texten vart lite rörig haha :)
moviehtseles
Thu 13 Sep 2012 17:48
Jag kan inte rekomendera skor vid något tillfälle, det gör mycket mer skada än nytta. Visst, hästen kanske ömmar vilket är jobbigt för stunden - men det sliter inte på leder och liknande, på lång sikt skadar skon mycket mer än en ömmande barfotahov gör för stunden. Om vi ska tala om djurplågeri anser jag att slå på vanliga järnskor skor är mycket värre än en ömmande häst, där skadar du hela hästen. När man väljer att vänja bort ömmandet tar man bort smärtan. När man slår på en järnsko "för att den är van med det", vänjer man hästen vid smärtan istället. Vad låter bäst tycker du?
Det är såklart inte kul att ha en ömmande häst men jag anser att det är värt att vänja hästen successivt med att känna underlag under hoven. Som du säger - för alla hästar är det inte bara att dra av skorna så är allt frid och fröjd. Det är ju såklart olika från häst till häst och jag tycker att man ska lösa problemet istället för att slå på en sko och skada hela hästen. Boots som du nämnde är ett jätte bra sätt! Är man rädd för halka som du nämnde finns det ju andra alternativ. @MissAnthropia nämner många alternativa lösningar 1 september i denna grupp. Allt annat än en vanlig järnsko är bättre! Om man känner att man absolut vill ha hästen skodd kan man använda sig av ProPad sulan som ger tryck på strålen. Hästen är visserligen inte barfota men det är ett bättre alternativ än att bara ha en järnsko.
Det är såklart inte kul att ha en ömmande häst men jag anser att det är värt att vänja hästen successivt med att känna underlag under hoven. Som du säger - för alla hästar är det inte bara att dra av skorna så är allt frid och fröjd. Det är ju såklart olika från häst till häst och jag tycker att man ska lösa problemet istället för att slå på en sko och skada hela hästen. Boots som du nämnde är ett jätte bra sätt! Är man rädd för halka som du nämnde finns det ju andra alternativ. @MissAnthropia nämner många alternativa lösningar 1 september i denna grupp. Allt annat än en vanlig järnsko är bättre! Om man känner att man absolut vill ha hästen skodd kan man använda sig av ProPad sulan som ger tryck på strålen. Hästen är visserligen inte barfota men det är ett bättre alternativ än att bara ha en järnsko.
AlexanaForever
Thu 13 Sep 2012 13:37
Min kompis kan absolut inget om hästar. Men hon FÖRSTÅR faktiskt vad som är rätt och fel. Vi va uppe i norrköping, skogsslotten eller något, vi bodde precis bredvid ridhuset så vi (klassen) gick in och kollade på ridlektioner etc. och dem piskade hästarna varenda jäkla lektion till slut frågade hon ''men dedär e väl inte rätt?''hon förstår även varför det är bra med barfota. Jag kunde typ ingenting om barfotahovar men min barfotaverkare har lärt mig en massa, min kompis mamma är hovvårdare/barfotaverkare (hästvan kompis) och där har jag lärt mig. Jag vet nu hur strålröta ser ut osv. Min mosters kompis shettisar, som jag tog hand om mycket, har ca 2 sm långa strålar och 1 cm bred. Kraftig strålröta, den ena stackaren (ville köpa henne men tyvärr ville min moster ha 10.000 för henne :/) är öm MED skor. Väldigt trångskodd... Vet inte hur jag ska få hennes kompis att förstå då hon e en sån människa, rider man ska hästen ha skor. Man ska ha bett, man ska ha sadel osvosv
AlexanaForever
Fri 14 Sep 2012 06:03
Tyvärr har min andra häst dem då han har jättedåliga hovar och e öm c:
AlexanaForever
Fri 14 Sep 2012 21:14
ja :/ Det löser sig nog! Får väl skritta och promenera när de e isgata haha :)
25 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/barfotahovar/509513740/