Monday 19 September 2011 photo 1/1
|
Egentligen förstår inte jag varför inte "barfotafolk" och "skofolk" kan komma överens. Visst, det beror på vilken approach man har från båda sidor men egentligen är det ju det här som är den stora boven.
Alla skor, hur tunna de än är eller hur låga trakter hästen än är skodd med deformerar hoven. Hoven är inte gjord för att bli upplyft i hovväggen!
Även med en så tunn sko som den som syns i mittenbilden blir ballarna deformerade till en V-form. Folk diskuterar om ballförskjutning precis som att det vore en katastrofal sjukdom, lösningen finns ju här. En häst kan aldrig få ballförskjutning om den har alla delar av sin hov verkade till ett markparallellt plan. Det är omöjligt!
Det har ingen betydelse vad man har för anledning (läs:ursäkt) till att sko sin häst, för vi VET att skorna deformerar hoven. En annan aspekt är ju det här med hovbenets placering. Nu är ju det förvisso helt främmande för de flesta eftersom få vet hur ett hovben verkligen ser ut. Både veterinärer och hovslagare är helt övertygade om att hovbenet ska stå tippat på framtån, så ser det ju ut på röntgen och på en itusågad hov! Ingen tycks tänka på att hovbenet är skålformat och att den delen man ser på röntgen och itusågning är hovbenets grundaste del och att man då inte ser allt.
Det har ju förstås ingen egentlig betydelse om man ändå är övertygad om att hovbenet hänger i lamellerna och inte tror att det står på sulan. Den uppfattningen gör ju också att man tror att det är hovväggen som ska bära hästens vikt, trots att all hästens stötdämpning sitter under hoven och inte på sidan av den.
Men sist av allt så fattar inte jag varför folk tror att skor är enda alternativet om hästen inte går (av diverse anledningar) att ha barfota? Vi har ju både avtagbara hovboots i massor med olika utformningar, storlekar och funktioner, och så finns det permanentboots som man limmar fast på hoven.
Jag ser liksom inte problemet? Varför måste man ha just skor?
För att det är jobbigt när kompisarna i stallet börjar ifrågasätta?
För att det är det enda man känner till och det är läskigt med något nytt?
För att hästen fått skav av en sorts boot så man tror att alla andra är precis lika värdelösa?
För att hästen tappat en boot så man tror att alla andra bots sitter lika dåligt?
Jag blir gärna överbevisad i varför man måste ha skor, så slipper jag gå runt och fundera varför det fortfarande finns vissa fossiler som fortfarande skor sina hästar.
Annons
Eldvind
Tue 20 Sep 2011 22:25
"Tappa bootsen-argumentet" känns ju jävligt genomtänkt. Ingen har väl någonsin tappat en sko, eller? Är det därför jag har en liscens för just tappskor? Allt sko-fantasterna kommer på är ju bara desperat och korkat, och till alla deras 'måsten' finns ett alternativ. Finns det någonsin en anledning - eller ett "måste" - att göra något som förstör hästen? Hmmmmmmm... dagens kluring! :P
MissAnthropia
Wed 21 Sep 2011 10:20
Haha eller hur.. Fast det är väl dyrare att sumpa en boot än att sumpa en sko.
Nej det är det jag inte fattar heller, det finns alternativ till allt. Men nu senast fick jag faktiskt ett argument som jag inte vet om man kan lösa med boots, en travmänniska som hängde på några slags vikter på skorna så hästarna skulle trava med längre steg. Jag vet inte om man kan göra det med boots, även om jag rent spontant känner att det borde gå att ordna vikter på den med =/
Nej det är det jag inte fattar heller, det finns alternativ till allt. Men nu senast fick jag faktiskt ett argument som jag inte vet om man kan lösa med boots, en travmänniska som hängde på några slags vikter på skorna så hästarna skulle trava med längre steg. Jag vet inte om man kan göra det med boots, även om jag rent spontant känner att det borde gå att ordna vikter på den med =/
Eldvind
Wed 21 Sep 2011 16:36
Hmm! Det går säkert, eller fästa dom utanpå hoven på något sätt. Vet inte om jag spontant tycker att det låter helt okej att hänga vikter där men... ordna går det iaf.
MissAnthropia
Wed 21 Sep 2011 16:39
Nej jag fattar liksom inte, om de inte kan springa ordentligt med sina egna fötter, varför ska man hänga på massa vikter på dem :S
Men travet är ju mest bara om pengar, och lite om djurens välmående..
Men travet är ju mest bara om pengar, och lite om djurens välmående..
Rodnezza
Mon 19 Sep 2011 20:10
älskar verkligen dina texter om barfotahovar.
Man lär sig alltid något nytt.
Jag, eller jag, jag menar juh min häst har helt och hållet gått över till barfota på alla 4 hovarna och hon trivs super. Visst hon ömmar på grus men hon har juh bara vart bafota fram i 2 månader nu.
En del på min skola säger att det är djurplågeri att låta hästen ömma och halta när den går på grus och tycker jag ska sko miin häst. Men jag förklarar bara för de om hovens blodcirkulation och sedan blir det tysta. ;D
Jag får verkligen tacka dig för att du inspererade mig att ta av skorna på min häst och jag hoppas många andra gör det med! :D
Man lär sig alltid något nytt.
Jag, eller jag, jag menar juh min häst har helt och hållet gått över till barfota på alla 4 hovarna och hon trivs super. Visst hon ömmar på grus men hon har juh bara vart bafota fram i 2 månader nu.
En del på min skola säger att det är djurplågeri att låta hästen ömma och halta när den går på grus och tycker jag ska sko miin häst. Men jag förklarar bara för de om hovens blodcirkulation och sedan blir det tysta. ;D
Jag får verkligen tacka dig för att du inspererade mig att ta av skorna på min häst och jag hoppas många andra gör det med! :D
MissAnthropia
Mon 19 Sep 2011 21:13
Tack så mycket! =P
Ja det gör ju min häst också, fast det beror lite på att jag har svårt att påverka hans miljö eftersom han står uppstallad, och så har jag inte fått hem några boots än som han kan ha på sina framhovar, lyckligtvis är han bara öm i dem.
Jag tycker att det är ganska ignorant av folk att tro att deras hästar har friska hovar men de kan inte gå barfota. Då är de ju inte friska? O_o
Ja det gör ju min häst också, fast det beror lite på att jag har svårt att påverka hans miljö eftersom han står uppstallad, och så har jag inte fått hem några boots än som han kan ha på sina framhovar, lyckligtvis är han bara öm i dem.
Jag tycker att det är ganska ignorant av folk att tro att deras hästar har friska hovar men de kan inte gå barfota. Då är de ju inte friska? O_o
Rodnezza
Tue 20 Sep 2011 19:01
(:
Ahh, som tur är har jag typ 10 olika sorters hagar att välja mellan som hon kan stå i om dagarna.
Ahh, har samma problem, har inte hunnit ringa efter några boots än till framhovarna. Men än så länge klarar hon sig utan hovboots då jag oftast rider i ridhuset eller på gräs och där ömmar hon inte.
Håller verkligen med. Om en häst är frisk ska den väll kunna gå utan skor? Skorna döljer juh bara problemen till varför hästarna ömmar.
Ahh, som tur är har jag typ 10 olika sorters hagar att välja mellan som hon kan stå i om dagarna.
Ahh, har samma problem, har inte hunnit ringa efter några boots än till framhovarna. Men än så länge klarar hon sig utan hovboots då jag oftast rider i ridhuset eller på gräs och där ömmar hon inte.
Håller verkligen med. Om en häst är frisk ska den väll kunna gå utan skor? Skorna döljer juh bara problemen till varför hästarna ömmar.
MissAnthropia
Tue 20 Sep 2011 19:18
Jag har tillgång till jättefina hagar, men problemet är att han får stå ensam i allihopa =/
Lyxigt med ridhus! Jag ska höra med våran lokala ridklubb om jag kan få bli medlem där, om man får använda deras ridhus då. Eller åtminstone ridbana =P Har ingen upplyst ridbana heller på vintern så det behöver jag. Tyvärr så måste vi alltid gå på grusvägar för att komma någonstans..
Ja jag fattar liksom inte det där. De säger ju emot sig själva när de säger att hästens hovar är friska man de måste ha skor =S
Lyxigt med ridhus! Jag ska höra med våran lokala ridklubb om jag kan få bli medlem där, om man får använda deras ridhus då. Eller åtminstone ridbana =P Har ingen upplyst ridbana heller på vintern så det behöver jag. Tyvärr så måste vi alltid gå på grusvägar för att komma någonstans..
Ja jag fattar liksom inte det där. De säger ju emot sig själva när de säger att hästens hovar är friska man de måste ha skor =S
Rodnezza
Tue 20 Sep 2011 19:35
usch, det är så svårt att göra rätt ibland. Man vill juh hästen bästa hela tiden men ibland kan det vara svårt att veta vad som är bäst.
Det tycker jag. Det är allt härligt med ridhus. Det är första nu som jag också fått tillgång till ridhus.
Jobbigt.
Det gör det verkligen! :O
Det tycker jag. Det är allt härligt med ridhus. Det är första nu som jag också fått tillgång till ridhus.
Jobbigt.
Det gör det verkligen! :O
Anonymous
Mon 19 Sep 2011 17:27
alltså jag börjar mer och mer flytta över till "barfotasidan" x)
Hästar som sliter hovarna snett då? då måste man kanske ha boots hela tiden? eller? :) (alltså jag har ingen anng därför frågar jag xp)
Hästar som sliter hovarna snett då? då måste man kanske ha boots hela tiden? eller? :) (alltså jag har ingen anng därför frågar jag xp)
MissAnthropia
Mon 19 Sep 2011 18:31
Beror oftast på att de verkas snett men ja, man kan ju ha boots över en period och se om det fungerar när man sedan tar av dem, om hoven blivit friskare då.
Det är det jag inte fattar med varför man måste ha just skor, det finns ju boots.. Och ska man ha skor, jamen sko med bra skor (läs: flappskor)...
Det är det jag inte fattar med varför man måste ha just skor, det finns ju boots.. Och ska man ha skor, jamen sko med bra skor (läs: flappskor)...
Anonymous
Tue 20 Sep 2011 17:31
joo, när du säger det på det viset..
jag tänkte mest på hästar som har "krokiga" ben eller taskig benställning som inte sliter hovarna rätt, utan snett. :)
jag tänkte mest på hästar som har "krokiga" ben eller taskig benställning som inte sliter hovarna rätt, utan snett. :)
MissAnthropia
Tue 20 Sep 2011 20:05
Man får aldrig korrigeringsverka hovar för att kompensera benställning på hästar över 1½ år, det gäller även för hovslagare. Om tillväxtzonerna är stängda så ordnar kroppen ett kompenseringsfel så att hoven kan vara plan mot underlaget utan att det påverkas av benställningen.
Anonymous
Wed 21 Sep 2011 17:17
jo det första har jag hört, men det andra hade jag ingen aning om!
fränt!
fränt!
16 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/missanthropia/496336074/