Sunday 26 January 2014 photo 7/7
|
Foto: Lovisa Ivarsson, http://artoflovisa.com
Tittar på tredje avsnittet av Ponnyakuten just.
Varför är jag inte förvånad?
Ekipaget som bestod av en pojkryttare med sitt fullblod har numera skarpare bett och nosgrimma. Om det är ekipagets variation i utrustning eller inte - uppenbarligen har Tobbe Larsson haft någon form av inverkan. Annars skulle ekipaget inte haft den utrustningen på castingen.
För att kort sagt berätta det jag ifrågasätter är att varken ryttare eller ponny kan få bättre självförtroende och samspel med harmoni genom att byta och variera utrustningen enligt mig. Det sitter i deras kommunikation, individ mellan individ. Som deras förste tränare pratar om, det mentala emellan varandra i ekipaget.
Eller hur skulle ni göra? Skulle ni betsla upp för att kommunikationen brister?
Jag anade precis det här, när jag skrev http://dayviews.com/underbara-hasta/517161327/
Jag anade precis det här, när jag skrev http://dayviews.com/underbara-hasta/517161327/
Annons
ClaraLNilsson
Mon 27 Jan 2014 20:33
Förstår inte hur alla tror att kommunikationen sitter i bettet. Hur fan blir det bättre genom att sätta på nosgrimma eller skarpare bett..
LÖS problemet istället...
LÖS problemet istället...
ClaraLNilsson
Mon 27 Jan 2014 20:35
Och sen som ni skrev lite om här nedanför så är det ju så att bettet skadar oavsett bara det att man säger i sitt försvar att handen gör bettet. Men det gör ju ont nästan bara av att vara där liksom..
Anonymous
Mon 27 Jan 2014 20:40
Jag kan bara hålla med dig. Vilket engagemang och glöd du har! Jag tackar för all respons du gett mig, även på bloggen idag. Tack så jättemycket! Du har, som jag svarade på bloggen, en väldigt fin och läsvärd blogg.
ClaraLNilsson
Mon 27 Jan 2014 20:44
Ja men det är ju så roligt hur okunniga så många är trotts dagens tekniker att få se verkligheten.
Ja men när man skriver något vettigt så och frågar om tankar osv så blir jag så väldigt engagerad haha!
Oj men tack så mycket och tack själv! :D
Ja men när man skriver något vettigt så och frågar om tankar osv så blir jag så väldigt engagerad haha!
Oj men tack så mycket och tack själv! :D
Toti
Mon 27 Jan 2014 15:22
Har inte kollar på det men antar att det kommer ryka ur öronen eller så när jag väl kikar..
Toti
Tue 28 Jan 2014 20:04
Ja nu jäklar ryker det!
Men av så många anledningar.. Jag förstår inte hur det kan tillåtas att sändas. Hon som var unghästutbildare, vad gjorde hon egentligen? Jo hon la till pisken så fort den gjorde fel. Sen när ska inte en unghäst få göra fel?
Och sen stå och predika för att den säkert egentligen inte är en dum häst. Nä, för dumma hästar finns det ju många av.
Och att Peter Markne säger att det är 'perfekt' när hästarna tydligt protesterar mot bettet..
Men av så många anledningar.. Jag förstår inte hur det kan tillåtas att sändas. Hon som var unghästutbildare, vad gjorde hon egentligen? Jo hon la till pisken så fort den gjorde fel. Sen när ska inte en unghäst få göra fel?
Och sen stå och predika för att den säkert egentligen inte är en dum häst. Nä, för dumma hästar finns det ju många av.
Och att Peter Markne säger att det är 'perfekt' när hästarna tydligt protesterar mot bettet..
DumleKallasJag
Mon 27 Jan 2014 14:02
han är alldeles för ranglig och ostadig för just de hästen och att byta bett löser ju inte problemet :/
Anonymous
Mon 27 Jan 2014 17:40
Håller med. Han kan verkligen bli bättre, för man ser en sund kille med sunda tankar, men han behöver hitta en väg som blir mer välanpassad.
DumleKallasJag
Tue 28 Jan 2014 12:17
absolut alla kan lära sig! :) jag tror att när han väl har lärt sig vara i balans så kommer dom fynka jättebra tsm! :)
Hursomheelst
Mon 27 Jan 2014 07:43
Jag mådde verkligen illa på castingen när jag såg hur han slet och drog i den stackars hästen. Dock kollade jag bara lite snabbt igår och det lilla jag såg tyckte jag det såg trevligt ut.
Kanske kan vara bra att han får rida på det under en period då han kan kontrollera hästen med ett "vanligt bett" då jag tror hästen fick betydligt ondare på castingen än på träningen dom visade igår.
Kanske kan vara bra att han får rida på det under en period då han kan kontrollera hästen med ett "vanligt bett" då jag tror hästen fick betydligt ondare på castingen än på träningen dom visade igår.
TheSevenGames
Mon 27 Jan 2014 06:31
Tänkte också på det. På castingen tänkte iallfall jag "yay ingen nosgrimma".
Sen kan man ju undra om han brukar rida utan nosgrimma eller om han gjorde det på castingen för att det skulle se värre ut.
Sen kan man ju undra om han brukar rida utan nosgrimma eller om han gjorde det på castingen för att det skulle se värre ut.
Alexana
Sun 26 Jan 2014 23:34
Har väl inga större problem med uppbetsling om man tänker betala ner sen igen och kan rida, dvs inte hänger i munnen på hästen. Men just detta ekipaget e inget jag skulle tycka att de va ok att spänna åt en nosgrimma o betala upp, aldrig.
EmmaSannie
Sun 26 Jan 2014 23:15
Min ponny var ett tag otroligt på och stark i hoppningen så jag betslade upp till ett babypelham, rakt applemouth. Blev mycket lättare att reglera honom osv och sen när jag kände mig tryggare betslade jag ner till ett vanligt novabett och det funkar toppen. Ser inte felet i att betsla upp till ett bett som anses vara skarpare om det skulle behövas en period. Jag tror stenhårt på att ett bett aldrig blir skarpare än handen som håller i det. När det bara ligger i hästens mun, med långa tyglar, är det knappast någon skillnad i "skarphet" på ett vanligt tränsbett, ett Nova eller ett pelham. Det är först när ryttaren tar tag i tyglarna som skillnaden kan märkas, och den skillnaden beror som sagt enbart på handen som håller i bettet. Det är aldrig bettet som är "elakt" (ett babypelham som bara ligger i en sadelkammare är rätt harmlöst) utan det är i sådan fall ryttaren som är elak.
EmmaSannie
Mon 27 Jan 2014 22:03
Alltså ååh, älskar hur jävla bra du är på att framföra dina åsikter. Håller med dig på det mesta, men jag står fast vid min åsikt om att uppbetsling under en period kan i vissa fall vara bättre än att envist fortsätta rida med ett vanligt tränsbett trots att det är uppenbart att det inte funkar. Men såklart, i många fall (som detta av vad jag har förstått) bör ryttaren inte betsla upp av den anledning att man inte kan hantera ett skarpare bett. Sen skulle jag aldrig sträcka mig längre än till ett rakt babypelham, det ÄR relativt milt för att vara skarpt, om du förstår vad jag menar. Väldigt lite hävstång på det om kedjan sitter rätt och iom att det är rakt så trycker det inte på något konstigt sätt i gommen. :)
Anonymous
Mon 27 Jan 2014 22:17
Måste bara hålla med! Du är grymt bra på att framföra dina åsikter :)
Anonymous
Mon 27 Jan 2014 22:25
Tack så otroligt mycket. Det värmer att höra. Ni är jättevettiga i ert sätt att presentera era åsikter i med.
Jag förstår vad ni menar. Charmen sitter i att vi tror på det vi menar, och det hjälper våra hästar, veta vart vi har oss själva i vår egen säkerhet. Även om jag inte håller med i att betsla upp eller dylikt, verkar det som ni är medvetna och kan utföra era beslut med säkerhet och förstånd. Det är vett och etikett.
Som sagt, jag skulle inte göra det, jag skulle förmodligen sätta mig och hästen i annat som förbinder oss som ekipage och då detta med vett och etikett. Om ni förstår vart jag vill komma.
Vi alla gör förhoppningsvis endast så gott vi kan. Inte alla för det finns klappruttna rötägg lite här och var som det finns inom allt här i livet som sådant, men jag och ni gör i alla fall bra ifrån oss som jag kan se det så här långt.
Jag förstår vad ni menar. Charmen sitter i att vi tror på det vi menar, och det hjälper våra hästar, veta vart vi har oss själva i vår egen säkerhet. Även om jag inte håller med i att betsla upp eller dylikt, verkar det som ni är medvetna och kan utföra era beslut med säkerhet och förstånd. Det är vett och etikett.
Som sagt, jag skulle inte göra det, jag skulle förmodligen sätta mig och hästen i annat som förbinder oss som ekipage och då detta med vett och etikett. Om ni förstår vart jag vill komma.
Vi alla gör förhoppningsvis endast så gott vi kan. Inte alla för det finns klappruttna rötägg lite här och var som det finns inom allt här i livet som sådant, men jag och ni gör i alla fall bra ifrån oss som jag kan se det så här långt.
mizhelle
Sun 26 Jan 2014 22:37
Reagerade också på just det :/ var väl ett babypelham han red på nu om jag inte minns fel? Också såklart pullarnosgrimma som i min mening inte ens har någon egentlig funktion utan bara "ser snygg ut". Ser ut som någon bara kollat på vad andra hoppryttare som rider ponny haft & sen satt det på hästen -.-
eJulianoStar
Sun 26 Jan 2014 22:28
Att betsla upp är inget som jag tycker man bör göra utan då är det kommunikationen som är det som man behöver jobba med men däremot är jag för att man varierar sin utrustning för att trycket i hästens mun inte ska bli detsamma hela tiden. Så varvar mellan olika bett men alla är vanliga tränsbett, varvar också nosgrimman från vanlig achen till remont. Samt att jag har två sadlar en dressyr och en hopp som jag också varvar med för att trycket på ryggen inte ska vara detsamma hela tiden och tycker att min häst känns mer harmonisk när man byter lite ibland :)
Amanda Lindecrantz
Sun 26 Jan 2014 22:08
Tänkte också på det! Att betsla upp är bara en dum genväg som egentligen mest gör problemet värre :/
Anonymous
Sun 26 Jan 2014 21:56
Tänkte också på det! :o
Anonymous
Sun 26 Jan 2014 22:00
Och för att svara på frågan ;)
Jag skulle inte betslat upp bara för det! Ju "mildare" man kan ha det för hästen desto bättre :)
Jag skulle inte betslat upp bara för det! Ju "mildare" man kan ha det för hästen desto bättre :)
34 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/517257252/