Tuesday 11 November 2014 photo 2/2
|
Varför behöver vi bråka
http://storaorchidea.wordpress.com/2014/11/11/varfor-behover-vi-braka/
Ibland känns det som att vi för ofta ser våra hästar som att de inte har rätt till varierad dagsform. Ofta vill vi lära våra hästar att göra tricks, grunderna i ridningen, lära hästen bete sig exemplariskt, duktig jämte säkerhetstänket, på utställning, show, tävling eller om så lika väl på stallgången på hemmaplan. Jag upplever att vi sällan ser på hästar som att de får uppleva dagen som en annan gör. Som att de inte får ha bra och mindre bra dagar. Är det för att vi tror lågt om hästarnas förmåga, om att vara levande individer med känslor, erfarenhet och kunskap?
Vi behöver förstå hästarnas kapabla förmåga att känna och drömma, precis som vi. Eller handlar det om att våran vardag är så pass fullspäckad, att vi lever med undermedveten stress och prestationsångest, att ingenting känns klart och tydligt fören vi har lärt oss våra egna plikter? Det måste bli ett resultat av vårat eget liv som sätts som krav hos hästarna med. Att de till slut lever med våra egna plikter på sina egna axlar. Detta är anledningen till varför jag tror vi behöver bråka med våra hästar, för att de lever inte upp till det vi drömmer och önskar.
Jag citerar Julian Baker från One Tree Hill (och då inte just honom för att jag och sambon precis har sett klart hela serien, utan just för att han har alldeles korrekt);
"I feel like people get lost when they think of happiness as a destination. We’re always thinking that someday we’ll be happy. You know, we’ll get that car or that job or that person in our lives that’ll fix everything. But happiness is a mood, and it’s a condition, not a destination. It’s like being tired or hungry. It’s not permanent. It comes and goes, and that’s okay. And I feel like if people thought of it that way, they’d find happiness a lot more often."
"Jag tror att folk blir vilsna när de ser på lycka som ett mål. Vi föreställer oss att vi någon dag ska bli glada. Du vet, när vi får den där bilen eller det där jobbet eller den där person i vårat liv som ska att ställa allt rätt. Men lycka är en känsla, och det är ett tillstånd, inte ett mål. Lycka är som att vara trött eller hungrig. Det är inte för alltid. Det kommer och går, och det är okej. Och jag tror att folk hittar lycka oftare om de ser lycka på på det sättet."
Det är därför jag tror som jag tror. Att någonting går sämre ena dagen betyder inte att hästen aldrig med kommer vilja, att den avskyr eller hatar, tappat alla kunskaper och glömt vad den lärt sig. Det tar bara tid för oss att förstå det och därför bråkar vi. Innebörden i ett misslyckande eller något som känns som ett bakslag är inte beroende på att vi har tappat kontrollen eller glömt vårat ansvar. Det beror på att just den gången inte var den bästa och varför? Det finns tusen anledningar att forska i varför.
Vi behöver förstå hästarnas kapabla förmåga att känna och drömma, precis som vi. Eller handlar det om att våran vardag är så pass fullspäckad, att vi lever med undermedveten stress och prestationsångest, att ingenting känns klart och tydligt fören vi har lärt oss våra egna plikter? Det måste bli ett resultat av vårat eget liv som sätts som krav hos hästarna med. Att de till slut lever med våra egna plikter på sina egna axlar. Detta är anledningen till varför jag tror vi behöver bråka med våra hästar, för att de lever inte upp till det vi drömmer och önskar.
Jag citerar Julian Baker från One Tree Hill (och då inte just honom för att jag och sambon precis har sett klart hela serien, utan just för att han har alldeles korrekt);
"I feel like people get lost when they think of happiness as a destination. We’re always thinking that someday we’ll be happy. You know, we’ll get that car or that job or that person in our lives that’ll fix everything. But happiness is a mood, and it’s a condition, not a destination. It’s like being tired or hungry. It’s not permanent. It comes and goes, and that’s okay. And I feel like if people thought of it that way, they’d find happiness a lot more often."
"Jag tror att folk blir vilsna när de ser på lycka som ett mål. Vi föreställer oss att vi någon dag ska bli glada. Du vet, när vi får den där bilen eller det där jobbet eller den där person i vårat liv som ska att ställa allt rätt. Men lycka är en känsla, och det är ett tillstånd, inte ett mål. Lycka är som att vara trött eller hungrig. Det är inte för alltid. Det kommer och går, och det är okej. Och jag tror att folk hittar lycka oftare om de ser lycka på på det sättet."
Det är därför jag tror som jag tror. Att någonting går sämre ena dagen betyder inte att hästen aldrig med kommer vilja, att den avskyr eller hatar, tappat alla kunskaper och glömt vad den lärt sig. Det tar bara tid för oss att förstå det och därför bråkar vi. Innebörden i ett misslyckande eller något som känns som ett bakslag är inte beroende på att vi har tappat kontrollen eller glömt vårat ansvar. Det beror på att just den gången inte var den bästa och varför? Det finns tusen anledningar att forska i varför.
Annons
almawesterstrom
Wed 12 Nov 2014 19:04
Tror självklart att hästar har dåliga och bra dagar. Det märks tydligt på mitt sto ;) Dock vill hon alltid vara till lags. Men ibland känner hon ju bara inte för det. Så då får man hitta på något annat. Självklart vill man som ryttare att det ska gå bra, och ibland bråkar man såklart litegrann, men det handlar väl lite om en balans - för båda häst och människa måste ju tycka det är kul, trivas och även få en del av sin vilja igenom, tycker jag.
Min shettis däremot tycker att livet är guld och varje uppgift han får tycker han är tipptopp. Hoppa, ut i skogen, skänkelvikningar, öppna, sluta, köra, ut i mörker, regn, storm - you name it. Han både ställer upp och sprudlar ren livsglädje. Han är den som vänder på mitt humör.
Om jag tillexempel tar in honom och borstar, och inte alls har nån lust för det är mörkt ute, regnar och han är ett lermonster. Så står han där och liksom: Matte, vi ska ut, vart ska vi, vad ska vi göra, när ska vi ut???? men nu? ska vi hoppa? ska vi ha vagnen? ja vagnen idag? snälla vagnen? Eller hinder? Ja hinder? Kom igen matte????
Haha för att kort beskriva ;) Min lilla prins <3
Min shettis däremot tycker att livet är guld och varje uppgift han får tycker han är tipptopp. Hoppa, ut i skogen, skänkelvikningar, öppna, sluta, köra, ut i mörker, regn, storm - you name it. Han både ställer upp och sprudlar ren livsglädje. Han är den som vänder på mitt humör.
Om jag tillexempel tar in honom och borstar, och inte alls har nån lust för det är mörkt ute, regnar och han är ett lermonster. Så står han där och liksom: Matte, vi ska ut, vart ska vi, vad ska vi göra, när ska vi ut???? men nu? ska vi hoppa? ska vi ha vagnen? ja vagnen idag? snälla vagnen? Eller hinder? Ja hinder? Kom igen matte????
Haha för att kort beskriva ;) Min lilla prins <3
Beckhha
Wed 12 Nov 2014 01:01
jag vet när min häst inte vill,
brukar alltid gå fram med grimman och fråga om vi ska ut och rida?
vill hon stoppar hon mer huvudet i grimman vill hon inte vänder hon huvudet och går 2 steg bort och då blir det gos dag istället ;)
mina andra två fjollor är yngst och helt ivriga att få lära sig mer har aldrig upplevt att dom inte direkt velat hitta på något,men dom får inte göra lika mycket som tussi (hon är 5,5 år) så hon kan tycka att hon vill ha en paus då och då ;)
tror vi människor måste lära oss att lyssna mer på djuren och helt enkelt acceptera att nehe idag vill hästen inte då testar vi nästa gång.
och det handlar inte om att "ja men då låter man hästen vinna"
nej det handlar om att respektera djuret.
man hade väl aldrig tvingat sitt barn att spela fotboll en dag om barnet känner sig trött eller bara inte vill den dagen,då säger man väl okej skippa det idag då?
brukar alltid gå fram med grimman och fråga om vi ska ut och rida?
vill hon stoppar hon mer huvudet i grimman vill hon inte vänder hon huvudet och går 2 steg bort och då blir det gos dag istället ;)
mina andra två fjollor är yngst och helt ivriga att få lära sig mer har aldrig upplevt att dom inte direkt velat hitta på något,men dom får inte göra lika mycket som tussi (hon är 5,5 år) så hon kan tycka att hon vill ha en paus då och då ;)
tror vi människor måste lära oss att lyssna mer på djuren och helt enkelt acceptera att nehe idag vill hästen inte då testar vi nästa gång.
och det handlar inte om att "ja men då låter man hästen vinna"
nej det handlar om att respektera djuret.
man hade väl aldrig tvingat sitt barn att spela fotboll en dag om barnet känner sig trött eller bara inte vill den dagen,då säger man väl okej skippa det idag då?
Ester
Wed 12 Nov 2014 00:30
Folk har väl helt enkelt svårt att inse att det inte alltid kan gå bra men att det inte behöver vara vare sig ryttarens eller hästens fel. Men tror många har för stort ego för att våga ge upp just den dagen det går dåligt, och göra något man vet att hästen gillar, istället för att bråka och tvinga hästen för att man vet att den kan. Känner ibland att det inte bara är ryttaren som hästen måste bära på när man sitter upp, utan även alla problem och den stress som ryttaren tar med sig upp. Vare sig det är medvetet eller omedvetet så är det inte schysst mot hästen när ryttarens press på att allting ska gå framåt hela tiden tas ut över den.
mizhelle
Tue 11 Nov 2014 23:37
Det jag fastnade vid var att du skrev att hästarna kunde drömma precis som vi - vilket ej är sant. Du beskriver hästen i din text som en lika intelligent varelse som människan med samma förmåga att tänka, drömma, osv. Så ville bara påpeka att det inte stämmer :p är inte ute efter att skapa ngt "gräl" osv, ville bara dela med mig av mina kunskaper då jag tolkade det som att du inte visste att det är så läget ligger till :) Men som sagt, håller med dig! Hästarna måste få lov att ha en dålig dag och vi människor måste låta hästen ha sina mindre bra dagar eller eventuellt veckor där arbetet vi vill uppnå inte går riktigt lika lätt som "det brukar göra". Dock blir vi människor lätt förhastade och vill hela tiden utvecklas framåt, ett litet tillfälligt bakslag kan kännas som att hela världen ska gå under. Det är bara att göra det bästa av situationen, låta hästen ha lite kul i några dagar och sedan försöka att hitta tillbaka till där man var innan kurvan började gå neråt :p (kunde inte svara på kommentaren så fick skriva en ny xd)
Anonymous
Tue 11 Nov 2014 23:44
På vilket vis kan du stärka ditt påstående att hästar inte kan drömma? På vilket sätt menar du drömma?
zuperteejjpp
Tue 11 Nov 2014 23:17
tror vi ryttare är snabba med att bråka en massa med hästen i stället för att ta det lugnt och känna efter vart man är idag.
vissa dagar kanske man kan göra saker som man inte trott man kunnat göra förrän efter ett halvår och andra dagar är du tillbaka på ruta ett igen.
Man behöver bara tänka om i stället för att bråka med hästen
vissa dagar kanske man kan göra saker som man inte trott man kunnat göra förrän efter ett halvår och andra dagar är du tillbaka på ruta ett igen.
Man behöver bara tänka om i stället för att bråka med hästen
zuperteejjpp
Tue 11 Nov 2014 23:33
det är det verkligen !
det är fantastiskt roligt att sätta sig upp på en häst och känna hur mycket du kan göra :)
i somras när jag red en häst till försäljning var det så roligt att genom att man tog det lugnt och tänkte efter hur hennes förutsättningar var , upptäcka att hästen gjorde massor av framsteg både i ridningen och i sitt allmänna tillstånd. fick massor av beröm för att hon verkade så mycket mer harmonisk i sig själv än innan. Detta gjorde en så stolt över hästen och så klart mig själv x)
tror att sanna hästälskare kommer till den tidpunkten då de helt plötsligt förstår vad som saknades när det inte gick som det skulle och detta tror jag för att det bandet man får till hästar gör att man vill förstå allt och detta resulterar i en lyssnare :)
hehe tyckte texten var så bra och kunde relatera till den x)
det är fantastiskt roligt att sätta sig upp på en häst och känna hur mycket du kan göra :)
i somras när jag red en häst till försäljning var det så roligt att genom att man tog det lugnt och tänkte efter hur hennes förutsättningar var , upptäcka att hästen gjorde massor av framsteg både i ridningen och i sitt allmänna tillstånd. fick massor av beröm för att hon verkade så mycket mer harmonisk i sig själv än innan. Detta gjorde en så stolt över hästen och så klart mig själv x)
tror att sanna hästälskare kommer till den tidpunkten då de helt plötsligt förstår vad som saknades när det inte gick som det skulle och detta tror jag för att det bandet man får till hästar gör att man vill förstå allt och detta resulterar i en lyssnare :)
hehe tyckte texten var så bra och kunde relatera till den x)
mizhelle
Wed 12 Nov 2014 12:43
Menar drömma som i att ha ambitioner att nå ett visst mål, t.ex att vi kanske drömmer om att rida os/vm i hoppning. En häst har inte som mål att hoppa höga hinder, den har som mål att äta, dricka och överleva dagen. Det är ingen dröm, det är överlevnadsinstinkt. Och mitt argument drog jag i första kommentaren, hästar saknar en del av hjärnan (hippocampus har jag för mig). Den delen som används just till sådant tänkande som att reflektera över saker, koppla ihop en serie händelser med konsekvenser, drömma om saker m.m. Min källa? En av våra undervisande professorer här på hippologprogramet :)
mizhelle
Tue 11 Nov 2014 23:00
Håller med dig, dock är det lite fel att säga att hästarna är precis som vi, för det är inte helt sant. Hästarna saknar en del av hjärnan, hippocampus har jag för mig att det är, som används för att relatera till saker och att koppla ihop händelser med konsekvenser osv. Så de har inte en alls lika välutvecklad hjärna som vi. Men visst kan hästarna ha en dålig dag, däremot beror det sällan på samma faktorer som när vi har en dålig dag, eftersom de inte ens kan göra sådana reflektioner i sin hjärna x)
Anonymous
Tue 11 Nov 2014 23:05
När du och jag äter gör vi det båda, men vi gör det på olika vis. Du håller förmodligen inte gaffeln som jag eller äter maten i samma ordning.
Det jag menar är att när du och hästen tänker och känner gör ni det båda två, men ni gör det på olika vis. Det är helt logiskt och naturens charmiga lag. Så det du säger är sant och heller inget jag missar i min text, men glöm inte den viktiga lösningen på det som gör oss skillnaden - vi gör samma grej, på olika sätt!
Det jag menar är att när du och hästen tänker och känner gör ni det båda två, men ni gör det på olika vis. Det är helt logiskt och naturens charmiga lag. Så det du säger är sant och heller inget jag missar i min text, men glöm inte den viktiga lösningen på det som gör oss skillnaden - vi gör samma grej, på olika sätt!
Anonymous
Wed 12 Nov 2014 19:06
Jag förstår att kommentarer hoppar hit och dit med tanke på den nya appen, hehe. Tyvärr hänger jag inte med nu, så det är kanske lika bra att avsluta diskussionen där haha! x)
19 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/519083945/