Sunday 20 October 2013 photo 11/13
![]() ![]() ![]() |
Bilden är från google.
Läste just en artikel och en kvinna och hennes hund som blev attackerade av en stor, lös hund. Hennes lilla vovve blev nästan ihjälbiten, och fick senare avlivas.
Hunden verkar ha varit kopplad, men slitit sig.
http://allehanda.se/start/harnosand/1.6383294-overfolls-av-aggressiv-hund-varsta-jag-varit-med-om-
Längre ner på sidan finns en video, som visar en kvinna vars lilla vovve blev ihjälbiten av en annan storvuxen hund. Den hade suttit lös(!) i bagaget på en bil, med öppen bagagelucka, och helt plötsligt flugit på den här lilla vovven. Det har dessutom hänt tidigare, och då finns det fan ingen ursäkt!
Hur fan tänker man om man låter en sådan hund sitta LÖS i en öppen bil? Det är därför det finns galler!
Jag blev bara så upprörd när jag läste det där, för det kan ju lika gärna hända mina älsklingar. Nog för att sambons schäfer skulle klara sig bättre, han väger ju fyrtio kilo. Men min lilla hund skulle kunna sluta på samma sätt. Var bara tvungen att avreagera mig lite, mest för att jag har så lätt för att föreställa mig hur det skulle kännas.
Själv har jag inga som helst problem med att kliva in mellan två hundar som slåss, det har jag gjort flera gånger. MEN, då har det varit båda som slagits, inte en som attackerat den andra.
Vad skulle ni göra i en sådan situation? Speciellt ni som har små hundar.
Annons
Comment the photo
MR-Z28
Sat 26 Oct 2013 09:26
ansvarslöst av ägaren. stor liten söt ful. man kan aldrig lita t 100% på en hund. ja har 2 stora alltid lösa dock under mycket hård uppsikt eftersom den ena har hel del skydd/försvar i blodet. men bara för han har det så ska han få ha ett bra liv inte vara någon stackars koppel hund =) och hade ägaren till denna tagit ansvar haft uppsikt över sin hund så hade det inte hänt. trots den va lös. säger detta för på dig låter de som om man har stor hund ska den låsas in kedjas fast =P min åsikt iaf =)

Kiui
Sun 27 Oct 2013 22:28
Jaa, fast jag menar inte att det gäller stora hundar, utan hundar som har attackerat andra hundar tidigare eller visat aggressivitet mot andra hundar tidigare. Jag går mycket lös med mina hundar, men har stenkoll på dem. Grejen är att man inte lämnar en hund med den typen av historia ensam, lös i en bil med öppen bagagelucka. Då är man bara dum. Så tycker inte alls att stora hundar ska kedjas fast, har själv en stor schäfer som jag ofta nästan alltid har lös, tillsammans med min mindre hund. Men ingen av dem har någonsin attackerat en annan hund och försökt ta död på den heller. :) Du har rätt till en åsikt. :)

MR-Z28
Mon 28 Oct 2013 10:45
jo då håller ja med dig. hehe aldrig lämna elvis me öppen bil. :) han vill döda allt som närmar sig hans älskade bil tomt hus kompisar familj. :)

Anonymous
Mon 21 Oct 2013 18:14
Har varit med om detta....(men har ingen liten hund)....Jag får säga att jag skulle agera med devisen"Rädda-Frallan-actionen" å gett mej in i hela faderullan....Har avstyrt mellan 2 schäfrar(jag fick tag i svansen å drog) m.fl.Är man kall å får tag i bakbenen...så ryck till...Min "gemensamma.vårdnadshund"Hubbe har blivit attackerad 3 ggr i yngre dagar(han är nu 13)men klarat sej....Den sista gången sparkade jag den andra(stora hunden)under bröstet.....den sprang iväg...så...ja.....man gör allt för att rädda sin hund...

Anonymous
Mon 21 Oct 2013 08:06
jag tycker inte nån hund oavsett storlek ska lämnas såpass obevakad av ägaren. men självklart är det hemskt.
PepperTexas
Mon 21 Oct 2013 01:31
Hemskt att säga det, men jag är glad över att jag slipper se den lilla hunden som blev ihjälbiten mer. Aggressivare hund har jag då aldrig sett. Att gå med 3 stora hundar och möta den när hundens matte var ute med den i flexi var inte kul. Den lilla är en av de småhundar som bitit min hh när han var liten, nu har jag en hh som hatar småhundar.

Kiui
Mon 21 Oct 2013 11:54
Det kan jag ju förstå, hundar oavsett storlek och ras ska uppfostras rätt, och kan man inte hantera en aggressiv hund ska man inte ha nån överhuvudtaget. Tycker bara att det känns hemskt när de dör, men jag hade ju ingen relation till hunden.

Anonymous
Mon 21 Oct 2013 00:01
ja det är inte lätt! kan inte ens räkna hur många gånger vi råkat ut för detta. var ju enkelt att lösa när jag bara hade 1 hund. Men nu går jag med 3-6 hundar i taget.
En gång så gick jag med min hund i koppel på nyårsafton(!). Då går det ett gammalt par med sin finska lapphund lös. De ser mig men försöker inte ens koppla hunden. Hunden kommer mot oss i full fart morrandes. Då tar jag upp min hund och svarar upp med att bysta upp mig och ropa argt mot den och sparka snö. Min hund morrar också. Han håller litet avstånd tack vare att jag visar att jag bestämmer/är farlig. Men hade jag haft min hund på backen hade han försökt försvara mig.
Nu håller jag mina hundar bakom mig när det kommer lösa hundar, dels för att visa mina hundar att jag sköter detta och för att i värsta fall kunna sparka hunden som kommer. Jag betalar hellre ett brutet revben på en främmande hund än att få någon av mina hundar ihjälbitna. Än så länge har jag inte behövt sparka men om det skulle behövas skulle jag inte tveka.
En vän till mig fick sin mellanpudel ihjälbiten av två stora lösa hundar. Ägarens gammla pappa var ute med den då de kom. Han kastade upp hunden på axeln och de två hundarna biter hunden i rygg/mage och bakben. Samtidigt som hunden blev biten så blev även mannen illa biten i händerna så han har sämre funktion i dem. Hunden dog av sina skador hos veterinär. De två andra hundarna fick fortsätta att bo hos sin dåvarande husse. UTAN straff dessutom!
En gång så gick jag med min hund i koppel på nyårsafton(!). Då går det ett gammalt par med sin finska lapphund lös. De ser mig men försöker inte ens koppla hunden. Hunden kommer mot oss i full fart morrandes. Då tar jag upp min hund och svarar upp med att bysta upp mig och ropa argt mot den och sparka snö. Min hund morrar också. Han håller litet avstånd tack vare att jag visar att jag bestämmer/är farlig. Men hade jag haft min hund på backen hade han försökt försvara mig.
Nu håller jag mina hundar bakom mig när det kommer lösa hundar, dels för att visa mina hundar att jag sköter detta och för att i värsta fall kunna sparka hunden som kommer. Jag betalar hellre ett brutet revben på en främmande hund än att få någon av mina hundar ihjälbitna. Än så länge har jag inte behövt sparka men om det skulle behövas skulle jag inte tveka.
En vän till mig fick sin mellanpudel ihjälbiten av två stora lösa hundar. Ägarens gammla pappa var ute med den då de kom. Han kastade upp hunden på axeln och de två hundarna biter hunden i rygg/mage och bakben. Samtidigt som hunden blev biten så blev även mannen illa biten i händerna så han har sämre funktion i dem. Hunden dog av sina skador hos veterinär. De två andra hundarna fick fortsätta att bo hos sin dåvarande husse. UTAN straff dessutom!

Kiui
Mon 21 Oct 2013 11:56
Idioter ska inte ha hund! Det är bara så, kan man inte ta ansvar så ska man inte skaffa djur heller. Speciellt inte när de skadar andras djur. Du verkar vara av rätt virke! :)

Anonymous
Sun 20 Oct 2013 22:48
Har aldrig riktigt hänt mig, men i gruppen vi tränar så är där en hund som min hund avskyr och den hunden avskyr min hund, så gjorde den hunden en bana (var lös), stanmade och sen började småspringa mot min hund. Jag hadr en hinderpinne i handen just då så jag for upp skrek nej och med pinnen i högsta hand haha. Hade den attackerat så vet jag att jag hade slått den med pinnen direkt. Står det mellan min hund och en annan så gör jag vad som helst för att få bort den andra hunden. :)

Anonymous
Sun 20 Oct 2013 17:08
Min hund, Tacillan Razak Anjin's "Billi". Mellanschnauzer blev i april en vecka innan min födelsedag attackerad av en rejäl rottweiler. Denna var så muskulös och maffig så det inte var sant åt det. Denna rottis har tydligen varit aggressiv mot valpar också. Rottisen satt fastbunden fast kopplet var då bara virrad löst runt cykelställ. Jag vände om och då blev han attackerad. Mycket hände mellan men orkar int skriva allt. Han blev iallafall påhoppad och jag kämpade med att sära hundarna. Rottisens ägare stod och glodde medans jag försökte sära hundarna. Rottisen började hugga mot min hunds strupe och allt var kaos. Tillslut efter kanske 15-20 min så tog ägaren sin hund och gick. Jag blir så irriterad över ägaren. Att han stod och glodde.... Det var inte lätt att behöva sära två hundar. Iallafall behövde min hund opereras och han hade många små hål på huvud, vid strupe och en cm närmare ögat då hade Billi förlorat det ögat. Det är ägaren som ska ha stenhård koll på sin hund så detta inte händer!
Så sorgligt när sådanna saker händer :/
Så sorgligt när sådanna saker händer :/

Kiui
Mon 21 Oct 2013 11:58
Så hemskt! Jag hade typ flugit på ägaren. xD Jaa, verkligen, ägare som inte har koll ska inte ha hund alls.

Anonymous
Mon 21 Oct 2013 22:11
haha jo.. Har nu märkt när man ser ägaren ute med hunden, alltså, så fort deras hund gör aggressiva utfall mot människa eller hund så står de där och skrattar. Blir sjukt irriterad på ägare som inte bryr sig. De lämnar ju fortfarande sin hund fastbunden utanför affärer i centrum så vi försöker hålla oss borta från sta'n. Väldigt tråkigt att det ska vara så :/
Ramalama
Sun 20 Oct 2013 16:00
Usch hemsk historia! Jag var med om vid ett tillfälle när jag hade Riki i bilen öppen och han var lös för han hoppar inte ur bilen om han inte får ett godkännande :) men då kommer en hund förbi och försöker hoppa in i min bil efter Riki! Som alla vet.. Man gör allt för sin hund! Så jag tar tag i nackenskinnet på hunden och drar ut hunden ner på backen och slår igen bildörren till Riki som sitter kvar i bilen.. Jag älskar hundar och vill aldrig göra dom illa men när en hund är ute efter Riki då gör jag allt för hans säkerhet, och den hunden ville inte leka eller hälsa på Riki för det var tydligt! Jag fick själv en smärre bitskada av hunden i samma veva som jag drog ut den andra hunden.. Har även en vän som varit med om attack på hennes hund.. :/ nu fick Riki ingen skada alls! Och han är inte super liten men hade inte haft en chans mot den hunden!

Kiui
Mon 21 Oct 2013 12:05
Jag hade gjort exakt samma, ingen ger sig på mina älsklingar! Tur att du var så snabbtänkt, en del bara står där och skriker. xD

Ramalama
Mon 21 Oct 2013 12:24
Haha ja man har väl "fördel" av att vara van att avbryta slagsmål men när Riki hamnar i det så hamnar väl jag i ett smärre rage xD jag blev så förbannad att jag inte ens märkte fören efteråt att jag hade fått det lättare bettet över armen! Men det är synd att vissa inte har bättre koll på sina hundar

Kiui
Mon 21 Oct 2013 17:21
Haha, känner igen mig i det där. Adrenalin! :D
Jaa, håller med, man måste hålla koll.
Jaa, håller med, man måste hålla koll.

Ramalama
Mon 21 Oct 2013 19:11
Ja verkligen! För jag kommer inte tveka den dagen jag får lov att ge en känga åt hund som attackerar Riki.. För om det krävs för att skydda Riki då sparkar jag den andra hunden om det så krävs!
Kakmonster98
Sun 20 Oct 2013 15:58
Jag skulle inte lyfta upp min hund iallafall, jag skulle gå imellan och stoppa hunden.

Kiui
Mon 21 Oct 2013 12:14
Helt rätt att gå mellan, sen om man lyfter eller ej beror ju på ras och storlek. :)

Kakmonster98
Tue 22 Oct 2013 22:29
jo, om jag inte skulle kunna hålla undan en stor hund ifrån min shih tzu/lhasa apso så skulle jag ju självklart lyfta upp Honom. DOCK har jag hört att hundarna känner sig större och blir mer aggressiva av det, är det sant eller falskt?
28 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/vardagslivhund/516437017/