Monday 24 March 2014 photo 7/15
|
LÅTA HUNDEN BESTÄMMA
.. är någonting som klingar negativt i mångas öron.
Man har fått höra många olika saker om hur, när och varför man inte ska låta hunden ha någon "talan". Bl.a. att man ska inte låta hunden bestämma när man ska leka, kommer den med en leksak ska man inte under några omständigheter leka med. Inte ska man heller låta den bestämma när man ska klappa, gosa, ägna uppmärksamhet åt den. Och absolut inte låta den välja väg när man är ute på promenad! Och ajja bajja om hunden befinner sig i köket när man äter, iväg med den till sin sovplats! Annars kommer hunden att ta kontoll över hela hushållet och bli en aggressiv marodör.
Hur förhåller ni er till detta? Följer ni alla dessa "normer och regler"?
Jag låter Azra välja väg ganska ofta när vi promenerar i skogen, då är han ju lös så jag kan följa efter. Speciellt om jag inte vet var vi är, till skillnad från mig så har han någolunda lokalsinne så han får leda vägen hemåt.
Ofta kommer han med en leksak eller vill bli ompysslad lite. Känner jag för eller har tid så får han klias lite på huvudet eller ha lite dragkalas.
Och i köket? Där har han en egen pall. Dock är vårt bord höögt då det egentligen är ett barbord så han är ändå lägre än kanten, men där sitter han gärna och umgås medan vi äter.
Han har fortfarande inte försökt ta över mitt hem, inte det minsta.
Okej, min säng kanske han tar över litegrann, men bortsett från det.
So I call bullshit.
Visst, vissa hundar kan behöva det lite striktare än andra, men jag ser ingen som helst orsak till att följa någon av dessa till punkt och pricka. Den med köket då är ju lite speciell, vissa vill ju bara inte ha hunden där medan man äter av en eller annan orsak. Men de andra? Njeh.
Annons
Camera info
Camera NIKON D3000
Focal length 60 mm
Aperture f/2.2
Shutter 1/130 s
ISO 100
Comment the photo
sandra Moroten
Mon 7 Apr 2014 11:53
min Molly får inte gå före mig ut genom dörrar eller i trappor. däremot brukar jag säga "hopp o lek" och då får hon lång lina att röra sig i! inne så får hon inte sitta i tex soffan om vi äter eller jämte stolarna. när hon kommer och vill busa så busar vi :)
Anonymous
Thu 27 Mar 2014 18:52
alla har olika regler för sina hundar och man måste respektera det :)
Vissa vill inte att hunden ska vara i köket t ex när man äter och det är ju deras val.
Man ska inte förmänskliga hunden, går vi en promenad så går vi en promenad jag har redan en hund som drar i kopplet så skulle jag låta han t ex spåra efter det han drar skulle han slå över i hjärnan (i och med att han jagar ett spår) så vi går en promenad jag bestämmer sen får han berikas med att nosa upp personspår t ex men han skulle inte få välja att dra efter t ex ett rådjur tycker det är otyg.
Vissa vill inte att hunden ska vara i köket t ex när man äter och det är ju deras val.
Man ska inte förmänskliga hunden, går vi en promenad så går vi en promenad jag har redan en hund som drar i kopplet så skulle jag låta han t ex spåra efter det han drar skulle han slå över i hjärnan (i och med att han jagar ett spår) så vi går en promenad jag bestämmer sen får han berikas med att nosa upp personspår t ex men han skulle inte få välja att dra efter t ex ett rådjur tycker det är otyg.
Anonymous
Thu 27 Mar 2014 19:30
Nu handlat det ju inte om att bara ha några regler, utan det att alldeles för många tror att man måste ha dessa konstigheter samt många flera för att visa att man är dominant, annars kommer hunden att ta över hemmet och börja bestämma. Att dra i koppel, skälla på ffolk och andra hundar, tugga sönder sockor etc. är ju en helt annan sak som inte har att göra med texten.
Anonymous
Thu 27 Mar 2014 19:38
hur menar du annars med att du låter hunden bestämma? tycker snarare det inte ''klingar fint'' i andras öron att kalla det bullshit. Det finns många hundar, utan det behöver vara dominans som börja vakta saker t ex fåtöljer om den får hoppa upp på den hursomhelst. Min började vakta soffan då han alltid bara hoppat upp när han ville, han vaktade dock inte skarpt och efter tillsägning och en del tjat har han slutat upp med det och får bara hoppa upp på kommando.
Anonymous
Thu 27 Mar 2014 20:14
Jag menar precis det jag skrivit, alltså de exempel jag gett. De är, precis som jag sagt, typiska saker som vissa människor tror man måste göra för att visa att man är dominant för annars blir hunden galen och aggressiv.
Det har INGENTING att göra med någonting annat.
Vill man t.ex. inte ha hunden i köket för att, som en skrev nedan, de bara snubblar över den så är det en sak. Detta handlar om ( exempel för att göra det tydligt nu ) att inte vilja ha hunden i köket för att "du får inte vara med när vi äter för du ska veta att du är lägre i rang" och tron att om man inte gör det så kommer hunde alltså att bli en monster.
Get it?
Det har INGENTING att göra med någonting annat.
Vill man t.ex. inte ha hunden i köket för att, som en skrev nedan, de bara snubblar över den så är det en sak. Detta handlar om ( exempel för att göra det tydligt nu ) att inte vilja ha hunden i köket för att "du får inte vara med när vi äter för du ska veta att du är lägre i rang" och tron att om man inte gör det så kommer hunde alltså att bli en monster.
Get it?
grodfis
Tue 25 Mar 2014 21:25
Jag kan leka, klappa och gosa om hunden vill. OM jag har tid, alltså gör jag det inte varje gång. Varför ska inte hunden få "fråga" om den vill leka när vi gör det? Hundarna får inte vara i köket av den enkla anledningen att det skulle bli alldeles för trångt. Men de får ligga vid bordet (är utanför köket.) när vi äter. När jag sitter i soffan och äter så får de även vara i soffan om det finns plats och de inte försöker ta mat. Jag matar vid bordet, ibland och har inget problem med tiggande hundar. Tigger de för mkt säger jag bara åt de att lägga sig, alt gå iväg. Det jag försöker tänka på är att inte gå samma väg ute, men det är av den enkla anledningen till att jag vill ha uppmärksamheten på mig då hon annara hittar på annat bus (typ "låtsats" spåra osv.) hon ligger även i sängen, får som sagt vara i soffan osv. Jag vill att min hund ska vara med mycket och ses som en familjemedlem. Och inte skulle jag vl säga att en familjemedlem inte får vara vid bordet nr vi äter??
MeckarPyret
Tue 25 Mar 2014 21:15
Vill vår hund gosa och kommer med gosedjur eller leksaker så gosar jag alltid med honom. Kärlek är något man inte ska neka någon, djur eller människor. Det låter jätte konstigt i min värld att man skulle neka sin hund gos bara för att visa att man är den som bestämmer. Helt fnoskigt. Men i köket är det inga snack om saken. Han får ibland vara i köket om han ligger under bordet vi har där. Men tigger han så åker han ut. Men det räcker med ett bestämt "ut ur köket" kommando så står han sen på tröskeln och tittar in istället. Han får ligga i sängen, soffan och överallt annars som han känner för. Men säger vi "ner", "fy" eller liknande så lyder han direkt. Han vet om att det är vi som bestämmer. Så mycket kärlek med blandning av en bestämd hand.
Tillvaroturist
Tue 25 Mar 2014 11:10
Hundar är individer, och alltså unika. Många hundar kan man i princip mata med köttbullar i köket och deras position förblir där den alltid varit ändå. De påverkas inte. Det funkar inte med alla. Kul att det funkar med din, men förkasta inte alla andra varianter.
Tillvaroturist
Tue 25 Mar 2014 11:07
Det är rätt farligt att generalisera och "snöa in" på en väg och ett specifikt sätt, kan jag tycka. Dumt att kalla det bullshit för att det kanske är bullshit i din relation med din hund.
Jag har däremot märkt att för att imponera på min hund så att hon känner att jag är en värdig förare som vet jag jag gör och har koll på läget; så att hon slipper just den bördan, måste jag ha tydliga riktlinjer. Framför allt vid promenader. Hon är en mjuk tjej som har lätt till undergivenhet men så länge hon inte litar på mig så känner hon att hon har den främsta rollen i olika situationer. Aldrig inomhus, men desto mer utomhus. Så att ha godisregn eller låta henne ta besluten stärker ju knappast min roll. Jag tänker aldrig mena att hunden skulle bli aggressiv eller ta kontroll över hushållet men jag skulle kalla det för känslan att behöva ha ansvar utan att besitta kompetensen; för att det inte är någon annan som har hela ansvaret.
Min andra hund är nästan tvärt om. Henne måste man uppmuntra. Hon tycker att hennes människor är fantastiska och vill inget annat än att göra som vi tycker; eftersom vi alltid tycker rätt och för att det är allra bäst att vara i vår flock och följa efter oss på promenader. Hon tar inga beslut och försöker inte påverka mig, eftersom hon anser att det inte behövs. Men jag låter henne inte göra "vad hon vill" ändå. Vi går tillsammans som en flock där jag är beslutsfattaren. Det är bara att gilla läget. ;)
Jag har däremot märkt att för att imponera på min hund så att hon känner att jag är en värdig förare som vet jag jag gör och har koll på läget; så att hon slipper just den bördan, måste jag ha tydliga riktlinjer. Framför allt vid promenader. Hon är en mjuk tjej som har lätt till undergivenhet men så länge hon inte litar på mig så känner hon att hon har den främsta rollen i olika situationer. Aldrig inomhus, men desto mer utomhus. Så att ha godisregn eller låta henne ta besluten stärker ju knappast min roll. Jag tänker aldrig mena att hunden skulle bli aggressiv eller ta kontroll över hushållet men jag skulle kalla det för känslan att behöva ha ansvar utan att besitta kompetensen; för att det inte är någon annan som har hela ansvaret.
Min andra hund är nästan tvärt om. Henne måste man uppmuntra. Hon tycker att hennes människor är fantastiska och vill inget annat än att göra som vi tycker; eftersom vi alltid tycker rätt och för att det är allra bäst att vara i vår flock och följa efter oss på promenader. Hon tar inga beslut och försöker inte påverka mig, eftersom hon anser att det inte behövs. Men jag låter henne inte göra "vad hon vill" ändå. Vi går tillsammans som en flock där jag är beslutsfattaren. Det är bara att gilla läget. ;)
Anonymous
Tue 25 Mar 2014 12:59
Om du läst hela hade du sett att jag skrev att det är olika för alla :>
Tillvaroturist
Tue 25 Mar 2014 17:48
Ja, men du kallade det ju också för bullshit, så jag tycker att det är ganska genomsyrat av din negativa inställning till andra metoder trots att du nämner att det är olika för alla. Att det är olika för alla är ju bara "stating the obvious" - inget som gör ditt inlägg sakligt liksom.
Anonymous
Tue 25 Mar 2014 18:14
"vissa hundar kan behöva det lite striktare än andra, men jag ser ingen som helst orsak till att följa någon av dessa till punkt och pricka."
Vet inte riktigt vart du vill komma, men hursomhelst. En hund som är bekväm med sin "flock" ska inte hålla på försöka överta ledarskapet, eller bli förvirrad och tro att de bestämmer för att de får leka någongång när de kommer med en leksak t.ex. Jag har hört folk som strikt följer en eller alla av dessa punkter, att hunden ALDRIG har någon talan för att annars kommer hunden tydligen att bli rabiat.
Men se det som du vill, jag kan inte få dig att ändra på hur du väljer att tolka det du läser.
Vet inte riktigt vart du vill komma, men hursomhelst. En hund som är bekväm med sin "flock" ska inte hålla på försöka överta ledarskapet, eller bli förvirrad och tro att de bestämmer för att de får leka någongång när de kommer med en leksak t.ex. Jag har hört folk som strikt följer en eller alla av dessa punkter, att hunden ALDRIG har någon talan för att annars kommer hunden tydligen att bli rabiat.
Men se det som du vill, jag kan inte få dig att ändra på hur du väljer att tolka det du läser.
Tillvaroturist
Tue 25 Mar 2014 18:36
Jag ser det som att man själv får anpassa uppfostran efter individ, helt enkelt, och att man får göra det som behövs för att få och bibehålla en sund och stabil flock. Du frågade hur vi ställer oss till dessa normer, samt menar att du inte ser någon som helst orsak till att följa det ovannämnda till punkt och pricka. Jag förklarade hur jag ställde mig till det och hur jag tycker att inlägget biter sig själv i rumpan lite. Men det är inget viktigt! :)
EnMalins
Tue 25 Mar 2014 10:55
Det enda som jag var "hård" med var att hunden inte fick vara i köket när vi åt. I början funka allt jättebra, tills övriga familjemedlemmar tyckte Charlie skulle få äta frukost han också.. Och är man 6 stycken sammanlagt och 5 vill ge mat. Då blir det mycket..
Min farfar brukade alltid dela macka med honom. Bara det; han åt ju halva mackan.. Med både ost och lätta på.. Sedan kom min farmor och "tappa" ost, mackbitar, sedan kom min pappa och gav knäckebröd, ost skivor, och blåbärsfil.
Sedan kom syskonen med återigen; en egen knäcke macka med leverpastej på.
Den hundens mage blev kaos. Kom både där fram och bak. Och vikten sköt i höjden. För det var ju inte bara under frukosten, nej det var lunchen, köttbullar potatis, falukorv allt möjligt!
Inte konstigt att Charlie ökade i vikt. Jag försökte förbjuda folk att mata honom, men inget funka. Dom ansåg att; hunden vill väl också känna smak.
Så det var för hans eget bästa som det blev hundförbud. Och då fatta dom. Äntligen... Usch, den perioden var väldigt jobbig. Både för honom och för mig som försökte få andra att förstå </3
Min farfar brukade alltid dela macka med honom. Bara det; han åt ju halva mackan.. Med både ost och lätta på.. Sedan kom min farmor och "tappa" ost, mackbitar, sedan kom min pappa och gav knäckebröd, ost skivor, och blåbärsfil.
Sedan kom syskonen med återigen; en egen knäcke macka med leverpastej på.
Den hundens mage blev kaos. Kom både där fram och bak. Och vikten sköt i höjden. För det var ju inte bara under frukosten, nej det var lunchen, köttbullar potatis, falukorv allt möjligt!
Inte konstigt att Charlie ökade i vikt. Jag försökte förbjuda folk att mata honom, men inget funka. Dom ansåg att; hunden vill väl också känna smak.
Så det var för hans eget bästa som det blev hundförbud. Och då fatta dom. Äntligen... Usch, den perioden var väldigt jobbig. Både för honom och för mig som försökte få andra att förstå </3
Anonymous
Tue 25 Mar 2014 13:01
Haha känner igen detdär med matandet, smart sätt att få det att sluta måste jag säga! Det verkar ju inte då att lära folk att inte mata hunden, men lär man hunden att inte vara i köket går antagligen inte folk därfrån för att mata x)
Anonymous
Tue 25 Mar 2014 10:47
Det blir lite blandat här....är bestämd i vissa sammanhang.....mer "släpphänt"i andra...Jag var nog mer "regeltok" med min första hund för läääängesen....har släppt lite på vissa saker.
Det där med välja väg ute kör jag också med....går ofta i skogen....kul att följa Frallan:)Det är som en del skriver nedan.....det beror på hur hunden uppför sej......ras,etcetc...Frallan vänder om å lägger sej ute på sin ena plats i vardagsrummet när hon känner att jag "skiter i"henne vid matbordet...å jovisst....hon kan stå där länge å vänta på sin äggule-snutt hon ska ha på morgonen:D...å det får hon göra då....å ibland säger jag att hon ska gå och lägga sej...Som sagt ...blandat
Det där med välja väg ute kör jag också med....går ofta i skogen....kul att följa Frallan:)Det är som en del skriver nedan.....det beror på hur hunden uppför sej......ras,etcetc...Frallan vänder om å lägger sej ute på sin ena plats i vardagsrummet när hon känner att jag "skiter i"henne vid matbordet...å jovisst....hon kan stå där länge å vänta på sin äggule-snutt hon ska ha på morgonen:D...å det får hon göra då....å ibland säger jag att hon ska gå och lägga sej...Som sagt ...blandat
Anonymous
Tue 25 Mar 2014 18:15
Ja man ska ju inte heller vara slapp och låta hunden göra precis hursomhelst, men att hålla hunden som någon rättighetslös pryl känns ju lite.. nja.
Anonymous
Tue 25 Mar 2014 09:20
Eftersom jag har en schnauzer, som har den där speciella personligheten att inte ha något behov av människan, så måste jag vara väldigt sträng med reglerna. Annars gör han som han vill, när han vill.
På promenaderna ska Billi gå bredvid eller lite bakom mej, ALDRIG framför, om jag inte säger att det är ok. Även när han är lös så ska han gå bredvid mig, eller lite bakom. Om jag inte säger att det är ok att gå framför. Billi tycker inte om leksaker, men han vill vara nära mig hela tiden. Vilket jag inte har något emot, så sätter han sig i mitt knä eller vill ha kärlek, så får han det. :)
Vi äter nästan bara i vardagsrummet, även om vår lägenhet har både kök och matsal. Eftersom han tigger hela tiden, så ska han ligga på kudden när vi äter. Sitter vi i köket och äter så får han inte vara i köket. Det beror helt på att han sitter och tigger, han är så ful också, så ser han sin chans så snor han maten för en.
är han lös på promenaderna så brukar han bli på bushumör och självklart busar jag med honom då.
När vi håller på med DW så självklart bestämmer hunden då. Annars skulle varken jag eller hunden tycka om DW.
Han är ju ''tränad'' till att vakta, så det ända är väl att han vaktar huset och mig. Men det ser jag inte som att ha kontroll över hushållet eller vara en aggressiv marodör... Ibland är det bra att han vaktar, ibland inte. Han vet sin plats, så ens tanken på att vara flockledare finns inte i hans huvud. Han har aldrig ens försökt visa vem som bestämmer. :)
På promenaderna ska Billi gå bredvid eller lite bakom mej, ALDRIG framför, om jag inte säger att det är ok. Även när han är lös så ska han gå bredvid mig, eller lite bakom. Om jag inte säger att det är ok att gå framför. Billi tycker inte om leksaker, men han vill vara nära mig hela tiden. Vilket jag inte har något emot, så sätter han sig i mitt knä eller vill ha kärlek, så får han det. :)
Vi äter nästan bara i vardagsrummet, även om vår lägenhet har både kök och matsal. Eftersom han tigger hela tiden, så ska han ligga på kudden när vi äter. Sitter vi i köket och äter så får han inte vara i köket. Det beror helt på att han sitter och tigger, han är så ful också, så ser han sin chans så snor han maten för en.
är han lös på promenaderna så brukar han bli på bushumör och självklart busar jag med honom då.
När vi håller på med DW så självklart bestämmer hunden då. Annars skulle varken jag eller hunden tycka om DW.
Han är ju ''tränad'' till att vakta, så det ända är väl att han vaktar huset och mig. Men det ser jag inte som att ha kontroll över hushållet eller vara en aggressiv marodör... Ibland är det bra att han vaktar, ibland inte. Han vet sin plats, så ens tanken på att vara flockledare finns inte i hans huvud. Han har aldrig ens försökt visa vem som bestämmer. :)
Anonymous
Tue 25 Mar 2014 18:16
Ja har man valt att någonting ska vara ( som t.ex. vaktande ) så är det ju en bra sak, då VILL man ju ha det där :]
Anonymous
Tue 25 Mar 2014 00:15
Jag låter Saga bestämma när hon vill busa och gosa, de ska ske när hunden är på humör för det, inte när jag vill göra det.
Hon ligger på mattan under matbordet då vi äter, det är ju ba trevligt om hunden vill vara med. Min hund är en familjemedlem och behandlas därefter också! De enda jag bestämmer (oftast) är vars vi ska promenera :)
Hon ligger på mattan under matbordet då vi äter, det är ju ba trevligt om hunden vill vara med. Min hund är en familjemedlem och behandlas därefter också! De enda jag bestämmer (oftast) är vars vi ska promenera :)
Anonymous
Tue 25 Mar 2014 18:17
Jamen precis! Visserligen vill många hundar precis leka närsomhelt varsomhelst hursomhelst, men iallafall xD Jag skulle få dåligt samvete ju om jag skulle totalignorera Azra varje gång han kommer med viftande svans och vill gosa lite!
DragonslayR1337
Mon 24 Mar 2014 23:57
alltså att vara gosig, kontaktsökande och lekful tycker jag är positiva egenskaper som jag i alla fall uppmuntrar. kommer han med en leksak så brukar jag beröma och leka lite om jag har tid. att välja väg ser inte jag som något negativt/dominansbeteende heller så länge hunden inte drar i kopplet eller inte lyssnar på mig. nyfikenhet och vara modig är också positiva egenskaper enligt mig. man märker ju på situationen och hundens beteende om det skulle vara en maktkamp liksom.
Anonymous
Tue 25 Mar 2014 18:20
Håller fullstöndigt med, jag förstår helt ärligt inte ens varför det skulle vara en dålig sak att klappa om hunden lite när den kommer och vill gosa, eller annat liknande.
Koppeldragande är ju då en annan sak, låter inte heller Azra dra, inte överhuvudtaget. Dock får han inte heller välja väg när han är kopplad, vi skulle nog hamna på någons bakgård då eller någonting x)
Koppeldragande är ju då en annan sak, låter inte heller Azra dra, inte överhuvudtaget. Dock får han inte heller välja väg när han är kopplad, vi skulle nog hamna på någons bakgård då eller någonting x)
CandyBlue
Mon 24 Mar 2014 23:12
Linus sitter med oss i soffan när vi äter :D bor i en liten etta så har inte plats för matbord :/
Anonymous
Tue 25 Mar 2014 18:21
haha känner igen det, var så i en lägenhet jag bodde i tidigare :'D Men soffan är ju mjuk iallafall ;D
nellie stenberg
Mon 24 Mar 2014 21:53
Hehe Laika gör samma vill också sitta på en egen stol när vi äter och det stör mej inte alls. Tycker det är bara gulligt. Men hon vet ju att hon inte får nått. :pp
Kiui
Mon 24 Mar 2014 21:33
Är ju som olika från hund till hund, precis som du skrev längst ner, men jag låter då mina vovvar göra mycket som de vill. De får välja väg att promenera, ligga i sängen hos oss, ligger oftast i samma rum som vi när vi äter (Såvida de inte tigger, då får de gå ut) och om de kommer med en leksak eller vill gosa så unnar vi dem självklart det. Nog för att vi sällan leker inomhus (schäfern vill bara leka med tennisbollar), men ändå. :) Varför ska man ens ha en hund om man ska behandla den som en straffånge? xD Ingen av mina hundar har tagit över hemma. :)
Anonymous
Mon 24 Mar 2014 22:43
Precis min tanke! Det är ju ingenting man plockar fram när man känner att nu vill JAG gosa/leka/whatever, hunden måste ju få duga andra gånger också D:
Anonymous
Mon 24 Mar 2014 21:29
Beror helt på mitt humör. Vill han busa och jag känner för det så varför skulle jag neka honom? Samma sak som att jag låter honom vara pm han intw vill gosa eller busa. I köket vill vi inte ha honom, men det är för att han lägger sig precis bakom benen så man snubblar över honom. Jag tror inte att en hund tar över för jag tror inte på det här med alfa osv. Jag tror på att man delar uppgifter i flocken och hjälps åt!
Anonymous
Mon 24 Mar 2014 22:43
Haha kan förstå det med köket, man ser ju fan inte vart hunden smugit innan man stiger på den x)
Anonymous
Mon 24 Mar 2014 22:46
Precis, väldigt dumt att ramla med varma saker i händerna också :P
Uttiis
Mon 24 Mar 2014 21:11
När jag går med min passhund i skogen brukar jag gå den andra vägen om hunden vill det ena, inte för att den inte ska få bestämma utanför att hon ska ha mer koll på mig liksom, ibland går jag den vägen hon vill, men somsagt, så hon ska ha koll på mig, hon kan annars lätt försvinna i sin egen värld xD.
I köket får hundar vara alltid, dock inte sitta och flåsa precis bredvid, men det är bara för att jag tycker att det är så störande:)
I köket får hundar vara alltid, dock inte sitta och flåsa precis bredvid, men det är bara för att jag tycker att det är så störande:)
Uttiis
Mon 24 Mar 2014 21:12
Leker även ibland om de kommer med leksak, om jag själv känner för det såklart:) klappar när de kommer fram.
Anonymous
Mon 24 Mar 2014 22:42
Samma här, börjar Azra flamsa iväg eller hänga efter så får han komma till min sida och så börjar vi om typ x) Men lite måste de ju få känna att de har en vilja ;D
Anonymous
Mon 24 Mar 2014 21:04
Väljer väg nja inte oftast men är de ett nytt ställe så kan jag välja den vägen de vill eller för att utforska omgivningen lite. Om hunden kommer med en leksak eller vill gosa då gör jag de såvidare man inte är väldgt upptagen med något men ytters sällan jag inte har tid till de. våra får vara i köket så länge de inte tigger utan de får ligga ner och slappna av, tappar vi något på golvet ska de ligg kvar tills vi ger klartecken att de får ta de mest en säkerhetsgrej ifall man skulle tappa något hunden ej bör äta som lök mm.
Jag tycker en hund ska få ha en tala kollar man i en flock så har även den som ha lägst rang en egen vilja även om den måste följa vissa regler, vi har fått hem hundar ibland där man måste ge de tillåtelse att gå och dricka eller om de vill byta plats ja allt den ska göra och så tycker jag inte de ska vara, hunden ska ha en egen vilja men ha regler hur man uppför sig precis som vi har regler hur vi får uppföra oss.
Jag tycker en hund ska få ha en tala kollar man i en flock så har även den som ha lägst rang en egen vilja även om den måste följa vissa regler, vi har fått hem hundar ibland där man måste ge de tillåtelse att gå och dricka eller om de vill byta plats ja allt den ska göra och så tycker jag inte de ska vara, hunden ska ha en egen vilja men ha regler hur man uppför sig precis som vi har regler hur vi får uppföra oss.
Anonymous
Mon 24 Mar 2014 22:40
Precis! Som med barn ju, klart de ska följa regler och så men man måste ju kunna läta dem känna att de har en vilja också :D
Wirrie-Bell
Mon 24 Mar 2014 21:04
Som du säger tycker jag att det helt och hållet beror på individen, vissa hundar är naturligt låga i rang och sätter sig därigenom inte emot.. jag kan tycka att det kan vara bra "regler" att följa typ andra eller tredje veckan, alltså när man har lärt känna valpen/hunden för att göra saker extra tydligt med att det faktiskt är husse/matte som bestämmer.. Men mer än så nja, jag låter mitt lilla äckel<3 komma och bestämma när han vill gå ut, när han vill leka osv allt inom vissa gränser.. Så han får göra vad han vill så länge han gör de på mina villkor om du förstår vad jag menar :) Ex: han får gå på vilken sidan om mig han vill när vi e ute så länge han inte byter framför mig(det endast för att jag inte vill behöva hålla koll så att jag inte snubblar på honom) ;)
Anonymous
Mon 24 Mar 2014 22:39
Ja man måste ju ha så det funkar för en :D Har själv så att Azra ska alltid gå på min högra sida ( om jag inte sätter honom på andra sidan av någon orsak ) för annars så snubblar jag oavsett x) men vi bodde ju i stan också hans första år så då var det mycket enklare så :D
isbe93
Mon 24 Mar 2014 21:03
Gör som du :)
Ofta får Lava välja håll om jag vi inte är på väg någonstans eller så. Likaså klappar/leker jag ofta med henne om hon kommer med leksaker eller vill ha kel. Där emot kan det finnas tillfällen då det inte passar och då säger jag "nej, inte nu" och då går hon igen utan att protestera :) Äter vi i köket ligger hon alltid under min stol (var vi än är och äter), det har hon gjort av sig själv ända från början. :) Enda regeln vi har är om vi sitter inne i tv-rummet i soffan är att hon inte får ligga uppe i soffan under tiden vi äter, då får hon ligga på golvet. :)
Säger som du, hon har inte tagit över det minsta här hemma ^^
Ofta får Lava välja håll om jag vi inte är på väg någonstans eller så. Likaså klappar/leker jag ofta med henne om hon kommer med leksaker eller vill ha kel. Där emot kan det finnas tillfällen då det inte passar och då säger jag "nej, inte nu" och då går hon igen utan att protestera :) Äter vi i köket ligger hon alltid under min stol (var vi än är och äter), det har hon gjort av sig själv ända från början. :) Enda regeln vi har är om vi sitter inne i tv-rummet i soffan är att hon inte får ligga uppe i soffan under tiden vi äter, då får hon ligga på golvet. :)
Säger som du, hon har inte tagit över det minsta här hemma ^^
Anonymous
Mon 24 Mar 2014 22:38
Fint så! Man måste ju såklart få säga nej också, kan inte alltid passa upp hunden! Men Finns en del som är liksom lite FÖR nejnejnej och har hunden som värsta jagvetintefvad D:
isbe93
Tue 25 Mar 2014 06:48
Precis.. Vissa människor fattar man inte varför de har skaffat en hund... :(
Anonymous
Tue 25 Mar 2014 18:22
Neeh, jag har ingenting emot att Azra är med en lite närsomhelst, inte ska man ju plocka fram hunden bara när man tycker det passar sig :0
51 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/vardagslivhund/517676059/


Visa toppen
Show footer